• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls op een volkswagen

MaxVW

Detailing rookie
12 jun 2011
13
0
Hallo,

Sinds ik mijn auto heb zat hij vol met krassen van de wasstraat. Ik ben het nu echt beu en wil dit toch weg gaan werken. Ik heb alleen weinig ervaring met het detailen van auto's dus kan daarom wel wat advies en tips gebruiken.

Het gaat om een zwarte bora uit 1999. Ik heb geen ervaring met machinaal werken dus wil het graag met de hand gaan doen omdat ik het niet erger wil maken. Ook heb ik wat rondgekeken en heb gelezen dat monello geschikt is voor duitse harde lakken. Wat kan ik het beste gebruiken om het met de hand te doen.

Ik heb al wat spullen staan om hem schoon te krijgen aangezien ik de auto thuis was met de tuinslang.

Als iemand wat tips heeft welk middel en doeken/pads ik moet gebruiken dan hoor ik het graag.

Max
 
Lees dit topic eens aandachtig door:

https://forum.Carclean.com/threads/volledig-exterieur-stappenplan-machinaal-dap500-900-20-11-15-update-geplaatst.4265/

:rules :)^
 
Oke, heb het doorgelezen en wat spullen op het oog.

Alleen kan ik geen geschikte pad vinden om de wax aan te brengen, welke kan ik hier het beste voor gebruiken?
 
Deze vind ik persoonlijk erg lekker werken:

https://www.Carclean.com/product/Monello/Edgeless_Soft_Foam_Hand_Applicator_MONELPAD_102026

deze is ook erg goed:

https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Microfiber_Applicator_PB-APP_101105
 
Hallo Max ,

Ik kan best begrijpen dat de auto volstaat met swirls en dergelijke , maar denk eerlijk gezegd dat je daar handmatig weinig

aan gaat kunnen doen,tenzij je heeeeeeeeeel sterke armen wil/hebt.


Als de swirls/krassen oppervlakkig zijn kan je natuurlijk wel handmatig gaan polijsten en dit doen met de nodige pads en polijstpasta ,maar

eerlijk gezegd zie ik hier (bijna) geen enkele auto passeren die volledig handmatig is gepolijst :-"


Misschien kan je eens afspreken met iemand van het forum die in jouw buurt woont en kan je misschien wel "gebruik" maken van

een dap(stelden ze mij ook voor, toen ik begon over polijsten en dergelijke) of wordt er gezamelijk aan de auto "gepoetst"


Als je via deze weg niet snel een antwoord vind op je vragen ,kan je gewoon een mail sturen naar cc en die helpen je zo voort hoor
(ivm welke produkten je nodig hebt)

veel succes

Danny
 
Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Ik heb wel kennissen met polijstmachines maar die hebben dat zelf ook niet vaak gedaan dus die kunnen me ook niet echt vertellen hoe het moet. Ik ben zelf bang om mijn lak te vernachelen en dat wil ik ook weer niet.

Naar mijn idee zijn de krassen oppervlakkig maar dit durf ik niet zeker te zeggen. Het is al een oude auto en hij heeft al de nodige KM's gemaakt. Hij hoeft er ook niet als nieuw uit te zien, maar nu is het echt een ramp.

Kun je heel snel iets fout doen als je machinaal gaat werken, of gebeurt dit alleen snel met verkeerde materialen en bv. te lang op 1 plek polijsten?
 
Met een dap kan je niet heel veel fout doen. Met de dap500 nog minder dan de dap900. Ik zou niet beginnen met een roterende polijstapparaat.

Wat je even kan kijken, of je een foto van de staat van de lak kan posten hier. Probeer hierbij ook een foto te maken waarbij je een bouwlamp of iets dergelijks gebruikt. Misschien dat het je lukt met de flits. En anders de zon gebruiken(alleen die is ook niet zo makkelijk meer te vinden:-b ), hierdoor kan je namelijk ook swirls etc. makkelijk zien ;)

En heb je het echt over krassen, kijk dan eens of je ze nog ziet als je ze nat maakt. Blijf je ze dan zien, grote kans dat het dan moeilijk gaat worden ze weg te halen. Of is de kras voelbaar met de nagel, is die ook te diep. Maar hopelijk zijn het oppervlakkige krassen.
 
Wanneer de auto nat is zie je er niks van. er zitten rondom wel krassen op die ik er niet uit ga krijgen met polijsten. Het gaat me echt om de swirls, mischien dat ik dan toch een DAP aanschaf.
Dan moet ik wel even uitzoeken welke pads ik moet gebruiken. Maar daar is het forum voor :)

Hoelang ben je ongeveer bezig met de totale klus? Niet dat ik de tijd er niet voor wil nemen, maar ik moet het goed inplannen.

Hoe zit het trouwens met de zon? Ik kan namelijk niet naar een garage of overkapping.
 
Normaliter ben ik rond de 10 uren bezig op een normaal tempo, dat aantal uren zie ik ook wel vaker voorbij komen bij andere show-offs bij wagens zo groot als een Bora. Ik zou het verdelen in 2 dagen of één lange dag.

Wassen, velgen, kleien, afplakken op de eerste dag.
Machinaal polijsten, beschermen (sealant/wax), trims, banden, tape verwijderen op de 2de dag.

Of alles op één dag, maar dan wel vroeg beginnen.

Kies in ieder geval een droge dag uit en probeer uit de zon te werken. Polijsten op een warm/heet paneel werkt niet fijn, dan droogt je polijstmiddel te snel op en schiet je helaas niks op. Een grote parasol of plek in de schaduw is dan beter.

Succes nog. :)^
 
Trek maar gewoon een hele dag uit, minimaal.
Liever spreiden over 2 dagen zodat het ook nog leuk blijft.
 
Van waar kom je uit Noord Brabant? Als Budel Dorplein een beetje op de lijn ligt mag je altijd wel eens binnen wippen voor tips en trucs.
 
VW's hebben harde lak en als je auto al wat ouder is (zoals deze) is hij nog eens niet op waterbasis gespoten (lak kan dan nog harder zijn).
Ik heb het ook een keer handmatig geprobeerd en mijn adies is bespaar jezelf de illusie dat je de auto er strak mee krijgt.
Dappen is een absolute must.