• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kevin Brown Methode uitgelegd met Microfiber cutting pad + m105 (veel foto's)

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
38
Hasselt
Hey heren,

Zoals beloofd in een ander topic ging ik eens uitleggen adhv foto's en uitleg hoe deze manier werkt.

De benodigheden;

1x DAP500
1x M105
1x M205
Microfiber cutting pad (juist geknipt op maat van de backingplate met schaar...)
Groene light polishing pad
tandenborstel of Compressor
Demi-water
Ipa

Je doet 1 pass op 4.5 snelheid met vrij zware druk (niet noodz. dambord, waar meer schade is blijf je langer met de DAP). Na + - 1,30 min polijsten stoppen, even water misten en dan nog 1 pas maar dan minder druk. Zo herhalen, maar is niet veel nodig, dat herhalen. Zie je zo wel

En een zwaar gehavende auto (Deze is een Skoda Octavia Mica groen van 1998).

Ik heb om deze schade op de motorkap weg te krijgen in 3 stappen moeten werken. Oranje op Forza, Wit op Mezzo, Zwart op Finale. Nu is de kofferbak aan de beurt.

Zoals altijd eerst even gekleid, gewassen en ontvet met Ipa 1/3. Elke foto na m105 is met een wipedown van Ipa... Je moet ook ongeveer na 3 hits de pad proper maken. Ik heb zelf geen compressor dus heb een harde tandenborstel die ik tegen de pad duw op stand 5. Als het goed is krijg je een mooie draaiing.

Eerst wat foto's van de werkwijze en dan voor en na.

De 2 broertjes
011-3.jpg


De geknipte pad;
014-1.jpg


Het primen van de pad
012-3.jpg


Product insmeren met de vinger, waar te droog nog wat bij spuiten. (Dan de pad 3-4 min laten rusten) Dan krijg je dit;
013-2.jpg


Machine op stand 3 en droog draaien op een katoenen handdoekje (1 min);
015-2.jpg


Dan krijg je dit;
016-1.jpg


Dan 3 kleine erwtjes bijvoegen en dan begint de lol...
017-1.jpg


Plaatdeel misten (na 1 pas)
018-1.jpg



Nu wat foto's hoe de lak erbij lag voor ik begon;
001-3.jpg


002-3.jpg


003-3.jpg


009-3.jpg


010-3.jpg


Na wat foto's na 1 pas M105 zonder enige nabewerking (Toch bijna LSP)
022-1.jpg


023-1.jpg


024.jpg


026.jpg


027-1.jpg


028-1.jpg

034-1.jpg



Na de m205 op lichtgroen (1pas, wel dambord)

036-1.jpg


037-1.jpg


040-1.jpg


040-1.jpg


Hazen van de m21:heart_eyes:
042-1.jpg


Hazing m26
045.jpg


De reflectie ;
046.jpg


049.jpg


In de buitenlucht...

050.jpg


052-1.jpg


Even herhalen :party:
eindfoto.jpg


Ik hoop dat ik iemand heb kunnen overtuigen om de Amerikaanse manier te proberen.

Wat nog op mijn lijstje staat; Meer pads en compressor en D300 voor de lichtere schade's...

Grtz

Stephan
 
@ Soepergrover

Ik heb deze op maat geknipt omdat je zo 30 to 40% meer cut krijgt (een tip van de man die dit soort detailen heeft uitgevonden uit de States). En het klopt, de pad was eerst 6.5 inch en deed niet veel... Met deze aanpassing spreken de foto's voor zich.

Enkel meg's heeft de 5 inch pads, Flexi niet. Als je de 'echte' meg's pads hebt moet dit niet:-b

Grtz

Stephan
 
De methode lijkt me niet verkeerd, het verknippen wel. Nu neb je risico dat je met je steunplaat of velcro over de lak gaat. Beetje onnodig omdat de meeste druk sowieso lzit op het stuk dat tussen de steunplaat en de lak zit.
 
Wat het dus bewijst is dat je met water dóór kunt werken met M105. Geen idee waarom je dat niet met een gele pad/paarse wol zou kunnen?
 
@ Niels = is de reflectie van de betonnen balken van het plafond :-D. (Blackpassat is me te snel af:D )

@ Gio, Dat kan (weet ik eig niet met wol of gele pad) maar ik zie je nooit met de gele of de Paarse wol zo een finish krijgen zonder micromarring of nabewerking na 1 pas:-" .

Wat je via deze weg gewoon totaal niet hebt (marring etc),totaal geen stof... enkel voordelen naar mijn mening:-b

Grtjes

Zijn gewoon mijn bevindingen, ik wil niemand iets verplichten maar ik vond het de moeite als je nog geen Rotary hebt...
 
Grappig, serieuze correctie zo te zien, netjes.
Er is hier nog niet heel veel over geschreven (zowel KBM als de MF pads), wellicht de volgende keer eens een vergelijk maken 1 op 1 met een foampad en M105

KBM verhaal heb ik wel eens gelezen, wel interessant opzich.
Welk merk pads heb je gebruikt?

Ik weet dat het vnl. voor een D/A machine is, maar iemand dit voor de grap wel eens op een rotary geplakt op een testpaneel?
Zou dat best eens willen proberen.
 
Gio zei:
Wat het dus bewijst is dat je met water dóór kunt werken met M105.
Ik kan het mis hebben, maar waar wordt dit dan exact beschreven / bevestigd ?!
Ik zie alleen dat er na 1 pass er water wordt verneveld op het werkoppervlak en dat er dan wordt doorgegaan.
Had dit anders ook niet gekund ? Was er niet nog afdoende middel in de pad aanwezig om een rondje te doen ?
Ik meen dat in een DAP-video te zien is dat na het stoppen en optillen van de machine+pad er nog een vlek achterblijft
van polijstmiddel wat er wijst dat er nog middel aanwezig was om verder te gaan

Even ter vergelijking ( en zoals ik het interpreteer ( corrigeer gerust mensen )):
1 - normaliter maak je de pad wat vochtig, doet er polijstmiddel op, ga je polijsten, weer klodder polijstmiddel en hoppa weer verder;
2 - nu 'stamp' je de pad al boordevol polijstmiddel zodat je wat reserve hebt in de pad.
Daar er warmte wordt gecreëerd, verlies je wat glijmiddel in de vorm van de aanwezige oliën.
Om het weer wat smeerbaar te houden 'vervang' je de olie door water om samen met het nog aanwezige polijstmiddel verder te gaan.

Deze methode wordt zover ik het weet al veel langer gedaan, nog voor het bestaan van de microfiber pads ( op de bv paarse Meg's cutting-pad )

Ik wil er ook nog als kanttekening erbij zetten dat je ook i.p.v. de M105 het met bv de Monello Forza te doen; dit alleen in mindere mate daar:
de M105 een niet-afbreekbare-korrel ( Mircro Abrassive ) heeft, en de Forza wel ( Diminishing Abrassive )

Je kan ook een spraytje S&W doen en dan nog even op lagere machine-stand doorgaan en een extra rondje maken.
Wellicht tussen de oren maar gevoelsmatig het idee dat het dan nét even een net wat mooiere finish achterlaat.

Zekerheidshalve: het is in geen enkel geval een anti-post of negatief geneuzel maar een weergave van hoe ik er tegenaan kijk dan wel weet.
Lijkt me ook wel mooi voer om over verder te berichten.

@Stephan: dank je voor je tekst/uitleg en fotomateriaal. Gaaf om te lezen dat er meer mensen er bewust mee bezig zijn !
 
Het lekkerste werkt bij mij een kompossorpad als ik de net heb uitgespoeld en droog geslingerd. Er zit dan toch nog wat vocht in en dat zorgt ervoor dat het polijstmiddel zich makkelijker laat verdelen en verwerken. Bij mij hangt er continue een flesje S&W aan mn kontzak.

Het paarse wolletje hou ik nogmeer vochtig, niet omdat ik denk dat het een beter resultaat heeft, maar omdat ik het makkelijker vind werken. Daarnaast is wat extra glijmiddel nooit verkeerd en denk ik dat dit marring kan voorkomen als je niet met een lichtere compound wil finishen.
 
@ Mk-us, ik heb graag wat tegenrespons :) en vragen. Want alles klakkeloos overnemen is niet goed..

Nu, ik volg volledig de mail die ik van kevin Brown zelf heb gekregen.

Je maakt door de SMAT volgens hem een hééééél licht schuurpapier door deze te primen. Als je dit doet met bv. Monello zou het geen voordeel hebben.

Ik kon gerust doorgaan met geen water gespuit maar ja, wat doe je als de uitvinder je die raad persoonlijk geeft? Ik had ook bang om de schaar in de pad te zetten:D ...Juist zoals CC, ik volg iedereen zijn raad en probeer.

Een andere wijze is 1 druppel D300 op 2 druppels M105. Op deze wijze gebruikt hij geen water.
Ook om zuiniger te werken doet hij dit. Wat ik juist ook nalees is dat het ook tegen het samenklitten is van de pad...

Hij raad detailspray af, waarom --> is glijmiddel dus volgens hem verminderd dit te slijpkracht.

Hij is begonnen met het primeverhaal op foam pads. Hijzelf zegt enkel nog foam te gebruiken om te finishen omdat dit nog altijd zuiverder is. Vergeet niet is enkel met compounden...
Er is ook een topic over een wedstrijd tss hem en Mike Philips, hierbij verloor de KBM van de traditionele manier op 1 paneel. Is ook wat lakafhangelijk volgens mij, maar voor mijn Skoda een supercombinatie

@ Eelco

In Europa is er niet heel veel over te vinden maar als je op de US-sites begint te surfen is het een veel gebruikte manier...

Het merk wat ik nu heb gebruikt zijn Flexipads, maar lees op verschillende foria dat de 'echte' MFCP van Megs nog ietsje meer slijpen (weet ik zelf niet, want kan niet vergelijken). Maar deze zijn zéér duur...

Ze hebben dit geprobeerd maar is niet dada. Het is de bedoeling om een 100% bijna-correctie te halen zoals een rotary zonder de nadelen van een rotary. En niet vergeten, in de states kost megs niks..; Dat is mss ook een reden


@ iedereen. Volgende week gaat de Skoda er volledig aan geloven. Dan zal ik een vergelijking maken met foam.

Het is gewoon wat JIJ fijn werken vindt
 
Leuke uitleg. Ik ga het een kans geven. Onlangs heb ik een cutting en een finishing MF pad aangeschaft. Ik ga het een kans geven met de Monello polijstmiddelen.

Ik vraag me wel af of het noodzakelijk is om de schaar in de pad te zetten. De druk zal door de backingplate verdeeld worden. Het deel van de pad wat naast de backingplate zit, zal de cuttingfactor toch niet beinvloeden.
 
Ik krijg binnenkort de M105 en M205 binnen en heb MF cutting en finishing pad.

Dus ga dit ook zekers te weten uitproberen!

Beschik jezelf trouwens ook over een rotary of alleen een dap?
Puur voor de vergelijking :)_[]
 
@ Woody Enkel een DAP, de rotary komt er bij kerst dit jaar...

Ik zou zeggen probeer, en laat me weten wat je bevindingen zijn;)

@ lb, Ik zou ook eerst zo proberen, heb ik ook gedaan. Eenmaal de schaar erin... Maar ik hou van testjes daarmee
 
Mooie uitleg en zeker een mooi resultaat!

Wat ik mis in de uitleg: volgens wat ik begrepen heb van KBM is dat hierbij het product voorafgaand niet verspreid word op lage stand op het te polijsten oppervlak......niet verspreiden, gewoon beginnen polijsten dus. Heb je dit ook zo gedaan?

Ivm het gebruik van producten met afbreekbare korrel met deze methode: naar wat ik lees is deze methode bedoelt voor de D/A machine en dan specifiek met smat-producten. Met andere woorden: voor zover ik weet word deze specifieke methode niet aangeraden te gebruiken met afbrekende korrel.
Waarom niet?
Dat weet ik niet precies, het enige wat ik bv zou kunnen bedenken is dat door de grotere druk die je uitoefent in combinatie met het niet verspreiden van de polish je mogelijk de korrel te snel gaat afbreken waardoor je op de rest van het paneel onvoldoende correctie zal bereiken doordat de korrel reeds grotendeels afgebroken is?

Edit: aanvulling, ik heb de foto's nog eens bekeken en als ik de staat van de lak bekijk en bedenk dat deze correctie uitgevoerd is met een Dap500.....dat moet ik zeggen dat de correctiekracht van deze opzet toch wel erg indrukwekkend is. :ja
 
@Stephan: thx voor het goed oppakken !

Ik heb nog wel een vraagje: nu is het slechts een stukje plaatwerk en lees dat je straks de gehele auto gaat doen;
neem aan dat je dan de pad tussentijds schoonmaakt om verder te gaan.
De pad is dan nat/vochtig, ga je dan weer de gehele pad primen, droogmaken op doek en voorzien van de 3 erwtjes?
De reden waarom ik vraag is:
1 - kost je zo aardig wat meer polijstmiddel
2 - kost je zo aardig wat meer tijd
3 - moet de pad dan niet eerst echt goed droog zijn voor je gaat primen

De D300 druppel is dit niet omdat daar meer oliën in zitten en het dus zodoende weer wat minder laten stoffen en wat makkelijker laten glijden?
Je zou er ook bv de M7 (pure glaze) bij kunnen doen.

Soms loopt men bij de Forza ook tegen het stoffen aan, een druppeltje Finale werkt dan ook prima

Los hiervan ( en betreft S&W ipv water ): zal ongetwijfeld ietsie meer glijden maar vind ik reuze meevallen ( persoonlijke ervaring )
Daarbij nogmaals: ik doe er een mini pufje bij op het moment dat ik z.g.a. klaar bent met het polijstwerk en dan ga afbouwen naar lagere stand ( Zenith )
Ook dit is persoonlijk en wellicht sla ik de plank mis; in elk geval vind ik het wel fijn werken.

@Virus: het is idd de bedoeling om niet te verspreiden
Dit geld dus ook voor de Meguiar's Professional - DA Microfiber Correction Compound & Finishing Wax ( dus in mijn beleving ook voor de Ultimate Compound )

Totaal los hiervan ( en wat nu even opkomt als poepen ): heeft het nog een raakvlak met het feit dat Meg's van oorsprong 3 soorten pads had ( cutting/polishing/finishing),
dit in vergelijking met de Lake Country / Monello's waarbij je een groter scala hebt om uit te pakken ( geel / oranje + donkergroen/wit/lichtgroen + lichtgroen/zwart )
Owkee gaat dan hier over het gebruik tijdens het compounden maar zoals gezegd is het iets wat nu even in mij opkwam.
 
Vreemd dat je de pad moet verzadigen met M105/M205.

Normaal wordt dat alleen gedaan met de DA Microfiber Cutting Compound

Zie vanaf 13:30 minuten
 
Heb dit eens flink doorgelezen, maar ik begrijp het niet zo goed.. Dit ligt waarschijnlijk aan mij, maar het lijkt alsof er een stuk meer werk zit zeker wat betreft de tijd. Nu weet ik natuurlijk niet hoe lang je bezig bent geweest met het polijsten. Zou je denken dat je hetzelfde resultaat had kunnen behalen met de Lake Country/ Monello pads i.c.m. een polijstmiddel?