• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rooklucht.

MichielExeo

Detailing addict
23 jun 2012
16
60
Ik heb een tweedehandsauto gekocht waar een rooklucht in zit. Niet heel zwaar, maar wel storend.
Er is op dit forum al veel geschreven over rooklucht en hoe deze te verwijderen. Maar ik heb toch nog een paar specifieke vragen.

Ik heb de kunststof delen al gereinigd en het leren interieur met Gliptone cleaner gereinigd. Maar met name het leer begint al snel weer te ruiken. Wat ik nog ga doen:
  • Luchtfilter vervangen
  • Mattenset goed wassen
  • Wellicht een ozon behandeling
Waar ik nog mee zit:

  1. Kan ik het gehele interieur (dashboard, leren stoelen, ect) veilig reinigen met APC van Poorboys? Kan het leer hier wel tegen? En alle soorten kunststof van het interieur?
  2. Hoe kan ik zonder extractor of tornador de hemelbekleding reinigen zonder dat de lijm los laat?
Graag jullie advies!
 
Hey Hallo,

Ik zie dat je al wat verdiept hebt, dat is mooi.

Ikzelf en mijn vriendin roken ook in de auto. Ik leende mijn auto uit aan iemand die NIET rookte en die wees mij op de stank. Ik heb toen de auto veolledig gereinigd met APC+D van Poorboys die jij vermeld. Dit ging prima en de lucht was niet meer aanwezig toen ik de auto aan dezelfde persoon uitleende.

Ja, de APC+D is prima te gebruiken op de vloerbekleding, matten, dashboard, kunstoffen, leder, etc. Let hierbij wel op dat je de vconcentratie niet te hoog hebt en/of de mate van inweken.

Ik heb mijn gehele interieur gedaan met een verhouding tussen de 1:4 en 1:10. Ik sprayde de boel in, liet het eventjes inwerken, borsteld het dan zachtjes met mijn MF-doek en/of paardenhaar borstel en nam het met een schone/droge doek weer af.
Hierna gebruikte ik voor het kunststof een dressing die op zichzelf ook nog wat reinigt en de boel voed en opfrist. Met name Natural Look heeft deze eigenschappen + een lekkere geur.
Bij leer kan je de verhouding, voor de zekerheid, milder maken. Maar ik raad je aan om met je leer-reiniger het leer opnieuw te reinigen tot het heleaal schoon is, dan weer lekker voeden.
Bij je hemelbekleding wat meer op safe spelen en minder product gebruiken. Goed sprayen/vernevelen zodat overal wat zit, maar het niet zeiknat word en de lijm misschien loslaat.

Rooklucht word veroorzaakt door bacteriën, dus als je de geur weg wilt, zal je alles moeten reinigen. Klinkt als veel, maar dat is best te doen.



Greetz
 
ik rook dus ook in de auto :innocent:...
Kunnen we misschien op de een of andere manier aan Bad Air Sponge komen? Ik heb ooit eens een verpakking laten meenemen en het werkt formidabel; zit in een plastic potje, je schroeft de deksel eraf en ik had 'm onder de voorstoel gezet, absorbeert luchtjes en dat deed ie erg goed.
Carclean kunnen jullie het importeren ofzo, of verkooppunt Europa worden? :)
 
Na het reinigen met APC (Leer daarna wel weer voeden met een goede conditioner) een nacht de ozon generator er in. Is voor iets van 45 incl BTW te huur bij de Borent. Dan is de lucht er wel uit.
 
Bedankt voor de reacties zo ver!

Is de PB APC veel beter dan die van Mothers of Meguiars? Hij is twee keer zo duur.....is het dat waard?
 
geen idee! Maar ik heb onlangs die van Meguiars gekocht, en ik ben er over te spreken, hoewel PB ook gewoon goed was. Ik heb nog PB maar die bewaar ik een beetje als ik weer erg vunzig leer tegen kom, dan doe ik eerste keer met PB APC en dan leerreiniger. Maar ik weet niet of Meguiars op leer kan
 
Ik wilde een Gallon van de APC+D aanschaffen omdat ik het voor veel dingen gebruik. Maar de Gallon van Megs is de helft goedkoper...

Ben niet een groot fan van Megs omdat ik al gerschillende dingen geprobeerd heb, maar hetzelfde van een ander merk meestal beter werkte en/of een betere prijs had.

Dat de Megs dus veeeel goedkoper is, geeft mij het idee dat het niet zo goed zal werken als APC+D...

Ik gebruik de APC+D ook veelal om te ontvetten. Denk aan de motorruimte, maar ook om kunststof écht schoon te maken alvorens een dressing enzo.
 
En er zit ook een groot prijs/kwaliteit verschil tussen de commerciële lijn en de professional lijn van meguiars.
De "normale" producten van megs zijn zoals je zegt erg duur voor de kwaliteit die je krijgt.
 
Rooklucht word veroorzaakt door bacteriën

Waar heb je die informatie vandaan? Rooklucht komt volgens mij van de teer en andere chemische stoffen die in de verbrande tabak zitten. Het is ook de teer die de bruine smurrie achterlaat in het filter van de sigaret maar ook in gordijnen en in dit geval een auto interieur.
Zweetgeur daarentegen wordt wel door bacteriën veroorzaakt. Dit is ook de reden waarom iedereen een andere "lijfgeur" heeft, bij iedereen is de samenstelling van bacteriesoorten en verhoudingen net anders. Misschien haal je deze 2 door elkaar?

Ik werk zelf op een bacteriologisch laboratorium maar ik heb nog nooit van een bacterie (of bacteriën) gehoord die rooklucht zouden veroorzaken. Daarnaast worden de bacteriën die in de tabak zitten levend verbrand ;)

Als dit toch zo is en dit uit een goede bron komt, zou je me die dan even kunnen doorgeven? Ik leer graag bij :D
 
  • Leuk
Reactions: Dieter
@Simmke - Ooh, dan neem ik jouw info aan, dan zal ik het wel verkeerd onthouden hebben. :p
Anyways, het punt was in ieder geval dat je de geur weg moet halen door alles schoon te maken. :D

@m@rio - Ik moet daar inderdaad eens naar gaan kijken. Ik had al wel gekeken naar de APC van Megs van de Pro lijn en daar las ik tegenstrijdige verhalen... Maja, ik neem de shop reviews nooit écht aan, haha!

Ik denk dat ik de APC van Meguiars maar gewoon eens bestel in Gallon. Het lijkt mij dat het spul niet veel beter of veel slechter als andere merken kan zijn, de prijs is echter wél veel beter.



Greetz
 
@Quantoxx Nee, dat zou ik ook niet doeno_O.

Ik heb het idee dat de APC van Meguiar's meer voor het interieur gebruikt wordt, er wordt nauwelijks iets over ontvettende eigenschappen van het desbetreffende product geschreven. Over de Super Degreaser daarentegen wel, met dat product kan je bijvoorbeeld de banden schoonmaken of de motorruimte ontvetten.

De APC+D van PB lijkt een combinatie te zijn van de Meguiar's APC's. Misschien kunnen andere forumleden dit beamen?

Wow, dat is precies wat ik in mijn hoofd had! ...eng.... :S

Ik heb inmiddels een apart topic gestart, ik citeer jouw bericht daar ook even. :p



Greetz
 
Ok, los van het merk APC dat ik moet gaan aanschaffen (nee, ik ga die van Mothers niet reviewen:p), hoe kan ik die het beste gebruiken voor de hemelbekleding? Met een spuit aanbrengen?
En kan ik de vloerbedekking doen met een tapijtreiniger/extractor waarin ik verdunde APC doe?