• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Volvo 340

Wouter76

Detailing addict
21 aug 2010
48
52
Hallo mede poets/detail liefhebbers;

Ik zal me eerste even netjes Voorstellen; Wouter is mijn naam en ben sinds mei 2008 in het trotse bezit van een Volvo 340, ruim een jaar lees ik hier regelmatig mee en dan vooral in de show-off topics.

Ook heb ik uit andere topics hier al het één en ander mogen leren op poets/detail gebied over de verschillende producten en hoe ze te gebruiken.
Dit jaar heb ik mijn eerste bestellingen gedaan bij Carclean en ben zeker van plan mijn nu nog heel kleine collectie wat verder uit te breiden, onder andere als eerste de Dap-500 of 900.

Afgelopen lente heb ik mijn Volvo 340 uit 1988 met CVT automaat onder handen genomen in twee dagen waarvan onderstaand verslag:




Twee prachtige lente dagen heb ik voor een groot deel benut door de lak van de 340 eens aan te pakken, dit heb ik gedaan volgens een 5-stappen plan te weten:

1: Wassen
2: Cleanen (de lak met een chemisch product diep reingen)
3: Polijsten
4: Polishen (de lak 'voeden')
5: Waxen

Na het wassen en drogen eerst met speciale detail tape de delen die niet in aanraking mogen komen met de poets middelen afgeplakt en daarna de paint cleaner erbij gepakt:

Foto-FPRNGJMB-G.jpg


Op de volgende twee foto's is te zien wat het verschil is tussen het gewasssen deel en het deel wat met de paint cleaner behandeld is:

Foto-SV4LIAFJ-G.jpg


Foto-FJBZDKC3-G.jpg


Wat aardig knap lijkt na het wassen blijkt dus nog best vuil te zijn, zo zag het water eruit waarin ik de pad steeds even bevochtigde tussen de verschillende panelen door:

Foto-MIWBDQ3E-G.jpg


Swirls op de motorkap en ook het dak is er mee bezaaid, deze ben ik te lijf gegaan met onderstaand product:

Foto-C7GMB4UM-G.jpg


Foto-OTMB8RGY-G.jpg


Na een aantal uren flink te keer gaan waren de swirls minder aanwezig of in ieder geval wat minder diep maar om een echt resultaat te behalen zal er volgend voorjaar toch echt een excentrische poetsmachine aan te pas moeten komen.

De resultaten na het polijsten:

Foto-AWEQOSLP-G.jpg


Foto-7WGNSCLC-G.jpg


De stap die hierna kwam is het polishen:

Foto-O8QG6KTK-G.jpg


Daarna nog de volgende foto's genomen en om 19:30 gestopt na een dag lekker bezig geweest te zijn:

Foto-D3SUAA8Q-G.jpg


Foto-L4UHO8NO-G.jpg


Foto-OJR3Z78A-G.jpg


Foto-OQBTA6AY-G.jpg


De volgende dag weer met frisse moed verder gegaan en de auto in de wax gezet, daarna nog de bumpers in de lijnolie gezet en toen was ik er figuurlijk wel even klaar mee, de overige kunststof delen, deur en kofferbak randen komen een andere keer nog aan bod.

Foto-ZKOMNPUD-G.jpg


Foto-AUTXOL6Z-G.jpg


Foto-NGLIHMQO-G.jpg


Foto-ZVJ4DETN-G.jpg


Huh???....het stuur rechts?.........:-b

Foto-KIEIAFWX-G.jpg


Nog even een interieur plaatje erbij:

Foto-7OMPH4M3-G.jpg


Alle spullen weer terug in de kast met de rest van de poets en o.a. smeer middelen:

Foto-S3JZO7KT-G.jpg


Bedankt voor het lezen/kijken, tips en opmerkingen waar ik wat van kan leren zijn natuurlijk van harte welkom aangezien ik nog niet zo heel erg thuis ben in de detail wereld.
 
Een kleibeurt had inderdaad een toegevoegde waarde geweest.
Met de sonax Polish-wax heb ik geen ervaring maar ik weet wel dat die combinatie-produkten een tussendoor oplossing zijn.
Als je dan al van de PB-produktjes hebt geproefd zie ik je wel naar de goede richting evalueren:-"
Toch knap gedaan om een auto aan te vallen met SSR1 en een handpad:ja
 
Bedankt voor de complimenten!

Kleien ga ik volgend voorjaar doen, evenals een betere wax kopen (de oude doneer ik dan aan mijn vader :)


Zo is het de bedoeling om stap voor stap een beter resultaat te halen, daar heb ik voor volgend jaar ook alle vertrouwen in aangezien ik dan wil gaan polijsten met de DAP 500 of 900
 
Nostalgie voor mij. Ik heb als zaterdag en vakantiebaatje bij een Volvo dealer gewerkt en vele 340-ers gepoetst (toen nog poetsen). Leuke show off. Tip, het rooster op de motorklep is eenvoudig te verwijderen. Het rooster zit geklemd met een paar haakjes. Scheelt weer afplakken en je komt beter bij de randjes. Nog een tip, zet de ruitenwissers verticaal zodat je makkelijker rond het as kunt gaan.

Mooi resultaat!
 
Ziet er mooi uit Wouter!!!

En mooi wit is niet lelijk:)^

Hopelijk kun je snel gebruik maken van een Dap 500 of 900, want met een hand-pad polijsten is wel uit de tijd van nostalgie:D
 
Wauw mijn eerste auto maar dan in een ander kleurtje en motor, ik zou er zo weer 1 willen hebben voor erbij, tank van een auto.
En hoe mooi hij er bij staat, good job:)^
 
LB zei:
Nostalgie voor mij. Ik heb als zaterdag en vakantiebaatje bij een Volvo dealer gewerkt en vele 340-ers gepoetst (toen nog poetsen). Leuke show off. Tip, het rooster op de motorklep is eenvoudig te verwijderen. Het rooster zit geklemd met een paar haakjes. Scheelt weer afplakken en je komt beter bij de randjes. Nog een tip, zet de ruitenwissers verticaal zodat je makkelijker rond het as kunt gaan.

Mooi resultaat!


Leuk om te lezen dat het voor jou nostalgie is, nu ben ik nog niet zo heel bekend in de detail wereld maar ik heb de indruk dat de lak behoorlijk hard is, ik kijk er al naar uit om volgend voorjaar de DAP aan te gaan schaffen en de swirls en andere kleine lakdefecten echt goed te kunnen verwijderen.

Het rooster op de motorkap heb ik al eens verwijderd bij een vorige poets...ehhh detailbeurt, daarbij heb ik ook de binnenkant aangepakt (het plaatwerk achter het rooster)

Foto-H3DSO6GZ-G.jpg


Goed idee om het rooster bij de volgende detail beurt ook te verwijderen, tip van de ruitenwissers zal ik ook zeker meenemen dan.

@Danny; Ja inderdaad, was vroeger een echte bejaarden auto, nu rijden er vaak weer een stuk jongere mensen in, op de snelweg kijken mensen nogal eens vreemd op als je ze inhaald, er kleeft denk ik nog steeds het trage imago aan.

@Pastra-v6; Het is weer een tijdje helemaal modern geweest een witte auto, lastig is alleen dat je zo'n beetje alles ziet (vuil etc)

@Berkant; Kijk aan, een voormalig 340/360 eigenaar, is dat voor jou lang geleden dat je daarin reed?
Ook al word door sommige Volvo liefhebbers de 300 serie als een soort van "net niet echte Volvo" gezien, de bouwkwaliteit is er zeker niet veel minder om, t.ov. de 200/700/900 serie een kleine tank :ja
 
Ondanks dat ik wist dat het vandaag verschroeiend warm ging worden toch lekker bezig gegaan met de auto, en wel in het bijzonder de eerste keer machinaal polijsten.

Ondanks de keuze voor de oranje en groene kompressor pads van Monello lukte het me niet de swirls en een aantal krassen er helemaal uit te krijgen, er zat ook maar een weinig lak op de pads na het polijsten waarmee ik de conclusie getrokken heb dat ik nog een stap verder moet gaan, een grovere pad (gele kompressor pad dacht ik aan) en als polijstmiddel de SSR 2.5 of zelfs SSR3

Oftewel, de lak op mijn auto (Volvo 340) is stuiter hard en zal niet snel toegeven aan een polijstmiddel waardoor de dieper gelegen krasjes en swirls ook niet uit de lak gehaald kunnen worden, dat is in ieder geval mijn gedachte erover.

Het voordeel aan het werken met de dap900 is in ieder geval wel dat je zelf niet het schompes hoeft te boenen op de lak, helemaal als die lak zo hard is zoals ik heb ondervonden.

De dap beviel me sowieso erg goed, en het werken ermee viel me ook mee, na alle instructies die ik hier al had gelezen en die in de gebruikershandleiding staan kan er eigenlijk niet veel meer fout gaan, ook heb ik met opzet de voorzichtige kant gekozen bij de hoeveelheid die ik elke keer gebruikte op de pad.

Mijn werkvolgorde en gebruikte produkten:

- Afspoelen.
- 2 emmer methode wassen met de washmitt en een oude washandschoen voor de dorpels en wielen.
- Drogen met microfiber doek (afnemen met microfiber doek)
- Lak handmatigreinigen met de cleaner van Megs
- Oranje pad met SSR2 (afnemen met microfiber doek)
- Groene pad met SSR1(afnemen met microfiber doek)
- Polish aanbrengen van Megs (afnemen met microfiber doek)
- Wax aanbrengen van Sonax (afnemen met microfiber doek)


Hieronder een aantal plaatjes waarop je de swirls kunt zien, ik heb er voor de duidelijkheid even een rood kader omheen getekend:

GroteFoto-G86CVKYV.jpg


GroteFoto-AQDNJWFI.jpg


GroteFoto-URSZLFKI.jpg


En nog wat foto's van na het polijsten en in de wax zetten van het dak, de kofferklep en de motorkap. (de staande delen doe ik later nog)

Foto-XHMQKMRS-G.jpg


Foto-KAM7ORD3-G.jpg


Foto-QQEXJYK3-G.jpg


Foto-XCILV64L-G.jpg


Foto-ST6VNF8E-G.jpg


Foto-KJCYBXFK-G.jpg



Om 16:00u ben ik er maar mee gestopt, ik was zelf toen zo lauw als een fles cola die zonder dop in de zon had gestaan, alle prik was er van af zeg maar, het was eigenlijk ook te warm om nog fatsoenlijk met de polijstmiddelen, polish en wax te kunnen werken.

Echt erg is dat ook niet, zo blijft er nog voldoende over voor de volgende keren!

Mochten jullie na het lezen van bovenstaand verhaal tips hebben, goede raad, opmerkingen etc, ik hoor (lees) het graag, zeker omdat ik nog lerende ben voor wat betreft het detailen.
 
Mooie 340! Ik zou ook graag een 340/360 naast de 240 willen hebben. Een paar mooie originele Volvo velgjes zouden onder de jouwe ook niet misstaan!
 
Hier werd ik vroeger in rondgereden:-" . Zowel een 340 als een 360 ( waarvan de 360 een 2 liter blok was, de 340 weet ik niet).

Weet iemand wat de verschillen zijn tussen de 340 en de 360?
 
Bedankt voor de leuke reacties!

@Wilbert; Wit is inderdaad wel een heel lastige kleur om wat glans vanaf te krijgen, al kreeg ik eerst die swirls er maar eens uit dan was het al heel wat.

@Yellow 240; onder mijn auto zitten nu de originele voor de V300 ontwikkelde GLT velgen (type2)In de begin post zitten er de originele V300 stalen velgen onder met wieldoppen (tijdelijke zomer wielen+banden), de stalen velgen waar de auto op geleverd is heb ik opgeknapt en zijn voorzien van winterbanden, deze staan weer binnen tot oktober/november.

Ik vind de 240 ook een erg mooie auto, voor mij de ultieme Volvo, groot, hoekig en stoer.

@Thegame1512; 360 heeft zoals je zelf al zei een 2 liter motor (meerdere varianten mogelijk), de 340 werd tot 1986 alleen geleverd met 1400cc motor van renault en vanaf 1986 ook met 1700cc motor. tevens van Renault.
Ook was er vanaf 1985/1986 een 1600cc diesel motor leverbaar, ook deze kwam weer uit de schappen van Renault.

Ook ik werd vroegah door mijn ouders een aantal jaren rondgrereden in een 360 en later in een 340 1700
 
Die is weer mooi wit geworden:cool:
Leuke youngtimer!

Krijg al helemaal zin om mn eigen witte youngtimer aan te gaan pakken:eyes:
 
Alfa 75 '90

Gaat ooit welleens een show-off van komen, nog ff wat puntjes op de I cosmetisch. en dan swirls eruit proberen te halen :bad
 
Als die lak net zo hard is als op mijn auto kun je je lol nog op...

Ik heb gisteren nog eens de how-to-stappenplan machinaal polijsten erbij gehaald en daaruit maak ik op dat mocht het met een gele pad en SSR3 nog niet gaan lukken het beter zal gaan zijn om over te stappen op de Monello lijn van polijst producten omdat deze meer geschikt zijn voor de wat hardere lakken.

Mochten er (zeer) ervaren detailers dit topic lezen, al jullie me kunnen helpen met wat advies, graag!!
 

Vergelijkbare onderwerpen