• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wintervervuiling

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya Peeps!

Ik start dit topic omdat ik een vraag heb over de wax die ik momenteel op mijn auto heb en de vervuiling die de winter met zich meebrengt.

Op het moment liggen er 2 lagen Collinite 476s op mijn BMW'tje. Deze heb ik een aantal weken geleden aangebracht nadat de 2 lagen Purple Haze (Non-Pro) binnen een maand of 2 al aftakelde. De vele goede woorden over 476s en mijn ervaring met de 845 zorgde ervoor dat ik de 476s heb geprobeerd voor de wintermaanden.


Mijn auto is eerder dit jaar volledig onder handen genomen met de DAP en Monello pads + compounds, enige tijd later nog wat strakker kunnen krijgen met Scholl S3 + Spiderpads en de laatste polijstbeurt was met Scholl S20 + Spiderpad om enige swirls/krassen te verwijderen voordat ik begon aan de winterprep. (+afschalen, uiteraard)

Allereerst; Ik was verbaasd over de beading en sheeting van de 476s. Top! De dagen die volgde waren regenachtig, dus zag elke dag een auto die lekker in de wax stond.
Helaas merkte ik na die aantal dagen meteen op dat de beading en sheeting volkomen ruk was geworden en verloor behoorlijk het vertrouwen in de wax.

Op advies van een medeverslaafde (forumlid) heb ik de auto gefoamed en gewassen en zoals beloofd, was de wax weer op volle sterkte.

Echter na een aantal dagen, weer hetzelfde verhaal. Deze keer nam ik aan dat de wax opnieuw veel vuil had geabsorbeerd en dat een wasbeurt opnieuw zou volstaan om de wax weer op te laten leven.

Nu is mijn vraag; Op het oog word de auto niet viezer dan normaal. Toch is dit wel het geval, als ik bedenk dat de wax na een aantal dagen al vele malen minder, tot bijna niet, zijn ding doet in de vorm van beading en sheeting. Is er een bepaald soort vervuiling dat in deze koude maanden, nu nog zonder sneeuw/pekel, zich meer voordoet? Of is het de wax die simpelweg meer absorbeert dan de waxen die ik eerder gebruikt heb?

De auto zal behoorlijk vaak gewassen moeten worden gedurende de wintermaanden als de wax al redelijk vlot om een wasbeurt vraagt...

Ik heb nu in mijn hoofd rondspoken dat het misschien verstandiger is om een sealant te gebruiken? Ik heb hier weinig ervaring mee en de laatste keer dat ik een sealant gebruikte was een vooroorlogse spons WaxOyl 100+ op een testpaneel.


Greetz
 
Heb je een normale dosering shampoo en foam gebruikt? Zo ja, wat is deze dosering?

​Een wax trekt sowieso altijd meer vuil aan dan een sealent, dat zijn gewoon eigenschappen die zo goed als elke wax heeft, de ene wax heeft hier meer last van dan de andere.

Waar staat je auto altijd geparkeerd? als deze bijvoorbeeld altijd onder een boom staat, kan het zijn dat er hars op je auto zit. Het is dan nodig om met het wassen meerdere keren met de washmitt over het paneel te gaan voordat het echt schoon wordt. Misschien is dit ook bij jou het geval (zie ook het filmpje van Dennis over de Nanolex SI3D).

Ten slotte nog iets wat je standtijd kan beïnvloeden; de voorbereiding. Voor deze waxlagen heb je de auto niet behandeld met een paintcleaner en of klei. Dit kan je standtijd ook nog beïnvloeden.

In de winter is het sowieso altijd wel viezer/natter op de wegen waardoor je auto sneller vies wordt. Daar tegenover staat dat in de zomer veel stof in de lucht is waardoor je auto daar weer vies van wordt.
 
Neem de Fussocoat bv. Wax is niet erg alleen moet je de ene wax vaker aanbrengen als de ander uiteraard. Dat de auto viezer word in de winter maanden heeft te maken met het natte weer. Op droge dagen heb je minder last op spat vuil. En blijft het vuil wat eventueel opspat niet plakken op je droge auto wat het wel doet op een natte auto.
 
Thanx Thomas en Tembaco.

De voorbereidingen waren uitgebreid, zoals altijd. De auto staat in de zelfde omgeving als altijd. Ik woon in een bosrijke omgeving en er word niet veel met de auto gereden.

Ik denk dan toch dat het aan de wax ligt die meer arbsorbeerd i.c.m. een vuilere periode/seizoen.
Als ik de auto nu zou wassen, zal hij er hoogstwaarschijnlijk weer strak onderuit komen, maar ik heb dan het idee dat ik door de vele nodige wasbeurten de verwachtte standtijd van een aantal maanden niet ga halen.

Ik zou als ondersteuning van de wax een wetcoat of iets dergelijks kunnen bestellen. Aquafobia, Bathe+, iets in die richting.


Greetz
 
Om de wax een boost te geven heb ik al veel goeds gehoord over Meguiars Ultimate Quik Wax.
Zelf gebruik ik momenteel Sonax ​Brillant Shine Detailer. Door de extreme waterafstotendheid lijkt de auto ook langer proper te blijven.
 
Beide sprays die StijnV noemt geprobeerd en zijn idd beading makers. Zoals je al aangeeft kan je idd een shampoo met toevoeging gebruiken in deze koude maanden in combinatie met Wetcoat oid. Detail spray gebruiken tijdens of na het drogen en dan zou je een heel eind komen. Maja of de 467s het alleen uithoudt durf ik je niet te zeggen.
 
Vorige winters had ik een combinatie van Wolfgang 3.0 en Collinite (verschillende geprobeerd) op de auto en dat heeft voor mij altijd gewerkt. Na het wassen gebruikte ik wel bv PB QD+. Deze winter heb ik de auto in 2 laagjes Waxaddict 21 staan en dat bevalt mij uitstekend de waterafstootbaarheid is geweldig en ik heb het gevoel dat de auto langer schoon blijft. Ik kan nog niets definitief over de standtijd zeggen maar afgaande op wat ik zie en merk heb ik goede hoop dat de winter geen issue zal zijn. Mocht ik merken dat de bescherming af gaat nemen ga ik wetcoat gebruiken maar voor nu ben ik erg tevreden over deze wax. Niet goedkoop dat wel...
 
Hetgeen wat mij ook ooviel is dat deze wax, denk ik, blijkbaar goed vuil absorbeert en daardoor al snel de kenmerkende eigenschappen verliest: Beading en Sheeting.

Ik heb een aantal auto's gedaan van anderen met als doel om deze de winter door te helpen. Uiteraard heb ik uitgelegd wat verschillende type waxen zijn en hoe deze daadwerkelijk werken.

Helaas komt het bij vrijwel alle eigenaars als een shock dat ze de auto alsnog moeten onderhouden d.m.v. een regelmatige wasbeurt met goede shampoo met eventueel een toevoeging. De eigenaars verwachten blijkbaar dat er niet meer omgekeken hoeft te worden en krijg ik al snel een belletje dat de auto minder mooi is.

Uiteraard ga ik dan langs en vertel opnieuw mijn verhaal. Resulteert dan meestal in een opfrisbeurtje, dat dan weer wel.

Nu is mijn vraag of het gebruik van bijvoorbeeld een sealent als EX-P of de Polymer Netshield waar ik veel over lees, tot een "gemakzuchtiger" onderhoud leidt? Niet voor mij, maar voor het beeld dat de gemakzuchtige klant wilt blijven zien.


Persoonlijk vind ik wassen en opfrissen totaal geen probleem. Maja, een klant verwacht voor een bepaalde prijs een bepaald gemak als deze klant eigenlijk niks meer met een auto heeft dan status of blingbling.


Greetz
 
Mijn wagen blijft iets langer 'mooi' met een sealant (PNS) dan een wax (476S). Maar dan spreek ik over een week verschil ofzo...
 
Ik heb voor de zomer de auto van mij vader een volledige detail gegeven incl 3 lagen Gyeon Mohs + een laag Gyeon Booster. Hij spreekt wel over hoe makkelijk de auto schoon te krijgen is. Alleen afspuiten doet al erg veel. Kortom, je zult een coating kunnen overwegen. Eventueel ook voor andere mensen. De prijs is uiteraard duidend hoger maja dan hebt je ook iets, ook kwa standtijd.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Tja, een coating vind ik nogal overkill voor mijn eigen auto. De lak is op zich wel goed, maar er zitten nog wel wat deukjes enzo in. Daarbij zou ik best een coating willen proberen om het ook eens te ervaren qua aanbrengen enzo, maar ik heb geen detailruimte.

Ook auto's doen voor anderen is dan best irritant. Bij mooi weer en slecht weer moet ik de schaduw/bescherming opzoeken.

Maja, misschien dat ik volgend jaar een coating op mijn BMW kan proberen en hem dan een nacht/dag kan laten staan in de garage van een bekende. Dit is echter wel een grote autogarage waar in de avond in gewerkt word. Ik weet niet hoe stofvrij een ruimte moet zijn.

Ik zou een moord doen voor een detailruimte hier in de buurt. Helaas word er maar weinig aangeboden. En als er iets beschikbaar is, zijn het enorme hallen of juist kleine garageboxen.

Greetz
 
Zojuist de auto maar even gewassen. Gefoamed met Artico Magico en gewassen met Lavare.
Deze shampoo is nu vrijwel op, dus kan ik meteen voor een andere shampoo met toevoeging kijken of een (detailer)spray die nét wat meer doet als de pure Spray&Wipe die ik nu gebruikte.

Het viel mij op dat mijn spoelwater helemaal niet zo vies was na het wassen. Het leek er op dat het foam al enorm veel had afgevoerd óf dat de auto toch niet zo vies was. Iets wat ik juist wel vermoedde omdat de wax al behoorlijk vol leek te zitten.

De beading en sheeting waren helemaal terug op sterkte en wat is vooral die goede sheeting lekker, zeg. Als laatste stap de boel rustig aan met een vaste straal afspoelen en de boel trekt al grotendeels droog. Lekker!

(Excuses voor de laatste 2 foto's; Bij de één stelde de camera zich scherp op de druppels en de ander op wat er in de reflectie te zie was. Ik legde al dingen op het paneel om op te focussen, maar ben daar blijkbaar geen held in of mijn telefoon niet.)

conv_3231.jpg


conv_3232.jpg


conv_3233.jpg


conv_3234.jpg


conv_3235.jpg




Greetz
 
Ooh, even een aanvulling;

Ik zat als shampoo met toevoeging te denken aan Bathe+, maar herinnerde mij toen weer dat dit puur moet worden aangebracht tenzij je een coating hebt. Ik wilde deze dus overslaan, maar misschien is het net zo handig. Of ik nou met een Peluche Verde en Detailerspray alles naloop, of met een mitt en pure Bathe+, dat maakt dan ook niet meer uit.

(Of een sopje met Bathe+ moet ook genoeg zijn?)

Hebben jullie persoonlijke ervaringen hiermee of suggesties voor wat anders?

Ik vind de Spray&Wipe een heerlijk product voor veel dingen, maar als ondersteuning van de wax na een wasbeurt wat minder. Het lijkt niet zoveel te doen.
Misschien is het verstandig de auto te wassen met Bathe+ als een sopje en daarna iets als AquaFobia o.i.d.?


Greetz
 
Een shampoo met toevoeging ben ikzelf van afgestapt ,ik gebruikt liever een gewone shampoo en daarna evt een detailspray waarbij ik bv ook erg te spreken ben over Ddj Red Mist welke een soort spraysealent is.
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah
Ric325i Ah, Red Mist van Dodo! Die is mij vaker aangeraden, een tijd geleden.

Dan zou ik als nieuwe shampoo de Born to be Mild kunnen nemen en de Red Mist als extra laagje, zeg maar. Klinkt goed!


Greetz
 
Ik vind Bathe+ juist heerlijk om te gebruiken na het wassen (ik heb het nog nooit als shampoo gebruikt). De ene helft van de auto staat in de gyeon CanCoat, de voorkant heeft nu PNS en de rest van de auto staat in godweetwat.

Anyway, ik vind zowel Bathe+, als Meguiar's Ultimate Quick Wax, als Gyeon Cure erg fijn de bescherming een boost te geven. Cure zou ik echter niet aanraden voor een donkere auto, want het is met geen mogelijkheid streeploos aan te brengen.
 
Gyeon Cure lijkt mij mooi spul, maar is ook wel duur, zeg. Een literfles kost gewoon meer als 6 tientjes.

Ik zit mij nu ook te bedenken dat ik de 476s heb aangeschaft omdat veel mensen dit voor de wintermaanden aanschaffen wegens zijn lange standtijd. Maar als ik mij ook bedenk dat de bedoeling is dat je over de wax ook nog extra dingen ''moet'' aanbrengen, dan is het eigenlijk niet meer alleen de wax die een lange standtijd heeft. Je gooit er immers ook ander spul overheen wat dan ook weer even nodig heeft om te vervagen.

Er zijn blijkbaar ook mensen die de auto door een krasstraat trekken en vervolgens dingen als Cure of Aquafobia meteen op de auto spuiten en dan beweren dat het een maand een superbeading geeft. Zelfde verhaal bij een sopje maken van Bathe+ en dit op een niet-gecoate auto gebruiken.


Greetz
 
Wetcoat gebruiken en 1pufje Cure op je doek met drogen is genoeg en super kwa beading. Je kan ook de 400ml Cure kopen, deze scheelt alweer in prijs en je doet er gewoon lang mee. 1 pufje per paneel (bv voorscherm) is genoeg.