• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte Mercedes-Benz productadvies gevraagd

Dave450sl

Detailing trainee
29 okt 2014
21
25
Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die ervaring hebben met producten om deze auto een detail te geven. Het is een diepzwarte lak met een handgezette striping. Ik ben zelf nieuw en zie door de bomen het bos niet meer wat betreft middeltjes die allemaal tekoop zijn. het stappenplan gaat mij wat ver wat betreft het polijsten en kleien (beginner).
Het meest geholpen zou ik zijn met een productadvies voor mijn wagen. Ik wil mijn spullen opbouwend aanschaffen en beginnen met wat echt nodig is, ikzelf denk hier aan een goede shampo + velgenreiniger, voeding en wax (vooral carnaubawax aangegeven in stappenplan spreekt aan wat betreft diepe glans) het polijsten en kleien durf ik nog niet aan. Ik heb al van allerlei stappenplannen gezien alleen ik zie zoals ik al eerder aangaf door de bomen het bos niet meer wat betreft verschillende spulletjes.
Ik heb nu 1 grote microvezeldroogdoek.

Mvgr Dave

Dit is het stappenplan dat ik bijvoorbeeld heb bekeken; https://forum.Carclean.com/#handlei...g-exterieur-stappenplan-handmatig-met-video-s
conv_999.jpg

conv_1000.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja alleen wassen en waxen. Waarom wil je niet kleien en polijsten? Uit vrees voor lakschade? Hoe vies is je lak? Is er sprake van een geoxideerde lak, zit er vervuiling aan de lak gehecht en/of zijn er plaatselijke lakdefecten? Als dit allemaal niet van toepassing is, dan zou waxen volstaan. Echter ik kan het me niet voorstellen dat de lak ECHT helemaal schoon is. Dat er geen sprake is van misschien een klein beetje oxidatie.

Wax geeft glans. Daar is niets van gelogen, maar het echte resultaat bereik je door de lak te reinigen en te polijsten. Ik zeg niet dat het zo is, maar de kans dat er sprake is van oxidatie is groot. Dit herken je aan een melkachtig laagje over de lak. Het kan zijn dat je dit nu niet ziet, maar nadat je het laagje er vanaf gepolijst hebt, de lak er wel meer helder glans.

Ik zou de auto moeten zien voor een goed advies, maar mijn advies nu is om de lak te reinigen, te polijsten, te voeden en dan te conserveren met een goede carnauba wax. Reinigen kan met de Monello klei, polijsten met de Rafini lijn van Monello, voeden met Swissvax Cleaner Fluid (of Black Hole van Poorboys of Dodo Juice Lime Prime light) en waxen met bijvoorbeeld de wax van Monello. Er zijn vele merken klei, er is keuze genoeg in polijstmiddelen en ook zijn er voldoende soorten wax. Met de producten van Monello zal je in geen geval een miskoop doen.

Heb ik je hiermee een beetje geholpen? Nee, vraag gerust door.
 
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga morgen een lijstje samenstellen van hetgeen je me adviseert en dit zal ik dan hier tonen.
De wagen is eigenlijk nooit echt buiten geweest met slecht weer, des ondanks neem ik je advies aan en ga ik toch overwegen te polijsten/kleien.
Omdat ik hier nog vrij onbekend mee ben zal ik me hier in moeten verdiepen, is het niet riskant om handmatig te polijsten kleien als hier geen ervaring mee is of kan er weinig fout gaan? Ik heb als leek altijd een beeld dat je teveel lak weghaalt(ahum..).

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie, dat is op andere forums wel anders!
 
De cuttingfactor geeft de power aan waarmee je te werk gaat. Een rotary icm Monello Veloce op een wol pad, dat is een heftige combi met een hoge cuttingfactor. Het andere uiterste is handmatig polijsten. Het is bijzonder knap als je met handmatig polijsten er enkele microns lak af kunt polijsten. Of de lak is zo zacht als boter.
Vergeet niet om Poorboys Spray en Wipe te bestellen als lubricant voor het kleien. Ik wijs nogmaals op de meeting in Kampen. Je hoeft niet persé met de Benz te gaan. Je kan er ook gaan kijken. Of ga er heen met je daily ride.

Bel morgen anders ff met de heren en dames van Carclean en laat je helpen bij het kiezen van producten. Carclean.com is hulpvaardig en zal je een eerlijk antwoord geven.
 
Allereerst wat een gave auto! Heeft ie nog de orginele lak of is ie een keer overgespoten? Handmatig polijsten zou ik persoonlijk niet aan beginnen maar je zou bv wel handmatig een paintcleaner (poor boys prof polish /auto finesse rejuvinate) kunnen gebruiken voordat je een wax erop zet. Kleien is niet moeilijk mothers heeft een hele goede set en als je maar zorgt dat je genoeg detail spray gebruikt en regelmatig vouwt en kneed komt het goed. Wellicht als je je woonplaats vermeld dat er een detailer zich aanmeld die in de buurt woont
 
Heb even gekeken naar de keuzes die geadviseerd werden in het stappenplan, en mijn lijst is alsvolgt:

Shampoo: Poorboys Super slick en suds €17,95
OF mothers wax calafornia gold wax €19,95

Spons: Lamswol €8,95

Klei: Monello dolce verde set met spray en doek €27,99 (TE HARD om mee te leren kleien??)

Reinigen polijsten: Mothers wax calafornia gold pure polisch step 1 €10,98
OF maranello mezzo €19,99

Voeden: Poorboys black hole €17,99/25,99
Waxen: OF Dodo juice purple haze soft wax €44,99

Bumpers: poorboys world trim restore €17,99

Wat denken jullie van deze set?
en hoeveel microvezel doeken heb ik in totaal nodig? ik heb de delerium orange towel al in bezit.

Groeten,

Dave
 
Ric325i;n405792 zei:
Allereerst wat een gave auto! Heeft ie nog de orginele lak of is ie een keer overgespoten? Handmatig polijsten zou ik persoonlijk niet aan beginnen maar je zou bv wel handmatig een paintcleaner (poor boys prof polish /auto finesse rejuvinate) kunnen gebruiken voordat je een wax erop zet. Kleien is niet moeilijk mothers heeft een hele goede set en als je maar zorgt dat je genoeg detail spray gebruikt en regelmatig vouwt en kneed komt het goed. Wellicht als je je woonplaats vermeld dat er een detailer zich aanmeld die in de buurt woont


Ik had je bericht nog niet gelezen,
Dit zou de eerste lak moeten zijn... na de aankoop toch ontdekt dat hij waarschijnlijk over is gespoten ivm een schade links achter(nieuw paneel)
Het is welliswaar heel mooi gedaan dus ik vind het zelf niet echt een heel erg groot bezwaar. een groter probleem bij dit soort wagens is R****, een woord dat ik liever niet in de mond neem. Ik woon in het noordelijkste puntje van Limburg, Middelaar.
Ik heb nu van Monello het klei set geselecteerd, als jullie hier een beter advies voor hebben hoor ik dat graag!

Groeten,

Dave
 
De klei set van monello geeft wel marring (hier schrok ik zelf best wel van), waardoor polijsten toch zeker wel nodig is hierna.
 
Hallo Dave,

Qua shampoo maakt het denk ik niet zoveel uit. Beide zijn erg fijne shampoo's.
Voor het wassen gebruik ik liever een washmit dan een spons omdat je daar veel meer gevoel bij hebt. Ook vindt ik het fijner werken in de rondingen en is het niet zo lomp in je handen.

Qua clay zou ik je de poorboys clay willen adviseren in plaats van de Monello clay.
Die Monello clay vindt ik erg hard en lastig in gebruik, daarnaast wil deze wel eens wat marring geven waarna je weer licht moet polijsten om van de marring af te komen.
Niet super spannend maar wel weer een extra stap die je gemakkelijk kunt vermijden.
Voor het clayen heb je ook een clay lube nodig die ik niet terug zie in je lijstje. Zelf ben ik erg fan van Poorboys spray & wipe die je ook nog eens 1:1 kunt aanlengen met water.
De spray & wipe kan je voor allerlei zaken gebruiken zoals je ramen ed.

Polijsten is een lastige. Zelf polijst ik mijn oldtimertje met de machine maar ik begrijp dat jij dat (nog) niet wil. Swirls er met de hand uithalen is erg lastig en een enorme klus.
Wanneer het gaat om de lak wat meer glans te geven is een product als poorboys prof polish ook een erg mooi en veelzijdig product.
De prof polish is erg makkelijk te verwerken en werkt ook erg goed op chromen delen.

De black hole en Dodo wax zijn echt toppers, hele goede keus en zou ik niets meer aan veranderen.

Voor de bumpers zou ik persoonlijk niet kiezen voor de trim restorer maar voor Auto Finesse Revive.
De trim restorer is erg vet en wil bij nat weer nog wel eens uitlopen, iets wat ik met de revive niet heb. Die is net wat dikker en blijft bij mij ook veel langer zitten.

Qua microvezel doeken kun je eigenlijk nooit teveel doeken hebben. Zelf denk ik dat je er minimaal 8 nodig zou hebben : 2 voor het clayen, 2 om de prof polish af te nemen, 1om de black hole af te nemen, 2 om de wax af te nemen en 1 om de revive af te nemen.
De revive hoef je niet af te nemen maar ik doe dat wel om een matte look te krijgen.
Denk je ook aan een handpad om de polish mee te verwerken (bijvoorbeeld een zwarte) en foam pad om de black hole aan te brengen, een foam pad om de wax aan te brengen en een foam padje (of stukje spons) voor de revive .


Hopelijk kun je wat met deze info.
 
Idd glans ophalen/reinigen van de lak met pb prof polish, shampoo ddj born to be mild, mothers kleisetje, +1 autofinesse revive. Polijsten ff mee wachten tot er een machine beschikbaar is. Als wax zou ik om te beginnen een collinite 845 pakken. Als glaze zou black hole wel goed zijn maar verwacht geen wonderen...had je in de buurt van rotterdam gezeten had ik je wel willen helpen qua polijsten maar Limburg is een beetje te ver ...
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga morgen even op de carclean shop rondneuzen en even kijken wat jullie me hebben geadviseerd. dat polijsten blijft indd even een dingetje waar ik liever mee wacht tot er iemand naast me staat met wat ervaring. maar ben zeker van plan naar een meeting te komen als deze zich voordoet.
Ik zal een dezer dagen mijn nieuwe lijst uploaden en alvast ontzettend bedankt voor jullie adviezen!
 
Dave, heb je dit topic al eens bekeken : Detail Meeting 2014