• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wollen pad wanneer 1e keus?

Ozy

Detailing chief
17 sep 2014
252
100
Hallo allemaal,

Ik zie heleboel informatie over wollen pads, maar ik zoek ergens een beginnetje;
in welke situaties besluit je eerst een wollen pad te gaan gebruiken? Ik lees heleboel over cutting van de wollen pad maar ik kan het nog steeds niet goed plaatsen. Heb zelf een DAP900V3 met Monello Pads, Lake Country pad maar wat zijn nou specifieke situaties dat je naar een lak kijkt en als eerste een wollen pad pakt?
En wat is het verschil in effect tussen een stevige compound i.c.m. een gele pad en dezelfde compound met een wollen pad. Als laatste: van alle aangeboden wollen pads, wat is een goede allrounder, ik kom er zelf niet uit als ik kijk naar witte, paarse etc. wolletjes. Alle hulp/info welkom
 
Ik gebruik een woolpad alleen in uiterste noodzaak of als ik met een knetterharde lak te maken heb.

Zelf pak ik dan de gele Meguiar's So1o woolpad en gebruik deze op de rotary.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
ok... wat zie jij dan aan de lak en constateert dat het uiterste noodzaak is? Je kunt heleboel keuzes maken, wat maakt dan dat jij de So1o pakt?
 
in welke situaties besluit je eerst een wollen pad te gaan gebruiken?
wat zijn nou specifieke situaties dat je naar een lak kijkt en als eerste een wollen pad pakt?

Ik denk dat dit redelijk simpel is; Als je testspot aanwijst dat de lak bikkelhard is en je niet per paneel een uur wilt polijsten tot je bent waar je wilt zijn? :p

En wat is het verschil in effect tussen een stevige compound i.c.m. een gele pad en dezelfde compound met een wollen pad

Cuttingfactor..?
 
Wollen pad gebruik je eigenlijk altijd alleen plaatselijk, waar je met grof polijstmiddel en gele pad heel lang bezig bent. Je moet dan denken aan diepe krassen, uitgebeten vogelpoep enz. dus vooral lakproblemen die je ook met een grove correctie niet onzichtbaaar maakt, maar wel veel minder opvallend. Mijn auto had zo'n uitgebeten vogelpoepplek op de motorkap, met een diameter van pakweg 12-15 cm, na correctie is een plek van 3-4 cm diameter overgebleven. Ik heb zelf alleen ervaring met de paarse van Monello zowel in 4" als in 5,5" versie op een DAP900V2.
Daarbij al correcties behaald, waarbij ervaren detailers vooraf melden dat het zonder rotary onmogelijk was om dit netjes te krijgen, die mening hebben ze toch rap moeten bijstellen.:)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
... dus met een wollen pad ben ik eigenlijk meer bezig met lakcorrectie en dan gebruik de foam pads voor polijsten, ik probeer het even goed in mijn hoofd te krijgen. En als ik super wil opschieten op een harde lak pak ik ook wol. Hihihi... welke wol???? Ik zit intussen naar de wollen pads te kijken en die witte lijkt wel wat, en dan hadden we op de clinic zo'n paarsige gebruikt, een gespikkelde, maar al sla je me dood ik weet het verschil niet
 
Op de clinic worden meestal Monello pads gebruikt (tenzij je speciaal om iets anders vraagt) en die zijn paars. Ik heb zelf een 4" en een 6" wolletje van Monello. Ze slijten sneller dan foampads, maar in mijn ervaring werken ze goed.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
en je gebruikt ze alleen plaatselijk? Bijv. als je een deel nat geschuurd hebt?
 
Vooral bij diepere krassen, vogelpoepplekken en dergelijke ongein. Wel eens bijna een complete motorkap gedaan met een wolletje omdat deze vol zat met flinke krassen.

Wetsanden heb ik nog niet echt gedaan.
 
Hier een overzicht van de slijpgraad van de monello pads. Zoals je ziet heeft de wollen pad de hoogste slijpgraad. Ik heb zelf een Polo met een hele harde lak, en moet 4/5 hits met geel/veloce doen om door de swirls te komen. Ik zou met een wollen pad minder hits nodig hebben, maar het resultaat is dan hetzelfde. Voor nu heb ik gekozen voor meerdere hits met geel, ik wil eerst handiger zijn voordat ik over ga op een wollen pad.

polijsttabel-monello-jpg.87652.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
ok, dan ga ik op zo'n ingebeten vogelpoepplek eerst met wol en Veloce en dan afschalen... begint een beetje te dagen nu.
@Tarabass bedankt voor het overzicht, duidelijk! Ik copieer 'm even op een blaadje.
Wij hebben toen op de clinic lakherstel en wetsanden dat gedaan, viel me hartstikke mee eigenlijk
 
ok, dan ga ik op zo'n ingebeten vogelpoepplek eerst met wol en Veloce en dan afschalen... begint een beetje te dagen nu.
@Tarabass bedankt voor het overzicht, duidelijk! Ik copieer 'm even op een blaadje.
Wij hebben toen op de clinic lakherstel en wetsanden dat gedaan, viel me hartstikke mee eigenlijk
Je moet vooral @Istnogferarie bedanken. Die komt op de proppen met dit soort heerlijke, overzichtelijke lijstjes ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Uuuuhhh... kerel :cool: Kan wel poetsen als een kerel maar ben het niet, hahahaha

plezier bij het poetsen lukt wel, ik zoek eigenlijk nog een auto van iemand die 'm minimaal 50 keer door een krasstraat heeft gereden en superverweerde lak heeft; fijn alle poetsspullen uitproberen!
 
Ik zie wolletjes eiegnlijk alleen maar langs komen op rotary's. Kun je deze ook op een DA gebruiken en zo ja, heeft dit voordelen vergeleken met bijvoorbeeld een microvezel pad?
 
Ikzelf zou eerder met een MF pad/spiderpad aan de gang gaan voor stevig correctie werk.
Monello paars heb ik gehad maar vond ik niet fijn werken en erg "hobbelen" op de DAP.