• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

GreyMerc

Detailing trainee
7 feb 2022
33
45
Hallo beste forumleden,

Ik lees al een tijdje mee op het forum. Op een bepaald manier heb ik mijn Guilty Pleasure gevonden, alhoewel ik me besef dat dit vooral voeden van OCD is. Ik heb in de afgelopen maand ongeveer 10 uur lang videos bekeken over het detailen van auto's en ik merk dat het me genoegen geeft om te zien hoe mooi een 10 jaar oude auto kan worden na een dagje intensief poetsen. Ik geef toe dat ik sowieso graag dingen schoon heb, ik onderhoud spullen altijd netjes en kan wel een perfectionist zijn.

Anyway, ik heb recent een dikke 'patserbak' gekocht, aldus mijn vrouw.
Ik heb een Mercedes GLC AMG 350E gekocht. Interieur AMG, exterieur AMG, velgen AMG. Ik was bewust op zoek naar een 350E omdat ik graag iets meer doe voor het milieu en zoveel als mogelijk elektrisch wil rijden. Ik wil echter wel op vakantie kunnen en een caravan of aanhanger kunnen trekken, dus vandaar dat ik toch naar een hybride ben gaan kijken. De auto heeft 30k op de teller en het is de meest luxe uitvoering die ik kon vinden. Luchtvering, leren bekleding, Burmeister premium audio, elektrische stoelen, 20 inch velgen en ga zo nog maar even door. De auto ziet er dan ook fantastisch uit, waaronder de lak, velgen en bekleding.

Nu komen we op het gebied van dit forum en mijn registratie. Ik wil de auto graag goed gaan onderhouden, maar dan op een semi-professionele manier. Dus geen autowasstraat meer en goede spullen, maar geen 1000€ aan materiaal. Daarbij zou ik ook graag de auto van mijn vrouw willen beschermen, omdat die altijd onder een boom staat waar veel hars en vogelpoep op komt. Die auto ziet er na een week zonder wassen echt vreselijk uit.
Wat ik tot nu toe aangeschaft heb?
Ik zou wat dingen kunnen vergeten, maar ik doe m'n best om het op te noemen.
  • twee emmers, nog geen vuilvanger erin.
  • Dodo ph neutrale shampoo.
  • 3 microvezel doeken.
  • 1 Monello droogdoek.
  • Monello dolce verde klei + detailing spray set.
  • 2 Monello detail brushes.
  • 2 goedkopere detail brushes, 99 nog iets.
  • 1 wheel brush
  • Turtle wax originele oude variant.
  • Turtle wax shampoo + wax combi.
  • Turtle Wax Hybrid ceramic spray + de 3 in 1 detailing spray.
  • Turtle wax interieur 3 in 1 hybrid spray.
  • Snow Foam shampoo.
  • Hoge druk reiniger Bosch 125.
  • Velgenhandschoen voor te wassen.
  • 2 washmitts, waarvan ik 1 laagpolige en 1 hoogpolige heb. Weet overigens niet waarom en hoe ik de 2 alternatieven zou moeten toepassen?
Ik ben voor veel turtle wax hybrid producten gegaan omdat dit goed uit testen kwam en het op vele YouTube video's (gesponsord en niet gesponsord) aangeprezen werd.
Het leek me makkelijk in het gebruik en beter dan de AutoGlym lijn die ik eerst had willen bestellen. IK had ook een dual compound polijst machine willen bestellen, maar dat werd te duur en daarbij heb ik er geen ervaring mee.
Ik upload een aantal foto's omdat jullie dat vast leuk vinden, maar ook omdat ik het fijn vind om advies te krijgen. Ik maak me het meest druk om het interieur. Het is leer met suède of alcantara combi (ik upload een foto van een andere auto, maar wel hetzelfde interieur). Ik zou niet weten hoe ik dit netjes onderhoud en bescherm. Naar mijn mening is het brandschoon. De auto is geïmporteerd en ik schat dat hij in Duitsland zeer goed schoongemaakt is. Alles ziet er tiptop uit. De auto zal in Nederland geen detailing meer gehad hebben. Ik weet dit niet zeker, want er zat ook een deukje in de deur die nog niet uitgedeukt was, dus wellicht is er helemaal niets gepolijst of gedetaild. De auto kan ook gewoon zeer netjes zijn, zonder extra schoonmaak.
Mijn plan is:
  1. Auto afspuiten.
  2. Auto in snowfoam.
  3. Auto wassen.
  4. Auto afspuiten.
  5. Auto kleien met Monello klei en detail spray, 50% verdunnen met water of niet?
  6. Auto drogen.
  7. Auto 2 lagen ceramic coating spray geven, waaronder de velgen trouwens. Mag dit bij lampen, schroom, kunststof ook?
  8. 1 laag turtle wax erover heen of toch 1 laag Turtle detailing finish te geven?
Ik zoek nog iets voor de ramen te wassen, een tyre dressing, een schoonmaak middel en een conditioner voor het leren dashboard en de bekleding.
Later zal ik het arsenaal aan spullen uitbreiden, indien dit nog nodig is.
Graag jullie advies en meningen. Ik ben zeer benieuwd. Doe wel een beetje aardig, want ik geef toe dat ik een amateur ben en nog onkundig.
 
Dit is mijn nieuwe auto. De laatste twee foto's zijn een voorbeeld van mijn interieur, aangezien ik daar nu geen foto's van heb.
 

Bijlagen

  • 2c53b35a-c3fe-453a-92b7-f68ad7f3ef1b.jpg
    2c53b35a-c3fe-453a-92b7-f68ad7f3ef1b.jpg
    507,1 KB · Weergaven: 142
  • 66a561f8-e9b7-4dc5-951a-8736745f013e.JPG
    66a561f8-e9b7-4dc5-951a-8736745f013e.JPG
    457,4 KB · Weergaven: 143
  • 21420734-2.jpg
    21420734-2.jpg
    97 KB · Weergaven: 143
  • 21420734-20.jpg
    21420734-20.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 131
Nog 1 vraag;
Is die Glipstone luxe leather set iets om mijn leren bekleding te verzorgen?? Ik maak me vooral druk om de stoffen of alcantara bekleding op het zitvlak. Ik weet niet zeker wat het is…. Suède? Stof?
Na me ingelezen te hebben lijken de producten van Glipstone natural leather look zeer goed. Ik wil het wel graag goed beschermen, of moet ik gewoon ook de Turtle Wax leather 3:1 halen?
 
Welkom,
Mooie auto! Veel vragen in 1x.

Wat me opvalt is dat je wilt kleien maar daar na niet van plan bent om te gaan polijsten. Wanneer je geen erge zichtbare vervuiling hebt (zoals zwarte spikkels bijvoorbeeld) dan lijkt me kleien niet nodig. Met kleien veroorzaak je kleine krasjes en zonder te polijsten blijf je die dus houden. Ik zou 'm gewoon goed wassen en dan die Turtle Wax Spray er over doen. En voor de auto die onder de boom staat: teer en hars verwijderaar doet wonderen.

Daarnaast goed opletten op wat je op de lak gaat aanbrengen na het wassen. Kies of voor een wax, of voor een spray. Eventueel kun je een wax na een aantal wasbeurten wel boosten met een spray. Andersom komt de standtijd van de wax niet ten goede, die moet kunnen hechten op een schone lak.

Ramen wassen kan gewoon met DodoJuice Born to be Mild. (Aannemende dat je die bedoelt) De binnenkant doe ik met Dodo Juice Clearly Menthol. Tyre dressing is veel keuze in, ik zou zeggen: gewoon iets proberen en achteraf evalueren of je het nog een keer wilt kopen.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Haha ja sorry. Het zijn inderdaad veel vragen ineens. Ik had me dan ook goed voorbereid hè.
Ik heb dus een verkeerde aanname gedaan mbt de klei. Ik dacht dat de spray beter zou hechten op een schone auto en dat je dit pas echt schoon krijgt door te kleien. De auto van mijn vrouw al veel swirls en krasjes dus veel kan ik daar niet mis aan doen.

Qua wax en spray duizelt het me een beetje. Ik kom er maar niet achter wat ik nou eerst moet doen. De ceramic coating spray of de normale wax?! In het ene topic of YouTube zeggen ze dat je nooit spray over een wax moet doen omdat dit alleen hecht op een droge kale lak. En dat wax wel over de spray mag als extra laag. In het andere topic zeggen ze dat de wax de krasjes op vult en daarmee verhult, en dat de coating dit mooi kan sealen. Sowieso zal ik dus twee keer 24u moeten wachten want het moet 24 drogen voordat er een tweede laag op mag.
Ik las dat de detail spray eroverheen mag, maar dat dit ook weer een gedeelte van de lak bescherming weg haalt, dus dat ik hiermee moet oppassen en dat het meer bedoeld is als tussentijds wassen en extra bescherming herstellen.

Heb ik dit zo goed begrepen?
Wat adviseer je? Eerst wax of wax over coating? Of helemaal geen wax en detail spray 3:1 als toplaag?
 
Welkom,
Mooie auto! Veel vragen in 1x.

Wat me opvalt is dat je wilt kleien maar daar na niet van plan bent om te gaan polijsten. Wanneer je geen erge zichtbare vervuiling hebt (zoals zwarte spikkels bijvoorbeeld) dan lijkt me kleien niet nodig. Met kleien veroorzaak je kleine krasjes en zonder te polijsten blijf je die dus houden. Ik zou 'm gewoon goed wassen en dan die Turtle Wax Spray er over doen. En voor de auto die onder de boom staat: teer en hars verwijderaar doet wonderen.

Daarnaast goed opletten op wat je op de lak gaat aanbrengen na het wassen. Kies of voor een wax, of voor een spray. Eventueel kun je een wax na een aantal wasbeurten wel boosten met een spray. Andersom komt de standtijd van de wax niet ten goede, die moet kunnen hechten op een schone lak.

Ramen wassen kan gewoon met DodoJuice Born to be Mild. (Aannemende dat je die bedoelt) De binnenkant doe ik met Dodo Juice Clearly Menthol. Tyre dressing is veel keuze in, ik zou zeggen: gewoon iets proberen en achteraf evalueren of je het nog een keer wilt kopen.

Succes!
Thanks. Zie reply
 
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. Even een korte samenvatting:

1: Wax: In een potje of fles, breng je aan met een applicator pad en neem je daarna af met een doek. Wax vult geen krasjes op, daarvoor heb je een Glaze.
2: Spraycoating: Vaak een SiO2 product wat vloeibaar is en dus zo op te sprayen is. (Bijv. die Turtle Wax hybrid ceramic). Sprayen en dan uitwrijven/afspuiten.
3: Glascoating: Voor zo'n coating moet je lak echt helemaal clean zijn, dus kleien, polijsten, ontvetten. Die moeten vaak een x aantal uur curen voordat je er nog een laag op mag doen of voordat je er mee naar buiten gaat. Maar dit product heb je volgens mij niet in je lijstje staan en is vaak niet weggelegd voor de beginner.

Je kunt ook hier https://forum.carclean.com/forums/handleidingen-en-tutorials.35/ en andere plekken op het forum nog eens even gaan uitdiepen.

2 op 1 kan, vooral na een aantal wasbeurten als boost.
1 op 2 lijkt met niet handig omdat 1 het meest duurzaam is en dat dan niet goed kan hechten.
1 of 2 op 3 kan, voegt weinig toe, wellicht wat extra bescherming.

Voor wat betreft de detailspray: Zou ik gebruiken om tussendoor eens een vogelpoepje o.i.d. te verwijderen. Deze spray zou je bescherming niet aan moeten tasten maar je moet er ook geen wonderbaarlijke bescherming van verwachten.
 
Welkom op het forum!


2 washmitts, waarvan ik 1 laagpolige en 1 hoogpolige heb. Weet overigens niet waarom en hoe ik de 2 alternatieven zou moeten toepassen?
De langpolige zou ik gebruiken voor alles boven de wielkasten, de laagpolige voor eronder. Laagpolig is makkelijker te reinigen tussendoor en de grootste viezigheid bevindt zich nu eenmaal aan de onderkant.
Auto kleien met Monello klei en detail spray, 50% verdunnen met water of niet?
Ja kan prima!
Auto 2 lagen ceramic coating spray geven, waaronder de velgen trouwens. Mag dit bij lampen, schroom, kunststof ook?
Lampen: ja, chroom: ja, kunststof: alleen als het gespoten is. Matte oppervlakken niet doen.
1 laag turtle wax erover heen of toch 1 laag Turtle detailing finish te geven?
Beiden op dezelfde dag zou ik niet aanraden.
Ik zoek nog iets voor de ramen te wassen, een tyre dressing, een schoonmaak middel en een conditioner voor het leren dashboard en de bekleding.
Ramen: Dodo Juice Clearly Menthol + Mint Merkins
Tyre Dressing: Stjarnagloss Gummi, ook direct voor rubbers en ongelakt kunststof te gebruiken. Aanbrengen met Gyeon applicator Large.
Leer: conditioneren is niet nodig. Je leer is gedekverfd. Reinigen en beschermen is wel aan te raden met dit setje bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Reactions: GreyMerc
Ah dank je!
Dit maakt het een stuk duidelijker. Bedankt.
Is Turtle Wax, original, die groene fles wel gewoon 1 of toch een glaze?
Ik smeer die witte vloeibare wax op de lak en veeg die erna uit met een microvezel doek. Dan lijken de krasjes toch wel wat minder te worden hoor.
Mag ik hierover heen die coating spray toch doen? Dit ‘zweet’ dan niet? Ik wil dus geen 3 gebruiken maar twijfel tussen 1 en dan 2 of andersom.
Het is me bijna helder geloof ik
 
Als je even een productlink er bij wilt zetten dan weet ik welk product je bedoelt.

Nogmaals, spraycoating over wax heeft in het begin niet zo veel nut. Na een aantal wasbeurten kan je de wax boosten evt.
 
Welkom op het forum!



De langpolige zou ik gebruiken voor alles boven de wielkasten, de laagpolige voor eronder. Laagpolig is makkelijker te reinigen tussendoor en de grootste viezigheid bevindt zich nu eenmaal aan de onderkant.

Ja kan prima!

Lampen: ja, chroom: ja, kunststof: alleen als het gespoten is. Matte oppervlakken niet doen.

Beiden op dezelfde dag zou ik niet aanraden.

Ramen: Dodo Juice Clearly Menthol + Mint Merkins
Tyre Dressing: Stjarnagloss Gummi, ook direct voor rubbers en ongelakt kunststof te gebruiken. Aanbrengen met Gyeon applicator Large.
Leer: conditioneren is niet nodig. Je leer is gedekverfd. Reinigen en beschermen is wel aan te raden met dit setje bijvoorbeeld.
Bedankt. Ik las dit al meer, dat het huidige leer in een auto gecoat is en daardoor geen conditioner nodig heeft. Alleen een beetje reinigen. Echter staan er ook honderden conditioner producten voor leren bekleding op. Die zijn dus allemaal onnodig bij ‘nieuwe’ auto’s?
Bedank voor de link. Ik zal die leer reiniger en de tyre dressing alvast bestellen.

Qua washmitts, haha. Eindelijk door wat het verschil is. Ik dacht al dat die laagpolige voor te waxen was ofzo.
 
Als je even een productlink er bij wilt zetten dan weet ik welk product je bedoelt.

Nogmaals, spraycoating over wax heeft in het begin niet zo veel nut. Na een aantal wasbeurten kan je de wax boosten evt.

Deze bedoelde ik. Die gebruik ik al wat jaren.
 
Welkom! Mooie wagen.

Ik zou hier zeker kiezen voor een goede wax van bijv collonite. Die zijn betaalbaar en hebben zich al bewezen met een goede standtijd.

Met een wax ga je een langere en betere bescherming krijgen dan met welke spray oid ook. Je kan die spray wel weer gebruiken na een aantal wasbeurten om je wax te boosten. De sprays welke jij keramisch/coating noemt zijn sprays met toevoegingen(keramisch) maar zijn geen echte glascoatings. Die zijn zoals hierboven al vermeld meestal niet handig voor een beginner.

Veel poetsplezier.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Welkom op het forum.

Je volgorde om de wax over een ceramic spraycoating te gebruiken lijkt me inderdaad nogal onlogisch. En zoals al aangegeven zijn er ondertussen veel betere waxen te vinden dan "good old" Turtle Wax - zowel qua verwerking als standtijd. Dus ook hier het advies om een andere kwaliteit wax te zoeken, die als primaire bescherming aan te brengen en die eventueel periodiek met een spraywax/spraycoating wat op te frissen.
 
  • Leuk
Reactions: Fellow
Welkom! Mooie wagen.

Ik zou hier zeker kiezen voor een goede wax van bijv collonite. Die zijn betaalbaar en hebben zich al bewezen met een goede standtijd.

Met een wax ga je een langere en betere bescherming krijgen dan met welke spray oid ook. Je kan die spray wel weer gebruiken na een aantal wasbeurten om je wax te boosten. De sprays welke jij keramisch/coating noemt zijn sprays met toevoegingen(keramisch) maar zijn geen echte glascoatings. Die zijn zoals hierboven al vermeld meestal niet handig voor een beginner.

Veel poetsplezier.
Allemaal dank voor de reacties. Hier kan ik zeker iets mee.
Echter geef ik wel toe dat ik morgen een dag vrij heb en de auto van mijn vrouw onder handen wil nemen.
Nu ga ik de Colnite wax bestellen, maar ik wil morgen al vooruit.
Ga ik dan toch morgen de wax doen en de dag erna de spray? Of morgen gewoon meteen de spray?

Btw. Ik heb gekozen voor de TW Hybrid Ceramic spray, omdat de reviews zeer goed zijn en het ‘blijkbaar’ 6-12 maanden goed blijft, indien goed onderhouden. Al is dit maar 4 maanden ben ik nog blij voor die 20€.
De enige vraag die ik heb; ga ik toch voor de wax eronder om wat krasjes weg te werken of skip ik dat?
 
Welkom op het forum!

Meeste tips zijn al gegeven hierboven.
De Collinite is e het een topper, gebruik hem zelf ook. Ik zou morgen lekker alleen de spray doen. 6 tot 12 maanden ga je er alleen echt niet mee redden in mijn ervaring met dit soort producten (niet specifiek deze die ken ik niet) dus morgen lekker de spray en vervolgens over een maandje of wat goed reinigen en de Collinite erop. Dan na 3 weken of wat lekker de Collinite laag boosten met de spray en dit om de 3/4 weken of wat doen of zodra je zin hebt of je beading minder wordt. Krasjes vul je niet e het op, wel vind ik een wax een wat mooier effect geven dan de meeste sprays. Dus wel de moeite waard om te waxen en vervolgens te "boosten" met je spray. Laat je wax altijd even een weekje of wat met rust. Kan die "zweten" en zelfs de turtle wax houdt het wel een week goed.. dus niet nosig eerder.

Fijne avond
 
  • Leuk
Reactions: Fellow en GreyMerc