• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wie heeft er ervaring met de Meguiars velgenborstel of de EZ Detail/Daytona Brush?

Ik beweer ook niet dat je je velgen nooit meer hoeft aan te raken. Maar van gezwoeg met velgenborstels en (aggressieve) velgreinigers ben je wel mooi af. Het is net zo makkelijk als het wassen van de rest van de auto, toch een héle vooruitgang.

Overigens zien de wielen er beslist weer toonbaar uit na het afspuiten met een hogedruk reiniger! Je zult dan (op sommige velgen) misschien nog een filmlaagje hebben, maar dan moet je wel héél goed kijken.

Heb laatst nog even de velgen (vol remstof) schoongemaakt met een microvezeldoekje. Ja, je leest het goed. Dat hoef je bij velgen zónder WheelWax echt niet te proberen!

Eerst met wat Spray & Wipe, daarna met een droog doekje, omdat dit - tot m'n eigen verbazing - eigenlijk nog makkelijker ging.

Hier nog wat foto's van na het foamen. De auto is met geen vinger aangeraakt, alleen ingefoamd en afgespoten. (Na het maken van de foto's heb ik 'm wel gewassen, maar het ziet er niet echt naar uit dacht ik zo).


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Zoals zo vaak ligt de waarheid (naar mijn bescheiden mening dan) in het midden :D

Ik heb mijn velgen een week op 4 geleden in de PB Wheel Sealant gezet. Ik had de auto toen een week en heb ook alleen toen velgenreiniger gebruikt: ik weet niet wat de dealer er voor troep opgesmeerd had (margarine of zo :d ), maar na een week waren de velgen egaal donkergrijs van het remstof en zelfs met meg's All Wheel Cleaner was het er bijna niet af te krijgen. Uiteindelijk heb ik deze troep er met de nodige moeite afgekregen en na een rondje Paint Cleaner heb ik een laagje Poorboy's Wheel Sealant aangebracht (heerlijk spul om mee te werken trouwens en het ruikt ook nog eens lekker).

Het is inderdaad zo dat je het ergste vuil er met een HD-reiniger eenvoudig vanaf spoelt, maar er blijft toch een laagje vuil achter: het voelt een beetje vettig aan, net als Tim ondervonden heeft.
Met een velgenborstel of washmitt en een sopje (met alleen water lukt het ook wel denk ik) is het echter kinderlijk eenvoudig dit laatste vuil te verwijderen en daarna zien de velgen er weer als nieuw uit :cool: (en ze blijven naar mijn idee ook echt wel langer schoon).

Mijn conclusie sluit dan ook aan het bij bovenstaande: je velgen zijn zeker niet met alleen een tuinslang (of een HD-spuit) brandschoon te krijgen, maar met een simpel sopje lukt dat zeker wel !
Zonder sealant zou je dit resultaat zeker niet krijgen (tenzij je je velgen iedere dag wast). Regelmatig een nieuw laagje velgen sealant (ik ben erg benieuwd naar de vergelijkende test van Tim, om eens te zien hoe de andere velgen sealants het doen t.o.v. de PoorBoy's) en de velgenreiniger kan de kast in :)_[]
 
Of gewoon nooit meer remmen, remmen is angst schijnt :-"
Hier zijn de ervaringen zonder wax erop ook nog steeds prima. Spoel ze af, zeep ze beetje met het laatste sop tijdens een wasbeurt en ze zijn weer kraakhelder ook.
 
Je hebt trouwens ook remblokjes die zo hard zijn dat ze geen remstof achterlaten. Ideaal voor je velgen, minder voor je schijven! :D
 
stimpy68 zei:
Het enige wat zo'n product doet is de porien van de lak/coating afsluiten zodat remstof niet meer vast kan hechten aan de lak/coating.

Volgens mij zijn poriën een verkoperspraatje. Een lak is namelijk keihard. Daar zitten toch echt geen kleine gaatjes in... Dan zou je auto trouwens ook gaan roesten!


Groeten Matthijs
 
Matthijs zei:
Een lak is namelijk keihard. Daar zitten toch echt geen kleine gaatjes in... Dan zou je auto trouwens ook gaan roesten!Groeten Matthijs

Hard is het inderdaad, echter is een gelakt oppervlak niet helemaal glad, doordoor krijgt vuil ruimte om zich ergens aan te hechten. Echter hoe
gladder het oppervlak, des te moeilijker kan vuil zich hechten.
 
goedkope lakken, met name goedkope blanke lakken, kunnen wel een zgn "pinhole" effect hebben. Miniscule gaatjes. Dit is zelden tot op de ondergrond, maar wel genoeg om vuil vast te houden, wat lastig te verwijderen wordt...

Edit:

Die gaatjes kunnen onstaan doordat de buitenste laag al aan het uitharden is, terwijl de verdunner, wat de lak vloeibaar houdt tijdens het spuiten, nog wil verdampen.

Was weer ff lekker off-topic :slotje
 
Dibbuz zei:
Ik zeg ook EZ-Brush!
Ik heb hem gekocht en vandaag voor het eerst geprobeerd maar vind deze borstel helaas onbruikbaar voor de velgen van mijn Volvo V70. Ik kan er niet genoeg kracht mee zetten omdat deze zo buigzaam is. De ruimte tussen de 6 spaken is te groot voor deze borstel.

Ik heb dan ook maar weer de vertrouwde Action MF doek gebruikt.
 
RedFiesta zei:
Ik heb van de week een bestellinkje ontvangen en ik had de Valma Velgenborstel erbij besteld:

100339.jpg


Allicht het proberen waard voor € 1,99.... ;)
Ik heb daarnet mijn (multispaak) velgen ermee schoongemaakt en ben er erg tevreden over! :cool:
Nagenoeg de complete binnenkant van de velg kan worden schoongemaakt, en de scherpe hoekjes van de spaken zijn erg snel schoon. De buitenkant van de spaken en het hart van de velg heb ik met een spons schoongemaakt, maar dat is nauwelijks werk. Al met al erg tevreden. Velg is schoner dan voorheen en ik ben er minder tijd mee kwijt. Ik vraag me wel af hoe duurzaam de borstel is, maar voor € 1,99 is het geen ramp om de borstel een keertje te vervangen.... ;)

Leuke borstel, ik heb em ook. Maar na een paar keer gebruiken komt het ijzer er "door" aan de bovenkant. Hiermee kun je je LM velgen mee beschadigen als je erg lomp doet.
Het ding kost €2, weinig geld, dus je mag er niet teveel van verwachten vind ik. De "haren" van de borstel (plastic) zijn wel lekker hard dus je kunt er wel redelijk mee boenen.

Momenteel gebruik ik hem om mijn banden te ontdoen van zand e.d. voordat ik banden spul aanbreng van Meg's.....ben ff de naam kwijt.
 
Fi-Wi zei:
Ik heb hem gekocht en vandaag voor het eerst geprobeerd maar vind deze borstel helaas onbruikbaar voor de velgen van mijn Volvo V70. Ik kan er niet genoeg kracht mee zetten omdat deze zo buigzaam is. De ruimte tussen de 6 spaken is te groot voor deze borstel.

Ik heb dan ook maar weer de vertrouwde Action MF doek gebruikt.

Het is een misverstand dat je veel kracht moet zetten met de borstel (EZ Brush) dat is juist niet de bedoeling! Je moet de borstel zijn werk laten doen. Wij zetten nooit kracht met de EZ Detail Brush maar laten met heen en weer bewegingen de borstel zijn werk doen.

Op het moment dat je kracht zet met de borstel dat de boel gaat buigen, dan ben je eigenlijk niet juist aan de slag! Het maakt absoluut niet beter schoon! Je sloopt er alleen maar je borstel mee.
 
Inderdaad, het reinigen van de velg is een combinatie van het gebruik van een velgenreiniger (of een sopje met shampoo) én een goede velgenborstel. Als je echt veel kracht moet zetten om je velgen schoon te krijgen, dan zijn ze echt heel erg vies en is het raadzaam om ze er een keer af te halen en goed schoon te maken. De keren er na zal het schoonmaken een stuk makkelijker gaan :ja Zeker als je de velgen behandeld met een wax voor velgen zoals de wheelwax of wheel sealant. Ik gebruik alleen nog maar een sopje icm een borstel en klaar. De velgenreiniger gebruik ik alleen nog maar voor detailklusjes. ;)
 
Vandaag de velgen van mijn Leon FR voor het eerst onder handen genomen met de EZ-detail brush. Werkt prima. Waar ik voorheen nog wel eens klem zat met m'n hand tussen de velg en de remschijf maakt de borstel het nu prima schoon.
De steel boog wel steeds een beetje door, maar ik las net een berichtje van Tim waaruit blijkt dat ik teveel kracht gebruikt heb. Volgende keer de borstel maar wat meer het werk laten doen.
Nu heb ik hier gelezen dat je de borstel na gebruik in warm water moet leggen om de haren weer in model te krijgen. Ik vraag me alleen af hoe lang dat dit moet. Ongetwijfeld is hier iemand die er ervaring mee heeft.
 
FRfreak zei:
Vandaag de velgen van mijn Leon FR voor het eerst onder handen genomen met de EZ-detail brush. Werkt prima. Waar ik voorheen nog wel eens klem zat met m'n hand tussen de velg en de remschijf maakt de borstel het nu prima schoon.
De steel boog wel steeds een beetje door, maar ik las net een berichtje van Tim waaruit blijkt dat ik teveel kracht gebruikt heb. Volgende keer de borstel maar wat meer het werk laten doen.
Nu heb ik hier gelezen dat je de borstel na gebruik in warm water moet leggen om de haren weer in model te krijgen. Ik vraag me alleen af hoe lang dat dit moet. Ongetwijfeld is hier iemand die er ervaring mee heeft.

Je moet het ook wel met beleid doen he, niet raggen met dat ding :D
 
Nâuh de remstof en pekel zijn er weer af. Die egel is weer aardig in vorm aan het komen, dus blijkbaar is een paar minuten genoeg.
 
even een vraagje tussen door

kheb al flink op de site gekregen

en nu kan het zijn dat ik eroverheegekeken heb:p

maar waar vind ik die ez-brush



alvast tnhx






KHEB HEM AL GEVONDEN WAAR EENS EEN KEER GOED ZOEKEN AL NIET TOT LEID HAHA:p
 
Zo, gelijk dit topic eens een flinke schop de hoogte in geven. Ik heb 2 vragen.

Ik ben me aan het oriënteren op nieuwe velgen. Waarschijnlijk wordt het een set Anzio Ultra in de maat 15 inch, net zo groot als mijn huidige klikvelgen. Verder geen grotere banden / velgdiameter, want ik heb minimaal 1x per 2 jaar een lekke band door de rotzooi die op m'n werk op het terrein ligt ]-0 . Anyway, bij nieuwe velgen hoort ook het juiste gereedschap om ze schoon te houden. Ik twijfel nog tussen 2 velgenborstels, te weten:
- de Daytona Speed Master Wheel Brush (deze)
- de Carrand Sheepskin Wheelcleaner (deze)

Welke argumenten zijn er om de 3x zo dure Daytona aan te schaffen en vooral niet de Sheepskin?

En dan nog een vraagje aan de kenners over de juiste bescherming: wordt het de Wheelwax of de Poorboys Wheelsealant?
 
Wat betreft de wielenwas: vergelijkende test (maar die ken je vast al)
Velgenborstels doe ik niet aan. Te onhandig met m'n 20-spaaks velgen en door gebruik van Rimwax krijg ik ze netjes schoon met een sopje en een goedkoop MF sponsje.
 
Soepergrover zei:
Velgenborstels doe ik niet aan. Te onhandig met m'n 20-spaaks velgen en door gebruik van Rimwax krijg ik ze netjes schoon met een sopje en een goedkoop MF sponsje.

ik sluit me bij je aan supergroever, heb ook 20 spaaks wielen, 18 inch, deze zijn in de rimwax van smartwax gezet, inderdaad een sopje met de mothers wheelbrush en het vuil is er zo af..:)^