• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kevin Brown Methode uitgelegd met Microfiber cutting pad + m105 (veel foto's)

@nicknameless KBM werkt typisch met M105/M205 en het padprimen is een belangrijk aspect hiervann, nog voor er sprake was van het DA Microfiber System.......het Meg's microfiber systeem met de bijhorende polishes zijn nog redelijk recent en het zou me niet verbazen mocht de Kevin Brown Methode mee aan de basis liggen van dit systeem. Vooral niet omdat (naar ik indertijd gelezen heb) Kevin Brown meegewerkt schijnt te hebben aan de ontwikkeling hiervan.

@Ibizasigno naar mijn ervaring kruipt in het padprimen etc inderdaad wel wat tijd (hoewel, het padprimen doe je maar 1 keer, tenzij je overschakelt op een verse pad), het polijsten zelf gaat vlugger (vaak voldoet bv 1 pass over het oppervlak ipv een aantal passes in het gekende dambordpatroon)....dit geldt overigens ook voor de KBM met foampads. Maar hoeveel tijdswinst dit uiteindelijk precies oplevert tegenover traditioneel polijsten......:weetniet
Ik denk dat de nadruk ook niet zozeer ligt op tijdswinst dan wel op correctiekracht...
 
@mk-us;

1: Je maakt de pad proper na elk plaatdeel (koffer, motorkap, deur). (normaal heb je 2 pads bij megs) dus als de ene vol is pak je even de andere --> Enkel proper maken met lucht of de borstel. Ik heb op de koffer de pad 3x + - 1 min tegen mijn tandenborstel gehouden...

Echt uitwassen heb ik nog niet geprobeerd maar ga er toch 1tje extra bestellen. (Volgens KB kom je toe met + - 2x 5 inch en 2x 3 inch pads voor heel de wagen; geen pick-up natuurlijk).

Primen doe je 1x. niet meer. Het beste is droogblazen met compressor maar dit heb ik niet. De borstel is ok, maar merk dat ik de microfiberharen niet 100% terug recht en enkel krijg... Ook is een extra tip, het droogdraaien op de handdoek. Als de pad nat is geweest heb ik geen idee hoelang het duurt om deze te drogen.

Dat van die D300 klopt, is enkel voor de olie en smering.. Maar hier weet je wel dat als je op US-sites zit dat meg's een appel en een ei kost ivg met Menzerna daar.... D300 is heel wat cheaper dan M205 mss daarom....

@Nicknameless. Niets moet he , Volgens hun chart staat D300 net onder de M105 en de M101 er juist boven. Dit is ook enkel bij zware correctie nodig. KB vertelde is zijn laatste mail dat hij bijna enkel D300 gebruikt en enkel deze combi op zwaar gehavende auto's of stukken.

@IbizaSigno; Ik heb ongeveer +- 30 min gepolijst. Met primen etc (geen m205)... Ik heb in het verleden 4u op de motorkap gedaan. (deze was niet zo heel gehavend en niet deze correctie gehaald). Ik kreeg correctie maar met 3 stappen en 3 verschillende pads. Eerst erger, dan beter, dan heel goed. Dit is gewoon 1 pad, 1 product en gaan met de banaan Maar juist wat Virus zei, het gaat me niet om de tijd wel om de kracht...

Nogmaals, Ik wil geen oorlog met de forumleden. Ik heb nog steeds andere polijstproducten in de kast. Bv. Ik heb deze manier ook gebruikt op een Hyundia en gaf ongelofelijk véél marring.... Hier deed de trad. polish zijn werk beter met foam.

Volgens mij is het zoals met vrouwen en schoenen. Je kan er niet genoeg van hebben. (producten dan he )

En niet vergeten het is maar een dapje

[mod]Graag het gebruik van smileys beperken, het leest er niet makkelijker op[/mod]
 
Zou niet weten waarom er oorlog zou moeten komen, kan het alleen maar bejubelen dat er tijd/energie in zaken wordt gestoken.
Op deze wijze benader je het polijsten vanuit een andere hoek en bevestigd dat er in elk geval serieus over wordt nagedacht/gehandeld !

@Nicknameless: het maakt geen drol uit met welk middel je de pad verzadigt, het enige waar het ( zover ik het begrepen heb ) om gaat, is dat er gebruik wordt gemaakt van een niet-afbrekende-korrel.
Mijn ervaring met een wel-afbrekende en een reguliere pad is dat het op zich wel werkt. Ben persoonlijk alleen nog niet helemaal over tevreden: gewoon niet mijn werkwijze (nog ( kan veranderen ))
Op een reguliere pad met niet-afbrekende-korrel gaat het in elk geval wel beter, dit heeft dan weer puur te maken met de gedachtegang achter het type korreltje.

@Stephan: helaas zit er een zeer groot verschil tussen US en Europa qua Meg's, ging mij er alleen even om dat er ook andere vervangende middelen voorhanden zijn
mochten er leden zijn die ze hebben en willen proberen

Ben er ook niet helemaal over uit waarom er maar 1x geprimed dient te worden.
Als je de pad schoon hebt gemaakt dan zit er geen polijstmiddel meer in welk je dus als 'reserve' gaat gebruiken ( na het water-spray-gedeelte ).
Om die reden mijn vraagstelling want anders heb ik het idee dat je dan net zo goed een 2e keer een dotje middel er op/bij kan doen en dan doorgaan ( dus voor de schoonmaakbeurt ).
OF ik mis de clue OF het is een beetje vreemd ( in mijn ogen ( nu in elk geval ))

Sowieso geen ervaring met dit type pads, ik word er in elk geval wel door getriggerd om toch maar een setje aan te schaffen en los te gaan met de DAP.

@Stephan: als jij de Skoda gaat doen, zie jij dan de kans om wellicht een gedeelte te doen met een wolletje i.s.m. de KB-methode ? Stiekem hier ook wel nieuwsgierig naar
 
Heyhey, neenee geen oorlog maar een mopje.

@ Mk-us. Van de afbrekende en niet afbrekende sla je de nagel op de kop.

IVM het primen, Het is wat je verstaat onder 'proper maken'. Echt na het uitwassen van de pads moet je opnieuw primen. Het schoonblazen/borstelen is eig voor de pad terug ok te krijgen om de volgende run te doen... (want als je kijkt na 1 run naar de pad, is gewoon een platte vijg)

Heb speciaal op een semi-zwarte vloer gekeken en enkel beetje spatjes op de schoenen dus denk niet dat er veel product uitvliegt. Dan zou je bijna zoals KB met de microscoop moeten kijken (maar dit heb ik ook niet;) )

Kzou zeggen, gewoon aanschaffen en dat komt CC ook nog ten goede.

Ik zou het graag proberen maar heb geen Paars wolletje. Het zwaarste wat ik heb is de Gele pad van Monello... Als de rekening me gunstig is bestel ik deze wel mee.

Grtjes
 
Stephan zei:
@ Gio, Dat kan (weet ik eig niet met wol of gele pad) maar ik zie je nooit met de gele of de Paarse wol zo een finish krijgen zonder micromarring of nabewerking na 1 pas:-" .

Wat je via deze weg gewoon totaal niet hebt (marring etc),totaal geen stof... enkel voordelen naar mijn mening:-b
Oké, ik was weer eens kort van stof gister..

Jammer dat Hasselt niet echt om de hoek is. Ik heb een Octavia in onderhoud, die dacht ik redelijk strak te hebben totdat mijn Shinex RAP arriveerde en ik de witte hobbel pad met de 11.000 pasta (allen Festool) erop losliet. Ik zou ook jou graag dat verschil eens laten zien op jouw Skoda, kijk alleen maar naar de reflectie van de TL, niet erg recht ;)

Hulde overigens voor het resultaat, ik sluit me graag aan bij de voorgaande scribenten wat betreft je pioniers werk, het werkt alleen niet zo goed op niet rechte stukken en de verplichting van een compressor voor een goed resultaat.. een PRO900 is voordeliger!

Ook dat je in tweede instantie aangeeft afhankelijk te zijn van de hardheid van de lak vind ik geen pré voor de methode.

@virus Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat KB meewerk aan een product om daar later een ander product aan toe te voegen zodat hij het kan gebruiken voor zijn methode?
 
Hey Gio, No prob, bedankt voor het compliment, en Hasselt is toch een eindje hoor.

Ik weet ook dat er betere correcties zijn te behalen( je moet enkel show-off openen). Een rotary is zo wel goedkoper maar de meeste mensen hebben een klein compressortje thuis.

Ikzelf kan maandag eentje lenen op het werk en eens te kijken hoe dit werkt.

Hoe bedoel je eig niet echt recht op de Tl-lamp? Mijn lak heeft wel wat sinaasappelhuid vanuit het fabriek. Er zitten nog wel wat kleine schrammetjes maar deze waren voelbaar met de nagel... Maar hoe oud is de skoda van jouw? Mijn is van 1998 nooit een garage gezien en heeft 173k op de klok.

Nu als ik wat google op de prijzen van Shinex dan word ik :-&

Grtjes

PS; je mag altijd een foto mailen van de Skoda, ben beetje favoriet van Skoda.

Nog een leuke link gevonden; (veel leesplezier)

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=136884&page=5
 
Idd erg leuk om te volgen. Ik heb zojuist de D300 en de D301 op mijn verlanglijstje gezet. Ik dacht tot het lezen van dit topic dat de MF pad gewoon een ander soort pad is. De MF pad is onderdeel van een hele andere manier van polijsten blijkt nu. Ik wist ook niet dat Abrassive wil zeggen dat de korrel niet wordt afgebroken. Kortom, leerzaam en heeft zeker mijn interesse.

@Stephan: bedankt voor dit starten van dit topic
@mk-us: bedankt voor je kritische vragen en opmerkingen, dit maakt het levendig
 
Gio zei:
@Virus Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat KB meewerk aan een product om daar later een ander product aan toe te voegen zodat hij het kan gebruiken voor zijn methode?

@Gio Ik wil hier gerust op reageren maar het probleem is dat ik aan deze vraag geen touw kan vastknopen.

@LB je hebt "Diminishing Abrasives"= korrels die afbreken en "Non-Diminishing Abrasives"= korrels die niet afbreken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de antwoorden allen. Is mij geheel duidelijk, zou met deze methode mooi zijn om metbdeze combo in een pass correctie te behalen.
En die oorlog lijkt mij ver weg ;)
 
Even over de korrels in het polijstmiddel:

Micro Abrassive:
Dat houdt in dat het product niet afbreekt en dat je door moet gaan tot het lakdefect weg is, niet tot het afgebroken in.
Je kan ook eerst met een wollenpad aan de gang, stoppen, polishing pad eronder en nabehandelen.

SMAT
Meguiar's Super Micro Abrasives Technology
With technology comes advancements. We simply developed a new style / mix of abrasive(s) we refer to as “Super Micro Abrasive Technology”. We can say, this new "style" of abrasives are very small and do not "breakdown" like OUR diminishing abrasive technology does. This new abrasive technology is exclusive to Meguiar’s and is not available to any other company.



Diminishing Abbrasive:
Bedoelt om zware lakdefecten te bewerken en daarna na te behandelen met een lichter polijstmiddel.

DAT
Meguiar's Diminishing Abrasives Technology
Abrasives that actually break down as you use them. For example, they may start out a certain size or shape, and during the buffing cycle, they will actually breakdown to nothing, so there are only polishing oils working for you. We pioneered and have been utilizing this technology for about 75 years in many of our compounds, cleaners, cleaner/polishes, and cleaner/waxes.


- - - - - - - - - - - - - - -

Kevin Brown wel/niet aan de basis: geen idee of hij is 'gecontracteerd' toen de nieuw soort pads en middelen van Meg's op de markt kwamen.
( en wellicht lang hiervoor; toen Meg's aan het brainstormen was geslagen )

Ik persoonlijk denk dat hij wel aan de basis staat van het verhaal achter deze nieuwe pads en middelen:
- doelbewust primen van de pad alvorens gebruik
- kleinere pads ( dus ipv de schaar er in hahaha )
- met 'meer' druk op de pads het werkvlak te lijf gaan
- 2 stappenplan d.m.v. gebruik te maken van middelen ( hoewel het vele gebruik en toejuichingen van de M105/M205 combinatie er ook aan hebben bijgedragen )

>>> Kevin Brown - Info-linkje 01 Kevin Brown - Info-linkje 02
 
Niet dat onderstaand citaat een verrijking is van dit topic maar gewoon ter illustratie....

Kevin Brown over Meguiar's DA Microfiber Correction System:

“I was fortunate to be included in the development and testing stages of this system, so I understand it thoroughly. I'm more than happy to help you maximize its performance. Give it a try- you will be shocked at its capabilities.”

(bron: Buffdaddy)
 
Ik denk dat het pas waardevol wordt, als er een goede 50/50 wordt gedaan met twee technieken. Zo kan je het voordeel van de ene techniek beter beoordelen.
 
@Tim: je hebt de middelen, kennis en de kunde in huis. Wil je een 50/50 maken en er verslag van uitbrengen?
 
Als we er tijd voor hebben, zullen we het zeker doen.

Ik heb zoveel technieken gezien, zeker van Amerikanen, ik ben sceptisch. Ook 'jewelling' kwam uit de koker van de Amerikanen. ;)
 
Google maar Detailing Jewelling.

Het komt erop neer dat je met een finishing pad ongeveer 1,5 uur staat te stampen op een stukje van 40x40cm en je ziet dan zogenaamd de lak nog mooier worden...

 
Uiteraard,

Een kleinere pad heeft inderdaad meer correctiekracht, omdat je de uitgeoefende druk op een kleiner oppervlak overbrengt. Het afknippen van een pad, van deze dikte, heeft geen nut als je hem toch al met een kleine backingplate gebruikt. Een MF pad is zo dun en flexibel dat het deel dat groter is dan de steunplaat, toch al niets voor je zal betekenen, het zit dus ook niet in de weg. Afknippen is dus zonde en bovendien gevaarlijker. Je polijst net zo effectief. 30 tot 40% meer correctiekracht krijgen op deze manier gaat er bij mij echt niet in.

Het is bekend dat MF pads een grotere correctie geven dan foampads, maar dat ze ook bewerkelijker zijn in gebruik. De tijdswinst die je denkt te halen bij behandeling van een gehele auto met MF pads is in de praktijk een stuk minder, omdat er tussentijds veel meer onderhoud aan is.

Een druppel vette polish erbij, is algemeen bekend en niet perse een Amerikaanse techniek. Net als het uitborstelen van de (MF) pads, ook dat is gewoon nodig om je pad niet te laten verzadigen.

De meer correctiekracht door hem te primen en dan een minuut vocht te laten absorberen ziet er leuk uit, je houdt meer abrasives in je pad over, maar als het al werkt, dan werkt het alleen voor het eerste paneel, of je moet daarna veel tijd besteden om het proces te herhalen.
 
Samengevat voor mijn begrip: polijsten met een MF pad en het primen is geen onzin, maar het geeft niet de voordelen die "belooft" worden. Ben toch wel benieuwd naar de 50:50. Mij ontbreekt de tijd ook ff, maar wellicht heeft er iemand zin, de middelen en de tijd.