• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak beschadigd door gebruik rotary

maxverweij

Detailing rookie
24 mrt 2012
6
0
Ik heb tijdens het polijsten van een mazda mx 5 nb een probleem gekregen.

Tijdens het polijsten van het randje bij de koplamp met een rotary en groene pad met mezzo, kwam ik bij de koplamp, ik maakte daar het bochtje en gelijk zat ik door de lak heen. ik doe het altijd op deze manier en altijd is dat goed gegaan, is dit door mijn toedoen gekomen, heeft dit gelegen aan de slechte staat van de lak? of een andere reden?

lxtds.jpg

Je ziet op de foto duidelijk 3 beschadigingen, met precies de afstand van me pad.

en hoe kan ik dit probleem oplossen? en daarbij niet gelijk denken aan spuiten of lakstift.


Hopelijk weten jullie het!!
 
Lijkt alsof je de lak met de harde rand van je backingplate geraakt heb.

Je geeft aan dat je het altijd op deze manier doet. Bedoel je dat je deze plek al vaker met een rotary behandeld hebt?
 
Het is zowiezo niet de harde rand van me plate, omdat me plate stuk kleiner is als de pad.

en nee, ik ben nooit eerder over deze plekken geweest, was een auto van iemand anders, dus daarom!

baal er van, en wil weten of dat mijn schuld ook echt is en wat eraan gedaan kan worden!
 
Waarom heb je het met een Rotary gedaan? Het kan waarschijnlijk ook opgelost worden met een Dap + goede kombi van polijstmiddelen en pads. Volgens mij is de lak gewoon te heet geworden en daarom doorgebrand, ik zie verder geen andere optie dan overspuiten, daarvoor is de 'schade' namelijk te groot.
 
Ik weet niet, wel eens gehoord van sport repair, en dergelijke..

maar mijn hoofdvraag is vooral de oorzaak, en mijn aandeel daarin,

ik weet ook zeer zeker dat ik niet heel lang op 1 plek heb gedrukt, ik kwam erop en het was weg!
 
Volgens mij alleen nog maar op te lossen mits herspuiten.

Ik vind het maar een rare beschadiging eigenlijk. :weetniet

Ofwel was de lak zeer zeer dun..
 
Op dat soort randjes is de lak altijd dunner. Je zit dus zo door de lak heen.... :-&

Als ik zo kijk naar de schades, kan ik 2 dingen opmerken:
- te hoge snelheid
- te grote pad

Hoe groter de pad, hoe hoger de omtreksnelheid....

Wijze tip voor de volgende keer: gebruik een spot buff pad en een lager toerental.
 
En volgens mij is het nog plastic ook, dat verneuk je helemaal vlug met een rotary.
Ik gebruik alleen nog maar mn dap op plasticbumpers enzo.
 
RogierV12 zei:
En volgens mij is het nog plastic ook, dat verneuk je helemaal vlug met een rotary.
Inderdaad Rogier, dat kunststof zorgt voor een heel slechte geleiding van de warmte waardoor de temperatuur razendsnel oploopt en de lak direct wegbrandt.
Als je het altijd zo doet dan denk ik dat je in het verleden erg veel geluk hebt gehad. Volgens mij ontkom je niet aan enige vorm van lakherstel, wellicht wat je al noemde, spotrepair.
 
Ik weet het niet zeker , maar als ik de foto bekijk , lijkt het erop dat er op de plaats van de beschadiging precies een stuk van de lak is "weggevreten" door ingebrande vogelpoep (aan het wit te zien rechts van waar de lak weg is )

Is maar een gokje , maar het zou eventueel wel kunnen dat daardoor de lak aangetast was en sneller lost .:weetniet
 
Ik vind het alsnog erg vreemd als ik met die bocht naar beneden gelijk er doorheen zit, moet daar ook niet iets mis zijn met de lak?
Ik vindt het erg merkwaardig want de hele bumper zaten al veel schadeherstel met lakstiftjes, dus het is denk wel vaker wat mee geweest!
 
De plek links is waarschijnlijk al dun geweest. Maar de drievoudige schade duidt op onvakkundig gebruik van het apparaat en de middelen
Altijd vervelend als het de auto van een ander is, maar er zit m.i. niets anders op dan je verantwoordelijkheid nemen en het oplossen
 
Ik heb ook mijn verantwoordelijkheid genomen, alleen zoek ik de oorzaak dit te verklaren en in toekomst te vermijden. De eigenaar lan zelf spuiten en ik betaal materiaal.
 
Oplossing: niet meer net je rotary op plastic gaan polijsten.
Dan zal het je niet meer zo gauw gebeuren.
( ik heb zelf ook wel eens zo'n plekje gemaakt en daarvan geleerd)
 
Patrick heeft het in principe al aangegeven; te hoge snelheid en een te grote pad.

Wanneer je namelijk goed kijkt naar de schades, dan heb je;
1) links; de overduidelijke (waarbij je tot het kunststof en wellicht nog verder bent gegaan).
2) rechtonder; twee vegen, zo te zien door de blanke lak heen.
3) nog een kleine beschadiging op de koplamp (midden onder van het knipperlicht gedeelte).

Je polijst daar in een holte en het midden van je pad zal nooit het diepste deel van de holte raken, wanneer je pad te groot is.
Je raakt dus met polijsten in hoofdzaak het lakwerk met de randen van de pad, waardoor je op die (raak)plekken schade hebt veroorzaakt.
 
Dure les in ieder geval.

Rotary+kunststof is altijd een risico.
Voel maar een het verschil in temperatuur tussen een zwarte motorkap in de volle zon en de bumper in de volle zon.
Op de motorkap haal je heel snel je hand er vanaf, de bumper is geen probleem.

Dus áls je de bumper wel heel warm maakt met je rotary heb je dus een groot probleem.
Door de holte is er veel meer druk op de buitenkant van de pad gekomen, veel meer warmte, meer snijkracht en dan kan je dus dit overkomen.

Overspuiten is je enige optie.
 
RogierV12 zei:
Oplossing: niet meer net je rotary op plastic gaan polijsten.
Dan zal het je niet meer zo gauw gebeuren.
( ik heb zelf ook wel eens zo'n plekje gemaakt en daarvan geleerd)


hier idemdito

lak schroeit dicht en plastiek eronder komt bloot.