• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zonder methanol in sproeimiddel

sleutelaar

Detailing rookie
15 jan 2012
10
0
Ik zie soms in het rek sproeimiddel zonder methanol staan.Is dat voor het milieu goed?
Zondag heb ik binnen- en buitenkant voorruit gekuist.Als ik nu sproei en wis dan heb ik een lichte waas voor mijn neus. Er lopen adertjes in die doorzichtig zijn.Als het opdroogt is het min of meer weg.De wazigheid blijft wel denk ik.
Wie kent goed sproeimiddel?
 
Of het slecht voor het milieu is weet ik niet zeker, wat ik wel weet is dat het je wax laag nogal aantast.
Je ziet ook enorm goed waar je gesproeid hebt als het ware, als je de ruiten schoonsproeit zie je bij producten met methanol nog dagen waar het allemaal over je auto gewaaid is, sproeiervloeistof zonder methanol is dus in ieder geval een stuk minder agressief dan met.
Het lijkt me overigens ook niet echt best voor 't milieu, het word namelijk ook gebruikt in brandertjes voor je gourmet stel e.d en over het algemeen is alles wat brandt niet zo best voor in het milieu.
 
Nee ik bedoel op de auto lak zelf, niet op de ruit maar op het dak.
Als je sproeit op de snelweg en je komt thuis zit je hele dag onder de zooi dat komt door ISO-Propyl-Alcohol het ontvet en los vliegjes en vuil op. Je hebt dus prachtig schone ramen maar je waxlaag vind het want minder lekker omdat het een soort ontvetter is.
Dat spul zorgt trouwens ook voor de spiritus lucht die er in (goedkope) varianten van ruitenwisservloeistof zit.
 
Hm geen ervaring mee, allereerst probeer ik die zooi zo min mogelijk te spuiten ten tweede probeer ik het te gebruiken als ik stil sta bij een stoplicht, nu rijd ik natuurlijk maar een kort stukje snelweg en is dit mogelijk, er zijn diverse andere mogelijkheden om je ruiten schoon te houden, zoek even op het forum, diverse produkten in verschillende verhoudingen om ook als ruitenwisservloeistof te gebruiken:rules
 
In de zomer kun je APC 1:100 verdunnen en gebruiken, al kan ik je niet garanderen dat je waxlaag word gestript.

Spiritus is ethanol (vp: -114C) geen methanol (daarvan zit er wel een heel klein beetje in om het ondrinkbaar te maken.)

VALMA ruitensproeiervloeistof is 100% methanol vrij volgens de site.
 
Vandaag heb ik binnen- buitenkant nog eens extra gereinigd.Het zag er goed uit.Na 15 km (blazer stand I) zag ik weer een doffe plek voor mij.Ik heb geen airco,maar daar kunnen ook problemen zijn met schimmels en slechte lucht.Je moet er dan een bus in leegspuiten.
Vettigheid kan ook duiden op een lekkende kachelradiator .Natte vloermatten kan ook,dat moet ik nog nakijken.
 
Vandaag heb ik gehoord dat mijn sproeierpompje niet goed is.Het spettert ipv sproeien.Dus denk ik dat het pompje werkt een beetje als een mixer .Goed zal het niet zijn.(witte stipjes en schuim op de ruit)
 
Weet je zeker dat de sproeierkopjes nog wel goed zijn? Die willen nog wel een verstopt raken.

Als je ze even door kan blazen met een luchtpistool weet je het zeker.. Ander word het gelijk een stuk prijziger en meer werk om een pompje te vervangen.