• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies coating Seat Leon, alternatief voor Nanolex Si3D

Quincy

Detailing guru
21 mei 2008
1.568
173
44
Doetinchem
Ik heb de Leon nu ruim een maand in de Si3D staan van Nanolex en ik was tot dusver altijd tevreden over deze coating.. de auto's in mijn omgeving staan allemaal in deze coating.
Op mijn eigen merk ik dat de coating niet lekker is, de beading en sheeting lijken zo toch wel prima, maar als ik kijk hoe smerig de auto nog blijft na een foambeurt verbaas ik me daar echt over.

Bij de andere auto's is het zo dat na het foamen, de auto al goed schoon zijn, maar bij de Leon blijft er echt veel rotzooi achter en alleen wanneer je met de HD dicht op de lak gaat, lijkt het iets schoner te worden..

Nu kan dat twee dingen betekenen; de foam die ik gebruik is van Waxaddict en de reinigende eigenschappen zijn daarvan gewoon een stuk minder dan van de Monello Artico die ik voorheen gebruikte of de coating "pakt" gewoon niet lekker.

Enige wat verschil zou kunnen maken is dat ik de Leon na het polijsten niet apart heb afgespoten met de Prewash, wel heb ik alle panelen afgenomen met EX. De andere auto's heb ik wel allemaal afgespoten met prewash van Nanolex en daarna nog met EX, maar zou dat het verschil moeten zijn?

Ik overweeg om een andere coating aan te brengen, in het verleden heb ik de Gyeon Prime gebruikt, maar die is niet meer te koop.. de nieuwe producten van hun ken ik eigenlijk niet.
Een groot voordeel van de Nanolex vind ik dat je de coating aanbrengt en na de tijd niet nog eens na hoeft met een spray als cure of iets dergelijks.. dat vind ik niet prettig aan de Gyeon.

Wat zou een goed alternatief zijn voor de Nanolex?
 

Bijlagen

  • 27D2C8E9-26D6-4361-AAB1-040C9EAB5BD7.jpeg
    27D2C8E9-26D6-4361-AAB1-040C9EAB5BD7.jpeg
    181,1 KB · Weergaven: 199
Als het een troost mag wezen: ik heb hetzelfde met de Gyeon syncro op de beemer van mijn vrouw. De lak is super slick door de coating, maar wanneer ik de wagen na 2 weken foam en afspuit met HD blijft er ook nog heel veel achter op de lak. Nu is dit de eerste x dat ik een coating heb aangebracht (buiten de Cancoat). Mss heb ik iets verkeerd gedaan?
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Bij de mensen waar ik het bij heb aangebracht :iedereen is super tevreden over cquartz uk 3.0. Maar sat wordt volgens mij van het merk wat hier niet besproken wordt.
(overigens, eerlijk gezegd zijn zat er maar 2, dus neem dit mee in je achterhoofd :p)
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Even een topic omhoog halen..

In de tussentijd heb ik de Leon opnieuw gepolijst en voorzien van de Soft99 nieuwe Fusso, de eigenschappen zijn dik in orde, maar ik merk wel dat het langzaam aan minder wordt, de beading is nog goed maar de sheeting zie ik elke week toch wel enigszins afnemen..

Nu is er ook de nieuwe Si3D Max te koop, heeft iemand daar al ervaring mee?

Mijn ouders hebben onlangs weer een nieuwe / andere auto gekocht en deze moet ik ook nog behandelen met een coating.

Hun waren wel heel tevreden over de Si3D en die zit ook op de 107 van mijn vrouw tot tevredenheid..

Nu twijfel ik wat te doen.. ga ik voor de gewone Si3D met alle stappen, dus ook de prewash en daarna nog apart ontvetten met EX of misschien toch voor de MAX versie?
 
Hey Quincy,


* De Si3D had je al vaker aangebracht op andere auto, zo ook op jouw eigen auto. Werkte allemaal prima, maar bij jouw eigen auto merk je dat de vuilafstotendheid minder lijkt te zijn.
... Je dacht dat de Waxaddict-foam minder sterk was dan Artico Magico.
Heb je dit inmiddels al kunnen testen?
... Je dacht dat alleen ontvetten (EX) misschien niet voldoende was omdat je de andere auto's ook gefoamed hebt met Prewash.
Ik heb toevallig recent nog de een soortgelijke vraag gesteld op het forum; ''Is Prewash foamen genoeg of moet ik er ook mee wassen om écht de ontvettende werking te hebben?'' Het antwoord was dat foamen alleen waarschijnlijk niet voldoende was.

Gyeon - Prime is vervangen voor Gyeon - One, toch? (Enkellaags)

Je vind Si3D fijner dan coatings van Gyeon omdat je bij Si3D niet hoeft na te lopen met Cure. Ik vind dit persoonlijke een kleine moeite om de coating te helpen/beschermen in zijn cure-tijd. (Dieper uitharden na primaire cure-tijd) Dat Nanolex dit niet specifiek aangeeft, wil nog niet zeggen dat een soortgelijke bescherming niet goed zou zijn. Ook Si3D mag een geruime tijd niet nat worden en langere tijd niet gewassen worden. In de tussentijd kan je ook bepaalde vervuiling en bijv. vogelpoep op de coating krijgen en dan zou ook Si3D het fijn vinden als er nog iets als Cure tussen zou liggen. ;)


Ik ken de Max-versie niet, dus ging wat rondneuzen...

* Je hebt momenteel een wax/sealant op je auto, maar de sheeting wordt minder.
... Boosters gebruiken, zoals bij alle waxen/sealants/etc.

* Je twijfelt tussen Si3D en Si3D-MAX, want bij de Si3D moet je prewashen en ontvetten, maar bij de MAX-versie zou dit niet zo zijn.
... Als ik de handleiding lees van de MAX-versie, zie ik weinig verschil met Si3D. Zelfde stappen zijn nodig.
 
@quantox gyeon prime is vervangen door de pure
Niet helemaal. Prime is eruit gegaan en One en Pure zijn ervoor in de plaats gekomen. Ik vind (persoonlijk) One nog het meeste op Prime lijken.
Pure is echt heel anders verwerken en is een stuk duurzamer dan Prime.
 
@Dibbuz
Dan zou ik de website even aanpassen?
Tekst van jullie website:


Q² Pure: upgrade van Q² Prime!

Gyeon Q² Pure vervangt Q² Prime. Het biedt dezelfde geweldige beading en gemak van aanbrengen alleen met nog meer glans en duurzaamheid. Q² Pure is een snel drogende coating die je af kunt toppen na slechts 1 uur.


Bij de One zie ik er niets van terug in de tekst op jullie website. Of ik kijk er naast.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Daarom staat er ook bij dat ik het persoonlijk vind dat One meer op Prime lijkt. Pure is echt een upgrade van Prime dus dat klopt wel. Maar One verwerkt meer hetzelfde en qua duurzaamheid komt deze ook beter in de buurt denk ik.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Dan ga ik er maar van uit dat jullie deze tekst vanuit Gyeon Moeten gebruiken op de website, en dat je er daarnaast een persoonlijke mening bij geeft welke daarvan afwijkt.

Ik blijf het toch vreemd vinden, maar oké. Ik heb geen ervaring met de Prime ( wel met de pure en one ) dus kan daar verder niet over oordelen.

Verder dan maar weer on topic. Excuses voor de interruptie.
 
We moeten geen teksten gebruiken (van geen enkele fabrikant) maar er is een verschil tussen een tekst voor een commerciële website en mijn eigen persoonlijke mening. Al zijn die vaak wel op basis wat de fabrikant opgeeft natuurlijk.

Ik van mening dat er niets mis is met de tekst. Pure is gewoon een upgrade van Prime. Als er bij One staat dat het een downgrade van Prime zou zijn dan is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor de verkoop van One. Niet eerlijk ook omdat One goedkoper is dan Prime dus het is niet erg als het Prime niet haalt. Maar qua verwerken komt One absoluut meer in de buurt van Prime dan Pure. Pure is echt anders verwerken en niet zo makkelijk als One en Prime.
 
Het verhaal omtrent Pure / Prime en dat downgrade niet bevordelijk is voor de verkoop begrijp ik uiteraard.

Maar het volgende dan nog niet:
Met dit gedeelte in de tekst is volgens jou niks mis? Hoort dit dan niet eerder aan de One gekoppeld te zijn? ( Volgens je persoonlijke mening )

''Gyeon Q² Pure vervangt Q² Prime. Het biedt dezelfde geweldige beading en gemak van aanbrengen alleen met nog meer glans en duurzaamheid. Q² Pure is een snel drogende coating die je af kunt toppen na slechts 1 uur.''

Je geeft immers aan dat de verwerking echt niet zo makkelijk is als One en Prime.
 
Het aanbrengen is niet moeilijk maar ik snap wat je bedoelt. Het is niet hetzelfde als prime en ik zal morgen even overleggen of we dat aan moeten passen. One is meer hetzelfde qua verwerking. Wordt vervolgd!
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Kun je One ook na een uur aftoppen?Dat staat bij One namelijk niet vermeld
Ik moet hellaas buiten werken maar kan wel schaduw opzoeken en me auto in de parkeergarage zetten bij mij in de buurt maar toch fijn als ik hem kan aftoppen want ik bij me ouders waar ik de auto aanpak naar de parkeergarage kleine 10 min
 
@Quantoxx


Je dacht dat de Waxaddict-foam minder sterk was dan Artico Magico.
Heb je dit inmiddels al kunnen testen?

Ik heb zelf het idee dat de reinigende eigenschappen van de Artico idd beter zijn dan die van WA, de auto is nagenoeg weer schoon als ik hem heb gefoamd

Je dacht dat alleen ontvetten (EX) misschien niet voldoende was omdat je de andere auto's ook gefoamed hebt met Prewash.

Ik heb toevallig recent nog de een soortgelijke vraag gesteld op het forum; ''Is Prewash foamen genoeg of moet ik er ook mee wassen om écht de ontvettende werking te hebben?'' Het antwoord was dat foamen alleen waarschijnlijk niet voldoende was.

In de gevallen dat ik Prewash heb gebruikt, heb ik het aangebracht met de foamgun en die ben ik begonnen te wassen en vervolgens af te spuiten met de HD. Ik heb dus geen emmer met Prewash shampoo gebruikt zeg maar..

Je vind Si3D fijner dan coatings van Gyeon omdat je bij Si3D niet hoeft na te lopen met Cure.
Ik vind dit persoonlijke een kleine moeite om de coating te helpen/beschermen in zijn cure-tijd. (Dieper uitharden na primaire cure-tijd) Dat Nanolex dit niet specifiek aangeeft, wil nog niet zeggen dat een soortgelijke bescherming niet goed zou zijn. Ook Si3D mag een geruime tijd niet nat worden en langere tijd niet gewassen worden. In de tussentijd kan je ook bepaalde vervuiling en bijv. vogelpoep op de coating krijgen en dan zou ook Si3D het fijn vinden als er nog iets als Cure tussen zou liggen. ;)

Mee eens hoor, maar ik vind het persoonlijk niet fijn om na de coating aangebracht te hebben, nog weer een keer na te lopen met een spray van het een of ander.. hoe klein die moeite ook is


Je hebt momenteel een wax/sealant op je auto, maar de sheeting wordt minder.

... Boosters gebruiken, zoals bij alle waxen/sealants/etc.

Dat doe ik waarschijnlijk te weinig, misschien verwacht ik een te lange standtijd / werking van het product zonder het verder te onderhouden middels een booster..
Zou ik zeg maar in theorie ook een nieuwe laag Soft99 Fusso aan kunnen brengen?


Je twijfelt tussen Si3D en Si3D-MAX, want bij de Si3D moet je prewashen en ontvetten, maar bij de MAX-versie zou dit niet zo zijn.

Dat is niet hoe ik het bedoel, ik zou bij beide dezelfde stappen doorlopen, maar de keer dat ik Si3D aanbracht, heb ik op mijn auto geen Prewash gebruikt en op alle andere auto’s wel..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst Gyeon One aangebracht(eerdte keer gyeon) na gebruik van andere merken en ben er echt heel erg content mee, applicatie, beading , en het reinigen er van. En ik gebruik geen cure puur maar gemengd met een quick detailer zodat deze makkelijk werkt voor mij qua spray on buff off.
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Na hoelang mag de Cure op de One?Is het dan erg als er een beetje regen op komt?Hele nacht de auto in de regen staan is niet goed denk maar vorig jaar stond me auto net in de Cancoat en toen begon het ligt te regen toen ben ik naar een parkeergarage gegaan en heb ik de auto de hele nacht laten staan nadat ik hem afgenomen had maar volgens mij heeft het wel onvloed op de stantijd gehad na een paar maanden was de beaming en sheeting wel weg
 
@greenman - Ik kan mij voorstellen dat de coating dit niet leuk heeft gevonden, inderdaad.

Gyeon Q²M Cure als laatste gebruiken voordat de auto naar buiten gaat maar minimaal 12 uur wachten na het afnemen van Q² One. Hoe langer het behandelde lakwerk droog blijft hoe beter.