• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwart grijze vlekjes op witte lak

dannycoolen

Detailing rookie
19 mei 2012
84
0
Beste mensen,

Ik heb gister mijn wagen weer eens gepoetst.
Wat mij opviel was dat er op mijn wagen licht grijze vlekjes zaten die doormiddel van gewoon poetsen niet weg te krijgen waren.
Wanneer ik wat scratch remover pakte van Turtle Wax gingen ze direct weg zonder al teveel moeite.
Nu is mijn wagen 1,5 jaar oud en ben ik er altijd netjes en zuinig mee.
Maar v raag ik me toch af wat deze vlekjes zijn en hoe deze vlekjes op mijn auto komen.,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

groeten en bedankt danny
 
Zou je eens een foto kunnen maken van deze plekjes mits je ze nog niet allemaal weggepoetst hebt? Dat beoordeelt namelijk wat makkelijker.
Het kan vuil zijn dat dieper in de porieen van de lak getrokken is, teerspetters, vliegroest en noem maar op...
 
Hoi,

Uiteraard hier heb ik er nog 1 kunnen vinden.

Het is het plekje in het midden

http://imageshack.us/photo/my-images/38/photoauto.jpg/
 
Die vlekken kunnen echt van alles zijn geweest, van kalk tot boomsappen.

Een beetje meer info zou welkom zijn (over wat voor auto hebben we het, welke wax / sealant heb je gebruikt, hoe was je normaal en wat versta jij onder poetsen).

Dat het met een "scratch remover" wegging lijkt me nogal logisch aangezien je daarmee de lak polijst.
Ik neem aan dat je na deze " behandeling" ook weer een wax hebt aangebracht ?
 
Mijn boerenverstand zegt me dat hier 'iets' , dan sluit ik me aan bij juffer, op de lak beland is als hars, sappen of misschiena zelfs uitwerpselen hoewel dat laatste me sterk lijkt. Tevens ben ik ook wel benieuwd naar je antwoord op de vragen van juffer.
 
Juffer1 zei:
Die vlekken kunnen echt van alles zijn geweest, van kalk tot boomsappen.

Een beetje meer info zou welkom zijn (over wat voor auto hebben we het, welke wax / sealant heb je gebruikt, hoe was je normaal en wat versta jij onder poetsen).

Dat het met een "scratch remover" wegging lijkt me nogal logisch aangezien je daarmee de lak polijst.
Ik neem aan dat je na deze " behandeling" ook weer een wax hebt aangebracht ?


Het gaat om een opel corso color edition uit 2011
Ik gebruik de ice paste wax van turtle wax.
Tevens heb ik geprobeerd omdat er bomen staan die hars afgeven (waar ik zo min mogelijk bij in de buurt probeer te staan) maar daarmee ging het er niet af.
Uiteraard heb ik gister er meteen een nieuwe wax van bovenstaande opgezet.

Mijn auto wassen versta ik onder velgen reinigen daarna met turtle wax ice shampoo wassen met wassmit etc.
En dan bug remover op de vliegjes etc en vervolgens bgoed waxen en met een detailer er nog overheen.

Alvast bedankt voor de info:) en de hulp en weet iemand hoe ik het er in het vervolg vanafkrijg want scratch remover wil ik natuurlijk niet altijd hoeven te gebruiken.
 
Ik denk dat er bij je stappenplan al veel te winnen is.

Je geeft aan dat je de ice paste wax gebruikt, leuk spul maar nou niet echt de top qua waxen om het eens voorzichtig uit te drukken.
Mocht deze wax nou op zijn oriënteer je dan eens op bijvoorbeeld een Poorboys natty's wax. Wax zit in dezelfde prijs categorie maar qua bescherming zeker 10 stappen hoger. Hoe beter je bescherming is hoe makkelijker je de auto ook schoon kan houden.

Andere aanbeveling is de shampoo, daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als je wax. Shampoo bepaalt de mate waarmee je de auto kan reinigen maar ook hoe lang je kan genieten van je wax laag. Het liefst heb je een hele agressieve shampoo omdat de auto dan lekker makkelijk schoon wordt, grote nadeel is dat zo'n shampoo wel je wax laag behoorlijk aantast. Het is dus de kunst om daar een shampoo bij te zoeken die daar net tussen inzit.

Een bug remover is een middeltje wat helpt bij het wassen. Ik begrijp uit je reactie dat je nu de auto wast, dan de bug remover aanbrengt en en gaat waxen ?
Dat plaatje zou moeten zijn : muggen inwerken met je bug remover, dan de auto wassen, en afspoelen en dan pas waxen.
Ideaal plaatje voor een "grote beurt" zou zijn, velgen, afspoelen, bug remover, wassen, afspoelen, clayen afdrogen en dan waxen.

Evn terugkomend op je bug remover, dit spul tast je waxlaag behoorlijk aan. Een alternatief daarvoor kan ook een bug towel zijn.
Dit is een speciaal doekje die gemaakt is om tijdens het auto wassen met je gewone shampoo veilig vliegenlijkjes te verwijderen.

Hoe beter je waxlaag, hoe beter je lak beschermd is en hoe makkelijker je deze schoon houdt.

Zoek anders ook eens naar het handmatige 5 stappenplan op dit forum en lees dat eens rustig door.
Je bent al een heel stuk verder dan de "gewone" man, Ik merk dat je al wat research hebt gedaan maar nu wordt het tijd om nog even de puntjes op de i te zetten !

Veel plezier !

Gr. Arjan
 
thx voor je reactie arjan.
Uiteraard reinig ik eerst de velgen en gebruik ik eerst de bug and tar remover.
Mijn wax is bijna op dus ik neem je advies zeker mee!
Maar ik dacht ik benoem alleen het stappenplan van de lak.

De zwarte vlekjes die er nu nog opzitten heb je daar nog een tip voor hoe ik die eraf kan halen zonder de scratch remover aangezien dat nogal een slechte manier is.

Nogmaals bedankt

groetjes danny
 
Ik zou het eens proberen met clay (neem dan niet die van Turtle) maar bijvoorbeeld die van Poorboys (wellicht wel beetje veel aan clay) of bijvoorbeeld die van Dodo Juice zoals de Supernatural. Als clay vloeistof zou je san kunnen kijken naar Poorboys spray & wipe.
Als advies wil ik je meegeven die in de 475ml te kopen en de helft in een leeg flesje te doen. Het resterende doelman je orginele fles vul je dan bij met kraanwater.

Als je 1x geclayed hebt dan snap je direct waarom die stap zo verschrikkelijk belangrijk is.

Mag ik trouwens vragen uit welk deel van NL je komt ?
Wellicht is er een detailler die nu meeleest en jou het clayen eens wil laten zien en doen.
Op die manier weet je ook gelijk (voordat je besteld) of het werkt, we blijven tenslotte Nederlanders ;)