• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwaardere pad op DAP900 of PAW900

Gerwin

Detailing addict
10 okt 2013
54
65
35
Omdat ik toch vaak auto's doe met de hardere laksoort (BMW bijvoorbeeld) ben ik op zoek naar een zwaardere combo die ik nu heb. Op het moment kan ik Veloce op geel als zwaarst gebruiken en kom ik na meerdere hits wel op een resultaat. Een wolpad zou een uitkomst zijn, maar welke zijn dan geschikt voor de DA machines? Of zijn microfiberpads ook een optie? Gewoon om te kijken of ik soms net iets meer bite kan genereren.
 
  • Leuk
Reactions: Svenn21
Hoi Gerwin,

Ik heb nog nooit zwaarder nodig gehad dan S3 op een sandwich spider. Is misschien iets krachtiger als Veloce op geel, maar het verschil is marginaal. Voordeel is wel dat het netter afwerkt, maar dat is niet je vraag;) Als je Veloce bijna op is en je gele pad versleten zou je het kunnen vervangen voor dit.

Naar mijn bescheiden mening zijn wol pads beter geschikt voor een rotary (wat niet wil zeggen dat ze niet werken op een DA). MF cutting pads zijn bedoeld voor de DA en dat zou dan ook mijn keus zijn. Deze werken dan ook bijzonder goed met niet afbrekende polijstkorrel (de Kevin Brown methode). Rupes heeft een setje, maar je zou ook Meguiars kunnen overwegen. Ik denk niet dat je perse dat MF cutting compound nodig hebt (flinke investering om te proberen) M105 zou ook goed moeten werken. Als je het simpel een keer wil proberen, zou ik een blauwe rupes pad kopen met M105. Zou zo even niet weten of S3 ook een goede combi is met een cutting pad. Dat zou ik eens uit moeten zoeken.

Succes!
 
Een nieuwe optie zijn de grijze UHS pads en bijhorend polijstmiddel van Rupes.
Deze zijn ontwikkeld met de hardere duitse lakken in het achterhoofd.
Ze zijn pas een paar weken op de markt dus er is nog niet bijster veel over te vinden qua ervaringen.

Een wat meer vertrouwde combo is een MF cutting pad met Megs M105 (of wellicht Veloce).
Dit zou normaal gezien een step up wat betreft cutting power moeten zijn tov foam pads.
 
Hoi Gerwin,

Wollen pads zijn al vaker voorbij gekomen en bij de wollen pad van Scholl staat dat deze niet geschikt is voor een DA, dus ik dacht, laat ik eens kijken waarom dan. Zie hier mijn mening.

Wel aan, hoe werkt een wollen pad en waarom is die zo agressief. De polijstactie komt doordat je continu met de haartjes tegen de lak aan slaat. Daarbij gebruik je nog een korrel voor extra polijstactie. Het is dus zaak om de haartjes zo hard mogelijk tegen de lak aan te laten komen. Een rotary zorgt voor een constant, hoog toerental waardoor je voldoende centrifugaalkrachten genereert om te polijsten met een wollen pad.

Wat is dan het probleem met een DA? Daar zijn meerdere redenen voor. Om te beginnen kan de steunplaat vrij roteren en een wollen pad genereert meer wrijving waardoor deze minder hard roteert en dus heb je veel minder centrifugaalkrachten. Sowieso is het toerental van een DA lager dan van een rotary. Uiteraard kan je dit voorkomen door minder hard te drukken en de DA op de hoogste stand te zetten. Maar er is een groter probleem. De poetsactie van een DA bestaat uit een een roterende beweging van de steunplaat en uitslag van het middelpunt. Voor een DAP en de meeste andere DA's is deze uitlag maar 8 mm. Omdat de haartjes van een wollen pad langer zijn dan deze slag, blijft het uiteinden hiervan gewoon stil staan en gaat vrijwel alle energie van de polijstactie dus verloren. Hopelijk kan je je hier iets bij voorstellen.

Kortom, wat heb je nodig? Een zo stijf mogelijke pad zodat alle energie die je aan de steunplaat hebt ook wordt doorgegeven aan het oppervlak van de pad. Of je hebt een pad nodig met kortere haren, zoals de mf cutting pads.

Nu zijn er mensen die wel met wol op een DA werken en het werkt. Zoals gezegd, met minder druk en de machine op de hoogste stand kan je nog redelijk wat centrifugaalkrachten generen, maar het is zeker niet agressiever dan een foam pad. Wat betreft de foam pad, hoe dunner hoe beter.

Hopelijk heb je er wat aan in de zoektocht naar een agressievere pad.

Succes!