• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wist niet dat ik een detailer was

jordy_be

Detailing rookie
20 mei 2015
10
0
35 jaar, Belg en sinds enkele dagen bezeten door het wassen van mijn auto. Hoe dat zo komt? Wel, net een kindje gekregen, tijd voor een nieuwe gezinswagen. We hebben nu twee wagens (skoda octavia en ford c-max) en één ervan (de octavia) is versleten. Na wat rondkijken besloten om voor een golf variant te kiezen.

Maar al jaren kon ik me verschrikkelijk opwinden aan het resultaat van mijn wasbeurten. Car wash, washboxes, met de spons: allemaal geen goed resultaat en na de eerste regenbui de wagen niet meer om aan te zien. Dat zou anders moeten kunnen, dacht ik zo bij mezelf, en zo de wereld van detailing ontdekt.

De wagens werden niet meer gewassen omdat ik het zo ontgoochelend vond, en voor de golf wil ik het direct goed doen. Besluit: ik ga beginnen testen op de c-max.

Ik bleek het geluk te hebben in de buurt van de vriendelijke mensen van wax-it te wonen. Na mezelf suf gelezen te hebben ben ik daar vorige week wat spullen gaan inslaan. Allemaal met de bedoeling om de c-max er weer mooi uit te laten zien en goed van start te kunnen gaan met de golf.

Wat wil ik eigenlijk bereiken? Wel: de wagens hoeven er niet altijd super uit te zien, maar wel proper. Dus zonder strepen en vlekken. En ik heb alvast geleerd dat een goede bescherming daar essentieel voor is. Ik wil mijn wagens makkelijk kunnen onderhouden, en ook daar is de bescherming blijkbaar dé cruciale factor. Dus 1 of 2 keer per jaar de wagens grondig aanpakken, en daarnaast maandelijks een snelle "wekelijkse" wasbeurt.

Wat heb ik gekocht? Wel, zoveel mogelijk van nanolex. Ik wilde binnen hetzelfde merk blijven en nanolex leek me na al dat leeswerk wel een degelijk iets.

Wat heb ik al gedaan?

De c-max met foam bespoten, gewassen en gedroogd. Op de ruiten de nanolex glass sealant gezet en dat was al geweldig qua resultaat. Ik kan het nu niet laten om af en toe een emmer water over m'n ruiten te kieperen. Ook het interieur is volledig gereinigd. Ziet er allemaal weer nieuw uit (en de c-max was in 7 jaar tijd misschien 10 keer gewassen en had altijd buiten geslapen).

Wat ga ik nog doen?
- De c-max kleien en dan met nano one en de spray sealant behandelen.
- de golf na levering onmiddellijk wassen, kleien en beschermen

Ik heb gemerkt dat ik het gewoon heel graag doe.

En vanaf nu ben ik gek van bewolkt maar droog weer :)

Ik zal hier vooral komen lezen, maar als ik in de toekomst ergens mijn ervaringen kan delen zal ik het zeker niet nalaten.
 
Welkom op het forum.
Tja, als dat detailer-virus eenmaal heeft toegeslagen......
Ik denk dat jouw verhaal zeer herkenbaar is voor de meeste forum leden hier. :)
 
Welkom Jordy,
Zoveel mogelijk bij één merk blijven is iets dat wel meer mensen doen in het begin. Op een gegeven moment ga je vanzelf van ieder merk de briljantjes ontdekken. Overigens voor iedereen een persoonlijk iets.
 
Van harte welkom op het forum Jordy. Ja gaat zo te horen een prachtige "detail "toekomst tegemoet.
Groet,
Jan
 
Ja eens je de smaak te pakken hebt blijft het hangen hé... Ik sta er mee op en ga ermee slapen..
volgende week opening nieuwe shop wax it
ik ga zeker een kijkje gaan nemen.
 
héhé, bedankt voor de fijne reacties.

Zaterdag heb ik de c-max eens goed onder handen genomen. Volgende stappen uitgevoerd:
- prewash
- shampoooooooo
- kleien
- nanolex one
- nanolex spray sealant
- final detailspray

Conclusie: de wagen blinkt en ziet er weer degelijk uit. Wel gemerkt dat ik heel wat microvezeldoekjes nodig had, en als ze verzadigd zijn kan je beter een nieuw nemen (bespaart je heel wat opblinkwerk op het einde).

Deze nacht heeft het goed geregend, en na een ritje deze morgen is de wagen helemaal droog en blinkend. Fantastisch blij met het resultaat dus.

Wat heb ik nog geleerd voor mijn nieuwe wagen: eerst het koetswerk onder handen nemen en dan de ruiten. Had het nu omgekeerd gedaan en het restproduct van het koetswerk is makkelijker af te nemen wanneer je de ruiten nadien doet, denk ik. Ook bij de golf variant zal ik de rubbers afplakken, lijkt me toch net iets fijner te werken.

Kan al niet meer wachten om de nieuwe wagen onder handen te nemen. Zo'n zacht koetswerk, ik geniet daar van. Oh ja, heb ook de indruk dat de wagen er altijd maar mooier gaat uitzien. Lijkt net of de sealant en de wax hun werking sterker wordt met de uren, maar daar kan ik mij vergissen.

Nu voel ik mij schuldig dat ik de c-max zo verwaarloosd heb. Op sommige plaatsen is er teveel beschadigd (ingebrande vogelkaka). Jammer, jammer jammer. Maar ik heb mijn lesje geleerd.

Ben eens benieuwd hoe de c-max er na zijn eerste gewone wasbeurt zal uitzien en hoe vlot dat gaat gaan. Want dat was de initiële doelstelling: minder werk bij het "gewoon" wassen en altijd een fijn resultaat.
 
Wat vond je trouwens van de Nanolex Final Finish?
Afgelopen weekend heb ik nog een rondje hiermee gedaan en ik vind het eigenlijk wel een waanzinnig lekkere detail spray.
 
Vergelijken kan ik natuurlijk nog niet, is de eerste keer dat ik dergelijke producten gebruik. Maar dat was wel heel aangenaam om mee te werken, en maakte de wagen echt "af".