Dag allen,
Het volgende: ik en een vriend van mij zijn van plan om onze eigen auto's te polijsten. Het lijkt ons ontzettend gaaf om resultaat in onze auto's te zien wat je overhoudt nadat je er met een polijstmachine overheen bent geweest. Nu lees ik op het forum veel diverse werkmethoden met diverse auto's. Wat ik eigenlijk niet heel duidelijk lees is het volgende: we starten vanaf een 0-punt: een Ford en een SEAT worden gepolijst. De lakken van Ford uit bouwjaar 2002-2005 zijn naar mijn weten niet extreem hard. Lak van een SEAT uit 2008 wel. Hiervoor hebben we op advies van Carclean een aantal pads gekocht. Maar wat is nu een goede werkwijze? Ik heb onderstaand uitgewerkt.
Stap 1 | Prewash
Materialen: Karcher K5, Valet Pro Foam
- Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit.
- Snowfoamen van de auto met foam/shampoo.
- Foam weer afspuiten.
Stap 2 | Wash
Materialen: Emmers en grids, Wollen washandschoen, Mothers California Gold Car Wash, Monello Non Ferro
- Gebruik van 2 emmers: (soppen en spoelen).
- Volledig wassen auto met shampoo en washandschoen.
- Schoonmaken velgen/kunststof/wielkasten met borstels.
- Schoonspuiten en controleren of alles ‘schoon’ is.
Stap 3 | Drogen
Materialen: Poorboy microvezel droogdoeken
- Droogmaken van meest belangrijke delen: plaatwerk.
- Drogen van boven naar beneden.
Stap 4 | Kleien
Materialen: Monello klei, DodoJuice Clay Lube
- Gebruik van ¼ deel van het kleiblok, eventueel dat verdelen in ½.
- Detailspray spuiten op het te kleien onderdeel en dan horizontaal of verticaal kleien.
- Delen wat gepolijst wordt moet gekleid worden, klei moet vloeiend over het paneel gaan: dan pas is het ‘schoon’.
- Na volledig kleien auto wassen (Stap 2 zonder punt 3 en dan stap 3: drogen).
Stap 5 | Polijsten (compound)
Materialen: Monello Cutting Pad Yellow, Monello Foamed Wool Cutting Pad, Scholl S3 Gold XXL, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900
- Beginnen met Yellow pad en S3 compound en dan polijsten in horizontale en dan verticale banen. (3x?)
- Polijstmiddel S3 aanbrengen op pad (4 drupjes) en die verspreiden over deel plaatwerk.
- Na polijsten deel plaatwerk afnemen met Verde Trio doeken en Gyeon Q2M Prep.
- Indien diepere krasjes, eventueel overgaan op Monello Ultra Thin Foamed Wool (?).
- Indien gewenst resultaat behaalt, weer afnemen met doeken en eventueel Q2M Prep.
Stap 6 | Polijsten (polish/voeden)
Materialen: Monello Polishing Pad White, Scholl S30+, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900
- Als het bij stap 5 nog niet gebeurd is: schoonmaken plaatwerk met Q2M.
- S30+ aanbrengen op White Pad voor afwerking en voor terugbrengen glans, 4 drupjes en verspreiden over lak. Wederom horizontaal en verticaal (3x banen?).
- Als polishen/voeden is gebeurd afnemen met Monello Verde doeken en eventueel Q2M gebruiken.
- Noodzakelijk om auto te wassen (?)
Stap 7 | Waxen
Materialen: Collinite 845 Semi-liquid wax, Monello Finishing Pad Red
- Machinaal waxen voor goed verdelen van de wax en beste resultaat.
- Na 10-20 min intrekken verwijderen met de Verde doeken van Monello.
Dan nu de vragen, naast dat ik uiteraard heel graag advies hoor!
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende?
- Stel je begint op de motorkap, deze worden veelal verdeeld in 2 of 4 delen om zo iets secuurder te werk te gaan. Is dit onzin of is dit daadwerkelijk slim?
- In horizontale en verticale banen hoor je te 'polijsten': hoe bepaal je hoe vaak je een bepaald patroon volgt? Ik las op het forum dat 3x horizontaal en 3x verticaal wel een redelijke start is.
- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen?
- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen?
Zo een paar vragen op een rijtje. Ik twijfel voornamelijk over de keren dat je de auto moet wassen aangezien ik niet wil dat ik straks met een polijstpad lekker de krassen er nog harder in druk.
Voor de makkelijkheid:
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Het volgende: ik en een vriend van mij zijn van plan om onze eigen auto's te polijsten. Het lijkt ons ontzettend gaaf om resultaat in onze auto's te zien wat je overhoudt nadat je er met een polijstmachine overheen bent geweest. Nu lees ik op het forum veel diverse werkmethoden met diverse auto's. Wat ik eigenlijk niet heel duidelijk lees is het volgende: we starten vanaf een 0-punt: een Ford en een SEAT worden gepolijst. De lakken van Ford uit bouwjaar 2002-2005 zijn naar mijn weten niet extreem hard. Lak van een SEAT uit 2008 wel. Hiervoor hebben we op advies van Carclean een aantal pads gekocht. Maar wat is nu een goede werkwijze? Ik heb onderstaand uitgewerkt.
Stap 1 | Prewash
Materialen: Karcher K5, Valet Pro Foam
- Schoonspuiten van de auto met hogedrukspuit.
- Snowfoamen van de auto met foam/shampoo.
- Foam weer afspuiten.
Stap 2 | Wash
Materialen: Emmers en grids, Wollen washandschoen, Mothers California Gold Car Wash, Monello Non Ferro
- Gebruik van 2 emmers: (soppen en spoelen).
- Volledig wassen auto met shampoo en washandschoen.
- Schoonmaken velgen/kunststof/wielkasten met borstels.
- Schoonspuiten en controleren of alles ‘schoon’ is.
Stap 3 | Drogen
Materialen: Poorboy microvezel droogdoeken
- Droogmaken van meest belangrijke delen: plaatwerk.
- Drogen van boven naar beneden.
Stap 4 | Kleien
Materialen: Monello klei, DodoJuice Clay Lube
- Gebruik van ¼ deel van het kleiblok, eventueel dat verdelen in ½.
- Detailspray spuiten op het te kleien onderdeel en dan horizontaal of verticaal kleien.
- Delen wat gepolijst wordt moet gekleid worden, klei moet vloeiend over het paneel gaan: dan pas is het ‘schoon’.
- Na volledig kleien auto wassen (Stap 2 zonder punt 3 en dan stap 3: drogen).
Stap 5 | Polijsten (compound)
Materialen: Monello Cutting Pad Yellow, Monello Foamed Wool Cutting Pad, Scholl S3 Gold XXL, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900
- Beginnen met Yellow pad en S3 compound en dan polijsten in horizontale en dan verticale banen. (3x?)
- Polijstmiddel S3 aanbrengen op pad (4 drupjes) en die verspreiden over deel plaatwerk.
- Na polijsten deel plaatwerk afnemen met Verde Trio doeken en Gyeon Q2M Prep.
- Indien diepere krasjes, eventueel overgaan op Monello Ultra Thin Foamed Wool (?).
- Indien gewenst resultaat behaalt, weer afnemen met doeken en eventueel Q2M Prep.
Stap 6 | Polijsten (polish/voeden)
Materialen: Monello Polishing Pad White, Scholl S30+, Monello Verde Trio doeken, Gyeon Q2M, DAP900
- Als het bij stap 5 nog niet gebeurd is: schoonmaken plaatwerk met Q2M.
- S30+ aanbrengen op White Pad voor afwerking en voor terugbrengen glans, 4 drupjes en verspreiden over lak. Wederom horizontaal en verticaal (3x banen?).
- Als polishen/voeden is gebeurd afnemen met Monello Verde doeken en eventueel Q2M gebruiken.
- Noodzakelijk om auto te wassen (?)
Stap 7 | Waxen
Materialen: Collinite 845 Semi-liquid wax, Monello Finishing Pad Red
- Machinaal waxen voor goed verdelen van de wax en beste resultaat.
- Na 10-20 min intrekken verwijderen met de Verde doeken van Monello.
Dan nu de vragen, naast dat ik uiteraard heel graag advies hoor!
- Is het gewenst om na het kleien de auto te wassen of is afnemen met een doek voldoende?
- Stel je begint op de motorkap, deze worden veelal verdeeld in 2 of 4 delen om zo iets secuurder te werk te gaan. Is dit onzin of is dit daadwerkelijk slim?
- In horizontale en verticale banen hoor je te 'polijsten': hoe bepaal je hoe vaak je een bepaald patroon volgt? Ik las op het forum dat 3x horizontaal en 3x verticaal wel een redelijke start is.
- Is de Gyeon Q2M Prep wel noodzakelijk c.q. handig om polijstresidu af te nemen?
- Is het na het gebruik van compound en polishen eventueel noodzakelijk om weer te wassen?
Zo een paar vragen op een rijtje. Ik twijfel voornamelijk over de keren dat je de auto moet wassen aangezien ik niet wil dat ik straks met een polijstpad lekker de krassen er nog harder in druk.
Voor de makkelijkheid:
Alvast bedankt voor de antwoorden!