• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam versus Spray (Bilt Hamber Touchless)

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
38
55
37
Ik was op zoek naar een foam cannon om Bilt Hamber Touchless aan te brengen. Maar toen zag ik enkele video's waaruit bleek dat aanbrengen met een pump sprayer de auto net zo goed reinigt:



Wat adviseren jullie? Kan ik net zo goed een pumpsprayer kopen in plaats van een foam cannon?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Hm, intressant. Als ik weer een vieze auto heb ga ik testen.

Ik zie geen reden waarom het niet werkt. In principe blijft de pir hetzelfde of je het er nou op foamt of spuit.

Anderzijds, foam is wat dikker, blijft wat beter plakken en zakt naar beneden waardoor het vuil beter mee zal nemen (denk ik)

Volgend punt. Vanaf het moment dat ik mijn eerste foamlance heb gebruikt voelde ik me geweldig, en het blijft een van de leukste dingen om te doen. De hele auto wit blaffen met een dikke laag wit schuim :heart_eyes:
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Mijn idee was ook dat de PIR hetzelfde blijft, maar het foam misschien wat langer kan werken doordat het langer blijft plakken.

En inderdaad, niks is makkelijker dan de auto volblaffen middels een foamlans. (in vergelijking met een drukpomp of foamer)
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Ik heb het nog nooit gedaan, maar moet inderdaad toegeven dat snowfoamen er erg leuk uitziet! :)
 
Ik heb de filmpjes niet gekeken, maar is een drukspuit niet economisher?

Als ik mijn drukspuit van 1.7 liter gebruik, heb ik voor een pir van 2% maar 34 ml produkt nodig. Is voldoende voor heel de auto grondig insprayen.

Met de Ava Snow Cannon daarentegen heb ik circa 108ml produkt nodig om op een pir van 2% te komen voor heel de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Riez
Klopt, dat blijkt ook uit 1 van de 2 filmpjes. En pompspuit is ook goedkoper dan snow foam cannon.
 
Wat voor mij ook een dingetje is; Een foamlaag blijft langer nat dan een prewash-laag. In de warmere maanden wil/kan ik vaak niet wachten tot de auto in de zon staat en/of de temperatuur is gedaald. (Avond) Of wanneer het waait, dan droogt foam ook niet zo snel op.
 
Laatst bewerkt:
en een foamlance is voor meerdere toepassingen te gebruiken!

Er is iemand op het forum, ik zal geen naam noemen... (kijkt naar bericht hier boven)
die heeft de foamlance gevuld met van alles, Bathe+ (doen meerdere) Dreft...(geen idee meer waarom) Brake buster (toch?)

Het kan misschien economischer zijn, maar minder product gebruiken betekend mindere werking?
 
  • Grappig
Reactions: Quantoxx
De vergelijking laat juist zien, dat de pompsprayer met vergelijkbare PIR net zo effectief is als de foam lance.
Echter, bij de foamlance heb je dus meer produkt nodig om dezelfde PIR te halen. Kortom, kosten effectiever en dezelfde werking.

Let wel: dit is bij een pompsprayer in vergelijking met een foam lance op de HD (filmpje 1). Als je een foam sprayer gebruikt, is het gelijkspel wat betreft kosten efficiency (filmpje 2).

Neemt niet weg dat ik ook liever foam hoor, al is het maar omdat het sneller gaat (tenzij je een elektische sprayer hebt). Denk wel dat je gelijk hebt dat het beter blijft plakken en minder zal indrogen, zeker bij wind en/of zon.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik neig toch ook licht naar foamen, vooral omdat het wat langer blijft zitten, maar interessant dat het zo dicht bij elkaar komt.
 
Ik doe het beiden met veelal hetzelfde spul.
Foamen is leuker en sneller.
Maar met een pompsprayer werkt het net zo goed, én zuiniger.

Een pompfoamer is een gulden middenweg maar duurt weer langer dan een multi verstuiver. Zo kan ik met een multi 1.5 de hele auto doen met 1.5L. Als ik de coverage van de foam goed wil doen met een pompfoamer, dan zit ik zeker op 2-2.5L
 
  • Leuk
Reactions: Theovv en Pieter81!
Ik doe het beiden met veelal hetzelfde spul.
Foamen is leuker en sneller.
Maar met een pompsprayer werkt het net zo goed, én zuiniger.

Een pompfoamer is een gulden middenweg maar duurt weer langer dan een multi verstuiver. Zo kan ik met een multi 1.5 de hele auto doen met 1.5L. Als ik de coverage van de foam goed wil doen met een pompfoamer, dan zit ik zeker op 2-2.5L
Dus 2 keer een foam cannon vol ben je wel kwijt?
 
''Dus 2 keer een foam cannon vol ben je wel kwijt?''

Nee, er was sprake van een handfoamer. (Drukpomp met foam-nozzle) ;)

Even kort door de bocht;
* Prewash = Product + water op de lak sproeien.
* Foamen = Handfoamer of foamlans.

Prewash vraagt om weinig product, want er komt vele malen minder water bij kijken.
Hand-foamen, volgens bovenstaande van @Zoranurai , vraagt om wat meer water, dus meer product.
Foamlans vraagt om veel meer product omdat er veeeeeel meer water bij komt kijken.

Ik denk dat er weinig verschil zal zijn in werking, aangezien dezelfde PIR op de lak komt. Het eventuele verschil zal 'm dus zitten in de werktijd.
Een ander verschil is dus de manier waarop je het product wil gebruiken en waar de voorkeur dus naar uit gaat. (Drukpomp/handfoamer/foamlans)
- Wil je weinig product gebruiken, maar dus zal moeten pompen? (Prewash)
- Iets meer of misschien evenveel product product en foam? (Handfoamer)
- Maakt hoeveelheid product niet uit en wil je met een foamlans de boel volblaffen? (HD + foamlans)
 
  • Leuk
Reactions: Zoranurai
Ik neig naar foam lans, de MJJC Foam Cannon Pro V2. die heeft een tank van 1200ml. Vandaar dat ik op 2x uitkwam, maar met foam cannon heb je dus nog wel meer nodig?
 
Met een 1.2L-fles onder mijn foamlans kan ik waarschijnlijk drie keer een volledige auto infoamen. (Dus ook wielkasten en wielen)
Ik heb ooit eens precies berekend hoeveel product + water ik nodig heb, maar grofweg komt het neer op zo'n 50/50. Aangezien ik meestal zo'n 400ml totaal mengsel in mijn foamfles nodig heb, is het dus 200ml product + 200ml water en foamen maar.

Je hebt dus geen 1.2L fles nodig, tenzij je in één keer een volledige vrachtwagen wil volblaffen. :p
 
Hahaha “met een foamlans de boel volblaffen” @Quantoxx ik lig dubbel.

Om eerlijk te zijn ga ik als weekend-warrior niet zo hard door mijn spullen heen en vind het heerlijk om nieuw spul uit te proberen. Echter zijn vaak de kleinere verpakkingen zulke bad-value tov de grotere varianten dat ik meestal de grote pak.

Eindstand heb ik nu ongeveer 2.5L van mijn 5L touchless original gebruikt in het afgelopen anderhalf jaar. Met een pompfoamer. Duurt dus laaaang voordat die op is.

(Overigens heb ik wel recent de nieuwe ook in 1L aangeschaft om ze een keer head to head te testen)
 
gebruik BH autofoam/Touchless hier ook gewoon een IK foamer. Geen gedoe met uitrekenen van PIR in een foamlance setup en net zo effectief.
Pompspuit is zoals in de video's te zien is dus ook sneller opgedroogd omdat het puur nevel is. De foamer blijft langer nat en aaan het paneel zitten, wel zo prettig met deze warmere tempraturen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik heb de filmpjes niet gekeken, maar is een drukspuit niet economisher?

Als ik mijn drukspuit van 1.7 liter gebruik, heb ik voor een pir van 2% maar 34 ml produkt nodig. Is voldoende voor heel de auto grondig insprayen.

Met de Ava Snow Cannon daarentegen heb ik circa 108ml produkt nodig om op een pir van 2% te komen voor heel de auto.
108ml voor 2% PIR is wel zeer weinig. Of gebruik je maar een half volle foamer? Ik moet met mijn combinatie 220ml gebruiken voor 2% PIR, maar met de oude Touch-Less gebruikte ik altijd 4% PIR 440ml voor een volle foamer of 220ml voor een half volle foamer.
 
Laatst bewerkt: