• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

5 stappen plan over meerdere dagen

Arjan Verkade

Detailing chief
16 jun 2009
319
85
Ik wil binnenkort mijn auto gaan doen met het 5 stappen plan.
Ik denk alleen niet dat ik de tijd heb om alles op 1 dag te doen. Alleen het kleien duurt al vrij lang...
Verder zijn step 1 en 2 van Megs ook vrij arbeidsintensive stappen.

Iemand tips hoe je dat over verschillende dagen kan verdelen?
Ik vermoed dat je wel elke keer moet wassen... Want de auto kan helaas niet binnen staan :(

Goed, alle tips zijn welkom ;)
 
Wassen: 1/2 uur
Kleien: 1/2 uur, niet zo onnodig treuzelen
step 1 van meg: inwrijven/uitwrijven intensief? welnee: 1/2 uur
step 2: idem
wax: 1/2 uur

totaal: 2.5 uur. Lijkt me sterk dat je nergens een paar uurtjes kan vrijmaken; sta je maar eerder uit je nest op zondag.
Gewoon doorwerken, en als je de auto rond bent kan je het eerste deel al weer uitpoetsen.

Niet in meerdere dagen doen op verschillende panels; ga je elke keer je vers gepoetste delen WEER wassen/drogen...
in 4 delen=4 keer je auto wassen=4 keer je wax verpesten op het eerste panel.
 
@ Tinus, Dat is wel een klein autootje dan als je het in 2,5 uur wilt doen,

Zoals stimpy al zegt lekker paneel voor paneel doen, alleen ik zou de auto wel in 1x wassen en ook in 1x kleien
 
tinus zei:
Wassen: 1/2 uur
Kleien: 1/2 uur, niet zo onnodig treuzelen
step 1 van meg: inwrijven/uitwrijven intensief? welnee: 1/2 uur
step 2: idem
wax: 1/2 uur

totaal: 2.5 uur. Lijkt me sterk dat je nergens een paar uurtjes kan vrijmaken; sta je maar eerder uit je nest op zondag.
Gewoon doorwerken, en als je de auto rond bent kan je het eerste deel al weer uitpoetsen.

Niet in meerdere dagen doen op verschillende panels; ga je elke keer je vers gepoetste delen WEER wassen/drogen...
in 4 delen=4 keer je auto wassen=4 keer je wax verpesten op het eerste panel.

Wassen is ongeveer half uurtje.
Ik geloof niet dat ik kleien in een half uur ga redden... Hoe kan kleien nu net zo lang duren als wassen?
Aangezien er ik ook nog wat krassen wil verwijderen dus op bepaalde plekken met Scrats-X aan de gang ga verwacht ik ook niet dat deze stap in een half uur gaat lukken.
Bij step 2 denk ik dat deze stap ook meer tijd nodig heeft als een auto wassen. Je zal toch enige tijd op het opervlak moeten wrijven om het in te werken, bij wassen is dit niet het geval.
Wax laag aanbrengen lukt wel in een half uur. Maar dan moet je nog laten inwerken en weer verwijderen. Dat laatste schiet dan gelukkig wel weer op.

Op zondag vroeger je bed uit? Tja dan moet je wel zondagen vrij hebben... ;)

Paneel per paneel is wel een optie. Alleen ik zie graag in 1 keer het volledige resultaat ;)
Waarom overigens in 1 keer kleien? Wat is dan het voordeel? Ik denk dat je elk paneel zal moeten wassen voordat je begint?
 
Afhankelijk van de vervuiling op de lak, moet je een hele auto wel kunnen kleien in een half uur tot een uur.
Als je in een keer het resultaat wilt zien en je hebt er geen tijd voor om het in 1 dag te kunnen doen? : simpel, niet doen. Anders is het gewoon paneel voor paneel doen ;)
 
Optie:
Zou je niet gewoon de auto wasen en daarna kleien en als je de tijd daarna niet hebt de volgende dag de volgende stappen gewoon doen. Zou je dan voordat je de volgende stappen doet de auto niet met spray @wipe afdoen.
 
tinus zei:
Wassen: 1/2 uur
Kleien: 1/2 uur, niet zo onnodig treuzelen
step 1 van meg: inwrijven/uitwrijven intensief? welnee: 1/2 uur
step 2: idem
wax: 1/2 uur

totaal: 2.5 uur. Lijkt me sterk dat je nergens een paar uurtjes kan vrijmaken; sta je maar eerder uit je nest op zondag.
Gewoon doorwerken, en als je de auto rond bent kan je het eerste deel al weer uitpoetsen.

Niet in meerdere dagen doen op verschillende panels; ga je elke keer je vers gepoetste delen WEER wassen/drogen...
in 4 delen=4 keer je auto wassen=4 keer je wax verpesten op het eerste panel.
En dan is je matchbox weer gegarandeerd blinkend en beschermd! :confused:

Maar serieus, in die tijd heb ik net mijn motorkap afgewerkt. Ik zou dus op meer tijd rekenen.
 
Mijn indeling voor een full detail:

wassen, APC op rubbers, velgen en banden: 3/4 uur
kleien gehele auto: 3/4 uur
afplakken: 3/4 uur
polijsten( in jou geval step 1): 2 1/2 uur
voeden: 1/2 uur
waxen: 1/2 uur
Bandjes, rubbers, sponningen: 1 uur

Totaal: 6 uur maar dan moet wel alles meezitten en soepel verlopen
 
markprinsen zei:
Mijn indeling voor een full detail:

wassen, APC op rubbers, velgen en banden: 3/4 uur
kleien gehele auto: 3/4 uur
afplakken: 3/4 uur
polijsten( in jou geval step 1): 2 1/2 uur
voeden: 1/2 uur
waxen: 1/2 uur
Bandjes, rubbers, sponningen: 1 uur

Totaal: 6 uur maar dan moet wel alles meezitten en soepel verlopen

Dat komt meer in de buurt van de tijd die ik er ook voor nodig heb.
Afplakken hoeft bij deze denk ik niet, het meeste is wel netjes meegespoten :)

Bij mijn andere auto zitten zoveel zwarte delen dat ik daar al 2 uur mee bezig ben om dat met APC te ontvetten en vervolgens in de PB Trim Restorer te zetten ;)
Dit kan gelukkig wel gewoon paar dagen ervoor :)