• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ik heb een Festool rotex 150 en nu???

ome subtilieco

Detailing trainee
3 nov 2008
20
47
Hey allemaal,

De titel zegt het al ik heb rotex 150 en nu wil ik naast schuren wil ik ook me auto er doen.
Ik heb geen idee wat ik moet kopen aan hulpstukken voor de rotex (schijven en sponzen)en poets spul.

Nu heb ik al een aantal poets producten:
Meguiars: nxt car wash
clay & quick detailer
nxt tech wax
deep crystal paint cleaner
deep crystal polish
3M : Imperial machine Glaze 05991


nu hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen
 
Wat wilt je met de auto doen? Zitten er veel krassen op, wilt je er ook wax mee aanbrengen. Wat voor auto is het? Kleur? Wat verwacht je te bereiken?

Nicknameless kan je uitgebreid adviseren wat je voor de Festool nodig hebt om de Lace Country pads erop te kunnen doen denk ik.
 
Ik weet dus eigenlijk wat ik wil. Mijn auto(witte Seat arosa) maar ook die van vrienden weer kan laten glimmen.
Wat er voor nodig is geen idee. Dacht zelf aan polijsten en poetsen.

Lace country pads zegt mij niks en met google wordt ik ook niks wijzer.
Ik zal het wel horen van Nicknameless.

Gr Laurens
 
Ik denk dat het verstandig is dat je eens rond gaat lezen op het forum, er staat namelijk heel veel informatie wat betreft het poetsen ofwel detailen van auto's. Als je wat basiskennis hebt opgedaan moet je eens gaan denken aan polijsten en wilt patrick (nicknameless) je vast wel op weg helpen! ;)
Hebben die Festools trouwens geen geforceerde draaistand? Als dat zo is zou ik er als beginner toch maar voorzichtig mee zijn, of beter nog een dual action machine zoals de DAP500 aanschaffen.
 
De Festool is inderdaad een dual action (= excentermachine).
Lees anders mijn review van de machine eens.

De meest gebruiktte maat poetspads is 5,5 inch, oftewel +/-140mm. De backingplate van de Rotex is 150mm, net iets te groot. Je kan 6,5 inch (+/- 160mm) pads kopen, maar niet iedereen vindt dit een lekkere maat om mee te werken.

Afhankelijk van het model, is er een mogelijkheid om de machine om te bouwen naar een 125mm backingplate. Ik moet dan alleen wel weten welk type het is. Aan de zijkant van de machine zit een sticker met een paar nummers, die heb ik nodig.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Mocht je de machine als poetsmachine gaan gebruiken, maak de machine onwijs goed schoon, niet door er alleen een doekje overheen te halen, maar ook inwendig. Het beste is hiervoor een compressor te nemen met een blaaspistool en deze in de kieren/gaten van de machine te stoppen en door te blazen.

Je wilt absoluut geen schuurstof op je auto....8o

Lake Country pads.

Welke produkten je hiervoor moet gebruiken, is afhankelijk van de staat van de auto. Door veel te lezen hier op het forum, kom je er vanzelf achter welk produkt het beste bij je past.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een Festool rotex 150. Ik heb zowel een backing plate voor 6.5" als voor 5.5" inch pads. Ook staan er 2 standen op het toestel, 1 om excentrisch te werken en de andere om geforceerd te roteren waar Xizer het over heeft, maar die laatste stand heb ik nog niet echt uitgeprobeerd.
Is echt wel een top toestel, enkel wat lawaaierig, ik gebruik altijd oorbescherming als ik in de garage werk.
 
-Vanquish- zei:
Ook staan er 2 standen op het toestel, 1 om excentrisch te werken en de andere om geforceerd te roteren waar Xizer het over heeft, maar die laatste stand heb ik nog niet echt uitgeprobeerd.

Ah kijk dat wist ik weer niet. Ik heb nog nooit met zo'n machine met geforceerde draaistand gewerkt maar hoe groot is de kans eigenlijk dat je schade aan de lak maakt als je hier als beginner mee zou werken? Want dát het mogelijk is heb ik al eerder gehoord.
 
Ik denk wel dat de geforceerde rotatie bij deze machine lang niet zo krachtig is als bij een rotary. Maar ik wacht eerst op een oefenstuk om dat eens uit te proberen. Wat me wel al opviel is dat het toestel zich totaal anders gedraagt als het op forced rotation staat, kan misschien wel interessant zijn om ervaring op te doen als je ooit wil overstappen op een rotary.
Volgende week heb ik een oude motorkap, ik heb veel om uit te testen :party:
 
Ik heb de laatste twee keer ook met zo'n machine gewerkt. Voor een schuurmachine nog best krachtig. Geforceerd roterend, volgens mij is het een lichte excentrische stand, hij draait niet perfect rond. Althans niet de machine die ik mijn handen had.

Al met al heb ik hier fantastiche resultaten mee geboekt. Maakt niet veel herrie m.i.
 
Hierop is goed de excenter en roterende beweging van de machine te zien. Links de excenter stand, rechts de roterende stand. Onderaan staat een filmpje hoe dit gemaakt is.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

FILMPJE
 
davejanssen zei:
Maakt niet veel herrie m.i.

Hebben we het wel over hetzelfde toestel? De mijne kan echt serieus lawaai maken. Kan ook zijn omdat ik steeds in een garage werk, maar ik moet toch altijd oorbescherming gebruiken want na een paar minuten voel ik het al in mijn oren drukken en piepen (of ik heb gevoelige oortjes :))

@nicknameless: gebruik je de festool zelf ook? Zo ja, wat zijn je bevindingen van de rotatiestand?
 
Ja je hoort hem wel, maar die ik gebruikt heb maakte echt geen herrie dat ik pijn aan mijn oren kreeg. Totaal niet. Misschien dat de leeftijd van een machine een rol speelt?
 
Ik gebruik de Festool niet.

Er zijn 2 Rotex machines, te weten de Rotex RO 150 E en de RO 150 FEQ

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De eerste machine is het oude type, dat was er eentje met een luidruchtig keeltje :-b
Dit komt door de metalen tandwielkast.
 
Ik heb nochtans de nieuwe. Ik zal er eens op letten, misschien dat het enkel bij hogere snelheden lawaai maakt.
 
ome subtilieco zei:
echt stil vind ik hem ook niet.

Hebben jullie ervaring met de festool poets schijven??

Ja! Het nadeel is dat ze precies even groot zijn als de backingplate, 125 en 150mm. En omdat ze zo dun zijn, +/- 15mm, heb je de kans dat je met de rand van de backingplate tegen de lak van auto aan komt...

:roll

8o

Enig voordeel is dat ze in verhouding iets goedkoper zijn dan de LC pads.
Qua grofheid zijn ze te vergelijken met de LC pads, dus de gele Festool is net zo grof als die van LC, de witte hetzelfde als de LC enz. enz.
 
Hey nicknameless ,

oke top voor d snele reaktie. Ik moet nog steeds op me rotex kijken naar het type en serie nummer.
dan zal ik eens gaan shoppen in de forum winkel.

gr laurens
 
nicknameless zei:
De Festool is inderdaad een dual action (= excentermachine).
Lees anders mijn review van de machine eens.

De meest gebruiktte maat poetspads is 5,5 inch, oftewel +/-140mm. De backingplate van de Rotex is 150mm, net iets te groot. Je kan 6,5 inch (+/- 160mm) pads kopen, maar niet iedereen vindt dit een lekkere maat om mee te werken.

Afhankelijk van het model, is er een mogelijkheid om de machine om te bouwen naar een 125mm backingplate. Ik moet dan alleen wel weten welk type het is. Aan de zijkant van de machine zit een sticker met een paar nummers, die heb ik nodig.


Mocht je de machine als poetsmachine gaan gebruiken, maak de machine onwijs goed schoon, niet door er alleen een doekje overheen te halen, maar ook inwendig. Het beste is hiervoor een compressor te nemen met een blaaspistool en deze in de kieren/gaten van de machine te stoppen en door te blazen.

Je wilt absoluut geen schuurstof op je auto....8o

Lake Country pads.
Welke produkten je hiervoor moet gebruiken, is afhankelijk van de staat van de auto. Door veel te lezen hier op het forum, kom je er vanzelf achter welk produkt het beste bij je past.

ik stuur je even een pm met het type en serie nummer.

hopelijk kan ik met een verloop werken dan.
 
Laatst bewerkt door een moderator: