• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Astra GTC OPC-Line

Klanderman

Detailing addict
15 jun 2010
69
52
Hallo iedereen!!

Na een jaartje in een Astra G OPC uit 2000 rond gereden te hebben heb ik eind 2009 deze GTC uit 2006 gekocht.

DSCF1774.jpg


DSC_0005.jpg


16092010022.jpg


Eigenlijk ben ik al een paar maand op zoek naar een mooie Astra H OPC of een Corsa D OPC. Ik wil toch graag weer een iets vlottere auto. Maar het is niet echt behelpen met deze auto hoor. En zolang ik deze heb wordt die lekker vertroeteld!

Nu ben ik zoals bijna iedereen begonnen met de spullen van Meguiers. Dit beviel zeer goed maar je wilt op een gegeven moment toch meer… Ik kijk al een jaartje rond op het forum en heb het detail virus al aardig te pakken vind ik zelf.
De auto wordt nu altijd gewassen met NXT shampoo en in de was gezet met NXT wax. Verder heb ik de auto vorig jaar gekleid met Meg’s klei (heb nu een setje Mothers aangeschaft). Daarnaast heb ik de auto laatst ook nog een keer in de PB Black hole gezet. En weer gesealt met de NXT wax.
Aangezien ik maar een kleine 4000 km per jaar rij en het vooral een hobbyauto is wordt hij wel erg verwend. Ik was de auto eens in de 3 weken en hij gaat om de twee wasbeurten opnieuw in de wax. (hoe vaak ik wel niet te horen krijg of ik niet bang ben om door de lak heen te poetsen;) )

Nu mijn vragen….

Ik wil de auto aankomend maand groot aanpakken.

- Ik heb nog genoeg NXT shampoo dus daar wordt die voorlopig mee gewassen. Dit gebeurt op het werk in de wasbox. Natuurlijk met de Meg’s Wash mitt en twee emmers.

- Hierna ga ik ‘m kleien met de Mothers klei.

- Daarna ga ik de auto polijsten. Ik heb een Pro 900 rotary met een Raffini starterspakket. Dit heb ik al op verscheidene auto’s geprobeerd dus dat komt ook wel goed.

- Hierna wordt de auto met Black Hole behandelt

- Nu wil ik de auto daarna verzegelen en in de wax zetten maar de vraag is met welke.
De NXT beviel wel goed (je weet niet beter als beginner) maar is nu bijna op. Ook vond ik de standtijd niet zo heel erg lang.
Kunnen jullie me wat aanraden? Een aparte Sealent en aparte carnauba wax? Of weer een alles in één middel zoals de NXT?

- Als laatste behandel ik de raampjes met de NXT glass cleaner, en de trims en met vinyl van Cartec.

- De wielen staan ook in een laagje van dezelfde wax als de auto.

Het interieur heb ik afgelopen week al grondig gereinigd met de extractor. Het leer ingevet met PB leather stuff en het kunststof met Dash Fresh van Cartec. De ramen aan de binnenkant ook met NXT glass cleaner. De auto ziet er van binnen werkelijk waar als nieuw uit. Dat deed het overigens al toen ik de auto kocht. Net of er nog nooit iemand in gezeten heeft en zo ruikt het ook nog eens!

Nu wil ik dus nog een bestelling plaatsen met onder andere de Iron X (vind het echt wonderspul als ik hier op het forum ga zoeken!)
Maar het gaat mij er dus om welke wax/ sealant ik het beste kan bestellen.

Eventuele andere tips/ dingen die ik volgens jullie zou moeten aanschaffen zijn zeker ook welkom!!!

Groeten,

Chiel
 
Dat is een leuk karretje. Lekker wassen bij Westerveld in de wasbox? Haha. Ben er vandaag nog geweest om instaplijstjes te bestellen bij Sjoerd.

Ik (ook als beginner) zou er een glaze opdoen na het polijsten, vervolgens eventueel een sealant en dan aftoppen met een goede wax (iets van dodo juice, dat spul is gewoon goed). Maar er zijn hier mensen genoeg die er veeeel meer verstand van hebben
 
Mooie gtc:ja ,en wil je een buget of een mooie wax???
Buget en zeer goed..de nattys blue van poorboys world
Voor de duurdere keuze zou je de exclusive Monello Ibrido Wax kunnen nemen(nummer mag je zelf kiezen uit de 250 stuks)
 
Je zou een goede sealant kunnen nemen zoals :
- Poorboy's world EXP
- Wolfgang Deep gloss paint sealant
- Chemical guys Jetseal 109
Dit zijn allemaal stuk voor stuk goede sealants waarvan de Wolfgang 1 van de betere is. (persoonlijk)
En om met een mooie warme glans af te werken zou je de sealant kunnen toppen met een mooie pasta wax zonder cleaner.
 
Ik zou gaan voor een Dodo Juice - Purple Haze / Hard Candy eventeel aangevuld met Lime Prime van Dodo.
Wolfgang Fuzion is ook een erg mooie wax icm DGPS (heb de Astra daar nu ook instaan).

Overigens : polijsten met alleen een PRO900 (rotary) ? Je gaat deze dus niet nabehandelen met een excentrische machine :weetniet

Het 1x in de 6 weken in de wax zetten snap ik niet helemaal, je gaat toch pas een nieuwe waxlaag aanbrengen als de oude weg is ?
Zeker als je de auto tussendoor maar 2x wast (met een goede shampoo) blijft zelfs een Tech2 wax echt wel aanwezig en hoef je die niet te verversen.
Ik neem overigens aan dat je dan eerst de oude waxlaag eraf stript voor je een nieuwe waxlaag aanbrengt toch ?

Gr. Arjan
 
Juffer1 zei:
Ik zou gaan voor een Dodo Juice - Purple Haze / Hard Candy eventeel aangevuld met Lime Prime van Dodo.
Wolfgang Fuzion is ook een erg mooie wax icm DGPS (heb de Astra daar nu ook instaan).

Overigens : polijsten met alleen een PRO900 (rotary) ? Je gaat deze dus niet nabehandelen met een excentrische machine :weetniet

Het 1x in de 6 weken in de wax zetten snap ik niet helemaal, je gaat toch pas een nieuwe waxlaag aanbrengen als de oude weg is ?
Zeker als je de auto tussendoor maar 2x wast (met een goede shampoo) blijft zelfs een Tech2 wax echt wel aanwezig en hoef je die niet te verversen.
Ik neem overigens aan dat je dan eerst de oude waxlaag eraf stript voor je een nieuwe waxlaag aanbrengt toch ?

Gr. Arjan

Ja, alleen polijsten met een rotary. Dit doe ik al jaren op het werk en heb inmiddels wel door hoe ik swirls en de hologrammen kan voorkomen;)

Als ik de auto opnieuw in de wax zet dan was ik de auto altijd met een grote overdosis shampoo. Kleien doe ik maar eens per jaar dus er zullen dan altijd wel resten overblijven met alleen wassen. De auto staat ook met weer en wind buiten. Als de beading dan niet mooi meer is zet ik 'm weer in de wax.
Moet zeggen dat ik de auto nu ook al 4 keer gewassen heb na het waxen. De laatste keer heb ik de auto ook in de Black Hole gezet en 2 maal in de NXT wax. Dit heeft wel merkbaar langer resultaat.

Ik denk dat ik in ieder geval voor de Deep Gloss Paint Sealent ga want daar hoor ik veel goede verhalen over. De wax moet ik nog even bekijken. Hoor nu al zoveel verschillende soorten....
 
Knap dat je zo strak kan finishen met een rotary, dat doen maar weinig mensen je na :)^

Als je zo vaak je auto wast zou ik helemaal geen wax aanbrengen en het lekker bij de DGPS houden.
Wel kleine kant-tekening : de DGPS moet zeker 12 uur drogen (mag dus niet nat worden)
 
Meen echt dat ik geen last heb van hologrammen met alleen een rotary. Ook niet op de zwarte Black Sapire lakken van Opel waar je werkelijk alles op ziet.

Zou je de wax er dan te snel af wassen bedoel je?
12 uur drogen kan nog wel eens een probleem worden eerlijk gezegd.... Meestal was ik de auto 's avonds op het werk en gaat die weer naar buiten op de stoep.
Heeft de PB EXP een kortere droogtijd dan? Want dan zou dat voor mij misschien wat interessanter zijn.
 
De sealant blijft op zichzelf al een goede 2 a 3 maand zitten, dan is een wax ter extra bescherming niet nodig lijkt me want dan doe je dubbel werk ?

De PB's EXP is ook een erg mooi product al vindt ik het niet opkunnen tegen een mooie Dodo wax...
 
Ik dacht persoonlijk dat mijn geval de sealent voor de bescherming en verzegeling was en de wax dan voor de extra glans of heb ik het nu verkeerd?
Ik zat dan meer te denken aan de EXP toppen met een wax namelijk.
 
Glans bereik je niet metr een wax maar met de stappen ervoor. Als de stappen ervoor al niet goed zijn zal je zelfs met de duurste wax geen glans creeeren.
De sealant (DGPS) sluit de lak af en biedt zodoende ook al een bescherming. Als je deze na het uitharden / ademen topt met een wax verleng je de standtijd van het hele proces tot een maand of 4 / 5 (mits goed gewassen).

Aangezien jij de auto om de 6 weken opnieuw in de wax wil zetten (dus bescherming wil geven) zou ik de kosten van een wax lekker laten zijn voor wat het is en alleen voor een goede sealant gaan.

Overigens moet een sealant wel goed uitgecured zijn voordat er een wax overheen mag. Bij de DGPS is dat ruim 12 uur.
 
Oke, Bedankt voor de tip!

Dan hou ik het in eerste geval alleen bij de sealant. Dan kan ik altijd nog zien of ik er in de toekomst een keer een wax bij overheen zet.
Overigens als de standtijd van de DGPS veel langer is zal ik misschien ook wel langer wachten met het opnieuw in de wax zetten.
Ja die 12 uur die de DGPS nodig heeft om uit te harden is denk ik wel een probleem. Ik kan de auto gewoon niet zo lang binnen laten staan. Dus als dat met de EXP korter is moet ik daar denk ik maar eens aan gaan denken. Ik zie in ieder geval dat de beading op dit moment nog zeer goed is;)
 
Afgelopen weekend voor het eerst aan de slag gegaan met mijn pro900 op een zwarte Twingo uit 2000 in verschrikkelijke staat. De auto is van mijn vriendin en het interesseert haar eigenlijk helemaal niets hoe die eruit ziet dus had ik een mooi test object om te gaan polijsten. De auto stond binnen in de loods waardoor ik er mooi een meerdaags project van kon maken.

Ik heb de auto eerst gedeeltelijk ingespoten met APC (kunststof bumpers, banden, sponningen, motorruimte en velgen) en de velgen daarna met een honkytonkiemerk velgenreiniger. Daaropvolgend afgespoten en daarna gewassen met NXT shampoo en 2 emmers. De auto even vlug droog gemaakt met een drying towel.
Vervolgens heb ik de auto gekleid met een Mothers klei setje (was dus ook al 11 jaar niet gebeurt dus kun je nagaan wat daar vanaf kwam...) Ook meteen maar de raampjes mee gepakt.
Toen ben ik aan de slag gegaan met de rotary. Eerst alle trims afgeplakte met 3m tape, echt ideaal, doen we op het werk nooit maar maakt het polijsten zoveel fijner!. Omdat de auto zo vol krassen, ingedroogde vogelpoep vlekken en swirls zat ben ik meteen aan de slag gegaan met Inizio op een oranje pad. Heb de liggende delen 2 hits gegeven opbouwend tot stand 5. Tot de meeste krassen en swirls er wel uit waren.
Hierna ben ik geëindigd met Finale op de groene pad op stand 4.

Vervolgens de auto met de hand in de BlackHole gezet. Dit een uurtje laten zitten alvorens het uit te poetsen. Aangezien het Koninginnedag was ben ik eind van de middag gestopt om 's avonds de keel de keel in (te grote) overvloed te smeren met het plaatselijke gerstenat.
De volgende dag, na eerst een tijdje nodig te hebben gehad om bij te komen van de gezellige avond ervoor, heb ik de auto twee maal, tevens met de hand in de EX-P gezet. Eén keer aan het eind van de ochtend en één maal aan het eind van de middag. Daarna de motorruimte, trims, bumpers etc behandeld met Vinyl van Cartec. Tot slot nog even de voorruit gedaan met Meg's NXT Glass cleaner (de andere ruiten heb ik gewoon in de EX-P gezet).
Overigens kwam mijn vriendin er niet zo gemakkelijk vanaf als jullie denken want ik heb haar de binnenkant laten doen. Uitzuigen, raampjes met de Glass cleaner en de kunststof delen met Dash Fresh van Cartec.

Nu vragen jullie je natuurlijk af waarom ik dit allemaal vertel:p
Ik poets al jaren met een rotary op het werk en dat gaat altijd heel goed, lees; geen hologrammen. Nu is de Twingo behoorlijk strak geworden voorzover dat mogelijk was, meeste krassen eruit en hij glimt als een dolle maar ik heb er toch flink wat hologrammen op gekregen. Vooral op de zijkanten. Het dak en de motorkap hebben er geen last van.

Mijn vraag is dus wat heb ik nu verkeerd gedaan?
Heb ik niet de goede snelheidsstanden van de rotary gebruikt of de verkeerde pads? Of moet ik toch finishen met een Dap? Hier zit ik namelijk niet echt op te wachten aangezien ik die dan ook weer moet aanschaffen. Of heeft het te maken met dat het een uni-colour lak is dus geen metallic? Ik vind het wel vreemd dat ik er op de liggende delen dus geen last van heb maar op de zijkanten wel. Misschien komt dit doordat je daar dan minder bij kan omdat de auto op de grond stond i.p.v. op een brug zoals op mijn werk.
Kan iemand mij dat misschien vertellen? En hebben jullie nog tips om toch hologram vrij te finishen met een rotary of moet ik toch echt aan de Dap?
Het stoort mij namelijk enorm dat die hologrammen erop zitten. Mijn vriendin ziet het niet eens, die was al lang blij als ik alleen de ramen maar had schoongemaakt dus die zit er niet mee maar ik vind het dus wel storend.

Sorry dat ik er geen foto's bij heb. Ik heb ze wel gemaakt maar de lens van mijn telefoon was zo wazig geworden tijdens het stappen van de avond ervoor dat er in plaats van een Twingo vooral veel van mijn vingerafdrukken te zien waren. Dat wilde ik jullie niet aan doen;)

Alvast bedankt voor alle info!

gr,

Chiel