• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte vlekken op velgen gaan er niet af

Stan95

Detailing rookie
16 mei 2024
8
15
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een Ford Focus uit 2019 maar het viel een tijd geleden op dat er witte vlekken op de velgen te zien zijn. In het begin dacht ik dat dit wax was wat er nog wel af zou gaan maar na een aantal maanden en een paar wasbeurten zit het er nog steeds. Iemand enig idee wat het is en hoe je dit eventueel zou kunnen wegpoetsen met een middeltje?? Of is polijsten de enige optie? Is dat iets wat ik zelf kan doen of beter aan professionals moet overlaten.

Alvast bedankt!
Stan
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-05-16 at 09.51.20.jpeg
    WhatsApp Image 2024-05-16 at 09.51.20.jpeg
    155,7 KB · Weergaven: 73
  • WhatsApp Image 2024-05-16 at 09.51.21.jpeg
    WhatsApp Image 2024-05-16 at 09.51.21.jpeg
    154,6 KB · Weergaven: 76
Beetje lastig te zien. Wat heb je zelf eigenlijk al gedaan behalve wassen?

Als het kalk is wat op de velg is achtergebleven zou je voorzichtig een wat minder zichtbaar stukje kunnen proberen met wat azijn.
Het zou ook zomaar kunnen zijn dat de vorige eigenaar de velgen telkens heeft schoongemaakt met een agressieve velgenreiniger en dat ze wat dof zijn uitgeslagen.
 
Ja het valt ook niet heel erg op, maar stoor me er wel aan. Het zou mooi zwart moeten zijn maar er zitten echt van die witte vlekken op/in. (vooral bij die eerste foto linksonderin goed te zien)

Naast veel poetsen en boenen heb ik zelf met WD40 stukje geprobeerd te poetsen maar dat werkt niet. Nog niet met azijn geprobeerd. Dat kan ik even proberen. Hoorde ook dat misschien Tar remover kan helpen?
 
ik verwacht inderdaad hetzelfde als wat Roy schetst, aantasting van de (blanke) laklaag, wat je met Prof Polish best wel eens (bijna) helemaal weg zou kunnen krijgen
 
  • Leuk
Reactions: Stan95
Ik had vanmiddag alles al binnen, meteen aan de slag gegaan. Flink lopen polijsten met de hand. Wat Roy voorspelde is niet alles eraf maar wel zo'n 80% beter. Misschien dat als ik het nog een keer doe het nog beter eruit komt. Bedankt voor de tip, het heeft in ieder geval iets geholpen!

Moet ik eigenlijk nog iets na het polijsten doen met de velgen? Ontvetten oid?
 

Bijlagen

  • 20240517_180121.jpg
    20240517_180121.jpg
    170,1 KB · Weergaven: 61
  • 20240517_194741.jpg
    20240517_194741.jpg
    206,5 KB · Weergaven: 61
  • Leuk
Reactions: Smotske
Ik had vanmiddag alles al binnen, meteen aan de slag gegaan. Flink lopen polijsten met de hand. Wat Roy voorspelde is niet alles eraf maar wel zo'n 80% beter. Misschien dat als ik het nog een keer doe het nog beter eruit komt. Bedankt voor de tip, het heeft in ieder geval iets geholpen!

Moet ik eigenlijk nog iets na het polijsten doen met de velgen? Ontvetten oid?
Prof polish is een cleaner en multifunctioneel in te zetten ,ik denk dat wanneer je de velgen zou polijsten met een finishing polish dat je ze weer een stukje netter krijgt. Wie weet is een medium polish nodig maar ik zou altijd starten met een finishing polish om te kijken wat dat doet.
 
@tamer ikzelf dacht aan bv het gebruik van een te zure (goedkope) velgereiniger of zoiets maar waar denk jij aan qua oorzaak?
Nu is er alleen met een cleaner gewerkt maar wat nou als je ze echt gaat polijsten bv?
 
Dat zou een oorzaak kunnen zijn idd, meestal door te chemische spullen te gebruiken en/of wasstraat. Het zijn matte delen dus dan heeft het geen zin om te gaan polijsten toch? Of met een product met een hele lichte korrel? Ik heb in het verleden weleens dit soort velgen gehad en het kwam altijd terug, zit op een gegeven moment in de velg. Mat is nou eenmaal een bitch om te onderhouden @Ric325i
 
Ik dacht ook al aan een wat agressiever middel qua evt boosdoener ,ik had zelf alleen nog niet gezien dat het om matte velgen gaat ik dacht dat ze gewoon fiks waren aangetast. Mat is idd beter om niet te polijsten maar dat gezegd hebbende wanneer op dit moment het eindresultaat nog niet bevredigend is wat zijn dan nog de mogelijkheden?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Stan95
Hm oke, die vlekken zitten ook wel in het chrome gedeelte van de velg, dat ging er ook moeilijk uit/af. Maar wat Ric ook al zegt, ben ik ook nog wel benieuwd naar wat dan nog de mogelijkheden zijn..? Als iemand het weet hoor ik het graag. In ieder geval al bedankt voor alle reacties!
 
Als Professional Polish al een hele verbetering geeft op het zwart en het chrome gedeelte én het gaat jou niet teveel glimmen.. zou ik doorgaan met polijsten. Eventueel kan je iets opschalen qua polish voor wat meer bite. Een deel wat je netjes hebt even in de wax bescherming zetten. En zoals al aangegeven daarna ook afwachten of de vlekken terugkomen.