• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien en marring: wat doe ik fout??

Zesser

Detailing addict
28 mrt 2011
77
55
Heb begin deze week geprobeerd om mijn Deep Black Golf Variant (2010) voor de eerste keer te kleien maar na een testspot van 20 op 20 cm op de motorkap ben ik gestopt wegens overduidelijke marring.

Had de wagen eerst gewassen en 15min. Laten “uitlekken” (schuin op de oprit).
Dan met Mothers klei (California Gold Clay Bar Paint Saving System) (zou toch zachte klei moeten zijn) een testspot gemaakt op de motorkap (die nauwelijks nog nat was van het spoelwater na het wassen).
De Quick detailer had ik 1/1 verdund met water, de testspot had ik overdadig nat gesprayed.
Na inspectie met een bouwlamp zag ik overduidelijk marring afkomstig van het kleien.

De Golf lak zou toch hard moeten zijn?
Of is de Variant die in Mexico gemaakt wordt hierop een uitzondering?
Ik heb al eerder op dit forum aangehaald dat de lak zeer gevoelig is voor krassen en steenslag, zeker op de gevoelige plaatsen.

Wat doe ik fout?
Voor het aanlengen van de Quick Detailer had ik geen gedemineraliseerd water gebruikt, kan dit een invloed hebben?
Met de cleaner van Autoglym (High Defintion Cleanser) heb ik nadien de marring niet kunnen verwijderen.

Hoe pak ik dit best aan om de volgende keer wel goed te kunnen kleien?
PS Heb (nog) geen DAP, dus marring zou ik manueel moeten verwijderen (als dit echt niet te vermijden valt).

Bedankt alvast voor jullie "diagnose" en aan iedereen de beste wensen voor 2012!
 
Berkant, Deep Black pareleffect is een metaalkleur en is een optie van ongeveer 500 euro op de Variant....
 
Welke wax ga je erop doen ?

Misschien heeft de wax zoveel cleaners dat de marring vanzelf weggaat :weetniet .

Normaalgezien is die mothers-klei toch bij de zachtere kleisoorten zou ik denken , ben je zeker dat de rest van je wagen in betere staat is dan het gekleide deel ?

Probeer anders ff langd een ander forumlid te gaan (met je auto :D ) .
 
Heb je na het wassen de auto nog afgespoeld of heb je hem direct na het wassen alleen uit laten lekken?
 
Heb voor ik begon met kleien de testspot duidelijk gecontroleerd (met bouwlamp) op aanwezigheid van swirls/krassen en dit was zeer miniem.
Na slechts enkele bewegingen met de klei werd me al duidelijk dat marring optrad, dit viel me zelfs al op zonder de testspot na het kleien droog te maken met een doek.
De wagen werd ruimschoots afgespoeld na het wassen...
Heb de Coll. 915 aangebracht na het cleanen, deze heeft de marring wat verminderd maar is nog steeds zichtbaar, zeker in het zonlicht.
Op deze manier wil ik niet kleien, wil geen fillers moeten gaan gebruiken om de veroorzaakte marring te moeten verstoppen...
 
Was je klei proper ??

Ik heb al gekleid op wagens die aanvoelden als schuurpapier en had .......geen marring met die klei .

ofwel :

vuile klei
zachte lak
verdund met te hard water
nog niet genoeg glijmiddel gebruikt
klei te hard : ff in een bakje met heet water leggen en goed kneden
andere.....
 
Ik heb zelf ook een zachte lak , maar geen problemen gehad met kleien..miss toch te weinig QD gebruikt..ik gebruik t puur onverdund..en anders kijken of iemand in de buurt zn DAP even wil lenen , of t voor je wilt doen.

Succes iig!
 
De klei was nieuw...
De klei lag in mijn kelder bij een temperatuur van zeker een 15 graden.
Het kneden van de klei voor gebruik lukte goed, dus vond het truukje met het warme water niet nodig...
Inderdaad, bij mij komt hard tot zeer hard water uit de kraan, kan dit zo een bepalende invloed hebben??
Hard water staat toch niet gelijk met vuil water?
 
De QD, mischien lees ik erover, maar was die uit het pakket van Mothers ?

Die QD is namelijk klaar voor gebruik en moet je niet verdunnen.
Mogelijk hierdoor marring...
Demiwater of niet heeft geen invloed (is alleen vvan belang voor watervlekken als je het, bijvoorbeeld in de zon, laat opdrogen)
 
De QD komt inderdaad uit het pakket van Mothers.
Ik meende toch gelezen te hebben (ook op dit forum dacht ik) dat deze verdund kon worden.....
 
Ook ik heb gekleid met 1/1 motherssetje : geen problemen !

Heb je s&w ?? klei daar eens mee (ook 1/1 verdunnen of als je niet durft puur) ,

als je dan geen marring ziet , ligt het aan het glijmiddel dat te dun is of je water dat te hard is.

iig met de s&w puur kan het niet aan de s&w liggen !

suc6 !
 
Had destijds inderdaad een gallon s&w besteld als extra clay lube, omdat ik hier niet op wou besparen.
Deze heb ik niet getest, dit zal ik dan bij de volgende gelegenheid doen, al dan niet verdund.
Denk dat dat ik eens een 50/50 van de motorkap ga doen één van de komende dagen, kan ik direct het verschil zien in glans en standtijd van de wax (als het kleien lukt).
 
Als je S&W gaat gebruiken dan gewoon 1:1 doen, werkt perfect en kan er zodoende 2x zoveel van genieten ;)
Het is wel altijd zo ( ongeacht welk kleigelijmiddel ) om genoeg te spuiten om het soepel te laten lopen, 500ml op middel/grote auto ben je wel kwijt
 
De mothers spray is RTU, Ready To Use en dient NIET verdunt te worden. Staat het op de fles dat het kan? Nee :no
 
Zesser zei:
Berkant, Deep Black pareleffect is een metaalkleur en is een optie van ongeveer 500 euro op de Variant....
Owke, dat was mijn eerste ingeving aangezien er de laatste dagen nogal wat uni lakken de revu zijn gepasseerd op het forum:schaam

Maar ik lees net dat je de mothers claylube hebt verdund, deze hoor je puur te gebruiken en je kan met dat flesje zeker 3 a 4 wagens doen gaat heelgoed en lang mee ruikt ook lekker kaneel achtig :)^
 
Ik kan mij toch heel goed herinneren dat de Mothers Showtime 1 op 1 te verdunnen is. Ik heb het zelf ook tig keer zo gedaan. Het kan zijn dat er op de verpakking ready to use staat, maar hij is zeker te verdunnen.
 
Zou best te verdunnen zijn daar heb ik geen ervaring mee en ook nergens gelezen dat dit werd gedaan of kon, zou anders zeker toch wel in de CC shop erbij gestaan hebben of op de fles of doos:weetniet
 
Is al een hele tijd geleden en is destijds ook ter sprake gekomen. Toen werd door een aantal mensen met ervaring gezegt dat het kon;)
Vervolgens zelf het product geprobeerd op een x aantal auto´s. Het product is gewoon te verdunnen naar mijn mening:ja
 
Was het niet gewoon te koud??
Ik heb in november bij ca 8 graden mijn (nieuwe) Audi gekleid, had toen ook overduidelijk last van marring.
Ik gebruikte de Mothers klei uit het setje en s&w 1op1 verdund.
Omdat ik toch met de dap aan de slag ging vond ik het geen probleem maar bij mij kwam het volgens mij gewoon door te lage temperatuur.