• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1e detail: Mazda MX-5

Pakkie

Detailing addict
30 jul 2013
285
65
50
Na al jaren geroepen te hebben dat ik eens wat meer wilde met auto's dan simpelweg wassen heb ik eind september de DAP-clinic gevolgd. Daarvoor had ik me al wat ingelezen op het forum en in combinatie met de clinic is er een wereld voor me open gegaan. Ter plekke wat spullen meegenomen en binnen de drie weken daarna nog twee bestellingen gedaan. Uiteraard moeten al die spullen ook gebruikt worden waarbij mijn MX-5 het eerste doelwit was. Twee jaar geleden gekocht en toen glom hij mooi met door de Waxoyl-behandeling (dacht ik, inmiddels weet ik beter). Doordat hij zomers altijd buiten staat, is de lak door weersinvloeden doffer geworden en werd hij meer oranje dan rood. Echt goede before-foto's heb ik niet, maar neem maar van mij aan dat het een doffe bende was.

Begonnen met afspuiten van de auto (foamer staat nog op de verlanglijst) en daarna Iron-x er overheen. Vervolgens wassen van de auto met de twee-emmer-methode, Monello washmitt en een overdosis aan Meguiar's Gold class car wash. De diverse kieren heb ik met APC en een kwast behandeld. Alles netjes afgedroogd met de Senza Acqua doek van Monello. De velgen heb ik nog niet gedaan aangezien die er toch af zouden gaan. Daarna zag hij er zo uit en zoals te zien is, is de glans zeer ver te zoeken.

1.JPG


Vervolgens met Monello klei en Perfetto spray aan de slag gegaan om alles mooi glad te krijgen. De auto naar binnen gereden en diverse onderdelen zoals achterlichten en kentekenplaten gedemonteerd zodat ik overal makkelijker met de DAP bij kon komen. Zie hier de swirls en allerlei andere zaken die niet zijn zoals het hoort:

2.JPG


4.JPG


Overzichtsfoto:
16.JPG


Uit de testspot daarna met Mezzo op de oranje pad bleek dat ik daar te weinig mee kon corrigeren. Ook een tweede keer er overheen leverde op de motorkap niet het gewenste resultaat dus op naar het wolletje in combinatie met de Veloce. Daarmee was het resultaat wel naar wens. Ik vond de Veloce overigens zeer moeilijk uit te poetsen. Ik heb nog wat gevarieerd met veel/weinig aanbrengen op de pad en langer/korter doorwerken, maar het uitwrijven met de Peluche verde bleef lastig.

Links onbehandeld, rechts 1x met wolletje en Veloce. Het verschil was al zeer hoopgevend :)
14.JPG


Motorkap en kofferbak heb ik met het wolletje en de Mezzo gedaan en daarna afgebouw met Mezzo op oranje en Finale op zwart. Op de zijkanten bleek één hit met de Mezzo op oranje voldoende en die uiteraard ook afgebouwd met Finale op zwart. De achterlichtunits heb ik ook even meegenomen met de zijkanten wat ervoor zorgde dat die ook een stuk beter glimmen als voorheen. Onder de spiegels moest ik met de diverse kleuren handpads aan de slag omdat ik er met de DAP echt niet goed bij kon. Na het polijstgebeuren was het tijd om de aanwezige polijstresten te verwijderen (ik zag ze niet, maar ze zullen er ongetwijfeld geweest zijn) met Gyeon Q2. Daarna kwamen achtereenvolgens de Poorboys producten blackhole, EX-P en de Natty's paste wax. Het resultaat laat zich raden: hij lijkt wel als nieuw :party:

5.JPG


Aangezien de velgen nog nooit aan de binnenzijde waren gedaan heb ik die er maar afgehaald. Met een grote garagekrik en een accuslagmoersleutel is dat immers ook een fluitje van een cent. Uiteraard in de Iron-X gezet, afgespoeld en daarna met de Mothers Wax FX Wheelcleaner ingespoten en de hoekjes extra gevuld met een kwast. Droog gemaakt en daarna met de klei, Mezzo op oranje en finale op zwart aan de slag gegaan omdat er lichte krasjes op zaten. Ontvet en tenslotten in de PB wheelsealant gezet. De velgen zagen er al mooi uit, maar de glans is nu nog dieper. Helaas heb ik van de buitenzijde alleen een after-foto.

After:
12.JPG


Binnenzijde before:
19.JPG


Binnenzijde tijdens Iron-X:
17.JPG


Binnenzijde after (eigenlijk had ik de naaf ook nog netter moeten maken):
18.JPG


Het dak van vinyl was ook verre van zwart dus daar heb ik me op uitgeleefd met Autoglym vinyl en rubbercare. Op onderstaande foto heb ik een hoekje afgeplakt waarbij je duidelijk kunt dat dat een heel stuk grijzer is.

15.JPG


De overige zwarte rubbbers heb ik opgehaald met Auto Finesse Revive trim: prachtig spul en hopelijk blijft het lang zitten! Van het interieur heb ik helaas geen foto's, maar ik ben er met de extractor doorheen gegaan (wat een zwart water kwam er van die stoelen af!) en vervolgens heb ik de ramen met DJ Menthol glass cleaner en Monello Vetro bianco gedaan wat een streeploos resultaat opleverde. Het dash heb ik behandeld met PB Natural look dressing wat een mooi "als nieuw" resultaat op heeft geleverd. Als kers op de kaart een setje verse luxe kentekenplaten (met opliggende letters) gehaald en die gemonteerd. Aan de motorruimte ben ik nog niet toegekomen aangezien ik verder "moest" met mijn 535-racer omdat daar een kijker voor kwam.

Al met al was het een aardig klus voor een eerste detail waarbij ik zo'n 40 producten (incl. pad, doeken etc.) heb gebruikt dus het was zo nu dan wel even zoeken :) Gelukkig was al die moeite niet voor niks want de lak is echt als herboren en mijn vriendin wist echt niet wat ze zag. Hieronder nog wat foto's van het eindresultaat:

6.JPG


7.JPG


8.JPG


10.JPG


11.JPG


9.JPG
 
Knap resultaat. Als het polijstmiddel moeilijk uit te poetsen is kan een pufje Eraser (CarPro), volgens mij hetzelfde als de Gyeon Q2 die je later aanhaalt, wonderen doen.
 
Staat er weer als nieuw bij ! :)^
"zoals achterlichten en kentekenplaten gedemonteerd " :
gebeurd niet vaak dat er ook lichtblokken worden gedemonteerd , maar als je ze terug netjes kan plaatsen is er niks aan de hand en is er nog meer lak beschermd .
 
Dank voor de complimenten!

Kan me goed voorstellen dat je de MX-5 nog regelmatig mist Timothy. Zeker in zo'n zomer als dit jaar is het echt genieten. Hij wordt wel eens gezien als een vrouwenautootje, maar zodra je er wat in hebt gereden ben je echt verkocht: hangt lekker aan het gas, achterwielaandrijving, erg licht, heerlijk met kapje open en ook nog eens uitermate betrouwbaar. Wat wil je nog meer?

Zo'n MX5 zit zo simpel in elkaar dat het verwijderen van de achterlichtunits een fluitje van een cent is: stekkertje los, 4 moertjes los en binnen vijf minuten heb je beiden eruit. Aangezien dat nog nooit gedaan was kun je je wel voorstellen hoe smerig het er op de randen rondom en achter de achterlichtunits uit zag.

Ik ben overigens benieuwd of er nog iemand een opmerking gaat maken over de beschadiging die nog steeds aanwezig is op de auto. Hij glimt zo hard dat het wellicht niet opvalt maar een week of drie gelezen kwam ik terug bij mijn auto en zat er toch een forse beschadiging op en uiteraard geen briefje achtergelaten [:diablo] Wie oh wie vindt de nog immer aanwezig en zichtbare beschadiging??
 
Wow, die is opgeknapt; top:cool:

Maar toch 2 keine tips/opmerkingen over je werkwijze;
1. de iron-X kun je beter na het reinigen van je lak (velgen of auto=hetzelfde) doen om zo een beter werking vand e iron-X te verkrijgen
2. het afplakken van de helft van de motorkap en dan polijsten is niet zo slim. Nu heb je namelijk een streep midden op je motorkap (beweeg er maar eens met de je lamp overheen, dan zie je het waarschijnlijk). Dus nooit een 50/50 maken dmv tape, maar dit doen op een naad tussen 2 plaat delen bijvoorbeeld.
 
Dank voor de tips die voor een rookie uitermate waardevol zijn :)^
1. jij bedoelt dus: auto wassen met de washmitt, afspoelen en dan de Iron-X er overheen? Klinkt op zich logisch omdat de Iron-X zich dan niet meer door de eerder aanwezige vuiligheid heen hoeft te bijten.
2. gelukkig is de streep ook met de Brinkmann-lamp niet meer te zien. Voor de zekerheid doe ik het de volgende keer uiteraard niet meer.
 
Scherp gezien inderdaad. Zo zag het eruit bij aankomst bij de auto ]-0. Nu alles weer zo mooi glimt valt het wat minder op, maar het is niet iets om blij van te worden. Het is een lelijke vouw dus dat wordt waarschijnlijk uitdeuken en spuiten met alle risico's op kleurverschil tot gevolg. Althans, ik verwacht niet dat deze vouw er uitgehaald kan worden met uitdeuken zonder spuiten.

schade.jpg
 
Gaaf resultaat behaald - kleur ziet er weer heerlijk levendig uit. Wel balen van die beschadiging hoop voor je dat het zonder overspuiten gaat lukken.
 
Mooi resultaat hoor. Eer van je werk. Niet alleen de lak maar ook de velgen zien er weer uit als nieuw!
 
Wereld van verschil tussen voor en na. Van dof naar mooi glanzend en diep rood! :cool: Klein tipje; oranje+Mezzo naar Finale op zwart is best een grote stap. Voor een nog strakker resultaat zou je een tussenstap kunnen nemen. Dit is optioneel en natuurlijk afhankelijk van wat je wilt bereiken en de beschikbare tijd die je hebt.
 
Heel mooi geworden! Dan is rood toch wel een dankbare kleur hè? Knap werk! :cool: Heb je de cabriokap ook weer helemaal mooi gekregen?
 
Ik heb er een vinyl kapje opzitten en da's natuurlijk vrij simpel netjes te maken. Autoglym vinyl & rubbercare is daarvoor een ideaal product en het dakje is nu dan ook weer prachtig zwart. Het ziet er nu zo uit als op onderstaande foto het linkerdeel boven het afgeplakte stuk. Het rechterdeel is uiteraard ook mooi zwart, maar door de lichtinval oogt dit anders. Vriend van me heeft een 306 cabrio met stoffen kap die tzt ook onder handen genomen gaat worden, maar dat wordt waarschijnlijk een grotere uitdaging.

15.JPG