Goedemiddag Heren (en dames),
Sinds enkele dagen ben ik mij aan het inlezen over het netjes krijgen van mijn auto door middel van polijsten, een kennis die bij Carglass werkt begon een week geleden op een verjaardag te zeuren over hoe verwaarloosd mijn auto er bij stond (06 Mk5 GTI DSG in de kleur metallic black), toen ik zelf eens kritisch in de zon naar de lak keek zag ik inderdaad dat deze onder de (wasstraat) swirls zat.
Auto was altijd vrij netjes gewassen met de hand maar is afgelopen jaar mede door persoonlijke situaties niet goed onderhouden als het om exterieur gaat.(wasstraat wasbeurtjes). Op diezelfde verjaardag begon mijn zwager die er bij stond over dat hij wel een polijstmachine had liggen om de boel wat op te lappen, zou een professioneel ding gaan, er moesten alleen even nieuwe pads op.
tijdens mijn zoektocht naar pads en polijstmiddel kwam ik afgelopen week op dit forum terrecht, en er ging een wereld voor me open.
ik heb van mijn zwager een Orka AP1 polijstmachine geleent, dit is een best zware rotary machine met maar 1 stand van 2000 omw/m, en deze heeft een 165 mm steunplaat.
aangezien het alleen om swirls van de wassstraat gaat er niet echt om zware krassen te verwijderen lijkt het me lastig om hiermee hologram vrij te finishen. zeker omdat de machine maar 1 stand heeft.
In eerste instantie zat ik te denken om een setje 180mm pads te kopen incl. steunplaat van HBM machinery en daarbij monello mezzo en finish te gaan gebruiken, echter kwam ik een leuke ''starterkit'' tegen met de DAP500, inclusief witte en zwarte pad en de monello mezzo en finale. ik snap dat hier ook doeken en evt. andere pads bij moeten.
is het verstandig om wel een DAP aan te schaffen? i.p.v. de lompe rotary te gaan te gebruiken met kans dat ik alsnog een DAP aan moet schaffen om de lak heel strak te krijgen?
tevens kan ik niet echt vinden of een Glaze echt een must is om te voeden en extra kleur te geven of kan ik ook alleen na de finale finish gewoon fatsoenlijke (bepaalde) wax aanbrengen? of is dit meer als-je-toch-bezig-bent?
de auto is tenslotte uit 2006, de lak is niet super strak meer en zou om alles af te maken op bepaalde plekken opnieuw gespoten moeten worden, echter gaat dat om kleine hoekjes en stukjes. ik de ga de machine dus niet het hele jaar door uit de kast pakken maar wil toch eens in het jaar de auto met goed weer in een weekend-dag netjes maken, dan doel ik dus voornamelijk op de motorkap, de neus en de zijkanten. het lijkt me sowieso verstandig om de auto te kleien als het 5 stappenplan van het forum zo bekijk.
Groeten Joren!
Sinds enkele dagen ben ik mij aan het inlezen over het netjes krijgen van mijn auto door middel van polijsten, een kennis die bij Carglass werkt begon een week geleden op een verjaardag te zeuren over hoe verwaarloosd mijn auto er bij stond (06 Mk5 GTI DSG in de kleur metallic black), toen ik zelf eens kritisch in de zon naar de lak keek zag ik inderdaad dat deze onder de (wasstraat) swirls zat.
Auto was altijd vrij netjes gewassen met de hand maar is afgelopen jaar mede door persoonlijke situaties niet goed onderhouden als het om exterieur gaat.(wasstraat wasbeurtjes). Op diezelfde verjaardag begon mijn zwager die er bij stond over dat hij wel een polijstmachine had liggen om de boel wat op te lappen, zou een professioneel ding gaan, er moesten alleen even nieuwe pads op.
tijdens mijn zoektocht naar pads en polijstmiddel kwam ik afgelopen week op dit forum terrecht, en er ging een wereld voor me open.
ik heb van mijn zwager een Orka AP1 polijstmachine geleent, dit is een best zware rotary machine met maar 1 stand van 2000 omw/m, en deze heeft een 165 mm steunplaat.
aangezien het alleen om swirls van de wassstraat gaat er niet echt om zware krassen te verwijderen lijkt het me lastig om hiermee hologram vrij te finishen. zeker omdat de machine maar 1 stand heeft.
In eerste instantie zat ik te denken om een setje 180mm pads te kopen incl. steunplaat van HBM machinery en daarbij monello mezzo en finish te gaan gebruiken, echter kwam ik een leuke ''starterkit'' tegen met de DAP500, inclusief witte en zwarte pad en de monello mezzo en finale. ik snap dat hier ook doeken en evt. andere pads bij moeten.
is het verstandig om wel een DAP aan te schaffen? i.p.v. de lompe rotary te gaan te gebruiken met kans dat ik alsnog een DAP aan moet schaffen om de lak heel strak te krijgen?
tevens kan ik niet echt vinden of een Glaze echt een must is om te voeden en extra kleur te geven of kan ik ook alleen na de finale finish gewoon fatsoenlijke (bepaalde) wax aanbrengen? of is dit meer als-je-toch-bezig-bent?
de auto is tenslotte uit 2006, de lak is niet super strak meer en zou om alles af te maken op bepaalde plekken opnieuw gespoten moeten worden, echter gaat dat om kleine hoekjes en stukjes. ik de ga de machine dus niet het hele jaar door uit de kast pakken maar wil toch eens in het jaar de auto met goed weer in een weekend-dag netjes maken, dan doel ik dus voornamelijk op de motorkap, de neus en de zijkanten. het lijkt me sowieso verstandig om de auto te kleien als het 5 stappenplan van het forum zo bekijk.
Groeten Joren!