• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

Dank je, ik hoop de wielen deze maand nog te doen (de locatie bij mijn ouders is hier perfect voor) en anders wordt het een maandje later. Ik wil ook uiterlijk in juli een weekje uittrekken voor het kleien, polijsten en beschermen van de lak.

Hij gaat mooi worden :cool:
 
Het is duidelijk merkbaar dat de eerder aangebrachte Wheelwax zijn werk op de achterwielen doet, wielen zijn makkelijk schoon te krijgen. Vorige week woensdag, voor aanvang van een teleurstellende pot voetbal, de wielen schoongemaakt en je merkte duidelijk het verschil - het vuil kon je er zo af vegen. Dit weekend ga ik ook de voorwielen schoonmaken en in de wax zetten. Hierbij ga ik proberen netter en grondiger te werk te gaan dan bij de eerste poging.

Een punt waar ik me nog aan stoor bij de auto is de roestvorming aan het naafgedeelte van de remschijf. Wellicht ten overvloede heb ik nogmaals de foto bijgevoegd, ditmaal met een kinderlijk getekend pijltje waar het vierkantje de plek aangeeft (mijn Photoshop skills... geen commentaar). Nu zijn de wielen van buiten en binnen schoon, de wielbouten en naafdoppen vervangen maar als je dicht bij de auto staat kijk je binnen in het wiel nog tegen een roestig gedeelte aan (wat nu extra op valt). Ik zie dit, nu ik er op let, ook bij sommige andere auto's en zowaar ook andere 147 eigenaren kennen dit 'probleem'.

2012-06-02_13medium2.jpg


Ik heb geinformeerd bij de 147 Club en de oplossing zou kunnen liggen in het bestellen van een ander type remschijf. Hierbij zou het roesten rond de naaf weg zijn, of in ieder geval minder. Nu ik (nog) geen behoefte aan andere remschijven heb, wil ik de vervuiling aanpakken met dezelfde combi als op de wielen: Bilberry velgenreiniger, IronX en klei. Ben dit eigenlijk vorige keer helemaal vergeten om te proberen. Ik heb inmiddels ook de VP Citrus Tar and Glue Remover in huis. Mocht de vervuiling weg gaan, zal ik de naaf kunnen beschermen met Wheelwax. Ik verwacht hier echter geen wonderen van.

Mocht de vervuiling (gedeeltelijk) blijven zitten, denk ik eraan om deze weg te slijpen/polijsten, maar ik zal hiervoor een opzetstuk (Cone?) voor op een boormachine of iets dergelijks moeten aanschaffen. NB: Dit was niet de opzet van de staalborstel op de foto. Kan een Cone een oplossing zijn om de aangegeven vervuiling weg te krijgen? Ander alternatief is om de naaf te verven (uiteraard alleen het zichtbare gedeelte), echter ik hoor verschillende verhalen hierover. De temperaturen bij remmen kunnen aardig oplopen, zal elke hittebestendige variant voldoen? Ik heb immers ook zat topic's gezien over het verven van remklauwen (wat ook een keer gaat gebeuren). Maar just in case vraag ik het maar hier. En dan is het nog nadenken over een kleur.
 
Hittebestendige verf, bijvoorbeeld Motip setje is ruimschoots voldoende goed buiten de marge van de max. temperaturen!
Je kan ook Hammerite erop doen, leuk effect ook..

Waarom haal je je schijf er niet even af, kunt je hem gelijk makkelijk eerst polijsten van roest met de roterende staalborstel!
Doe je het 1 voor 1
 
Staat er ook zeker op te lezen voor welke temp's!
(ik bedoelde in eerste instantie een 2 componentenlak die ik zelf ooit gebruikt heb, glimt ook mooi)
 
Mooi resultaat:cool:

En voor de roestige schijven en remklauwen gewoon hamerite gebruiken. Veel duurzamer dan een spuitbus en veel goedkoper. En die temperaturen hoef je je geen zorgen over te maken; de mijne hebben de nurnburgring overleeft! Je kunt hamerite nu ook in kleine potjes krijgen en ook zonder hamerslag effect.

Groeten!
 
Thanx! Hammerite heb ik nog staan geloof ik, anders is het zo gehaald. Dat moet goed komen dan! Ik zal me eerst op het schoonmaken van de wielen zelf concentreren, maar misschien kan ik in ieder geval de naven al meepakken. Ligt ook een beetje aan het weer (heb helaas geen garage) en de (droog)tijd deze zaterdag.

Hierbij nog twee foto's van de rit naar het Circuit op Assen en het rijtje 147's van de Club aldaar. Het evenement was Viva Italia afgelopen Pinksterweekend. Was een erg leuke en mooie dag, met veel fraaie Italiaanse bolides. Even een reality check als je weer in je vier-cilinder stapt richting hotel, maar mij hoor je nog steeds niet klagen!

2012-05-26_01klein.jpg

P1030778klein.jpg


Inmiddels heb ik een slordige 7.000 km met de Alfa afgelegd in ruim 4 maanden. De auto bevalt zeer goed en ik heb er nog geen gekke dingen mee gehad. De 2-liter loopt soepel en er is voldoende power aanwezig voor inhaalacties en dergelijke. Omdat ik de techniek met respect behandel en de auto niet constant op het scherpst van de snede rijd, levert dit een gemiddeld verbruik op van 1:11 en dat is voor deze auto niet verkeerd.

Dat wil niet zeggen dat het gaspedaal nooit beroerd wordt! Deze auto houdt van toeren, boven de 100 km/u krijgt hij er echt zin in en blijft de motor er (gevoelsmatig) aan trekken. De auto nodigt niet bepaald uit tot extreem sportief rijgedrag in de vorm van stoplichtsprintjes - mocht je daar überhaupt in geinteresseerd zijn. 150 PK is leuk maar geen unicum vandaag de dag, plus de 1.245 kilo's leeggewicht spelen ook een rol. Maar hier heb ik de auto ook niet voor gekocht.

Wel overweeg ik om meer uit de auto te kunnen halen door deze te laten chiptunen. Niet vanwege de zucht naar veel extra vermogen (is zeer beperkt met chiptuning bij een turboloze motor), maar puur om het rijplezier verder te verhogen. Ik heb hierbij goede verhalen en recensies gelezen over Squadra Tuning in Nunspeet. Chiptuning voor de 2.0 verbetert de gasrespons en maakt de motor (ook op lagere toeren) wat losser. Al met al een grote verbetering, niet in pk's en koppel maar in 'driveability', aldus de berichten. Ik zeg wel: ik overweeg dit want ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik wil ook nog andere zaken aan de auto aanpakken!

De wegligging van de auto is mooi stabiel - zowel in bochten als op hogere snelheid. De auto is compleet standaard, in combinatie met de 16 inch wielen levert het onderstel hierbij een goede mix van comfort en sportiviteit. Deze Alfa stuurt echt lekker, de dijkweggetjes hier zijn dan ook een feest!

Het design van de auto blijft naar mijn mening erg geslaagd en dankzij het interieur blijf je dat luxe gevoel ook hebben als je instapt. Lederen bekleding is echt een topper. Wat ook mooi is is de rode verlichting 'by night'. Voor veel mensen zijn al deze zaken al lang geen bijzonderheid meer, maar ik blijf het prachtig vinden. Zal ook te maken hebben dat ik 10 jaar 'economische hatchbacks' met max. 75 pk gereden en zonder al te veel extra's gereden heb. Op zich niks mis mee, naar ben blij dat ik eindelijk een leuke auto gekocht heb!
 
Nog even de balans opmaken van de zaken die gedaan zijn met de auto, plus wat er nog op de planning staat.

Zoals eerder aangegeven is het geen mega-project: veel (kleine) acties om de auto gewoon netter te krijgen, plus toevoeging van wat (zo veel mogelijk originele) extra's.

Gedaan:

- Auto gekeurd bij aflevering (kan er tot 2014 tegen aan)
- Versleten winterbanden vervangen door zomerbanden
- Auto uit laten lijnen
- Logo's op achterklep verwijderd
- Kentekenplaat achter vervangen door exemplaar zonder dealernaam
- Diverse parkeerdeukjes verwijderd
- Interieur (kunstof en rubbers) goed schoongemaakt
- Scheurtje in leder bestuurdersstoel gerepareerd
- Afdekplaatje portiergreep passagierszijde vervangen
- Wielen grondig schoongemaakt en in de wax gezet
- Roestige wielbouten vervangen, ventieldopjes vervangen en naafdopjes met Alfa Romeo logo vernieuwd
- Mooie sleutelhanger gekregen (wie het kleine niet eert...)
- Lakstift Nero 601 gekocht

To do:

- Auto kleien, polijsten en in de was zetten
- Rubbers en kunstof op het exterieur schoonmaken en behandelen
- Diverse kleine lakschades bijwerken
- Drie overgebleven parkeerdeukjes verwijderen
- Lederen bekleding reinigen en verzegelen met Colourlock (in progress)
- Aluminium dorpellijsten zijn nog gekrast
- Wielnaven en remklauwen schoonmaken en schilderen
- 17 Inch Alfa Romeo wielen als zomerset
- Uitlaatbak zwart spuiten (tussenoplossing) -> mooie uitlaat
- Squadra chip?

Zo zijn er nog wat kleine zaken om aan te pakken. En natuurlijk zijn er altijd wensen, origineel Bose audio is leuk en verlagen (paar mm) zou de auto ook niet misstaan.
 
Afgelopen dagen weer lekker bezig geweest aan de auto.

- Binnenzijde ramen gereinigd met Meg's Nxt Glasscleaner
- Rubbers en kunstof in het interieur behandeld met PB Natural Look
- Auto gestofzuigd.

Interieur valt allemaal wel mee nu ik deze auto regelmatig bijhoud, alleen verdient de auto van mijn vrouw momenteel ook aandacht. Maar ja, first things first, dat is dan ook geen Alfa ;)

P1030937.jpg


Volgend was wat arbeidsintensiever.

- Voorwielen gedemonteerd, hier nu doeken onder gelegd. Wielen grondig gereinigd met VP Bilberry Wheelcleaner, Iron-X, VP Citrus Glue & Tar Remover en Mothers klei.
- Vervolgens twee laagjes Wheelwax erover heen. Veel dunner aangebracht als vorige keer, dit maakte het leven een stuk gemakkelijker vandaag.
- Nieuwe AR naafkappen geplaatst

Ook deze wielen hadden diverse resten plaklood en zwarte spikkels die ik er echt niet afkreeg met bovenstaand. Ook zitten er krassen en putten aan de binnenkant van de wielen. De putten zijn vermoedelijk van sneeuwkettingen (?), zitten op alle vier de wielen in een gelijk patroon rond in het wiel verspreid. Maar daar is voorlopig niets aan te doen.

Toch een toonbaar en glanzend resultaat, zo goed als haalbaar was.

P1030976.jpg


De remschijfnaven zijn niet geverfd vandaag, ik had geen verf of Hammerite beschikbaar en niet al te veel tijd. Ook zijn de remschijven voor niet al te best meer, dus die dienen binnen een paar maanden toch vervangen te worden. Ik wil dan alles in één keer doen.

Morgen een Colourlock interieur behandeling afronden, inclusief foto's.
 
Bedankt heren!

Na de laatste wielenwissel kwam er een MiTo de parkeerplaats versterken. Dit leverde een mooie 'zwart-wit' foto op.

P1030978.jpg


De interieur behandeling van het leder zit er ook weer op, dus dat kan afgestreept worden van het lijstje. Ik heb hiervoor de producten van Colourlock gebruikt en kan dit zeker aanraden. Het kost een paar tientjes en je bent er wel even zoet mee, maar zelfs mijn interieur (wat er prima uitzag) is er toch goed van opgeknapt.

Eerst ben ik met de Reiniger mild en een borstel aan de slag gegaan, dit was het meeste werk. Ik zag voor het eerst dat de voorstoelen een zwart/grijze waas over de zittingen hadden, dit probleemloos weggekregen. Ook andere strepen en zwarte pitjes (op een paar plekjes na) allemaal weggeborsteld hiermee. Het viel onmiddelijk op dat het leder er een stuk frisser uitzag! Wat voor en na-foto's ter illustratie.

P1030953.jpg

P1030954.jpg

P1030943.jpg

P1030945.jpg

P1030957.jpg

P1030958.jpg


Stap 2 is een flesje met Verzegeling aanbrengen. Dit is bedoeld voor de zwaar belaste vlakken (bestuurdersstoel en dergelijke) en hoeft maar een keer per jaar opgebracht te worden na het reinigen. De Verzegeling brengt een beschermlaagje aan wat het leder effectief moet beschermen tegen slijtage. Ik dacht: "Dat klinkt niet verkeerd!". Dus gewoon heel het interieur er mee gedaan, was niet veel werk. De volgende dag ging ik op de stoelen en achterbank zitten (niet tegelijk) en je hoorde een klein kraakje, alsof er inderdaad iets van een laagje op zat, daarna was het weg. Je ziet verder geen verschil na deze stap.

Stap 3 was voor mij de Protector. Deze beschermt het leder verder tegen zonnestraling, verkleuring en dergelijke. Dit zou de kleur dus ook ophalen. Als je het met een doek aanbrengt lijkt het eerst of het leder overdreven nat en glimmend opdroogt, maar zodra het droogt is dat weg. Ik kan niet goed beoordelen of mijn interieur op bepaalde delen (iets) verkleurd was, hiervoor zul je het op een oudere auto moeten proberen. Maar gevoelsmatig zie je wel meer glans in het zonlicht, de boel ziet er gezond en fris uit en dus niet dat glimmende wat ik helemaal niet mooi vindt. Eindresultaat is mooie en schone lederen bekleding (nog wel wat productresten bij de portiervakken wegnemen).

P1030980.jpg

P1030981.jpg

P1030985.jpg

P1030987.jpg


En wat maakte ik me nou druk om het bestellen van een Colourlock-product in de exacte kleur van mijn interieur een aantal posts geleden, dit ziet er toch prima uit? :schaam Ehmmm, nou er zit welgeteld een plek die ik niet wegkrijg met bovenstaande producten... Dit is een lelijke kras op de bestuurdersstoel. Hiervoor dien je de "Fresh" te bestellen in de exacte kleur. Je kunt hier ook andere beschadigingen mee wegkrijgen, dus in de toekomst sowieso maar aanschaffen.

Maar interieur is echt opgeknapt. Ik dacht dat het netjes was maar het is nu "Amazing", zoals TellSell het zou zeggen. :)^
 
Goed opgemerkt, had het product iets te dik aangebracht aan de onderzijde van de armleuning. Dankzij massa's regen (hield het nog een keer op gisteren?) is dit bij het openen van het portier uitgelopen.

Zag het ook pas op de foto! Maar vochtig doekje erover en klaar is Frits, de producten veroorzaken geen blijvende vlekken.
 
Het heeft niets met de fysiek of mechaniek van de auto te maken, maar het artikel in het Klaverblaadje (Alfa Clubblad) in juni is er dan toch gekomen.

Ik vond het erg leuk om te schrijven! Zodoende heb ik het hier ook maar geplaatst.

ArtikelKlaverblaadjeFinalJuni2012_01.jpg

ArtikelKlaverblaadjeFinalJuni2012_02.jpg
 
wat een prachtige wagen, en dan vooral het deel dat jij het meeste bekijkt, het interieur :heart_eyes:
en je artikel is ook leuk geschreven, heb het in 1 keerjte gelezen(gebeurd niet veel bij mij met zo een lap tekst, behalve als het over een luek onderwerp gaat :ja )

vel succes nog met het zetten van puntjes op i'en ]d~^