Hallo allemaal!
Bij deze dacht ik zelf eens een How To te plaatsen. Op het forum wordt er wel gesproken over emblemen/logo's verwijderen, maar niet over hoe je ze dan weer opnieuw aan moet brengen. Ook probeer ik dit visueel over te brengen! Het gaat hierbij om de plaklogo's! Hierbij een stappenplan en fotoreportage over hoe ik dit zou doen. In de basis is het bij de meeste emblemen en logo's hetzelfde, maar per stap kan je zelf invullen hoe je het het beste kan aanpakken en welk product je wilt gebruiken. Hier gaat ie!
Vandaag op 3 april maar eens de tijd genomen om het logo op de achterklep van de Boxster te vervangen. Om het logo heen doet zich een soort 'ghosting' voor: dat gebeurd wanneer je rond logo's niet goed reinigt. Vuil blijft zich dan ophopen en kan aan de lak gaan hechten. Voor sommigen maakt het niet veel uit, maar ik vind het persoonlijk niet heel mooi. Zeker niet op een lichte kleur auto!
STAP 1 Schoonmaken
De eerste stap is het reinigen van het gebied rond het logo dat je wil gaan verwijderen. Ik gebruik hiervoor gewoon een pH neutrale shampoo, zoals Dodo Juice Born to be Mild. Je kan er ook voor kiezen om meteen de hele auto te wassen, mar dat is aan jezelf! Zorg er altijd voor dat je schoon werkt, waardoor je de kans op lakschade beperkt. Na het drogen kan je door naar de volgende stap.
STAP 2 Sjabloon tapen
Om het logo na lakherstel weer op de juiste plek aan te brengen*, is het belangrijk om van tevoren goed te bepalen waar het originele logo vastgeplakt zat. Dit kun je allereerst doen door op verschillende punten de afstand tussen het logo en het plaatwerk te meten (bijvoorbeeld de naden van de kofferklep). Zorg er voor dat je dat op ten minste 4 punten doet.
Wat ik liever doe, is een sjabloon maken met behulp van tape. Je plakt dan tape om het logo heen, waarbij je een sjabloon creëert. Daarmee kun je het logo weer correct aanbrengen (zie voorbeeld foto's). Als je tevreden bent met je sjabloon, kun je het voorzichtig afnemen en bijvoorbeeld op een stuk hout plakken. Na lakherstel kun je het sjabloon dan gebruiken.
*= Je kan er ook voor kiezen om STAP 2 over te slaan als je het logo niet opnieuw wil aanbrengen.
STAP 3 Logo verwijderen
Nu kunnen we het logo verwijderen. Hierbij heb je visdraad en een föhn nodig. Bij deze stap draag je eigenlijk liever geen handschoenen, omdat je wil voelen of de lak en het logo niet te warm worden door de föhn. Met de föhn warm je de lijm onder het logo op, waarna je met visdraad het logo van de lak verwijderd. Als de lijm zacht is, neem je het visdraad in beide handen en 'zaag' je als het ware het logo los van de lak. Trek hierbij niet teveel, maar laat het visdraad het werk doen. Probeer niet met je handen het logo los te trekken! Hierbij heb je kans dat je de lak beschadigd. Laat het logo er gewoon af vallen. Er blijft nu een laagje lijm over (zie foto's).
STAP 4 Overgebleven lijmresten verwijderen
Tijdens deze stap gebruik je weer de föhn om de lijm op te warmen, waarbij je oppast dat de lak weer niet te warm wordt. Als de lijm warm is probeer je het met je vinger voorzichtig af te rollen, en indien nodig met je nagel los te peuteren. Als je het goed gedaan hebt, blijft er nu slechts een kleine hoeveelheid lijm over. Dit kan je dan weer verwijderen met een teer- en lijmremover, eentje die veilig is voor de lak! Hiervoor gebruik ik graag ValetPro Citrus Glue & Tar Remover. Even een doek ermee inspuiten en daarmee over de lijm wrijven totdat het verdwenen is (zie foto's).
STAP 5 Vervuiling verwijderen
Als alle lijm verdwenen is, blijft de vervuiling over. Dit is dus de vervuiling die zich met de jaren vasthecht aan de lak rondom het logo. Dit is eenvoudig te verwijderen met een milde polish. Met behulp van Poorboy's Professional Polish en een microfiber handpad, kan je de ghosting weg wrijven. Hierna blijft er een schoon lakoppervlak achter. Als het logo al jarenlang op de auto zit kun je vervaging van de lak waarnemen (ook wel 'ghosting' genoemd), wat in mijn geval ook zo was. Dit is vervaging van de basis laklaag, waaraan je (naar mijn weten) niets kan doen.
STAP 6 Polijsten (Optioneel)
De vervuiling is nu verwijderd en het lakwerk is gereinigd. Hierna kun je ervoor kiezen om het logo terug te plakken (STAP 7). Je kan er echter ook voor kiezen om (een gedeelte) te polijsten, omdat normaal gesproken het logo 'in de weg' zit. Bepaal voor je zelf wat de lak nodig heeft wat betreft correctie en polijst volgens normale stappen! In mijn geval was er geen zware correctie nodig, waardoor ik heb gekozen voor Menzerna Super Finish 3500 in combinatie met Monello Raffini 4" Wit (met een DAP900 V3). De lak is nu herstelt en klaar voor een nieuw logo (zie foto's).
STAP 7 Aanbrengen nieuw logo
Na het polijsten is het in ieder geval belangrijk dat het lakwerk goed ontvet wordt. Hiermee garandeer je dat het nieuwe logo een optimale binding aan gaat met het lakwerk. Gebruik hiervoor een ontvetter of IPA (bijvoorbeeld Gyeon Prep, Nanolex EX, etc.). Na het ontvetten, kun je je sjabloon terugplakken op de goede plek. Meestal krimpt de tape na het verwijderen, waardoor je dus goed moet opletten dat je je sjabloon goed terugplakt! Als je alles goed hebt gedaan, is het terugplakken van het logo een eitje! Een nieuw logo heeft (als het goed is) vanuit de fabriek al een nieuwe lijmlaag, maar vraag dit vóór het aanschaffen na om verrassingen te voorkomen. Druk het logo goed op z'n plek, neem het sjabloon af en je bent klaar! Als laatste stap kun je nog naar keuze een sealant/wax/coating (LSP) aanbrengen, waarbij ik heb gekozen voor de Collinite 845 wax!
Dit was mijn How To voor het verwijderen en opnieuw aanbrengen van emblemen en logo's. Ik hoop hiermee dat dit voor sommigen wat verduidelijkt is, want voor mij was dit ook de eerste keer een How To schrijven! Mochten er nog opmerkingen, vragen en of aanvullingen zijn dan lees ik die graag natuurlijk! Als laatste is het belangrijk om bij elke stap je verstand erbij te houden. De stappen, procedures en producten die ik noemde, zijn voor zover ik weet veilig om te gebruiken. Ik ben dus niet verantwoordelijk voor welke schade je dan ook veroorzaakt aan je emblemen/logo's of lakwerk.
Bedankt voor het lezen!
Voor
Na
UPDATE
Ik heb ook gezien dat je de vervuiling rond het logo kan verwijderen met een waterspot remover en een zachte detailing brush. Dit heb ik gezien bij White Details in een van zijn nieuwere video's. Ik heb dit geprobeerd op een andere auto, maar dat ging wel aardig moet ik zeggen! (geen foto's helaas) Nu kan ik me voorstellen dat als een auto erg ver heen is, het wat lastiger is om te verwijderen met waterspot remover. Echter, het is altijd het proberen waard wanneer je geen zin hebt om een embleem of logo wil verwijderen.
Bij deze dacht ik zelf eens een How To te plaatsen. Op het forum wordt er wel gesproken over emblemen/logo's verwijderen, maar niet over hoe je ze dan weer opnieuw aan moet brengen. Ook probeer ik dit visueel over te brengen! Het gaat hierbij om de plaklogo's! Hierbij een stappenplan en fotoreportage over hoe ik dit zou doen. In de basis is het bij de meeste emblemen en logo's hetzelfde, maar per stap kan je zelf invullen hoe je het het beste kan aanpakken en welk product je wilt gebruiken. Hier gaat ie!
Vandaag op 3 april maar eens de tijd genomen om het logo op de achterklep van de Boxster te vervangen. Om het logo heen doet zich een soort 'ghosting' voor: dat gebeurd wanneer je rond logo's niet goed reinigt. Vuil blijft zich dan ophopen en kan aan de lak gaan hechten. Voor sommigen maakt het niet veel uit, maar ik vind het persoonlijk niet heel mooi. Zeker niet op een lichte kleur auto!
STAP 1 Schoonmaken
De eerste stap is het reinigen van het gebied rond het logo dat je wil gaan verwijderen. Ik gebruik hiervoor gewoon een pH neutrale shampoo, zoals Dodo Juice Born to be Mild. Je kan er ook voor kiezen om meteen de hele auto te wassen, mar dat is aan jezelf! Zorg er altijd voor dat je schoon werkt, waardoor je de kans op lakschade beperkt. Na het drogen kan je door naar de volgende stap.
STAP 2 Sjabloon tapen
Om het logo na lakherstel weer op de juiste plek aan te brengen*, is het belangrijk om van tevoren goed te bepalen waar het originele logo vastgeplakt zat. Dit kun je allereerst doen door op verschillende punten de afstand tussen het logo en het plaatwerk te meten (bijvoorbeeld de naden van de kofferklep). Zorg er voor dat je dat op ten minste 4 punten doet.
Wat ik liever doe, is een sjabloon maken met behulp van tape. Je plakt dan tape om het logo heen, waarbij je een sjabloon creëert. Daarmee kun je het logo weer correct aanbrengen (zie voorbeeld foto's). Als je tevreden bent met je sjabloon, kun je het voorzichtig afnemen en bijvoorbeeld op een stuk hout plakken. Na lakherstel kun je het sjabloon dan gebruiken.
*= Je kan er ook voor kiezen om STAP 2 over te slaan als je het logo niet opnieuw wil aanbrengen.
STAP 3 Logo verwijderen
Nu kunnen we het logo verwijderen. Hierbij heb je visdraad en een föhn nodig. Bij deze stap draag je eigenlijk liever geen handschoenen, omdat je wil voelen of de lak en het logo niet te warm worden door de föhn. Met de föhn warm je de lijm onder het logo op, waarna je met visdraad het logo van de lak verwijderd. Als de lijm zacht is, neem je het visdraad in beide handen en 'zaag' je als het ware het logo los van de lak. Trek hierbij niet teveel, maar laat het visdraad het werk doen. Probeer niet met je handen het logo los te trekken! Hierbij heb je kans dat je de lak beschadigd. Laat het logo er gewoon af vallen. Er blijft nu een laagje lijm over (zie foto's).
STAP 4 Overgebleven lijmresten verwijderen
Tijdens deze stap gebruik je weer de föhn om de lijm op te warmen, waarbij je oppast dat de lak weer niet te warm wordt. Als de lijm warm is probeer je het met je vinger voorzichtig af te rollen, en indien nodig met je nagel los te peuteren. Als je het goed gedaan hebt, blijft er nu slechts een kleine hoeveelheid lijm over. Dit kan je dan weer verwijderen met een teer- en lijmremover, eentje die veilig is voor de lak! Hiervoor gebruik ik graag ValetPro Citrus Glue & Tar Remover. Even een doek ermee inspuiten en daarmee over de lijm wrijven totdat het verdwenen is (zie foto's).
STAP 5 Vervuiling verwijderen
Als alle lijm verdwenen is, blijft de vervuiling over. Dit is dus de vervuiling die zich met de jaren vasthecht aan de lak rondom het logo. Dit is eenvoudig te verwijderen met een milde polish. Met behulp van Poorboy's Professional Polish en een microfiber handpad, kan je de ghosting weg wrijven. Hierna blijft er een schoon lakoppervlak achter. Als het logo al jarenlang op de auto zit kun je vervaging van de lak waarnemen (ook wel 'ghosting' genoemd), wat in mijn geval ook zo was. Dit is vervaging van de basis laklaag, waaraan je (naar mijn weten) niets kan doen.
STAP 6 Polijsten (Optioneel)
De vervuiling is nu verwijderd en het lakwerk is gereinigd. Hierna kun je ervoor kiezen om het logo terug te plakken (STAP 7). Je kan er echter ook voor kiezen om (een gedeelte) te polijsten, omdat normaal gesproken het logo 'in de weg' zit. Bepaal voor je zelf wat de lak nodig heeft wat betreft correctie en polijst volgens normale stappen! In mijn geval was er geen zware correctie nodig, waardoor ik heb gekozen voor Menzerna Super Finish 3500 in combinatie met Monello Raffini 4" Wit (met een DAP900 V3). De lak is nu herstelt en klaar voor een nieuw logo (zie foto's).
STAP 7 Aanbrengen nieuw logo
Na het polijsten is het in ieder geval belangrijk dat het lakwerk goed ontvet wordt. Hiermee garandeer je dat het nieuwe logo een optimale binding aan gaat met het lakwerk. Gebruik hiervoor een ontvetter of IPA (bijvoorbeeld Gyeon Prep, Nanolex EX, etc.). Na het ontvetten, kun je je sjabloon terugplakken op de goede plek. Meestal krimpt de tape na het verwijderen, waardoor je dus goed moet opletten dat je je sjabloon goed terugplakt! Als je alles goed hebt gedaan, is het terugplakken van het logo een eitje! Een nieuw logo heeft (als het goed is) vanuit de fabriek al een nieuwe lijmlaag, maar vraag dit vóór het aanschaffen na om verrassingen te voorkomen. Druk het logo goed op z'n plek, neem het sjabloon af en je bent klaar! Als laatste stap kun je nog naar keuze een sealant/wax/coating (LSP) aanbrengen, waarbij ik heb gekozen voor de Collinite 845 wax!
Dit was mijn How To voor het verwijderen en opnieuw aanbrengen van emblemen en logo's. Ik hoop hiermee dat dit voor sommigen wat verduidelijkt is, want voor mij was dit ook de eerste keer een How To schrijven! Mochten er nog opmerkingen, vragen en of aanvullingen zijn dan lees ik die graag natuurlijk! Als laatste is het belangrijk om bij elke stap je verstand erbij te houden. De stappen, procedures en producten die ik noemde, zijn voor zover ik weet veilig om te gebruiken. Ik ben dus niet verantwoordelijk voor welke schade je dan ook veroorzaakt aan je emblemen/logo's of lakwerk.
Bedankt voor het lezen!
Voor
Na
UPDATE
Ik heb ook gezien dat je de vervuiling rond het logo kan verwijderen met een waterspot remover en een zachte detailing brush. Dit heb ik gezien bij White Details in een van zijn nieuwere video's. Ik heb dit geprobeerd op een andere auto, maar dat ging wel aardig moet ik zeggen! (geen foto's helaas) Nu kan ik me voorstellen dat als een auto erg ver heen is, het wat lastiger is om te verwijderen met waterspot remover. Echter, het is altijd het proberen waard wanneer je geen zin hebt om een embleem of logo wil verwijderen.
Laatst bewerkt: