• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

IPA voor gebruik in ruitenwissenvloeistof

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Ik zat me eens te bedenken. Straks gaat het weer goed vriezen. Zou het dan mogelijk zijn om IPA in de ruitenwisservloeistof te doen zodat het niet kan bevriezen? De normale vloeistofstoffen gaan tot 10 graden onder 0. Tot welke verhouding zou je IPA kunnen verdunnen voordat het bevriest? Iemand dit al eens geprobeerd? Ik zou het dan gaan gebruiken i.c.m. de glasscleaner concentrate verdund van Meg's.
 
IPA zit standaard in ruitensproeiervloeistof om bevriezing te voorkomen, de verhoudingen weet ik niet, kwestie van proberen. Maar ik blijf er bij, waarom hannessen met verschillende ingrediënten als je voor een paar euro kant en klare vloeistof bij de Gamma :weetniet Ik gebruik het al jaren en is prima spul.
 
Heb je gelijk in... maar ik heb nog best wat IPA liggen en wilde het eens proberen. Misschien dat ik maar een paar testflesjes ga maken om te kijken wat er gebeurd...
 
als je sproei motortje bevriest, is deze stuk..
tenminste, dat was mijn ervaring vorig jaar.

pas hier dus voor op
 
IPA ontvet, ook in geringe doseringen.
Ruitenwisservloeistof bevat veelal ethyleen glycol
Ethyleen glycol is een vettige substantie.

Bij IPA in ruitenwisservloeistof kan IK mij weinig of niets voorstellen.
Kans is wel groot dat je je wax kwijtraakt.

Hans
 
Oh ja, oeps, is een andere soort alcohol in RSV... :schaam IPA is STERK ontvettend, je bent je waslaag vrijwel kwijt en wat het met de rubbers van je ruitenwissers doet en de raamrubbers weet ik niet, maar goed zal het niet zijn... 8o
 
IPA zal wel het zelfde doen als brand spiritus,
had 2 jaar terug zo'n klote zicht naar oosterijk door de vettige troep van de praxis.
(was wel -18) witte waas als het op droogde, bij natte ramen was er niks aan de hand.
maar een vettige laag lag er op het raam.

heb er toen 1L spiritus in geflikkerd en was meteen beter, rook alleen een beetje:-&
je wax laag en wissers krijgen wel zwaar te verduren. heb bij thuiskomst meteen nieuwe wissers kunnen halen...
 
RedCat zei:
Bij IPA in ruitenwisservloeistof kan IK mij weinig of niets voorstellen.
Toch gebeurt dat meer dan je misschien denkt. Niet alle stoffen mogen zomaar meer als anti-vries worden gebruikt in ruitensproeiervloeistof i.v.m. milieu-eisen. Daardoor komt ipa steeds vaker voor als anti-vries.
De Sonax eXtreme gebruikt bijvoorbeeld onder andre een mengsel van Methoxy Isopropanol en Glycol.
Vrijwel iedere alcohol kan als anti-vries worden gebruikt, maar ook vrijwel iedere alcohol ontvet. Kort door de bocht; anti-vries is slecht voor je wax.
 
Als IPA ontvettend is, en normaal gesproken ruitenwisservloeistof vet is. Kan het daarom zo zijn dat je een "vlek" op je ruit krijgt van de ruitenwissers?
 
Volgens mij is ruitenwisservloeistof vaak eerder "zepig" dan vet.
@Vincentos: wanneer bedoel je? Als je een "vettige" ruitenwisservloeistof hebt of wanneer je een met IPA hebt?