• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd

Pjetrof

Detailing rookie
4 jul 2023
20
15
Hallo,
Heb mijn wagen tweedehands gekocht. Heb deze nu 1 jaar in mijn bezit.
Wagen is van 2015 en stonden 15.000 km op.
Interieur en exterieur in nieuwe staat.
Geen krassen of swirls, met boterhammentasje test klein beetje onzichtbaar vervuiling.
Wagen word iedere keer na een rit met osmose water afgespoten. Dan opgedroogd met detailer.
Kan, mag ik wax of Coating op deze wagen doen?
Ik heb geen idee wat er op de wagen is.
Kan enkel zeggen de wagen ziet er top uit.
Wil hem natuurlijk top houden.
 

Bijlagen

  • IMG_0554.jpeg
    IMG_0554.jpeg
    452,6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0549.jpeg
    IMG_0549.jpeg
    460,2 KB · Weergaven: 37
  • IMG_0546.jpeg
    IMG_0546.jpeg
    436,7 KB · Weergaven: 32
  • IMG_0547.jpeg
    IMG_0547.jpeg
    463,7 KB · Weergaven: 39
Zo nog enkele foto’s van de lak.
 

Bijlagen

  • IMG_0174.jpeg
    IMG_0174.jpeg
    116,8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0175.jpeg
    IMG_0175.jpeg
    88,9 KB · Weergaven: 36
  • IMG_0176.jpeg
    IMG_0176.jpeg
    171,3 KB · Weergaven: 41
een wax of sealant is bescherming, en dat is altijd goed.
als er een jaar niks mee gedaan is qua poets ga ik er van uit dat er niks meer op zit, tenzij er een glascoating/keramische coating oid op zou zitten, echter was dit bij de verkoop wel gemeld want daar vragen ze vaak exra geld voor

Waxen die handel! :p
 
  • Leuk
Reactions: Pjetrof
Als je toch niet veel km's maakt zou ik ook een wax op doen! Geeft vaak een wat "warmere" glans dan een "harde" glans van een coating.

Testen of je een coating of wax al hebt is even met een ontvetter op een onopvallend stukje boenen. Als het water er dan niet af parelt is de kans groot dat er alleen die detailer op zit die je gebruikt na het afspoelen.
 
  • Leuk
Reactions: Pjetrof
Beetje lastig in te schatten wat in jouw geval een betere bescherming zou zijn. Gezien de staat van de lak, kan je een aantal dingen bedenken;

1) Auto wordt amper gebruikt.
2) Auto wordt amper gebruikt + er zit een hele goede bescherming op.
3) Auto wordt amper gebruikt + er zit een hele goede bescherming op + bikkelharde lak.

Als de auto al een jaar wordt gebruikt en na iedere rit alleen wordt afgespoeld + gedroogd, dan had de lak er al veel slechter uit moeten zien. Mijn vermoeden gaat dus naar (3).

Welke detailer gebruik je?
Waarom wil je een bescherming aan gaan brengen? (Huidige neemt af, er is geen bescherming, etc)
 
  • Leuk
Reactions: Pjetrof
Als detailer heb ik volgende gebruikt
meguiars ultimatum quick detqiler
meguiars ultimate wax
meguiars Hybrid Ceramic wax
Dus na gebruik spoel ik wagen af met osmose water.
Dan een dag of twee later blink ik wagen op met voorgaande producten.
Producten zijn op nu, had deze nog.
Alleen wat zou het beste product zijn, daar ik niet zeker ben wat voor bescherming wax of coating op
de wagen is nu.
Of neem ik het risico en begin ik van 0.
Dus polijsten enz enz.
Alleen ben ik tevreden met het resultaat nu, wil het enkel zo houden.
 
Als je toch niet veel km's maakt zou ik ook een wax op doen! Geeft vaak een wat "warmere" glans dan een "harde" glans van een coating.

Testen of je een coating of wax al hebt is even met een ontvetter op een onopvallend stukje boenen. Als het water er dan niet af parelt is de kans groot dat er alleen die detailer op zit die je gebruikt na het afspoelen.
Bijvoorbeeld prep van Gyeon?
 
Is de auto dagelijks in gebruik of komt hij zo nu en dan een keer de garage uit voor een ritje?
Je spoelt de auto na ieder gebruik alleen af en droogt dan m.b.v. een detailingpray, maar wast dus niet?

Mijn vermoeden is dus dat de auto amper gebruikt wordt en in dat geval zou je een wax kunnen kiezen om als basislaag aan te brengen, gevolgd door onderhoud met een 'boostend product'. (Spraywax/detailer met toevoeging/shampoo met toevoeging/wetcoat/foam met toevoeging/etc)

Polijsten is qua correctie niet nodig, aangezien de lak in goede staat is. Fijn polijsten zou wel kunnen om de lak misschien toch nog wat op te frissen, maar voornamelijk om eventuele bestaande berscherming (of het residu hiervan) te verwijderen en een brandschone lak over te houden. Dan zal een wax ook beter hechten en kunnen werken.
 
  • Leuk
Reactions: Pjetrof
Respect voor het bijhouden van de lak, ziet er goed uit.
Als die aanpak werkt, zou ik daar dicht in de buurt blijven.
Elke lak neemt wel wat vuil op, dus rondje met Poorboys Professional polish maakt echt schoon.
Daarna een sealant, maakt glad en houdt minder het vuil vast dan een wax.

Als detailer kan het altijd een puntje beter, binnenkant velgen bijvoorbeeld. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Pjetrof
Bedoelde met “als detailer” het product.
Ben verre van een detailer heb enorm respect voor wat sommigen hier al hebben Laten zien
in de “show of” rubriek.
Maar inderdaad binnenkant velgen zijn nog aandachtspunt.
Ben niet echt in mogelijkheid zowel om velgen van auto te halen als lang gebukt te staan.
Jammer laat gezondheid dit niet echt meer toe.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Het is geen kritiek hoor, daarom begon ik ook met respect ;)
Nee nee had het ook zo niet begrepen.
Hier nog wat foto’s van vandaag in de zon
en wees gerust kritisch.
Dit is het resultaat van Hybrid Ceramic Detailer Meguiar.
Gebruikt op droge wagen en afgenomen met softwipe Gyeon.
 

Bijlagen

  • IMG_0182.jpeg
    IMG_0182.jpeg
    163 KB · Weergaven: 30
  • IMG_0181.jpeg
    IMG_0181.jpeg
    205,6 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0180.jpeg
    IMG_0180.jpeg
    172,3 KB · Weergaven: 28
  • IMG_0179.jpeg
    IMG_0179.jpeg
    287,2 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0178.jpeg
    IMG_0178.jpeg
    262,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG_0177.jpeg
    IMG_0177.jpeg
    179 KB · Weergaven: 33
  • Leuk
Reactions: RedCat