• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

99,8% zuivere methanol en autolak

jorre

Detailing trainee
27 mrt 2013
7
47
Beste Carcleaners,

Voor de chemici onder jullie!

Kan er mij iemand met zekerheid vertellen of zuivere methanol ,acryllak aantast?

Ik heb namelijk mijn koplampen geopend en de chromen trim zwart gespoten (grondig geschuurd, geprimed en met motip acryllak (zwart metallic)gespoten).
Er is wel geen blanke lak over de grondlaag!

Voor dat ik de 2 helften van de koplampen weer samen gevoegd heb, had ik de heldere plastic delen langs binnen met een ruitenkuismiddel (instanet) gereinigd.

Dit was blijkbaar niet zo'n goed idee, want 's avonds wanneer de ik de lichten aanstak bleek er een lichte film op de binnenzijde te zitten! Overdag is dit niet te zien, tenzij vanuit een bepaalde hoek.
alleszins ik had het niet gezien bij het reassembleren van de koplampen!:confused:

Voor alle duidelijkheid, het is geen condensatie!

Na heel lang zoeken op verschillende forums zijn er 2 oplossingen:

1)weer opendoen en opnieuw reinigen, wat ik echt pas doe als laatste reddingsmiddel. Ik heb ze namelijk redelijk goed toegedaan met Butyl rubber sealant en automotive silliconen.

2) alle lampen eruit halen, pure methanol ingieten (niet overdrijven), schudden, leeg gieten, uitdrogen met haardroger of heatgun (lens omhoog) en dit herhalen tot de film weg is.

Deze laatste oplossing werkt echt, maar van de mensen die dit gedaan hebben, had niemand de trims zwart gespoten..

In principe zou pure methanol de lak niet aantasten,maar kan iemand dit bevestigen?

bedankt voor de hulp/tips
 
In zo'n geval denk ik dat je zelf het beste antwoord kunt vinden
En dat is door op een ander object dezelfde verf te spuiten en daar een test op te doen

Niet elke spuitverf is hetzelfde, dan waren ze ook niet zo verschillend in prijs ;)
Oudere acryllakken zijn gevoelig voor oplosmiddel, ook na uitharding
 
jorre;332992 zei:
...
2) alle lampen eruit halen, pure methanol ingieten (niet overdrijven), schudden, leeg gieten, uitdrogen met haardroger of heatgun (lens omhoog) en dit herhalen tot de film weg is.

Methanol dat verdampt en een haardroger is volgens mij een gevaarlijke combinatie (kan aanleiding geven tot een steekvlam). In de haardroger zit immers een gloeidraad die voor warme lucht zorgt. Misschien gewoon blazen met je haardroger en geen warme lucht?

Ik ben benieuwd hoe je die film uiteindelijk zal wegkrijgen! Zelf gebruik ik ook instanet om de ramen langs de binnenkant te poetsen:s .
 
Waarom gebruik je methanol? Methanol is een giftige alcohol (daar vallen in bepaalde landen veel doden mee, door foutief zelf alcohol stoken, en er in plaats van ethanol giftige methanol ontstaat. Overigens is van ethanol bekend dat het droogvlekken achter kan laten, en dat kan er uit zien als een soort wazige film op hetgeen je er mee gereinigd hebt.

Wat ik in een vroegere baan wel deed: eerst goed reinigen (eventueel in ultrasoon bad) met ethanol, en vervolgens naspoelen met IPA (Iso Propyl Alcohol, of 2-propyl alcoho, of isopropanol) (allemaal verschillende chemische benamingen voor exact hetzelfde product). De reden voor het naspoelen met IPA: dat laat geen droogvlekken achter, maar reinigt/ontvet minder goed dan ethanol. Overigens kon ik destijds aan de hand van de geur bepalen of ik de jerrycan ethanol of de jerrycan IPA te pakken had (was ook wel gelabeld)
 
Dat is het juist. Methanol is wel een goede ontvetter/reiniger en laat geen droogvlekken achter.Het moet wel zuivere methanol zijn(min 99,8%).
Ik besef maar al te goed dat methanol een gevaarlijk goedje is!

Als het goed is voor de moderators zal ik de link naar de website plaatsen waar ze deze methode gebruiken:

http://www.crossfireforum.org/forum/tsbs-how-articles/54984-how-clean-inside-your-headlamp-assembly.html