• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan onderhoud velgen

BasPH

Detailing rookie
18 okt 2012
17
0
Hallo,

Ik wil mijn velgen wat beter gaan onderhouden dan alleen met shampoo en een microvezeldoekje afnemen. Het gaat eigenlijk om twee stappenplannen: 1 voor de wekelijkse wasbeurt en 1 volledige onderhoudsbeurt omdat volgende maand de velgen eraf gaan voor winterbanden. Het gaat om deze zwarte Fox FX4 velgen. De spaken staan net iets te dicht op elkaar om met de hand doorheen te kunnen komen, dus dat maakt het schoonmaken iets moeilijker. Ik dacht dat er misschien speciale producten zijn voor zwarte velgen, maar kan hier nergens een duidelijk antwoord voor vinden, dus graag jullie hulp.

2012-10-10183804_zps946f2e1a.jpg


Voor de wekelijkse wasbeurt ben ik van plan:
  1. (beginnen bij velgen, daarna de rest van de auto)
  2. Wielkasten schoonspuiten
  3. Velgen inspuiten met Mothers FX Wheel Cleaner
  4. Poetsen met Wheel Woolie
  5. Afnemen met microvezel doek
Mijn vraag: is die speciale wheel cleaner wel echt nodig of kan ik ook gewoon shampoo gebruiken?

Voor de onderhoudsbeurt ben ik van plan:
  1. Beginnen met sprayen van Mothers FX Wheel Cleaner
  2. Afspoelen en afnemen met microvezel doek
  3. Inspuiten met Iron.X om metaaldeeltjes te verwijderen
  4. Afspoelen en afnemen met microvezel doek
  5. Waxen met Poorboys Wheel Sealant
Ik heb de lak al eens gekleid met Monello's Dolce Verde. Stel dat er nog remslijpsel/teer vastzit na de Iron.X, kan ik de velgen hier dan ook mee kleien?
 
Eens in de zoveel tijd reinig ik de velgen altijd met APC en een goede velgenreiniger. Ik weet niet of deze FX de wheelsealant aantast bij regelmatig gebruik. Als er een goede beschermlaag op zit, ben je afdoende bezig met alleen shampoo. Het vuil hecht zich immers minder goed.

Als je de velgen al eens goed gereinigd heb, zou ik ze zeker eens kleien. Gebruik deze klei dan wel nooit meer op de lak! Deze vervuiling zou je lak anders wel eens flink kunnen beschadigen. Gebruik voor de teerrestjes een goede teerverwijderaar. Dat werkt veel makkelijker dan hardnekkig kleien. Druppeltje er op en dan wrijf je het er zo vanaf.

Succes!
 
Ik ben pas mijn eerste stappen aan het zetten voor het detailen, maar ik denk dat gewone shampoo wel zal werken voor je wekelijkse wasbeurt.
Momenteel was ik de auto elke week, de velgen worden ook gewoon met de autoshampoo gedaan en ze zijn elke keer makkelijk proper te krijgen.
Dus met een wheel sealant moet dat zeker geen probleem zijn lijkt me.
Je bent misschien ook geholpen met zo'n velgenborstel, die zal wel tussen je spaken passen en zo kan je de velg goed schoonmaken (denk ik).

Als ik de uitleg van de FX lees, dan denk ik dat die niet zo goed is voor je sealant.
Sprayen op je droge velg, laten inwerken en dan afspuiten en alle vuil is weg.
Ik denk dus dat het wel een 'agressief' product is dan (kan iemand dat bevestigen?).

En zoals hierboven al gezegd, je kan de velgen kleien. Staat genoeg info over op dit forum als ik me niet vergis (ofwel heb ik de info van elders op het net). Maar dus zeker niet terug op je auto gebruiken (remstof = scherp = krasjes op lak).
 
Duidelijk, bedankt! Dan laat ik de Mothers Wheel Cleaner zitten en gebruik ik gewoon shampoo. Voor de onderhoudsbeurt met Iron.X behandelen en evt. kleien (en de klei niet hergebruiken voor de lak:)^ ).
 
Jup, voor de wekelijkse reiniging is shampoo voldoende en beter voor het behoud van je velgen sealant/wax.
 
Misschien is Cquartz Dlux iets voor je? werkt echt geweldig! de remstof is gemakkelijk te verwijderen en de laag blijft ongeveer een jaar zitten.
 
Schitterend filmpje hoor...

Kreeg gisteravond een opmerking vanuit de woonkamer geslingerd "Waar ben jij nou naar aan het kijken??"

Ik roep "Mooi he!!"


Reactie : rofl
 
Tussendoor gewoon normaal met sopje.
Indien langere tijd even geen tijd/zin voor gehad ( met name winter ) zou je een velgenreiniger kunnen gebruiken.
D-Lux ziet er idd übergeil uit, maar ook deze zou ik dan met sopje en wheelwoolie doen:
vraag me nl serieus af of tussen nu en een jaar het idd nog steeds zo makkelijk gaat en/of er niet stiekem wel wat vervuiling is achter gebleven
( want hoelang zit de D-Lux er op in dit filmpje ? ( volgens mij is dit nl van een auto die net een detailbeurt heeft gekregen ))
 
@nicknameless: daar doelde ik ook op, was alleen even in ander jasje gestoken om de lezers te laten nadenken ;)
Niet ten nadele van jou maar krijg het idee dat iedereen een strakke plasser krijgt als men dit zo ziet,
terwijl altijd nog moet blijken of het echt een jaar blijft plakken en dat men dan met het zelfde gemak het zelfde resultaat bereikt.
Om die reden raad ik het o.a. ook aan om ook te investeren in een velgenborstel die past bij je werkwijze en type velgen
 
Met mijn type velgen kan ik de EZ-Brush gebruiken, maar als je kleine spaakjes hebt dan is bv de wheelwoolie weer een betere keuze.
Geld voor zoveel dingen in de detailing: als he 85x per maand van wax wisselt dan hoef je bv ook niet te gaan gluren naar iets wat een mega standtijd heeft