• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

3 stappen plan, welke producten?

Lampjuh

Detailing rookie
20 mei 2009
11
0
hallo,
na vorige week toch maar een fles megs goldclass shampoo te hebben gekocht, en dit goed bevallen is, wil ik graag toch wat verder gaan met het poetsen van mijn auto.
het betreft een opel corsa uit 99 in de kleur starsilber.
nu wil ik niet meteen veel geld kwijt zijn aan allerlei producten puur omdat ik het gewoon even niet bekostigen kan.
de lak is in goede staat hier en daar een klein krasje. hoogstens 4/5 over de hele auto.
swirls, vast en zeker.
maar de bedoeling is om naast de shampoo iets van een licht polijstend middel en een goede wax.
dus een soort 3stappen plan. maar graag zou ik ook een kleikitje aanschaffen,omdat dit toch wel veel kan doen!
dus welke producten zijn all in one en kan ik gebruiken tot ik weer wat meer kan bij bestellen.

wat ik zowieso bestel is:
cobra The bone spons
goede droogdoek, waffle weave oid.
goede poetsdoek, dacht zelf aan een DMT
zachte pads, iets a'la Lake Country om de polish/sealant/glaze watdanook op te brengen

dus nu nog een of 2 prijsbewuste producten om de auto lekker te laten glanzen glimmen...

ik hoop dat jullie mij goed advies kunnen geven!

alvast bedankt
 
Voor een goede droogdoek zou je eens naar de Carrand droogdoek kunnen kijken.
DMT doeken zijn prima :cool:
Lake Country pads zijn erg fijn (ik neem aan dat je handmatig gaat werken)

Als je wil gaan kleien, is de Mothers kleikit wellicht iets. Compleet met detailer spray en doek en daarom niet zo overdreven duur.

Als je even naar je budget moet kijken is een all-in-one product wellicht handig. Ik heb er zelf niet zo'n ervaring mee, maar heb laatst voor mijn buurman een fles Polish with Sealant besteld. Deze week kwam buurman superenthousiast naar me toe of ik niet nog zo'n flesje kon bestellen (voor een kennis van hem). Zelf heb ik (nog) Meg's NXT Tech Wax 2.0, maar die is alweer een stuk duurder.
Ik zou verder eens op het forum zoeken op 'all-in-one'.
 
Hoi,

Als je kort en krachtig 2 produkten wilt voor je auto, dan zou ik gaan voor:

SSR 1 en White Diamond.

SSR 1

White Diamond

De SSR om lichte swirls en dergelijke weg te halen. En de WD voor de glans.

Groet, Peter
 
Mooi, die snelle antwoorden hier.

maar peter, een glaze heeft toch geen bescherming? hoe bescherm ik deze dan??
hier zou dan weer een wax overheen moeten?

die Polish with Sealant is erg interessant, evenals de Polish with 100% carnauba van pb's.

klopt het dat deze hun werk doen naargelang de pad die je gebruikt? dus zo'n witte of misschien zelfs een ??oranje?? pad dat hij polijst en met een zwarte of rode ultrasoft pad hij alleen opgebracht wordt als sealant/wax?
 
het gaat waarschijnlijk toch de Polish with sealant worden tezamen met 2 verschillende pads.
light cutting voor rondom de handgrepen en een ultrasoft voor de rest van de wagen.
deze dan toppen met natty's. welke pad zou ik hier het best voor nemen? een witte polishing of juist een ultrasoft of ??

denk dat dit het makkelijkste gaat zijn, en na een maandje of wat een kleikitje samen met wat andere producten zoals een white diamond.
 
Voor het aanbrengen van Natty's moet je de zwarte of de rode gebruiken. Deze hebben namelijk geen "cutting-factor" en zijn speciaal gemaakt voor het aanbrengen van wax/glaze/sealant.
 
ik zou zelf niet met de hand gaan polijsten omdat je hier naar mijn mening weinig resultaat mee behaald.

Ik zou zelf doen:

Wassen

kleien met de mothers kit

SRP (voedend en swirl maskerend) icm light green of zwarte hand pad uitpoetsen met deluxe mega towel

wax naar keuze bv, de natty's of de collinite (blijft lang zitten) Mf applicator pad van PBW (1,50) uitpoetsen met PB deluxe mega towel
 
Met PB Profesional Polish kun je anders met de hand al mooie resultaten boeken. Met de SSR1 ga ik daar ook vanuit. Echte bewerking krijg je niet zo gemakkelijk voor elkaar inderdaad. Echter het glad maken van de lak en het ophalen van de kleur is met de hand goed te doen.

Houd er wel rekening mee dat de White Diamond niet echt handig in het door jou voorgestelde stappenplan is tussen te voegen. Deze wordt namelijk verwijderd als je met de Polish with sealant gaat werken vanwege de cleaners die daar inzitten. Als je het na de P & S gebruikt dan zal het niet al te lang blijven zitten omdat de lak al verzegeld is. Met het product is overigens niets mis.

Mijn suggestie om mee te starten zou zijn:

Mothers klei kit
PB Profesional Polish of PB SSR1 (polijsten en paint cleaner)
PB EX with Carnauba

Als je dan later nog bijvoorbeeld White Diamond of Dodo Juice Lime Prime aan het plan wil toevoegen dan is dat geen enkel probleem.

De PB EX met carnauba blijft erg lang zitten en geeft voor een gecombineerd product erg goede resultaten qua glans.

De stappen kleien en polishen geven naar mijn idee het meeste mee aan het eindresultaat. De White Diamond of Lime Prime (lite) geven daar nog een extra boost aan.

Ik zou daarnaast niet op 1 MF doek bezuinigen. Je hebt voor al deze stappen denk ik wel minimaal 3 schone doeken nodig om de auto netjes af te nemen. Als een doek eenmaal verzadigd is dan neemt ie bijna niets meer op en dat geeft alleen maar frustratie ;)
 
oke,... toch moeilijk nog om iets goeds uit te zoeken.

ik ga er zelf vanuit dat ik in de nabije toekomst wel meer/verder zal aanschaffen, juist om het stappenplan uit te voeren. dus wil ik wel producten kopen die dan ook nog nuttig zijn en niet overbodig worden.

maar die klei is dus echt nuttig om de boel glad en schoon te krijgen.
het idee van Silver_Ibiza kan ik me wel in vinden...
hierna zijn de andere producten goed in te passen.
de pb EX with Carnauba beschermt goed genoeg neem ik aan?

heb ik nog een andere vraag. auto is een week of 3 geleden met turtle wax gepoetst. hierna 2x per week gewassen met goedkope shampoo.. nu met megs goldclass shampoo.
zag er netjes uit tot het weer regende. ik krijg steeds weer van die vuile watervlekken.
is dit verleden tijd als ik fatsoenlijke producten ga gebruiken? neem haast aan van wel

kzal nog eens goed kijken wat ik uit wil geven daaraan,want ik wil hem toch wel netjes krijgen.

qua handmatig heb ik er wel vertrouwen in, ook met goedkope rommel kreeg ik de krasjes wel weg. en nu moet dat helemaal lukken

mf doeken zal ik zeker genoeg meebestellen, denk aan stuk of 3 om mee te beginnen?
 
De PB EX met Carnauba heeft een zeer goede bescherming, blijft ook lang zitten en is makkelijk aan te brengen. Is om mee te starten echt een prima product om als laatste stap te gebruiken.

De opgedroogde watervlekken kun je helaas niet echt voorkomen na een regenbui. Dat is kalk dat in het regenwater zit en achterblijft na het opdrogen. Met een detailerspray kun je die heel makkelijk weer weghalen. Maarja dat vergt een andere investering :grinning:
 
Wanneer je auto een goede beschermlaag heeft, wordt het wassen van je auto een stuk makkelijker. Ook zal er iets minder water op de auto blijven liggen, al zal dit marginaal zijn.
De reden waarom je nu misschien niet heel veel merkt van je waxlaag (de kwaliteit van de wax buiten beschouwing gelaten, Turtle heeft een slechte naam hier maar ik heb het niet uit eigen ervaring, dus ga het niet zwartmaken ;)), is dat de goedkope shampoo te sterk was voor je waxlaag, en deze heeft verwijderd. Dat zou je met de GoldClass niet meer moeten gebeuren nu, mits je je aan de aanbevolen dosering houdt.

Als je je echt stoort aan de watervlekken, is een Detailing Spray een uitkomst! Paar pufjes Spray&Wipe op een microvezeldoek en over de lak heen, en hij glanst weer als een malle :grinning:. Mits hij redelijk schoon is natuurlijk ;) Kost wel weer wat, maar ik heb zojuist weer een navulling moeten kopen omdat het zo lekker werkt :D

Als je nu niet in een keer het volledige stappenpakket aan wilt schaffen, zou ik toch zeker beginnen met de klei-set en de beschermende laag (wax of sealant).
Kleien maakt een wereld van verschil en zorgt bovendien dat de lak goed schoon is, waardoor je beschermlaag beter blijft zitten. De genoemde suggestie van Polish+Sealant (of +carnauba hebben ze ook wanneer je liever een wax hebt) lijkt mij ook een goede. Is op de korte termijn een makkelijke oplossing die je van alles wat biedt. Echter wanneer je later de stappen uit wilt gaan breiden, moet je er even rekening mee houden dat wanneer je dit middel aanbrengt, je de vorige laagjes weghaalt (bijvoorbeeld glaze of andere waxlagen).

Succes!