Nu de Saab uit de winterstalling is gekomen is het misschien wel een goed moment hem eens voor te stellen hier.
Officieel heet hij Saab 900 ng (new generation) SE cabriolet en in 1996 gefabriceerd bij Valmet in Finland. Van daar is hij naar Duitsland gestuurd. Zeven jaar later, in 2003 is hij door een Nederlandse Saabliefhebber geïmporteerd en in 2015 kwam hij bij ons in Noordwijkerhout terecht. Wie het kenteken opzoekt bij de RDW ziet dat hij geregistreerd staat met 2.3 liter onder de motorkap maar via een internetforum leerde ik dat die Nederlandse Saabliefhebber de originele motor moest vervangen omdat die volledig vervuild was. Er zit nu een 2.0 injectieblok in en voor mij is dat op het moment ruim voldoende. Ooit wil ik dat wel vervangen door een origineel 2.3 blok maar dat heeft absoluut geen haast.
We rijden de Saab alleen in de zomer en dan is hij (nog) onze daily driver. Dat betekent dat we er ook mee op vakantie gaan, naar het Verenigd Koninkrijk of naar Ierland met de kofferbak en de achterbank vol kampeerspullen.
Tijdens die vakanties in Engeland zijn we een aantal keren op het beroemde circuit van Goodwood geweest en dan mag je natuurlijk zo'n souvenirtje niet laten schieten:
terwijl we zelf ook de nodige race-ervaring hebben:
Wees gerust, het bleef bij twee rondjes over de Nürburgring. Zo'n Saab is daar eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.
Naast mijn dagelijkse bezigheden in de bloembollenexport doe ik veel aan (klassieke) auto's fotograferen en er over schrijven, momenteel alleen maar voor een paar clubbladen maar ik heb dat ook wel gedaan voor commerciële bladen zoals Auto Motor Klassiek en Octane. De Saab heeft mij eigenlijk in dat wereldje geholpen. Lang verhaal, zal ik jullie niet mee belasten, maar de Saab heeft daardoor wel een enorme emotionele waarde gekregen en we vinden het daarom helemaal niet erg om er méér geld in te stoppen aan reparaties en onderhoud dan dat de auto mij ooit gekost heeft. Hij mag oud worden
De kleur van de Saab, Sky Blue, is in Nederland best wel zeldzaam op dit model, ik weet van drie andere cabriolets met deze kleur. In gesloten uitvoering zie je ze iets vaker en ik heb er zelf ook nog eentje gehad. Dat was echt een unieke combinatie.
De gesloten vijfdeurs moest het veld ruimen bij de laatste APK, de reparatiekosten waren te hoog en er moest bovendien een Jaguar komen voor mijn teder beminde echtgenote. Je kunt het slechter treffen met zo'n combinatie
Helaas is de lak van de cabriolet niet zo geweldig. De hele voorkant, inclusief de deuren, is ooit eens overgespoten geworden en dat is bepaald niet goed gedaan. Er is duidelijk kleurverschil te zien als je naast de auto staat. Bovendien is het spuitwerk niet goed uitgevoerd, het voorwerk is mager geweest. Zelfs zo mager dat ik de allereerste keer dat ik een DAP in mijn handen had op een voorspatbord door de lak heen ging. Eigenlijk zou hij overgespoten moeten worden maar dat moet ook nog maar even wachten. Er zijn nog andere zaken die voorrang hebben.
Vandaag ben ik er de hele dag mee bezig geweest, morgen gaan ga ik daarmee verder in dit topic.
Officieel heet hij Saab 900 ng (new generation) SE cabriolet en in 1996 gefabriceerd bij Valmet in Finland. Van daar is hij naar Duitsland gestuurd. Zeven jaar later, in 2003 is hij door een Nederlandse Saabliefhebber geïmporteerd en in 2015 kwam hij bij ons in Noordwijkerhout terecht. Wie het kenteken opzoekt bij de RDW ziet dat hij geregistreerd staat met 2.3 liter onder de motorkap maar via een internetforum leerde ik dat die Nederlandse Saabliefhebber de originele motor moest vervangen omdat die volledig vervuild was. Er zit nu een 2.0 injectieblok in en voor mij is dat op het moment ruim voldoende. Ooit wil ik dat wel vervangen door een origineel 2.3 blok maar dat heeft absoluut geen haast.
We rijden de Saab alleen in de zomer en dan is hij (nog) onze daily driver. Dat betekent dat we er ook mee op vakantie gaan, naar het Verenigd Koninkrijk of naar Ierland met de kofferbak en de achterbank vol kampeerspullen.
Tijdens die vakanties in Engeland zijn we een aantal keren op het beroemde circuit van Goodwood geweest en dan mag je natuurlijk zo'n souvenirtje niet laten schieten:
terwijl we zelf ook de nodige race-ervaring hebben:
Wees gerust, het bleef bij twee rondjes over de Nürburgring. Zo'n Saab is daar eigenlijk helemaal niet voor bedoeld.
Naast mijn dagelijkse bezigheden in de bloembollenexport doe ik veel aan (klassieke) auto's fotograferen en er over schrijven, momenteel alleen maar voor een paar clubbladen maar ik heb dat ook wel gedaan voor commerciële bladen zoals Auto Motor Klassiek en Octane. De Saab heeft mij eigenlijk in dat wereldje geholpen. Lang verhaal, zal ik jullie niet mee belasten, maar de Saab heeft daardoor wel een enorme emotionele waarde gekregen en we vinden het daarom helemaal niet erg om er méér geld in te stoppen aan reparaties en onderhoud dan dat de auto mij ooit gekost heeft. Hij mag oud worden
De kleur van de Saab, Sky Blue, is in Nederland best wel zeldzaam op dit model, ik weet van drie andere cabriolets met deze kleur. In gesloten uitvoering zie je ze iets vaker en ik heb er zelf ook nog eentje gehad. Dat was echt een unieke combinatie.
De gesloten vijfdeurs moest het veld ruimen bij de laatste APK, de reparatiekosten waren te hoog en er moest bovendien een Jaguar komen voor mijn teder beminde echtgenote. Je kunt het slechter treffen met zo'n combinatie
Helaas is de lak van de cabriolet niet zo geweldig. De hele voorkant, inclusief de deuren, is ooit eens overgespoten geworden en dat is bepaald niet goed gedaan. Er is duidelijk kleurverschil te zien als je naast de auto staat. Bovendien is het spuitwerk niet goed uitgevoerd, het voorwerk is mager geweest. Zelfs zo mager dat ik de allereerste keer dat ik een DAP in mijn handen had op een voorspatbord door de lak heen ging. Eigenlijk zou hij overgespoten moeten worden maar dat moet ook nog maar even wachten. Er zijn nog andere zaken die voorrang hebben.
Vandaag ben ik er de hele dag mee bezig geweest, morgen gaan ga ik daarmee verder in dit topic.