Eigenlijk stond de Focus van mijn pa op de planning voor een detail, maar dat kwam qua planning niet helemaal lekker uit. Daarom gisteren samen met een goede vriend zijn Alfa 159 onder handen genomen. Die goede vriend is tevens mijn vaste monteur, dus extra reden om deze serieus aan te pakken...
Een serieuze aanpak was ook zeker wat deze auto nodig had, maar daar komen we zo op...
Het lijdend voorwerp van vandaag:
Merk + Type: Alfa 159 Sportwagon 1.9JTDm 16v
Bouwjaar: 2007
Km stand: ca. 190.000
Kleur + Kleurcode: Nero 601 (uni zwart)
Problemen / uitdagingen:
-Uni zwart, zie je alles op dus
-Veel medium diepe krassen en heel veel swirls
-Dak en motorkap hebben zware schade door vogelpoep, al bij een vorige eigenaar ontstaan (hoewel een vliegende walvis logischer leek aan de hand van de schade te zien)
-Door de huidige eigenaar best redelijk mooi schoon gehouden (sluitkanten waren bijvoorbeeld vrijwel schoon en auto stond netjes in de wax)
Het dak, kijk en huiver
Lekkere swirls, maar daar maak ik me minder druk om, die gaan er zo uit.
Eerst maar eens begonnen met een goede schoonmaakbeurt. Bij gebrek aan een hogedrukreiniger de auto eerst even met de handsprayer voorzien van een laagje foam met een beetje APC. Dat geeft wat minder mooi foam, maar maakt wel fijn schoon.
Toen even gekleid. Alleen de zijkanten waren redelijk vies. De rest viel wel mee.
Het dak was uit de categorie: probeer het maar, zoals het nu is moet het toch gespoten. Zo gezegd, zo gedaan...
Gezien dat er nog heel wat te doen was (en omdat de eigenaar van de auto over een rotary beschikt) gekozen voor het volgende plan de campagne:
1. Rotary met wolletje en Monello Veloce
2. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Microvezel en Meguir's M105, voor het dak zelfs maar de extra cut pads uitgehaald. Hier en daar nog een paar plekjes aangevallen met de Rupes Nano in rotary mode.
3. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Nanolex blauw en Rupes Geel met M205
Na deze, zeer heftige, correctie zag het dak er echt stukken beter uit, maar helaas niet perfect. Vanuit de meeste hoeken was dit het plaatje voordat we gefinished hadden.
Zoals gezegd helaas echt geen 100% hierop kunnen behalen. Zat er simpelweg niet in, dan had de auto nu een blank gepolijste metaalplaat als dak gehad. (tape-je voor de focus van de iphone camera. Die vind uni zwart minder).
Vervolgens de rest van de auto ook gecorrigeerd.
Qua swirls e.d. wel echt een hele mooie correctie weten te behalen
Het verschil zit natuurlijk in de details. Daarom ook de sluitkanten mee-gepolijst.
De lichtunts even opgefrist
Het chroom in de neus was ook allemaal een beetje aangeslagen. Dit ook even aangepakt. Linker lichtunit voor en middelste na polishen.
Vervolgens als finishing touch de lak voorzien van een laagje Waxaddict Custom Show gloss. De trims aangepakt met AutoFinesse Revive, Bandjes in de Gyeon Tire en de ruiten even schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner.
Dat gaf het volgende resultaat:
Als allerlaatste (helaas) nog even de kentekenplaten terug gehangen.
Toen was er nog maar 1 ding te doen...
Een serieuze aanpak was ook zeker wat deze auto nodig had, maar daar komen we zo op...
Het lijdend voorwerp van vandaag:
Merk + Type: Alfa 159 Sportwagon 1.9JTDm 16v
Bouwjaar: 2007
Km stand: ca. 190.000
Kleur + Kleurcode: Nero 601 (uni zwart)
Problemen / uitdagingen:
-Uni zwart, zie je alles op dus
-Veel medium diepe krassen en heel veel swirls
-Dak en motorkap hebben zware schade door vogelpoep, al bij een vorige eigenaar ontstaan (hoewel een vliegende walvis logischer leek aan de hand van de schade te zien)
-Door de huidige eigenaar best redelijk mooi schoon gehouden (sluitkanten waren bijvoorbeeld vrijwel schoon en auto stond netjes in de wax)
Het dak, kijk en huiver
Lekkere swirls, maar daar maak ik me minder druk om, die gaan er zo uit.
Eerst maar eens begonnen met een goede schoonmaakbeurt. Bij gebrek aan een hogedrukreiniger de auto eerst even met de handsprayer voorzien van een laagje foam met een beetje APC. Dat geeft wat minder mooi foam, maar maakt wel fijn schoon.
Toen even gekleid. Alleen de zijkanten waren redelijk vies. De rest viel wel mee.
Het dak was uit de categorie: probeer het maar, zoals het nu is moet het toch gespoten. Zo gezegd, zo gedaan...
Gezien dat er nog heel wat te doen was (en omdat de eigenaar van de auto over een rotary beschikt) gekozen voor het volgende plan de campagne:
1. Rotary met wolletje en Monello Veloce
2. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Microvezel en Meguir's M105, voor het dak zelfs maar de extra cut pads uitgehaald. Hier en daar nog een paar plekjes aangevallen met de Rupes Nano in rotary mode.
3. Rupes Bigfoot 15 en 75 met Nanolex blauw en Rupes Geel met M205
Na deze, zeer heftige, correctie zag het dak er echt stukken beter uit, maar helaas niet perfect. Vanuit de meeste hoeken was dit het plaatje voordat we gefinished hadden.
Zoals gezegd helaas echt geen 100% hierop kunnen behalen. Zat er simpelweg niet in, dan had de auto nu een blank gepolijste metaalplaat als dak gehad. (tape-je voor de focus van de iphone camera. Die vind uni zwart minder).
Vervolgens de rest van de auto ook gecorrigeerd.
Qua swirls e.d. wel echt een hele mooie correctie weten te behalen
Het verschil zit natuurlijk in de details. Daarom ook de sluitkanten mee-gepolijst.
De lichtunts even opgefrist
Het chroom in de neus was ook allemaal een beetje aangeslagen. Dit ook even aangepakt. Linker lichtunit voor en middelste na polishen.
Vervolgens als finishing touch de lak voorzien van een laagje Waxaddict Custom Show gloss. De trims aangepakt met AutoFinesse Revive, Bandjes in de Gyeon Tire en de ruiten even schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner.
Dat gaf het volgende resultaat:
Als allerlaatste (helaas) nog even de kentekenplaten terug gehangen.
Toen was er nog maar 1 ding te doen...