• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe Interpreteren lakmeting NexPTG

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
580
115
Ik weet niet in welk deel van het forum ik dit moet posten dus verplaats het graag als het ergens anders thuis hoort :)

In het kader beter worden als detailer heb ik een lakdiktemeter aangeschaft. Nu werkt het gebruiken wel, echter vraag ik me af hoe ik een rapport het beste kan interpreteren.

Normaliter zou ik ongeveer uit gaan van het verschil tussen binnen en buitenmetingen als een soort van velig gebied.

Wie o wie kan mij de wijsheid hierover bijbrengen als je naar dit rapport kijkt?
Hoe kijk jij er naar?
Wat zijn de punten waar je op let, of waar er alarmbellen rinkelen.

De Achterbumpers kon ik niet meten ivm kunststof gok ik, ookal zit er lak op, motorruimte geskipt, ik wil de lens niet vies maken haha.

Alvast bedankt!

Dit zijn de resultaten:
IMG_1138.png

IMG_1139.png

IMG_1140.png
 
@GeBas Wow het verschil bij die audi tussen de vlakke panelen en de deurstijl is immens wat verschil zou ik verwachten maar dit is wel echt erg

@Cordoba de lakdikte op de motorkap kan door mij zijn, misschien omdat de polijstmachine door de hoek wat meer druk heeft gehad, maar als ik de rest van de verhalen hier zie lijkt het me sterk dat ik meer dan 10 micron eraf heb gehaald..
 
Bij mijn vorige job als schadehersteller heb ik metingen gedaan bij meer dan 30 voertuigen en daaruit bleek dat voornamelijk de Duitse merken een dikkere (totale!) laklaag hadden dan bv. de Franse of Italiaanse merken. De waarden bij bv. BMW, Audi of Mercedes lag vaker rond de 130 micron en bij de Franse merken was dit eerder 90-100 micron.

Ik zou heel voorzichtig zijn met het nemen van het gemiddelde tussen de binnen -en buitenpanelen, je zou je wel eens aardig kunnen verschieten hierdoor.
Stel dat je buiten 90 meet en binnen maar 50, dan zou je kunnen stellen dat je met 70 micron nog goed zou zitten, echter stelde ik vast dat ik bij veel lakken rond de 80 micron door de lak zat, terwijl sommige merken aan amper 80 micron totale lakdikte zitten nieuw zijnde.

Ook scheelt het natuurlijk welke laag het dikst is, is dit de laklaag of de blanke laklaag, dit kan je niet meten helaas. Je zou het kunnen onderschatten en puur op de totale lakdikte er vanuit durven gaan dat je nog wel marge hebt tot blijkt dat de blanke laklaag toch dunner is dan gedacht, maar dan is het al te laat.
 
@AndyVR ,wat is jouw ervaring met Toyota?
Mijn lak had wat dikker mogen zijn maar goed ,ik heb em nu 1x gepolijst dus nog een keer moet zeker wel kunnen .
Maar ik ben benieuwd naar jouw “overall” Toyota ervaring qua lak.
 
@Ric325i Toyota's heb ik eigenlijk nooit onder handen kunnen/mogen nemen gek genoeg.
Merken waar ik voornamelijk mee in aanraking kwam waren: BMW, Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, DS, Mercedes, Peugeot, Citroen, Opel, Renault, Fiat met nu en dan eens een ander merk maar dit was eerder uitzondering.
 
In lakdiktes bedoel je? Ik kan me voorstellen dat normaliter een wat ruigere of premium auto toch meer lakdikte heeft dan het goedkoopste model.