Een HowTo hoe ik een auto zou wassen & waxen.
Ik ga hierbij vanuit dat er in ieder geval een waterslang aanwezig is. Heb je die niet of mag je
in je gemeente niet op straat wassen maak dan gebruik van een wasbox. Maak géén van
de wasborstel die daar hangt, voor hetzelfde geld heeft de vorige z'n velgen ermee gedaan!
Daar gaat ie dan:
Men neme een vieze auto:
Ik gebruik zelf een Waterontharder i.v.m. de hardheid van het water hier:
Ik begin altijd bij de velgen.
Even voorspoelen en dan de binnenrand inspuiten met een velgenreiniger, ik gebruikte de Wheelbrightner van Meguiar's 1:4 verdund
Vervolgens met een spaakborstel de binnenrand bewerken, hier de Meguiar's Spokesbrush
Of de EZ-Brush, deze heeft mijn voorkeur omdat deze minder spettert en de binnendraad roest niet:
Binnenrand afspoelen en dan de voorkant insprayen:
Ik gebruik een kwast van de plaatselike bouwmarkt voor de bouten en hoekjes:
Afspoelen en voila een schone velg:
Ik heb op deze auto Snowfoam gebruikt vanwege het vele zand, je wilt niet met je washmitt daaroverheen.
Ook direct met hogedruk afspuiten is niet aan te raden omdat je dan het zand tegen de lak aanspuit met mogelijke krasjes
als gevolg.
Ik gebruik een flesje snowfoam als maat: 250ml op een volle fles:
Vervolgens auto infoamen:
Na een paar minuten wachten:
Daarna afspuiten met hogedruk, niet te dicht op te lak (minimaal 20cm) en de wielkasten ook gelijk meenemen:
En een hoop vuil is veilig eraf:
De wasopstelling, op de linkeremmer ligt een Miracle Dryer als droogdoek, Meguiar's Ultimate Washmitt's op de rechteremmer,
de linker handschoen is bijna nieuw en de rechter is 2 jaar oud en héél vaak gebruikt. Waarom een handschoen i.p.v. een spons?
Omdat een spons niet het vuil goed op kan nemen zodat het vuil tussen de spons en de lak gaat zitten waardoor je krasjes in de lak
kan veroorzaken. Ook kan je een spons niet wassen waardoor deze steeds vuiler zal worden.
Als shampoo gebruik ik Meguiar's Shampoo plus (30ml op 4 liter water, vandaar dat handige dopje)
Het 2-emmersysteem: in de ene emmer (warm)water met sop, de andere emmer alleen water. Er zijn ook emmers met een
rooster onderin (GrittGuard) deze houden het vuil onderin zodat het niet opnieuw in de washmitt kan komen. Helaas zijn dat zwarte
emmers zodat het nut van 2 emmer niet valt te zien vandaar deze 2 doorzichtige emmers.Dit is het meest makkelijke en meest
effectieve manier om swirls te voorkomen!
Aan het begin, links met sop rechts alleen water.
Je haalt de 1e keer sop en gaat lekker de auto insoppen, als je auto goed in de wax houdt hoef je hierbij echt niet hard te boenen.
Na bv. de linkerkant van de helft van het dak draai je de handschoen om en doe je de andere kwart van het dak.
Daarna éérst uitspeolen in de emmer met alleen water, gebruik je handen om het vuil uit de washmitt te halen.
uitwringen buiten de emmer en weer nieuw sop halen.
De 2 emmers na een halve auto:
Na de hele auto:
Je moet er toch niet aan denken dat je met de rechter emmer je hele auto staat te doen :wtf:
Vervolgens de auto goed afspoelen met een normale sproeikop. ( Dit is mijn eigen wagen omdat daar het effect van de droogdoek
beter op te zien is)
Na het spoelen:
Trek de doek als geheel eroverheen:
Daarna:
Vervolgens dubbelvouwen en droogwrijven, regelmatig van kan wisselen:
Het voordeel van een droogdoek boven een zeem is dat je een zeem strak over de lak moet trekken, mocht daar nog een zandkorrel o.i.d.
liggen dan trek je er zo een kras in, in een droogdoek wordt de zandkorrel opgenomen in de doek waardoor de kans op krasjes
een stuk kleiner is. Ook hoef je een droogdoek niet uit te wringen waardoor je veel tijd kan besparen. De droogdoek kan ook
in de wasmachine zodat deze lekker schoon blijft.
Daarna in de wax zetten. Er wordt altijd gezegd, niet in de zon. Nu gaat het niet om de zon maar om de temp. van de lak. In een ochtend-
of avondzonnetje wordt de lak niet echt warm en kan je gewoon met een gerust hard waxen.
Ik gebruikte eerst vloeibare waxen maar sinds ik de Meguiar's M16 paste wax gebruikt heb ben ik helemaal gek van pasta waxen.
Het brengt heel makkelijk egaal aan. De betere waxen van o.a. Meguiar's moet je zo dun mogelijk moet aanbrengen. Dik aanbrengen
maakt het alleen maar lastig met uitpoetsen en wat je eraf veegt zit niet op je lak.
Ik heb gebruikk gemaakt van de Meguiar's NXY 2.0 paste wax omdat deze lang houdt en zeer makkelijk aanbrengt.
Even een 1e lik door de pot:
Als je 2 of 3 keer een lik gehaald hebt is deppen daarna al voldoende.
Heel dun aanbrengen in draaiende bewegingen:
Reflectie van de lak in de wax, je ziet bijna niet dat ie in de wax staat:
Als je de hele auto in de wax gezet hebt kan je hem vooraan beginnen met uitpoetsen. Gebruik wel een goeie microvezeldoek.
Ga niet een dure wax kopen en vervolgens met een oud t-shirt uitpoetsen want dan had je het net zo goed kunnen laten.
De ruiten heb ik gedaan met Meguair's GlassCleaner detailerlijn i.c.m. een Meg's Even Coat applicator en een Meg's Glass towel (helaas
hebben ze die uit het assortiment gehaald :? maar een gewone microvezeldoek zal ook goed werken.)
Eerst een beetje op de ECA spuiten, raam behandelen daarna nawrijven met doek. Gevolg: streeploos resultaat.
Velgen zijn gewaxed met een speciale velgenwax zodat remstof minder makkelijk zal hechten. Gebruik wel een aparte doek (de oude zeem)
om je velgen te drogen en aparte pad & uitpoetsdoek voor je velgen zodat er geen remstof op je lak kan komen.
Bandjes even behandelen met een bandengel of Meg's All Season Dressing om het af te maken.
En de auto is weer spik en span:
En de Leon:
Dit is een HowTo zoals ik het doe, andere methoden kunnen ook prima werken. Een hogedrukspuit is geen must maar wel
erg handig.
Heb je ook nog ideeen en tips post ze hier en help anderen ermee.
Ik ga hierbij vanuit dat er in ieder geval een waterslang aanwezig is. Heb je die niet of mag je
in je gemeente niet op straat wassen maak dan gebruik van een wasbox. Maak géén van
de wasborstel die daar hangt, voor hetzelfde geld heeft de vorige z'n velgen ermee gedaan!
Daar gaat ie dan:
Men neme een vieze auto:
Ik gebruik zelf een Waterontharder i.v.m. de hardheid van het water hier:
Ik begin altijd bij de velgen.
Even voorspoelen en dan de binnenrand inspuiten met een velgenreiniger, ik gebruikte de Wheelbrightner van Meguiar's 1:4 verdund
Vervolgens met een spaakborstel de binnenrand bewerken, hier de Meguiar's Spokesbrush
Of de EZ-Brush, deze heeft mijn voorkeur omdat deze minder spettert en de binnendraad roest niet:
Binnenrand afspoelen en dan de voorkant insprayen:
Ik gebruik een kwast van de plaatselike bouwmarkt voor de bouten en hoekjes:
Afspoelen en voila een schone velg:
Ik heb op deze auto Snowfoam gebruikt vanwege het vele zand, je wilt niet met je washmitt daaroverheen.
Ook direct met hogedruk afspuiten is niet aan te raden omdat je dan het zand tegen de lak aanspuit met mogelijke krasjes
als gevolg.
Ik gebruik een flesje snowfoam als maat: 250ml op een volle fles:
Vervolgens auto infoamen:
Na een paar minuten wachten:
Daarna afspuiten met hogedruk, niet te dicht op te lak (minimaal 20cm) en de wielkasten ook gelijk meenemen:
En een hoop vuil is veilig eraf:
De wasopstelling, op de linkeremmer ligt een Miracle Dryer als droogdoek, Meguiar's Ultimate Washmitt's op de rechteremmer,
de linker handschoen is bijna nieuw en de rechter is 2 jaar oud en héél vaak gebruikt. Waarom een handschoen i.p.v. een spons?
Omdat een spons niet het vuil goed op kan nemen zodat het vuil tussen de spons en de lak gaat zitten waardoor je krasjes in de lak
kan veroorzaken. Ook kan je een spons niet wassen waardoor deze steeds vuiler zal worden.
Als shampoo gebruik ik Meguiar's Shampoo plus (30ml op 4 liter water, vandaar dat handige dopje)
Het 2-emmersysteem: in de ene emmer (warm)water met sop, de andere emmer alleen water. Er zijn ook emmers met een
rooster onderin (GrittGuard) deze houden het vuil onderin zodat het niet opnieuw in de washmitt kan komen. Helaas zijn dat zwarte
emmers zodat het nut van 2 emmer niet valt te zien vandaar deze 2 doorzichtige emmers.Dit is het meest makkelijke en meest
effectieve manier om swirls te voorkomen!
Aan het begin, links met sop rechts alleen water.
Je haalt de 1e keer sop en gaat lekker de auto insoppen, als je auto goed in de wax houdt hoef je hierbij echt niet hard te boenen.
Na bv. de linkerkant van de helft van het dak draai je de handschoen om en doe je de andere kwart van het dak.
Daarna éérst uitspeolen in de emmer met alleen water, gebruik je handen om het vuil uit de washmitt te halen.
uitwringen buiten de emmer en weer nieuw sop halen.
De 2 emmers na een halve auto:
Na de hele auto:
Je moet er toch niet aan denken dat je met de rechter emmer je hele auto staat te doen :wtf:
Vervolgens de auto goed afspoelen met een normale sproeikop. ( Dit is mijn eigen wagen omdat daar het effect van de droogdoek
beter op te zien is)
Na het spoelen:
Trek de doek als geheel eroverheen:
Daarna:
Vervolgens dubbelvouwen en droogwrijven, regelmatig van kan wisselen:
Het voordeel van een droogdoek boven een zeem is dat je een zeem strak over de lak moet trekken, mocht daar nog een zandkorrel o.i.d.
liggen dan trek je er zo een kras in, in een droogdoek wordt de zandkorrel opgenomen in de doek waardoor de kans op krasjes
een stuk kleiner is. Ook hoef je een droogdoek niet uit te wringen waardoor je veel tijd kan besparen. De droogdoek kan ook
in de wasmachine zodat deze lekker schoon blijft.
Daarna in de wax zetten. Er wordt altijd gezegd, niet in de zon. Nu gaat het niet om de zon maar om de temp. van de lak. In een ochtend-
of avondzonnetje wordt de lak niet echt warm en kan je gewoon met een gerust hard waxen.
Ik gebruikte eerst vloeibare waxen maar sinds ik de Meguiar's M16 paste wax gebruikt heb ben ik helemaal gek van pasta waxen.
Het brengt heel makkelijk egaal aan. De betere waxen van o.a. Meguiar's moet je zo dun mogelijk moet aanbrengen. Dik aanbrengen
maakt het alleen maar lastig met uitpoetsen en wat je eraf veegt zit niet op je lak.
Ik heb gebruikk gemaakt van de Meguiar's NXY 2.0 paste wax omdat deze lang houdt en zeer makkelijk aanbrengt.
Even een 1e lik door de pot:
Als je 2 of 3 keer een lik gehaald hebt is deppen daarna al voldoende.
Heel dun aanbrengen in draaiende bewegingen:
Reflectie van de lak in de wax, je ziet bijna niet dat ie in de wax staat:
Als je de hele auto in de wax gezet hebt kan je hem vooraan beginnen met uitpoetsen. Gebruik wel een goeie microvezeldoek.
Ga niet een dure wax kopen en vervolgens met een oud t-shirt uitpoetsen want dan had je het net zo goed kunnen laten.
De ruiten heb ik gedaan met Meguair's GlassCleaner detailerlijn i.c.m. een Meg's Even Coat applicator en een Meg's Glass towel (helaas
hebben ze die uit het assortiment gehaald :? maar een gewone microvezeldoek zal ook goed werken.)
Eerst een beetje op de ECA spuiten, raam behandelen daarna nawrijven met doek. Gevolg: streeploos resultaat.
Velgen zijn gewaxed met een speciale velgenwax zodat remstof minder makkelijk zal hechten. Gebruik wel een aparte doek (de oude zeem)
om je velgen te drogen en aparte pad & uitpoetsdoek voor je velgen zodat er geen remstof op je lak kan komen.
Bandjes even behandelen met een bandengel of Meg's All Season Dressing om het af te maken.
En de auto is weer spik en span:
En de Leon:
Dit is een HowTo zoals ik het doe, andere methoden kunnen ook prima werken. Een hogedrukspuit is geen must maar wel
erg handig.
Heb je ook nog ideeen en tips post ze hier en help anderen ermee.
Laatst bewerkt: