• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies nodig, moet ik gaan kleien?

niels_vdakker

Detailing trainee
9 nov 2015
13
35
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist voorgesteld op het forum, hierbij meteen de reden waarom ik mij heb ingeschreven :).
Ik heb op mijn Golf 1 een hele rare soort vervuiling zitten. De auto heeft een lange tijd bij de garage gestaan en toen ik hem 2 weken geleden ging ophalen, zat de vervuiling op de lak. Nou vind ik het niet heel erg raar dat een auto vies bij de garage vandaan komt (vooral omdat die er meer dan een maand stond), maar in dit geval is het nogal vervelend want ik krijg het nauwelijks van de auto af.
Het is een oranje achtige gloed over bijna heel de auto verspreid (kleur had wel wat weg van roest, alleen wat lichter). Na een keertje goed wassen met heet water wat het wel minder, maar nog steeds duidelijk zichtbaar overal van dichtbij. Ik heb op bepaalde plekjes geprobeerd wat er gebeurde als ik er met wax overheen ging; hiervan ging de oranje kleur wel duidelijk weg, maar er bleven alsnog veel zwarte stippeltjes achter. Daarbij zou ik dus wax als schoonmaakmiddel gaan gebruiken als ik de hele auto op die manier zou doen, lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling :). Als ik met mijn vinger/nagel over de zwarte stipjes die achterblijven heen ga voel ik gewoon dat het op de lak zit, en dus geen beschadiging is.
Ik heb met mijn telefoon foto's proberen te maken van de vervuiling:
conv_3052.jpg

Het gaat dus om die stippeltjes die je met name onder het licht goed ziet zitten.
conv_3053.jpg

Hier gaat het eveneens om al die stippeltjes.

Van ver weg zie je eigenlijk nauwelijks, maar zodra je dicht bij de auto staat zie je het overal en dat ergert me gewoon, met name omdat ik al een jaar de lak zo netjes mogelijk probeer te krijgen.

Het moment lijkt mij nu gekomen dat ik misschien moet gaan kleien, ik heb hier echter 0 ervaring mee en weet eigenlijk nauwelijks hoe het in zijn werk gaat.
Nu heb ik wel het één en ander rond gekeken hier, en ik hoor wel goede verhalen over Monello Dolce Verde (https://www.Carclean.com/product/Monello/Dolce_Verde_klei_150_gram_100_gram_GRATIS_MON_DV1pc_102086), niet al te duur en goede prijs-kwaliteit.
Daarnaast weet ik dat je na het kleien de lak weer moet afsluiten(?) dit doe ik met wax? Of polijstmiddel?

Ik weet dat er meer dan genoeg op het internet te vinden is over hoe kleien werkt enzo, maar ik zou het zeer op prijs stellen als iemand me in deze situatie goed advies kan geven.

Alvast bedankt!

Niels
 
Ik adviseer je ook een flesje non ferro mee te bestellen.

was eerst je auto... Nevel hem dan in met non ferro.. Ga er dan heel zachtjes overheen met een mf spons of was mitt... En spuit daarna de auto goed af.

grote kans dat het hierna weg is.

de volgende stap zou kleien zijn... Monello is idd een goede klei! Als lube kan je born slippy gebruiken... Die is verdunt denk ik wel de goedkoopste optie.

kleien is super simpel... Gewoon zorgen dat je genoeg lube gebruikt... Bekijk anders eens een filmpje op you tube... Staat genoeg op ;)

succes!
 
Ik adviseer je ook een flesje non ferro mee te bestellen.

was eerst je auto... Nevel hem dan in met non ferro.. Ga er dan heel zachtjes overheen met een mf spons of was mitt... En spuit daarna de auto goed af.

grote kans dat het hierna weg is.

de volgende stap zou kleien zijn... Monello is idd een goede klei! Als lube kan je born slippy gebruiken... Die is verdunt denk ik wel de goedkoopste optie.

kleien is super simpel... Gewoon zorgen dat je genoeg lube gebruikt... Bekijk anders eens een filmpje op you tube... Staat genoeg op ;)

succes!

Dankjewel voor de tip Zluytr!
Dat flesje non ferro ga ik mee bestellen en proberen! Voldoet monello washmitt?

Ik heb even wat filmpjes over kleien bekeken en ik denk dat ik dat sowieso maar eens ga doen, zal de auto goed doen.
Alleen resterend vraagje; moet ik na het kleien weer waxen of polijsten? Of alleen de lube met een droge doek eraf halen?

Alvast bedankt!
 
Ik zal altijd waxen na het kleien... Want de lak miet weer beschermt worden.

Om het echt goed te doen moet eigenlijk hierna minstens een paintcleaner gebruiken... Of zelfs polijsten.

was wel de auto nog keer voor dat je de wax aan brengt om de lak te ontvetten.
 
Op de eerste foto lijkt het wel of er een randje groene aanslag zit? Om je rubbers bv schoon te krijgen zou je een verdunde APC (All purpose cleaner) oplossing kunnen proberen maar niet te lang op de lak laten zitten. Vervolgens zou ik de tips van Zluytr aanhouden.
Ik heb ook wel eens een auto gekleid met veel van die zwarte puntjes en ze gingen er in mijn geval vrij vlot vanaf.
Met kleien moet je voldoende clay Lube gebruiken om de klei goed te laten glijden je merkt het vanzelf wanneer de lak gladder wordt vervolgens moet ook het vuil wat je van de lak afhaalt telkens naar binnen weggekneed worden om krasjes te voorkomen.
Vervolgens kun je het beste de lak (liefst machinaal ivm hoeveelheid werk) polijsten om het mooiste resultaat te verkrijgen.
Na het polijsten ontvet ikzelf de lak met Gyeon prep=niet verplicht maar wel aan te raden.
Na het ontvetten kun je de wax aanbrengen.
 
Hey Ric,

Dat randje dat je op de foto ziet doelde ik niet per sé op, ik doelde met name op de spikkeltjes links onderin op het grote oppervlak (niet erg goed te zien, maar was lastig om een foto te maken). Wax heb ik nog wel genoeg staan thuis, heb ook een klein chinees polijst apparaatje liggen, dus daar ga ik lekker mee aan de slag.
Heb net m'n bestelling gedaan en het idee is om het dit weekend allemaal te gaan doen.

Dank jullie wel voor de snelle tips!
 
Niels,
Ik weet dat het je om de stippeltjes ging maar ik vermoed dat dat wel goed komt met kleien. Die mosachtige zooi kan soms nog best hardnekkig zijn en daarom wilde ik je die extra tip ff meegeven. APC is ook niet het duurste middel om aan te schaffen maar wel makkelijk om te hebben.
 
Zo'n chinees polijstapparaat zou ik heel voorzichtig mee zijn: dat is waarschijnlijk een rotary (draait alleen rond, geen excenter), waardoor je behoorlijke kans hebt op lakbeschadiging door ondeskundig of slordig gebruik.

Eerste foto is van het voorscherm (bovenaf met geopende motorkap)? Ik vraag me af of de lak niet door is, op de rand tegen de motorkap aan. Overigens geen makkelijke auto om te poetsen zo'n Golf I: er blijft uit allerlei hoekjes en gaatjes water komen na het wassen (ik heb van '80 tot '89 twee verschillende Golfjes gehad)
 
die puntjes ga je zeker wegkrijgen met Non Ferro (Iron.x)
na het wassen opspuiten en laten inwerken, deze verkleurt dan (paars)
Nadien kan je daar nog eens over gaan wassen, nadien met veel water afspoelen.
 
Cordoba;n435075 zei:
Zo'n chinees polijstapparaat zou ik heel voorzichtig mee zijn: dat is waarschijnlijk een rotary (draait alleen rond, geen excenter), waardoor je behoorlijke kans hebt op lakbeschadiging door ondeskundig of slordig gebruik.

Eerste foto is van het voorscherm (bovenaf met geopende motorkap)? Ik vraag me af of de lak niet door is, op de rand tegen de motorkap aan. Overigens geen makkelijke auto om te poetsen zo'n Golf I: er blijft uit allerlei hoekjes en gaatjes water komen na het wassen (ik heb van '80 tot '89 twee verschillende Golfjes gehad)


Hey Coroba,

Eerste foto is de linkerzijkant van de auto, achter het portier. De lak is niet door daar bij dat randje, ik heb het weleens proberen weg te poetsen en dat lukte wel redelijk, het kostte echter nog al veel tijd waardoor ik het nooit heb afgemaakt, maar ik ga er dus vanuit dat het met kleien wel eraf zal gaan.

Chinees polijst apparaatje is inderdaad rotary, ik zal ermee oppassen. Heb ook nog wel goede poetsdoeken liggen dus eventueel kan ik het met de hand doen.

Wat betreft het water ben ik het helemaal met je eens, ik laat hem eigenlijk standaard altijd een dagje drogen voordat ik ga poetsen oid, droog maken heeft vaak weinig zin.
 
PeterS

Hoe lang moet ik Non Ferro in laten werken? En zodra het is ingewerkt gewoon de auto opnieuw wassen waardoor het eraf spoelt? Of de non Ferro ook nog inwrijven met een zachte spons?
 
ik laat dat er zeker 5 a 8 minuten op, je ziet het helemaal verkleuren dan.
vb:
conv_3054.jpg


In jouw geval zou ik dat nadien inderdaad even met een zachte spons inwrijven.
Nadien goed afspoelen en wagen wassen
 
Niels pas na je toelichting kan ik de eerste foto goed plaatsen op de auto. Wat Nonferro betreft: mijn ervaring met dergelijke middelen is, dat je het soms een paar keer moet herhalen om het helemaal schoon te krijgen.
 
Misschien wel goed dat de lak er zo bijstaat wil zeggen dat er nooit veel aan gedaan is en weinig kans op schade daardoor .

Wassen : eerst met de gewone kant van de rasta-mitt daarna omdraaien en de nylon-kant gebruiken.

Probeer anders eens met 1 stuk van je wagen te beginnen : wassen nonferro kleien polijsten/cleanen wax/sealant .
Succes !
 
  • Leuk
Reactions: bros
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag druk in de weer geweest met de auto en de was spulletjes.
Ik ben zelf erg blij met het resultaat! Al het hardnekkige vuil dat ik bedoelde is er vanaf gegaan, daarnaast glimt die door het kleien en waxen meer dan ooit tevoren! Een foto van het eindresultaat heb ik nog niet gemaakt, want het werd al donker en de lichtinval in mijn garage is niet ideaal.
Heb wel tussendoor een foto gemaakt van de ingetrokken non ferro, het kleurde overal paars waar het hardnekkige vuil zat dat ik bedoelde. Na de non ferro zaten op sommige plekjes nog wat afval resten, maar met het kleien zijn deze er ook afgegaan. Veel schoner dan dit is de lak nooit geweest denk ik!

Foto:
conv_3067.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah