• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte VW Golf III cabriolet (veel pics)

HLE-99

Detailing addict
13 jul 2009
528
65
Een paar weken geleden kreeg ik binnen een witte Golf III cabriolet. Deze zeer matte golf is van een familielid en heeft twee jaar geleden wat schade gehad op de neus. Door dat er een vervangende auto was gekocht heeft de eigenaar zeer ruim de tijd genomen om deze cabriolet weer compleet en strak te krijgen, dwz qua vorm niet wat de lak betreft!
Omdat de berijdster in het verleden nog wel eens een schuurspons heeft gebruikt om zware vervuiling te verwijderen zitten er behoorlijke lak defecten op de VW. Daarnaast heeft deze golf al minstens tien jaar geen lakverzorging gehad. Intussen een gesprek gehad over het wassen en verzorgen van de auto als deze straks klaar is en de spulletjes zijn er ook al voor binnen zodat ze zo meteen op een goede manier kan gaan wassen.


VOOR

De eerste indruk van een afstand is best redelijk.
GroteFoto-4OMJNR8M.jpg



Bij nader inzien is de auto best wel onverzorgd, dwz niet zoals wij dat doen!
De wielen:
GroteFoto-JGYXWHGQ.jpg


Onder de spiegel:
GroteFoto-JAJS4TIG.jpg


Vuilophopingen bij de stootlijsten:
GroteFoto-M3ZIR6VM.jpg


Vuilstrepen over de gehele zijkant:
GroteFoto-GZ7Y6AB7.jpg


Need I say more?
GroteFoto-KYIIEBYJ.jpg


Het raamrubber (met vilt laag) is vol gegroeit met algen:
GroteFoto-YE74GJVI.jpg


Nog meer algen:
GroteFoto-VWNFBBXX.jpg


GroteFoto-NAY4F8PQ.jpg


Deze gaan we er niet meer uitpoetsen lijkt me:
GroteFoto-ZGEEQK4H.jpg


Mooie grijse softtop:
GroteFoto-WQPERVST.jpg


GroteFoto-3H48BBXC.jpg


Boven aan de raamomlijsting zitten veel van dit soort roestplekjes:
GroteFoto-NXZBIHQ4.jpg


GroteFoto-LTQX4D7Z.jpg


Bijgehouden door een detailer, ik dacht het niet!
GroteFoto-FQHDE7SY.jpg



Goed, de grote schoonmaak kan beginnen. Dit was qua tijd werkelijk de langst durende wasbeurt die ik tot op heden heb uitgevoerd. Er bleef maar vuil uit naden en kieren komen, maar ja wat wil je als de auto ruim twee jaar heeft stilgestaan buiten!!! Na het afspuiten met de HD eerst de auto (naden, kieren en trims en dergelijke) ruim ingespoten met APC 4:1
Tijdens het wasproces


Ingespoten met APC 4:1 even intrekken en schrikken maar:
GroteFoto-L3JULHA6.jpg


Hierna ben ik een zeer lange tijd bezig geweest met de HD om al het vuil, met name dat achter stootlijsten er dergelijke, van de auto te krijgen. Uiteindelijk sommige delen nog een paar keer moeten inspuiten met APC. Daarna ben ik begonnen met het foamen.
GroteFoto-BL7WKCDL.jpg


GroteFoto-JNZ6JDAU.jpg


De ultieme wetlook!!! Helaas erg letterlijk want het water blijft lange tijd als een filmlaag op de auto liggen. Enige bescherming is deze golf geheel vreemd. Wat glanst water eigen mooi hè!
GroteFoto-CAEGENVM.jpg


GroteFoto-ES86M6PX.jpg


Na het drogen zien we meer van de ware aard, nu al allemaal swirls ondanks het nieuwe spuitwerk:
GroteFoto-4MD6NLGQ.jpg


GroteFoto-8PBSYKOW.jpg


GroteFoto-WRFPIGSL.jpg


Vanaf de deuren is de oude lak erg dof, soms zo dof dat de swirls haast niet zijn te zien.
GroteFoto-RUPAUL4G.jpg


Duidelijk gevalletje van schuurspons:
GroteFoto-YGUPQXNU.jpg


GroteFoto-MKMEFOJW.jpg


GroteFoto-D8DZKBK6.jpg


Hier staat de zon vol op, geen reflectie te zien!
GroteFoto-76TH4D7C.jpg


Idem dito:
GroteFoto-4IQC3XYZ.jpg



Tijd om de golf naar binnen te rijden. Eerst heb ik de softtop behandeld, dit omdat ik het prettig vind van boven naar beneden te werken en de auto nu nog niet op assteunen staat. Ten tweede heeft de kap dan gelijk aal een beschermende laag zodat eventuele spetters van het polijsten van de lak makkelijk zijn te verwijderen.

Softtop


Tijdens het wassen ook de softtop in gespoten met de APC, toen kwam er al veel vuil vanaf. Nu gereinigd met plastic wash en zie wat er nog vanaf komt. De doek was brand new!
GroteFoto-OHW8CTZL.jpg


Hier het resultaat na het opbrengen van de protecton (bescherming en voeding) weer een diepe donkere vinyl kap. Opbrengen met een MF handpad, 20 minuten laten intrekken, daarna met een licht vochtige doek weer afnemen.
GroteFoto-GFXXB4MA.jpg



Verder nog even een reflectieshot genomen van het kofferdeksel, als je goed kijkt kun je net de TL's herkennen!!!
GroteFoto-DTYNRWOS.jpg




Ohja, deze foto wil ik jullie niet onthouden, ik heb de auto drie keer moeten kleien voordat er niets meer op de klei te zien was. Wat er op de lak zat daar heb ik tot op heden nog steeds geen idee van. Oordeel zelf:

GroteFoto-DEARLZN8.jpg



Eerst maar alle trims afplakken. Wat heeft zo’n golf enorm veel zwart kunststof zeg! Er is ruim 100 meter afplakband doorheen gegaan. Welke ontwerper heeft het in zijn hoofd gehaald dat dit mooi is op een auto. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar in een hogere klasse auto’s behandeld die bijna alleen maar gespoten delen hadden.
Omdat de staat van de lak niet overal het zelfde is heb ik meerdere testspots gedaan. De nieuw gespoten delen gaat worden zwarte kompressorpad met de Finale, de overgespoten delen idem maar dan voorgaand van witte kompressorpad en de Mezzo en de rest de paarse kompressorpad met de Initio en wel 3 tot 4 runs voordat de witte pad (Mezzo) en de zwarte pad (Finale) aan de beurt zijn.



Hierzo even een 50/50 na de zwaarste combi en daarna de middelste combi, iets een verschilletje trouwens !!! Dan moet je nog nagaan dat de laatste stap met de Finale nog moet gebeuren waarmee nog meer glans wordt bereikt.

GroteFoto-YHRSYCCV.jpg


GroteFoto-WN747Y86.jpg


GroteFoto-8HRDJJKN.jpg




In de planning heb ik White diamond glaze in gedachten, ben benieuwd of het met deze verwaardeloosde lak wel iets doet qua glans en dan beschermen met een sealant, en als toetje een wax daarover.
Afijn, hier het resultaat van het polijstwerk:

GroteFoto-ILVJKTPI.jpg


GroteFoto-J8DISHJ3.jpg


GroteFoto-UDGTWIUT.jpg



Dat gaat helemaal goed komen. Tijdens al het polijsten de lak gereinigd met de Spruzzo om te controleren of al het polijstwerk naar tevredenheid is gebeurd. De glans was helemaal goed! Toen de glaze opgebracht (White Diamond welke ook cleaners bevat en de lak voorbereid voor de beschermlaag. Eerste laag bestaat uit de CG Jetseal 109, deze ongeveer 30 minuten laten curen de volgende dag een tweede laag opgebracht. Dit om een langdurige bescherming te bieden.

Hierna kon alle afplak tape worden verwijderd van de trims. De vuilnisbak zat gelijk vol met tape! De trims eerst nagelopen om nog eventuele oneffenheden schoon te maken. Uiteraard niet de lak raken met het reinigingsproduct maar dat spreekt voor zich. Alle trims heb ik behandeld met Black Wow.

Hier even een 50:50

GroteFoto-W837HUU7.jpg


GroteFoto-ENLTLWKW.jpg




Toen alle trims ingesmeerd waren heb ik deze een dag laten intrekken. Er bleef nog steeds teveel product achter dus het restant weer met licht vochtige doeken (katoen) weer afgenomen zodat een mooie zwarte matglans het resultaat was.

GroteFoto-CEA3TJPY.jpg




Nu kan de kers op de slagroom, een fijne carnaubawax ter finishing touch, ik heb gekozen voor de Pinnacle SignatureSeries II. Dit is een heerlijk ruikende en fijn te verweken wax met een mooie wetlook.

GroteFoto-YDHR37JQ.jpg




Dan nu eindelijk de NA foto’s

GroteFoto-ZYXPTPQE.jpg


GroteFoto-MCLKKXGJ.jpg


GroteFoto-I6NNGWKG.jpg


GroteFoto-63TNYNQC.jpg


GroteFoto-N8HATOQW.jpg


GroteFoto-K886ZUDQ.jpg


GroteFoto-NRAGOKH8.jpg


GroteFoto-DJEV7MBI.jpg


GroteFoto-364HI8PZ.jpg


GroteFoto-ZKYYO4C6.jpg


GroteFoto-PUHP3AMT.jpg


GroteFoto-GXWGK4VV.jpg


GroteFoto-6DF48T3T.jpg


GroteFoto-VQ3KYJMA.jpg


GroteFoto-MGKOW43N.jpg


GroteFoto-OSA6OCLS.jpg


GroteFoto-33F7XQEU.jpg



Nog even een kleine opmerking, de banden glimmen nog veel te veel, deze heb ik nog afgenomen met schone doeken en hebben nu een mooie matte glans. Echter dit zag ik pas na de fotoshoot.

Bedankt voor het lezen/kijken.
 
Complimenten! :)^
De wagen is er enorm van opgeknapt. En nu maar hopen dat de eigenaar hem ook enigzins bijhoud.
 
Geweldige reportage ! :party:

Ongelooflijk wat een "voor" foto's - vooral die schuurspons blijft me verbazen: wat denken die mensen, dat het een badkuip is? :|~*

Complimenten voor je geduld met het afplakken! Er zit inderdaad overal plastic, hehe!

Prachtig resultaat - ongelooflijk wat een wetlook voor een witte auto! :cool:
 
Thanks.

Inderdaad is wit echt een K kleur om een diepe glans te geven, zeker voor een show off een extra uitdaging!! ik ben tevreden met het resultaat en de eigenaar was helemaal verbaast over het resultaat, daar doe je het toch voor?!
 
Hans je hebt je zelf weer overtroffen:)^
Man man man dit zijn toch van die heerlijke auto's waar je echt eer uit kan halen.:heart_eyes:
 
Dank jullie wel.

Toen ik klaar was met wassen en alle defecten goed zag kreeg ik zo ongeveer al spierpijn bij de gedacht om deze klus te klaren. Viel in werkelijkheid natuurlijk alles mee, de machines hebben denk ik wel mechaniekpijn ofzo ;). Ik heb ook bijna een hele Monelloset opgebruikt om deze klus te klaren, gelukkig zat er op de probleem plekken fors wat lak.
 
man wat een verandering zeg, petje af voor deze detail.:cool: :cool:

mag ik ff vragen hoe je de raamrubbers met de viltlaag het best schoon gekregen heb, ik heb namelijk een golf 4 cabrio en heb ook last van die groene aanslag op het viltgedeelte.
 
Ik vind de trims echt prachtig, is dat Black Wow professioneel spul? Vind je het beter dan vergelijkbare producten?

Ik gebruik nu Poorboys Trim Restorer, maar het "trekt niet in" op alle soorten trim...
 
Ziet er weer prachtig uit, ik mag hopen dat je de kap niet met de hd hebt gedaan?

Snowfoam is ook niet zo goed voor een kap.

White = the new black 8-())

Leuk dat je de tijd hebt genomen om het allemaal hier te plaatsen!