Vlak voor de SSS kocht ik mijn "nieuwe" Volvo V40 dus een goede reden om eens flink in te slaan.
De gekochte V40 bleek echter achteraf een schade auto te zijn. De auto had bij aankoop een 100% sluitende historie, nergens schade bekend, en zag er netjes uit. Echter kwam ik tijdens de eerste grondige poetsbeurt een "verdachte plek" tegen.
Toen de magneet er aan te pas kwam bleek dat de auto aan de linker achterzijde overgespoten was. Toen we hem eenmaal op een brug hadden staan en wat onderdelen los hadden gehaald zodat de constructie van de auto beter zichtbaar was bleek al snel dat men het aan de buitenkant voornamelijk cosmetisch gerepareerd had en alles wat uit het zicht zat nogal provisorisch gedaan was.
Terug naar de verkoper en omdat de desbetreffende handelaar / garage er een creatieve boekhouding op na hield (goochelen met in/verkoop en dan met name de BTW) de beste man de keuze gegeven of om per direct de auto terug te nemen en het hele aankoopbedrag terug te storten OF ik zou er juridisch werk van maken en meteen een telefoontje plegen naar de instanties welke wel raad weten met dergelijke "fraude". De man koos eieren voor zijn geld en maakte het volledige bedrag over.
Lang verhaal kort, ik had dus een behoorlijke bestelling bij Carclean gedaan maar geen auto meer om het op te smeren dus snel op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Uiteindelijk wederom op een V40 gestuit maar nu wel 1 welke 100% in orde was en als klap op de vuurpijl ook nog eens aanzienlijk beter in de opties zat dan de vorige. Een V40 Summum editie waar de vorige eigenaar niet te zuinig was geweest met het zetten van vinkjes in de opties lijst.
De auto zag er bij aankoop erg netjes uit maar het zal niet de eerste wagen zijn die er in de showroom mooi uit ziet en na de eerste wasbeurt vol waskrassen blijkt te zitten welke opgevuld waren met fillers
Afgelopen vrijdag was het dus zover, de V40 ging er aan geloven en zou eens flink onder handen worden genomen. Onderstaand een "verslag" van afgelopen weekend met het gedane werk.
Vrijdag
Had verwacht nog wel te moeten finishen met Finale maar dat bleek niet nodig, wat dat betreft is een licht grijze auto een stuk handiger dan het zwart metallic wat ik hiervoor had.
Zaterdag
Wanneer ik de dorpels e.d. niet had mee genomen had ik de motorkap misschien nog een keer extra kunnen doen maar toen ik me dat realiseerde was het flesje leeg
Zaterdag rond 9 uur begonnen en rond 13:00 klaar met de coating, spullen opruimen en naar huis. Zo had de coating mooi de tijd om uit te gaan harden en aangezien ik de schouder ook begon te voelen na al dat gepoets tijd om te stoppen.
Zondag:
Uiteindelijk de Nero's welke ik in eerste instantie in gedachten had voor het afnemen van de coating doorgeschoven naar gebruik voor interieur en de Profipolish doeken gebruikt voor het afnemen van de coating. Na gebruik meteen in een emmer heet water met tornado pad cleaner gedaan, bij thuiskomst meteen gewassen en ik durf ze nog wel een keer te gebruiken op de lak. Erg fijne doeken voor een fijne prijs wat dat betreft!
Vanochtend de auto uit de loods gehaald (+/_ 40 uur na het coaten) en toen ik vanmiddag klaar was met werken en richting huis kon trof ik de auto aan met mooie waterparels op de motorkap. Lang heb ik er niet van kunnen genieten want na 100 meter en een rotonde was praktisch al het water van de auto af... nu even afwachten of het aanbrengen ook echt zo goed is gegaan als ik denk dat het gegaan is en of de coating een beetje stand houd.
De gekochte V40 bleek echter achteraf een schade auto te zijn. De auto had bij aankoop een 100% sluitende historie, nergens schade bekend, en zag er netjes uit. Echter kwam ik tijdens de eerste grondige poetsbeurt een "verdachte plek" tegen.
Toen de magneet er aan te pas kwam bleek dat de auto aan de linker achterzijde overgespoten was. Toen we hem eenmaal op een brug hadden staan en wat onderdelen los hadden gehaald zodat de constructie van de auto beter zichtbaar was bleek al snel dat men het aan de buitenkant voornamelijk cosmetisch gerepareerd had en alles wat uit het zicht zat nogal provisorisch gedaan was.
Terug naar de verkoper en omdat de desbetreffende handelaar / garage er een creatieve boekhouding op na hield (goochelen met in/verkoop en dan met name de BTW) de beste man de keuze gegeven of om per direct de auto terug te nemen en het hele aankoopbedrag terug te storten OF ik zou er juridisch werk van maken en meteen een telefoontje plegen naar de instanties welke wel raad weten met dergelijke "fraude". De man koos eieren voor zijn geld en maakte het volledige bedrag over.
Lang verhaal kort, ik had dus een behoorlijke bestelling bij Carclean gedaan maar geen auto meer om het op te smeren dus snel op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Uiteindelijk wederom op een V40 gestuit maar nu wel 1 welke 100% in orde was en als klap op de vuurpijl ook nog eens aanzienlijk beter in de opties zat dan de vorige. Een V40 Summum editie waar de vorige eigenaar niet te zuinig was geweest met het zetten van vinkjes in de opties lijst.
De auto zag er bij aankoop erg netjes uit maar het zal niet de eerste wagen zijn die er in de showroom mooi uit ziet en na de eerste wasbeurt vol waskrassen blijkt te zitten welke opgevuld waren met fillers
Afgelopen vrijdag was het dus zover, de V40 ging er aan geloven en zou eens flink onder handen worden genomen. Onderstaand een "verslag" van afgelopen weekend met het gedane werk.
Vrijdag
- Auto gefoamed met Monello Artico Magico
- Velgen gereinigd met Wolf's chemicals fallout remover
- Auto gewassen met Mothers California gold
- Rondje om de auto met Wolf's chemicals fallout remover en de velgen even geborsteld
- Hogedrukreiniger er langs
- Nog wat naden en kieren ingespoten met Meguiars APC
- Nog een keer met de hogedrukreiniger er langs heen
- Kleien met Monello klei en Born Slippy van Dodo Juice.
- Auto even afgespoeld met de tuinslang en weer naar binnen gereden en afgedroogd om hem te kunnen gaan polijsten
- Rondje met de DAP900 op oranje Scholl pad + Scholl S30 volstond voor 90% van de auto, een paar plekken waar de S3 aan te pas moest komen (met name het dak).
Al met al viel de staat van de auto voor het polijsten aardig mee, wat lichte waskrassen maar niets dramatisch wat er niet uit te polijsten zou zijn. Qua hardheid van de lak viel de Volvo me mee, goed te corrigeren met S30 en de wat zwaardere defecten met S3 gedaan en afgewerkt met S30. Wat me wel tegen viel was de Scholl pad, de velcro kwam na een kwart auto al los van de pad. Gelukkig had ik nog wat Monello pads liggen waaronder 2 oranje pads dus daar de rest van de auto mee gedaan.Had verwacht nog wel te moeten finishen met Finale maar dat bleek niet nodig, wat dat betreft is een licht grijze auto een stuk handiger dan het zwart metallic wat ik hiervoor had.
Zaterdag
- Voorbumper nog even gepolijst
- Op aanraden van @Dibbuz de auto nog even gewassen met het goedkoopste afwasmiddel wat er te vinden was.
- Auto weer naar binnen gereden en gedroogd, had de compressor er bij om al het vocht uit de hoeken en kieren te blazen dus de auto was mooi droog
- Volledige "wet wipe" met Gyeon Prep
- Nog een "controle wipe" met Gyeon Prep
- En toen was het moment daar, de eerste keer coaten, Gyeon One in dit geval.
Ik had voor de Gyeon One gekozen, zou iets beter moeten houden dan de CanCoat maar nog steeds een "makkelijke coating" moeten zijn qua aanbrengen. En makkelijk is ie, op een zilvergrijze lak is het wat lastig te zien waar je gebleven bent maar met een extra lamp er op uiteindelijk toch erg goed te doen. Ik had verwacht nog wel het nodige over te houden om zo de motorkap en de voorbumper eventueel nog een tweede keer te kunnen doen maar 30ml was uiteindelijk voldoende voor de gehele auto, en een tweede laag op de voorbumper.Wanneer ik de dorpels e.d. niet had mee genomen had ik de motorkap misschien nog een keer extra kunnen doen maar toen ik me dat realiseerde was het flesje leeg
Zaterdag rond 9 uur begonnen en rond 13:00 klaar met de coating, spullen opruimen en naar huis. Zo had de coating mooi de tijd om uit te gaan harden en aangezien ik de schouder ook begon te voelen na al dat gepoets tijd om te stoppen.
Zondag:
- Na een kleine 24 uur de Gyeon Cure opgebracht. Ik heb dit gedaan op dezelfde manier waarop ik de coating heb aangebracht, met het blokje en een applicator cloth om er zo zeker van de zijn dat ik alles zou raken. Kost iets meer tijd maar uiteindelijk een uurtje nodig gehad om de hele auto te doen.
- Na de Gyeon Cure begonnen met de binnenkant van de auto, auto compleet uitgezogen en even met een sopje alles afgenomen, voornamelijk stof.
- Vervolgens de voorste 2 stoelen gecleaned met Gliptone GT12 (intensive cleaner), insmeren met de hand, vervolgens even borstelen en afnemen met een MF doek
- Toen begonnen met de GT11 van Gliptone op de achterbank en mezelf een weg naar voren gewerkt. Leer weer mooi mat zwart en het ruikt ook weer lekker in de wagen.
- Als laatste nog even een rondje met Poorboys Natural Look over alles wat niet van leer is.
- Extractor over de matten heen gehaald.
- KLAAR!
Meest opvallende aan dit weekend poetsen? De hoeveelheid doeken welke er doorheen is gegaan, ik was blij dat ik vorige week nog een 10 pack Profipolish doeken had gekocht (https://www.carclean.com/nl/all-round-microfiber-towel-red-10-pack-40x40cm.html) want anders was ik de zondag niet doorgekomen.Uiteindelijk de Nero's welke ik in eerste instantie in gedachten had voor het afnemen van de coating doorgeschoven naar gebruik voor interieur en de Profipolish doeken gebruikt voor het afnemen van de coating. Na gebruik meteen in een emmer heet water met tornado pad cleaner gedaan, bij thuiskomst meteen gewassen en ik durf ze nog wel een keer te gebruiken op de lak. Erg fijne doeken voor een fijne prijs wat dat betreft!
Pics or it didn't happen (helaas alleen eindresultaat, ben vergeten foto's te maken voor ik aan het werk ging)Vanochtend de auto uit de loods gehaald (+/_ 40 uur na het coaten) en toen ik vanmiddag klaar was met werken en richting huis kon trof ik de auto aan met mooie waterparels op de motorkap. Lang heb ik er niet van kunnen genieten want na 100 meter en een rotonde was praktisch al het water van de auto af... nu even afwachten of het aanbrengen ook echt zo goed is gegaan als ik denk dat het gegaan is en of de coating een beetje stand houd.
Laatst bewerkt: