• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsand krasjes....

Anton

Detailing chief
25 mei 2011
40
75
Ik heb een set velgen zelf hoog glans zwart gespoten.

Velg gechuurd met korrel 400 primer erop en de lak. Daarna afgelakt met motip blanke lak.

Nu zit daar natuurlijk een mooi sinasappelhuidje op. Dus heb ik deze waterproof geschuurd. Van 1500 tot 2500
Maar er blijven kleine krasjes inzitten naardat ik heb opgepoetst. Dit doe ik met de hand op de moeilijke plekken

Ik zou eventueel machinaal kunnen polijsten op de vlakke plekken. Ik poets hem op met ultimate compound..

Doe ik het verkeerd omdat die krasjes blijven bestaan. Ik heb hem 3 dagen laten drogen voordat ik ging schuren.

Mvg, Anton
 
Geschuurd met korrel 400 en daarna met 1500 t/m 2500?

Die stap ertussen is veels te groot en daarbij is 400 zéér grof, veels te grof mijns inziens.

Waarschijnlijk zijn de krassen die je blijft zien dus het gevolg van te grof schuurpapier. De schuurkrassen zijn te diep om deze (helemaal) vlak te schuren met korrel 1500-2500. Je schuurt met deze 'grofte' alleen de toppen eraf, de diepe groeven blijven zitten.

Ik ben destijds bij Festool op curcus geweest en daar vertelde men dat bij het schuren slechts 1 stap mag overslaan, dus van korrel 80 naar 120 (100 overslaan), van 120 naar 180 (150 overslaan) enz.
Dit geldt ook voor waterproof en andere soorten schuurpapier.
 
Met de hand gaat het je niet lukken.

Moeilijke plekken kan je gewoon met een cone doen.

Succes
 
Zoals ik het lees is de velg vóór het spuiten opgeschuurd met 400, daarna gespoten etc en daarná pas geschuurd met fijn papier?
 
nicknameless;326433 zei:
Geschuurd met korrel 400 en daarna met 1500 t/m 2500?

Die stap ertussen is veels te groot en daarbij is 400 zéér grof, veels te grof mijns inziens.

Waarschijnlijk zijn de krassen die je blijft zien dus het gevolg van te grof schuurpapier. De schuurkrassen zijn te diep om deze (helemaal) vlak te schuren met korrel 1500-2500. Je schuurt met deze 'grofte' alleen de toppen eraf, de diepe groeven blijven zitten.

Ik ben destijds bij Festool op curcus geweest en daar vertelde men dat bij het schuren slechts 1 stap mag overslaan, dus van korrel 80 naar 120 (100 overslaan), van 120 naar 180 (150 overslaan) enz.
Dit geldt ook voor waterproof en andere soorten schuurpapier.


Schuurkrassen zitten er niet in. Deze zijn echt van het wetsanden. De lak toen hij gespoten is. Heb ik niet aangeraakt met korrel 400

Maar ultimate compound met cone zou moeten lukken ?
 
Wat ik er zo snel in lees:

Korrel 400 geschuurd, daarna gespoten, 3 dagen laten drogen, en wetsanden en polijsten.

Lijkt me opzich niet zo heel gek, maar hoogglans zwart zie je nou eenmaal heel veel op.
Kan ook zomaar zijn dat je in de verte nog schuurkrassen van de onderlaag ziet (voor je hebt gespoten), maar dat is op afstand heel moeilijk oordelen.

Als je er zeker van bent dat het krassen van het wetsanden (na het spuiten) zijn dan zou ik zeker machinaal gaan proberen, kan nooit kwaad, en als je er doorheen gaat kun je altijd met de spuitbus een nieuw laagje zetten.

Plekken waar je met een pad niet komt idd met een Cone of Uni-ball proberen.
 
Gespoten met motip blanke lak zeg je? Dus spuitbus? Dan ben je als je een beetje gaat wetsanden allang door de blanke lak laag heen.
 
Ik blijf bij mijn eerdere post:

Als je met korrel 400 als eerst aan de slag bent geweest, dan zijn de schuurgroeven alsnog te diep.
Zoals eerder gezegd, na het spuiten heb je alleen met fijner schuurpapier de bovenkant van de groeven geschuurd waardoor de diepere groeven (die van 400) nog steeds zichtbaar zijn omdat de fijnere lees; kleinere schuurkorrels van 1500-2500 níet in de diepere schuurgroeven komen.

sandpaperdiagram_zps1a88a2da.jpg


Eigenlijk hetzelfde principe bij het afplakken van de lak om een 50/50 te maken. Je polijst alleen de toppen plat, de diepere groeven blijven, onder een bepaalde hoek, zichtbaar.

Onderstaand plaatje kun je ook voostellen als dat het blauwe gedeelte geschuurd is met korrel 400 en het gele is een fijnere schuurkorrel á la 1500-2500

d33774cf.jpg
 
Net nog even gelezen en denk dat er 2 zaken door elkaar heen gehaald worden:
1 - schuren tot 400 en dan spuiten kan ( persoonlijk zou ik wat hoger gaan naar 800 maar owkee )
2 - de stap van 400 naar 1500-2000

De 2e stap is pas gedaan na dat er primer en de aflak er op zat en dus puur en alleen als sinasappelverwijderaar is gebruikt

Zou je van 400 linea recta naar 1500 overstappen dan gaat het idd niet helemaal lekker gezien je dan de schuurgroeven niet netjes weggeschuurd gaat krijgen omwillen van de te grote tussenstap.
Je zou je dan de blubber moeten schuren ( als je überhaupt al zou lukken ) om weer op 'gelijke diepte' uit te komen.

Het plaatje van unigrit vs conventioneel doet niet ter zake in dit geval, wel geeft goed weer dat er een groot verschil bestaat tussen huis-tuin-gamma-schuurpapier en goed egaal schuurpapier

In deze casus hebben beide heren gelijk, echter is de interpretatie van het stappenplan niet helemaal correct ( mijns inzien )
 
Na de 400 grit heb je gespoten met primer?
En heb je daarna nog afgeschuurd voordat je met de kleur begon?
Zoniet dan zijn het gewoon de schuurkrassen van de 400 grit.
Veel te grof in mijn ogen,ik schuur velgen niet eens met 400.
Ik begin al bij 800 en dan afbouwen naar 1500.
 
Jerry heb jij nooit last van onthechting? Want 1500 is veel te fijn voor een kleurlaag.
400 is nog niet eens zo gek voor primer. Zelf zou ik gaan voor 600 voor primer en 800-1000 voor kleur/blanke lak.
 
@ Woody,nee heb nog nooit last gehad dat het niet blijft hechten.
Ik schuur met 800 op dan primeren weer schuren met 1000 daarna kleurlak erop uit laten harden en schuren met 1500 en dan op polijsten ontvetten en aflakken met blanke lak.
Uit laten harden weer 1500 grit schuren en glad afpolijsten. Heeft bij mij nog nooit los gelaten.
 
400 is te ruw..Ten minste als je echt met plamuur hebt gewerkt. Is veels te grof. Dan primeren en met zwart een schuur guide aanbrengen en schuren met 800 wet.
Spuiten met motip knikkerbusjes is waardeloos. Je kunt online 2k blanke lak krijgen in een busje. Reageert met de zuurstof in de lucht. Lang niet zo taai als 2k aangemaakt maar wel een stuk robuuster als wat motip in de knikkerbusjes stopt. Prijs verschil is niet zo heel groot, meen dat ze voor een motip busje ook snel richting 12 euro vragen als ik me niet vergis.
 
jerry306;327067 zei:
Ik schuur met 800 op dan primeren weer schuren met 1000 daarna kleurlak erop uit laten harden en schuren met 1500 en dan op polijsten ontvetten en aflakken met blanke lak.
Uit laten harden weer 1500 grit schuren en glad afpolijsten.

Ik ken 0.0 van spuiten maar heb toch een vraagje :

Is dit de reguliere wijze om bvb een plaatdeel te spuiten ?

Ik dacht dat (autolak) spuiten ongeveer op deze wijze ging :

-grondlaag + schuren korrel ???
-kleurlaag spuiten
-NIET SCHUREN maar meteen blanke lak op de kleurlaag (binnen een bepaalde tijd)
-nogmaals een blanke laag (ook weer na een bepaalde tijd/droging)
-desnoods nog een laag blanke lak (idem hierboven )

:weetniet
(niet dat ik wil gaan spuiten maar zo kan ik me een beeld vormen van hoe het +- "moet" )

Ivm dat oppolijsten : heb je dan genoeg hechting ? (of heb je dan een zuiverdere kleur ? )