• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ben ik op de goede weg?

Nu ik de stappen heb doorlopen en zou kunnen gaan bestellen wringen mij toch nog 2 vragen door het hoofd:

1:
- De auto na het foamen met de hand wassen -> vaste straal eroverheen en droogdoek eroverheen slepen voor drogen.
- Vervolgens met een detailspray ga je over de auto.
- Daarna ga je met de iron remover over heel de auto en moet je je auto weer afspoelen/wassen en afspoelen/drogen.
- Eventueel kleien, daarna en weer wassen + afspoelen/drogen.
- Daarna ga je de auto goed drogen + de ramen/spiegels drogen en geef je eventueel de banden dressing.

Ik vraag me dus af, om het even logisch in mijn hoofd te krijgen, moet je echt telkens na iedere stap weer gaan wassen/afspoelen/drogen.. ik meen toch echt in een (of meerdere) video's dat te hebben gehoord of ergens gelezen te hebben dat het inderdaad zo is? Maar toch krijg ik het zelf niet helder als ik het zo mag noemen, als voor voorbeeld:
Wat heeft het nut van de detailspray gebruiken na het 'snel' drogen als daarna toch de iron remover erover gaat en je daarna toch weer moet wassen/afspoelen/drogen? Dat geldt in feite voor iedere stap, alsof je dus iets op de auto brengt maar door een stap erna het weer van de auto afneemt.
Voor mijn gevoel zijn/lijken sommige 'acties' nutteloos qua stappen maar dat komt wellicht nu nog door onervarenheid vanwege dat ik met meer (verschillende) spullen ga werken.

Daarnaast de vraag hoe vaak je een bepaalde stap doet, ik zou zelf enkele iedere keer best willen doen maar misschien is dat heel overbodig en echt niet nodig - ik was mijn auto het liefst om de 2 weken maargoed het weer en tijd zijn spelbrekers. Nu de auto al +/- 2 maanden niet gedaan, moet zeggen dat hij op het oog nog steeds netjes eruit ziet wellicht vanwege dat ik het altijd bij heb gehouden tot nu dus een lange tijd niet, dus ben wel benieuwd bij zeg 2-3 weken wassen hoevaak een stap ongeveer nodig is:

- Iron remover bij wielen schoonmaken + banden scrubben
- Foamen
- Detailspray
- Iron remover over de auto zelf
- Kleien
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt eerder dat je tussen het afspuiten met harde straal (drogen door sheeting) en het afdrogen met droogdoek een detailer gebruikt als "drooghulp" zoals in onderstaande video.
(12min 20sec )

De rest van de volgorde struggle ik ook nog altijd mee (en volgends mij iedereen op dit forum)
als je 1 droogdoek hebt en je wil 3x je auto drogen wens ik je best veel geluk...


Hoevaak iets moet is heel lastig te zeggen, het is een beetje gevoelsmatig. wel kan ik vertellen hoevaak ik het doe :)
Foamen: elke wasbeurt. (kleine moeite/tijdsinverstering en veel ste leuk om niet te doen :p)
Detailspray: altijd bij het drogen (want het is makkelijker)
iron remover over de auto zelf: altijd als ik ga kleien gemiddeld zo'n 2x per jaar
kleien: altijd als ik iron remover heb gebruikt:p:p (dus zo'n 2x per jaar)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
 
Maar in deze video doen ze het juist als laatste, dus na de stap afspoelen met harde straal en je droogdoek meteen gebruiken komt pas de detailer tevoorschijn i.p.v. na het afspoelen harde straal en voor losjes drogen (lees: droogdoek over auto heen trekken) zoals je voorsteld.


In feite maak ik me daardoor meer 'druk' over, zoals jij ook zegt waar wellicht meerdere hier struggles over hebben, of het dan wel nodig is of hoe dan de volgorde eruit ziet betreft steeds wassen/afspoelen/drogen.
 
Auto na lopen met een detailerspray na het wassen en drogen doe ik alleen als ik daarna stop, dus geen wax,glaze,poets,sealing,coating,klei,baksteen of weet ik veel wat ga aanbrengen.
en zelfs als ik dat niet ga doen doe ik het vaker niet dan wel eerlijk gezegd.

Druk maken moet je niet doen, daar schiet je niks mee op ;) het is een hobby!

Heel eerlijk gezegd ben ik nogsteeds van mening dat er geen gouden volgorde is, en eigenlijk ook geen goed of fout is. (zolang je niet gaat polijsten met een baksteen)
Veel moet je ook gedaan hebben om het gevoel bij te krijgen.
Dus eigenlijk zou ik juist zeggen, begin, probeer en kijk dan wat beter kan, wat goed ging etc.
Zolang je geen product laat indrogen komt het altijd wel goed :p
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
@robinpowerbag
Goed dat je nadenkt over wat nodig is of iets nut heeft.

Een drooghulp (detailler bij drogen) is bedoeld om de wrijving tussen doek en lak te verminderen waardoor je kans op krassen vermindert. Verder laat detailler water ook iets van lak aflopen door veranderen van oppervlaktespanning.
Verder kun je detailler ook gebruiken om lak na te lopen, maar dat is optioneel / geen must dus naar eigen inzicht.

Als ik alle stappen doe (dus wassen en poetsen, 2x per jaar in voorjaar en voor wintermaanden) dan droog ik na wassen auto globaal dat meeste water eraf is. Desnoods even beetje deppen met droogdoek of doek alleen even op lak leggen). Bij te natte lak verdunt ironremover namelijk te veel en werkt dus minder. Maar helemaal droog hoeft dus niet.
Dan ironremover en afspuiten (helemaal wassen niet nodig) en weer globaal drogen. Voor kleien is natte lak niet erg maar je wil geen kalkvlekken. Dus misschien toch even globaal drogen. Zo kun je ook beter met boterhamzakje voelen of kleien nodig is. Met natte lak lukt dit niet / minder goed vind ik.
Dan kleien waarna je per paneel met doek (evt met beetje detailler of natte washandschoen afhankelijk hoe zeperig lube is) af kan nemen (volledig wassen hoeft dus niet). Per paneel drogen na kleien kan dus met gewone mf doek als je droogdoek al verzadigt is. Of wel met je droogdoek als dit niet zo is.

Daarna bij lakreiniging of polijsten, glaze of wax is wassen of drogen niet meer nodig.
Dus 2x (globaal drogen) en 1x afnemen na kleien bij volledige poetsbeurt.

Ik heb 1400 gsm droogdoek kan ik meerdere keren auto met drogen. Kan ik bovenstaande droogstappen met 1 doek uitvoeren (evt kleine droogdoek erbij).
Zeker bij poetsen is droogdoek met veel gsm ideaal. Bij alleen wassen zou met afspoelen doek doek met minder gsm (bijv 600-800) ook nog lukken maar met meerdere keren drogen bij volledige poetsbeurt lukt dit niet met 1 droogdoek. Dan is een droogdoek met voldoende gsm (1100 gsm of meer) echt een uitkomst.

Ironremover van lak doe ik 2x per jaar. Ironremover velgen doe ik om de paar maanden (iets frequenter dan lak dus, beetje naar inzicht). Ironremover is duur om elke keer te gebruiken en ook niet nodig om elke wasbeurt mee te reinigen.
Als ik dan ironremover toepas dan gebruik eerst alkalische velgenreiniger dan is meeste zooi van velgen en kun je gerichter en dus zuiniger de dure ironremover gebruiken. Dit werkt stuk zuiniger dan vuile velg er direct mee in te spuiten.

Ik reinig bij elke wasbeurt met alkalische velgenreiniger (bijv P&S brakebuster 1:4 of Autofinesse Imperial 1:10) die kun je verdunnen en is dus mooi voordelig. Maakt prima schoon voor tussendoor. Maar ook inspuiten met verdunde apc (1:10) werkt prima om vervuiling snel te verwijderen. Al vind ik alkalische velgenreiniger effectiever.
Brakebuster kun je ook als bandenreiniger gebruiken, dus mooi 2 in 1 product.

Hopelijk zo iets meer duidelijk :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
Nu ik de stappen heb doorlopen en zou kunnen gaan bestellen wringen mij toch nog 2 vragen door het hoofd:

1:
- De auto na het foamen met de hand wassen -> vaste straal eroverheen en droogdoek eroverheen slepen voor drogen.
- Vervolgens met een detailspray ga je over de auto.
- Daarna ga je met de iron remover over heel de auto en moet je je auto weer afspoelen/wassen en afspoelen/drogen.
- Eventueel kleien, daarna en weer wassen + afspoelen/drogen.
- Daarna ga je de auto goed drogen + de ramen/spiegels drogen en geef je eventueel de banden dressing.

Ik vraag me dus af, om het even logisch in mijn hoofd te krijgen, moet je echt telkens na iedere stap weer gaan wassen/afspoelen/drogen.. i

Niet te moeilijk denken. ;)

* Dit is wat je kan doen bij een normale wasbeurt:

1) Foamen.

- Dit is een voorwas om vervuiling los te weken en maakt het aanraken van de lak, bij de handwas, dus veiliger en makkelijker.
- Dit doe je dus bij elke wasbeurt om krassen te voorkomen.
2) Afspuiten met HD.
- Afspuiten van hoog-naar-laag om sop + vervuiling af te voeren.
3) Handwas.
- Met de minst vervuilde delen beginnen, dus zoals eerder uitgelegd.
- Regelmatig de handschoen omdraaien, spoelen en nieuw sop oppakken.
4) Afspuiten HD.
- Afspuiten van hoog-naar-laag om sop + vervuiling af te voeren.
5) De auto correct afspoelen en dus zoveel mogelijk water afvoeren.
- Eveneens van hoog-naar-laag om water af te voeren.
- Bij géén bescherming zal het lastiger zijn, want water zal meer blijven ''plakken''.
- Bij bescherming zal dit water zichtzelf van de auto af laten trekken.
6) Drogen.
- Begin bij de verticale delen, zoals deuren. Dit zijn namelijk panelen waar water sneller vanaf loopt en zijn dus droger.
- Twee á drie spraytjes drooghulp op een deur, met de droogdoek gaan drogen*.
- De doek zal nu al iets meer verzadigd zijn met drooghulp, dus de volgende deur zal waarschijnlijk maar 2 spraytjes nodig hebben.
- Etc etc.

* Ik vouw mijn grote droogdoek meestal 2x dubbel. Dan is hij wat handzamer. Als de auto in een bescherming staat, er is goed gespoeld en ik gebruik de drooghulp, dan vouw ik de doek vaak niet eens meer open voor een droog stuk. Mocht dit niet lukken, kan je de opgevouwen doek even omdraaien en/of openvouwen en een droog stuk gebruiken.



* Wanneer je méér stappen wilt toevoegen aan de normale wasbeurt:

1) Foamen.
2) Afspuiten met HD.
3) Handwas.
4) Afspuiten HD.
5) De auto correct afspoelen en dus zoveel mogelijk water afvoeren.
...

- De auto zou nu niet meer zeiknat moeten zijn. Stel dat er op de liggende delen (dak/motorkap) toch nog veel water ligt, schuif dit er dan gewoon even af met je natte hand. De auto is schoon, dus dit zou geen krassen moeten veroorzaken.
- De auto hoeft niet kurkdroog te zijn.
...
6) De-ironizer.

- Je zal merken dat een goede dekking krijgen om vrij veel product vraagt. Dus spray in een waaiende beweging. (Product verspreiden)
- Op warmere en/of winderige dagen, dan let ik op of het product niet indroogt. Zie ik dit gebeuren, dan nevel* ik wat water op de panelen.
- Na enkele minuten werktijd, pak ik de natte washandschoen en ''was'' de panelen. (Product opnieuw verspreiden en her-activeren)
- Opnieuw enkele minuten werktijd en opletten dat het niet indroogt. (Eventueel weer wat benevelen)
7) Afspuiten HD.
- Niet alleen product wegspoelen, maar alles goed raken met de harde straal. (Alsof je de auto met lak bespuit)
- Eveneens van hoog-naar-laag om het product af te voeren.
...
Eerlijk gezegd; Als ik deze stappen doe omdat ik gewoon een waxje ga smeren of een andere 'simpele' bescherming, dan is het goed afspuiten met de HD voldoende. Zou ik een coating aanbrengen, waarbij een brandschone lak écht belangrijk is, dan zou ik nogmaals wassen.
...
8) Drogen.



ben wel benieuwd bij zeg 2-3 weken wassen hoevaak een stap ongeveer nodig is:

- Iron remover bij wielen schoonmaken + banden scrubben
- Foamen
- Detailspray
- Iron remover over de auto zelf
- Kleien

- De velgen kan je elke week foamen + afspuiten + velgenreinger gebruiken. Je kan ook je banden elke week schrobben. Of dit nodig is, dat zal je simpelweg moeten checken op dat moment.
- Foamen is een voorwas en maakt alles dus veiliger en makkelijker. Dus wanneer je de auto gaan aanraken, zoals bij een handwas, dan is dit een mooi moment.
- Detailspray is in dit geval een drooghulp. Was jij elke week, dan zou je dus ook elke week een drooghulp kunnen gebruiken.
- De gehele auto ontijzeren, dat kan wederom elke week, maar dit zal overkill zijn. Persoonlijk doe ik het alleen bij mijn eigen auto (licht-zilver) als ik 1-2x per jaar de auto heeel goed wil wassen of als ik denk dat de auto wel een polijstbeurtje kan gebruiken. In jouw geval zou ik kijken naar een 1L-fles of zelfs meer, want met een 500ml-flesje zou het wel heel krapjes worden.
- Kleien is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de hele auto ontijzeren; 1-2x per jaar, mits je duidelijk ziet of voelt dat de lak erom vraagt.
 
STAP 1:
Foamen (voorwas) met HD:
- Prima stappen.
- Ik zou de losse lans + Bilt-Hamer kiezen.
... Artico Magico is een prima foam, maar erg mild. Persoonlijk zou ik dit gebruiken op bijv. auto's die in een coating staan en dus van zichzelf al vuil makkelijker loslaat.
... Wanneer je zoiets gebruikt als TouchLess, is het handig om de ''Panel Impact Ratio'' (PIR) te berekenen. Middels de zoekfunctie kan je dit opzoeken en zal het in menig topic worden uitgelegd.
TouchLess vraagt om 4% PIR bij zwaardere vervuiling en 2% bij lichte vervuiling. Middels de berekening weet je hoeveel product je in je foamfles moet doen om daadwerkelijk die 2% of 4% op je lak te krijgen.
Dit komt allemaal niet heeeeeel erg nauw, maar het is wel handig om één keer te doen en te weten hoeveel product/mengsel je steeds in je foamfles moet doen.

Ik heb gisteren en zojuist op het forum gezocht naar hoe ik de PIR bereken en alles wat nog meer erover te lezen viel. Ik lees dus genoeg erover en daarbij ook dat de een zegt 'maak je niet te druk, gewoon op gevoel werken (lees: scheutje foam en aanvullen met water en gaan met de banaan) de ander zegt weer 'bereken 1x en je hebt er plezier van' tot aan reacties 'komt niet nauw'.
Dus ik wil graag je advies volgen om te zoeken en te weten hoe of wat maar ik kom zelfs niet tot een berekening haha.. of ik kijk heel erg ernaast dan schuil ik me graag daarachter.

Ik heb dus een Nilfisk 140 Core - https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-touch-less-snow-foam-5000ml.html - geen auto die in een bepaalde bescherming staat - ga zondag voor de 1e keer foamen en hoef voor nu die keer enkel een station te foamen. Later zal ook eens een Kia Picanto erbij komen.

Uitleg is zeker welkom, kan ook even bepaalde topics weer een 'herstart' geven.. of een link waar ik verder mee zou moeten kunnen. Maargoed, zoek ik op PIR berekenen zal ik toch iets moeten vinden dat ik kan weten wat te doen? In hoeverre het dus belangrijk is, en daar staat toch een ieder anders in..
 
De bereking in dat bericht is voor de PIR bij puur product. De uiteindelijk PIR was 6-7% en is dus wat sterker dan de geadviseerde 2-4%.

Je kan ook het volgende doen;

1) 400ml water in je foamfles. (400ml mengsel is veelal genoeg voor de gemiddelde auto)
2) Mengkaan volledig dicht. (Max product zuigen)
3) In een emmer o.i.d. spuiten tot de foamfles leeg is.
4) In houd van emmer checken.
5) Inhoud emmer (ml) maal 0,02 of 0,04.
Dit getal is het aantal ml aan product wat je in de foamfles doet, dan aanvullen met water tot die 400ml totaal. Dan gaan foamen.

Recent heb ik dit gedaan bij mijn ouders thuis, echter met 500ml in de foamfles:
- Inhoud van emmer was 7900ml.
- 7900 x 0.02 = 158.
Dus kortweg 160ml product, aanvullen met water tot 500ml in de foamfles.
Bij 4% was ik dus al 320ml kwijt, op een totaal van 500ml.
 
Vanavond (gisteren inmiddels) de auto weer eens in de foam gezet + handwas + drogen. Maar wat ik me toch meemaak man man man, of ik snap het (opeens) niet meer of ik doe iets he-le-maal fout? Afijn, kleine inleiding.. gisteren (zaterdag) de auto al van binnen gedaan zodat ik wat tijd 'bespaarde' voor deze avond. Dacht vanavond met 1,5u wel klaar te zijn maar dat werd 2u en had eigenlijk nog zo'n 30min nodig om alles naar wens te krijgen. Heb dat eigenlijk altijd betreft met auto bezig zijn; dat ik max. 30min. tekort kom of ik nu 1u - 2u - of 4u bezig ben. Vanavond om 19u begonnen en werd om 2030u al snel donker dus tot max. 2100u kunnen doortrekken.

Nu morgenvroeg nog de banden voeden en wellicht nog even de binnenkant drogen indien dat nog moet/vochtig is. Dan heb ik snel en basic gewassen/gepoetst. Opnieuw weer geen https://www.carclean.com/nl/poorboy...4Tb32AxSy3zrq-UfLRuDDRFYUozHT5sRoCpMoQAvD_BwE kunnen gebruiken helaas dus weer geen ervaring mee hoe dat werkt. Kan dat spul overigens een dag later alsnog op een gewassen/gedroogde auto gedaan worden of is dan de kans dat er b.w.v. zanddeeltjes of wat dan ook op de lak ligt aanwezig en dus enkel meteen na wassen/drogen doen?

Om nu richting mijn wtf moment te gaan..

Even, opnieuw, de simpele stappen wat ik vanavond heb gedaan in (mijn) volgorde:

- velgen/band nat maken - tire cleaner + borstelen - velgen wassen - afspoelen
- auto in foam
- auto HD afspoelen
- auto handwassen
- auto HD afspoelen
- https://www.carclean.com/nl/monello-acquafobia-500ml.html - direct met HD afspoelen
- drogen.

Dit is toch de 'juiste' volgorde? Dit heb ik al 10x gevraagd en lees het overal en de Youtube video 'hoe je je auto wast' laat dit ook zo zien.

Waarom vraag ik dit?

Ten eerste: zie foto.
Ten tweede: ik heb 4!!!! grote droogdoeken gebruikt + 4 goedkope van de Action (mircodoeken van Spargo) + 3 https://www.carclean.com/nl/monello-peluche-verde-trio-45x45cm.html (volgens mij zijn die nog eens niet voor drogen bedoelt, maar alles was op)

Alle doeken zeik- en zeiknat! Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Kan toch niet alleen een temperatuur dingetje zijn dat het water iets makkelijker blijft liggen vanwege dat het avond is en koeler?

Zelfs de drooghulp die enkele weken terug totaal niet werkte zag ik nu enigszins zijn werk doen toen ik sprayde en meteen met HD eraf spoot (moest veel sprayen overings naar mijn idee i.p.v. 2-3x al gauw 5-6x per paneel) maar zeker geen resultaat zoals in YT video dat ik met 1 droogdoek minimaal water zou moeten kunnen opnemen. Al moet ik er 2 gebruiken, ook prima. Maar ik krijg het nu al 2x niet voor elkaar. Toen ik nog naar wasboxen ging had ik met 2 misschien 3 voldoende.

Nu was ik uitgebreider, beter en zelfs met hulp middelen en het lijkt qua drogen alleen maar een ramp en frustratie. Kost ook veel extra tijd die al schaars is om de auto te kunnen doen gezien dat weinig toelaat.

Wie kan mij helpen? Wat doe ik fout (al denk ik dat ik het gewoon goed doe)? Wat zie ik over het hoofd?

Veel dank alvast voor de antwoorden/hulp.

Groetjes!
 

Bijlagen

  • 20230903_202722.jpg
    20230903_202722.jpg
    344,4 KB · Weergaven: 38
Je stappen / volgorde is prima volgens mij. (Tirecleaner hoeft alleen als je dressing opnieuw gaat aanbrengen)

Welke drooghulp heb je gebruikt?

Welke droogdoek(en) gebruik je en hoeveel gsm (gram per m2 = droogcapaciteit) hebben ze?

Als ze weinig gsm hebben dan zijn ze snel verzadigd en is niet gek dat je er meerdere nodig hebt. Maar met droogdoeken van 1100 gsm of meer (heb zelf 1400 gsm) kun je gemakkelijk 1 auto afdrogen ook als hier nog veel water op ligt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar je foto kijk kan ik mij niet voorstellen dat jij de auto met de open slang methode hebt afgespoeld. Dan zou het een stuk droger moeten trekken.
 
Kan dat spul overigens een dag later alsnog op een gewassen/gedroogde auto gedaan worden of is dan de kans dat er b.w.v. zanddeeltjes of wat dan ook op de lak ligt aanwezig en dus enkel meteen na wassen/drogen doen?
Spray&Wipe kan je op elk moment gebruiken, maar je loopt inderdaad het risico dat je swirls/krassen veroorzaakt des te viezer de auto is.
Als je de volgende dag, of wanneer dan ook, zónder te wassen de auto even wilt afnemen met Spray&Wipe, wees dan lekker gulzig met sprayen, laat de doek het werk doen en gebruikt de lange vezels van je doeken. (Lange vezels pakken meer/beter eventueel vuil op)


- Je stappenplan lijkt mij prima. Al is een tire cleaner alleen nodig als je de banden niet schoon krijgt en/of een dressing niet lekker heeft gepakt o.i.d.
- De eerste foto is letterlijk van een zeiknatte auto die niet is afgespoeld.
- 4 grote droogdoeken + 4 kleine dunne MF-doekjes van de Action + 3 Peluche Verde's.
What the fu... Droog je met natte droogdoeken of raak je de auto er niet mee aan? :p Uit je startpost haal ik dat je minstens één Silk Dryer XL in huis hebt.
Ik kan maar een aantal dingen bedenken;
1) Je laat de auto zeiknat.
(Maar dan zou één grote droogdoek een auto nog steeds 99% kunnen drogen)
2) Je hebt de doeken verkeerd gewassen en/of wasverzachter gebruikt en/of in de hete droger gedaan.
Dit soort dingen kunnen het absorptievermogen van de doeken sterk verminderen. De doek kan dan nog wel nat aanvoelen, maar de vezels zijn niet (meer) in staat te doordrenken met vloeistof.
Vier grote, vier slechte dunne én drie Peluche Verde's... Onmogelijk dat een auto dan nog nat is.
Ik gebruik zelf de Silk Dryer XL's en doeken die hier enorm op lijken. Zelfs wanneer ik een vochtige droogdoek erbij pak, omdat deze nog vochtig op de waskar lag van een vorige wasbeurt, kan ik met Spray&Wipe erbij makkelijk nóg een auto drogen.

- De Wetcoat is géén drooghulp. Daarvoor heb je de Spray&Wipe.
- Spray&Wipe gebruik je niet vóór het afspuiten, maar als drooghulp.
- Zoveel sprays Wetcoat op één paneel is vragen om problemen, namelijk vette vegen en wazen.
- De foto laat wel zien dat er iets van bescherming op de auto zit. (Beading)

Het lijkt er sterk op dat je producten (en handelingen) door elkaar haalt?
 
Bedankt allen voor reactie!

Even 2 dingen die mij door het hoofd schieten:

- ik heb dus de wet coat (Monello Aquafobia) gebruikt, waarom is dat geen drooghulp? In de video zoals ik heb benoemd gebruiken de heren dat na het handwassen - afspoelen - wetcoat erop en met open slang direct afspoelen.
Nu heb ik het, wegens dat een of enkele pesonen dat eens hebben benoemd, dat met HD afgespoeld en daarna niets. Wat ik nu natuurlijk ben vergeten is na het afspoelen met HD alsnog met open slang eroverheen gaan? Zou dat de 'fout' zijn dan? De heren van CC doen in het filmpje het direct met open slang maar zoals ik in eerdere post heb vermeld had ik echt 0 effect.. nu enigszins.

- Ik dacht juist, ook vanwege het wassen filmpje, dat die spray & wipe pas na het drogen tevoorschijn komt? Maar dat moet dus al na het wassen gebruikt worden en met open slang gebruikt worden?

Maar buiten alles vraag ik me toch nog iets af.. er zijn genoeg mensen die nooit een drooghulp gebruiken en alleen met slang of HD afspoelen dus ook de auto zo nat blijft. Dan vind ik het nog steeds gek dat ik zoveel doeken nodig had, en paar weken terug in feite hetzelfde heb gedaan en 'maar' 3 doeken nodig had.

Denk je dat het item drogen makkelijk zou moeten zijn, heb je nog genoeg vragen en hulp nodig haha. Gelukkig is er ruimte voor vragen..
 
Het is inmiddels al meerdere keren verteld door meerdere personen, maar dus nu nog maar een keer... ;)

Ik neem aan dat je > dit < filmpje bedoeld? (Timestamp op Aquafobia)
- Hier is duidelijk uitgelegd dat je de wetcoat aanbrengt en goed afspuit. Vervolgens ga je gebruik maken van de sheeting middels een open slang / vaste straal om zoveel mogelijk water af te voeren voordat je gaat drogen.
- Je geeft aan dat jij de wetcoat met de HD hebt afgespoten. Dan zou je, zelfs wanneer je het ''verkeerd'' gebruikt, flinke beading en sheeting moeten hebben. Zeker wanneer je 5-6 spraytjes per paneel hebt gebruikt i.p.v. de 2-3 spraytjes.
Mijn voorkeur gaat uit naar afspuiten van een wetcoat middels HD, omdat je dan zeker weet dat er geen product achter blijft wat voor vlekken kan zorgen.
Je SPOELT niet af, je SPUIT af.
- Je auto insprayen met een 'drooghulp' en vervolgens de auto zeiknat spuiten, is nou niet bepaald een 'drooghulp'. Het helpt bij het natmaken. ;)

STAPPENPLAN (Kort door de bocht) :
1) Voorwas
- Afspuiten HD.
2) Handwas
- Afspuiten HD.
3) Aquafobia per paneel aanbrengen + afspuiten HD.
- (Indien een bescherming nodig is. Hoeft zeker niet wekelijks)
4) Afspoelen met open slang / vaste straal.
- Zoveel mogelijk water afvoeren.
5) Drogen.
- Eventueel met een drooghulp erbij. (Spray&Wipe)
- De drooghulp gebruik je dus bij het drogen. Wanneer je met de droogdoek de boel wilt afdrogen, spray je wat op het paneel en/of doek en gaat drogen.


''Er zijn genoeg mensen die nooit een drooghulp gebruiken en hun auto afspoelen met een open slang of HD en de auto ook zo nat blijft''
- Uuuh, nee. ;) Je gaf zelf al aan dat je de auto ''afspoelde'' met de HD en dan nevel je vrij veel water over de auto die ook nog eens in een bescherming staat. Als gevolg krijg je veel beading en dus veel water wat achterblijft op de auto. (Zoals te zien op je foto) Een onbeschermde auto, daar slaat het water dood op de lak/ramen/etc. en blijft er sowieso minder water achter.
- Dus: Beter afspoelen met de tuinslang. Je kan de auto vrijwel kurkdroog maken door te ''drogen met water''. Dan heb je aan jouw grote Silk Dryer ruimschoots genoeg, zeker als je een drooghulp erbij gebruikt.
STAPPENPLAN (afspoelen vaste straal) :

- Dit is hoe ik het doe en dan ben ik niet nauwkeurig:
1) Aan een zijkant staan --> Water van dak en voorruit af spoelen. (Ook achterruit bij sedan)
2) Aan een zijkant staan, bij de kont --> Vaste straal water van de ramen naar de dorpel laten stromen terwijl ik naar de neus loop.
3) Aan de zijkant staan, bij de neus --> Water van de motorkap af spoelen.
4) Andere zijkant, herhalen stap 2.
5) Bij de kont staan --> Vaste straal van de achterruit naar de bumper laten stromen.
... Als je stootstrippen o.i.d. hebt, dan bestaat de kans dat je vaste straal water wordt onderbroken en moet je even onder de strippen nogmaals afspoelen.


Hieronder twee filmpjes waarbij ik de motorkap (liggend paneel) ''sheet'' en ook de zijkant (staand paneel).
Ook zie je hier die stootstrippen waar ik op doelde, waarbij de vaste straal uiteen valt. -->




Ook een filmpje waarbij je het verschil kan zien tussen slechte/géén bescherming en goede bescherming -->

 
Ter aanvulling op Quantoxx:

Je haalt 2 dingen/stappen door elkaar denk ik.

1. Water voor drogen met doek zoveel mogelijk van de lak halen dmv open straal methode:
Voordat je met doek gaat drogen wil je zoveel mogelijk water van lak hebben / al zo droog mogelijk oppervlak hebben.
Bij beschermde auto = waterafstotende lak kun dit goed doen door met tuinslang met open straal (lage druk) het restwater op lak mee te nemen. Zit er geen waterafstotende laag op de lak dan werkt dit niet (zie laatste bovenstaande filmpje van Quantoxx) en kun je net zo goed alleen met hd afspuiten (dan blijft er minder water op lak dan dat je met open straal op onbeschermde auto gaat afspoelen) en gewoon gaan drogen of deze beschermlaag alsnog snel aanbrengen en wel met open straal werken.
In filmpje (van Tim en Johan) was beschermlaag / waterafstotendheid nog niet aanwezig en gebruikte ze een wetcoat product (Monello Aquafobia) om dit snel aan te brengen. Om daarna met open straal water van lak af te voeren af te sheeten (= te drogen met water).

Een wetcoatachtig product is dus hulpmiddel om snel bescherming aan te brengen, zodat je open straal methode te kunnen gebruiken. Is je lak al voldoende waterafstotend (door wax/sealant/coating) dan hoef je dit dus niet te gebruiken, heeft dan geen toegevoegde waarde.

2. Middel gebruiken om droogdoek makkelijker over lak te glijden.
Niet alleen bij wassen moet je opletten dat je geen krassen maakt, maar dit speelt ook (misschien nog wel meer) bij het drogen met een droogdoek. Om wrijving en dus kans op krassen te verminderen kun je een drooghulp gebruiken (bijv een detailspray zoals Spray and Wipe of Perfetto). In plaats van slepen kun je ook deppen met droogdoek om wrijving te verminderen.

Conclusie zijn beide hulp bij drogen, alleen wordt de term 'drooghulp' wordt gebruikt voor de detaillerspray die je gebruikt bij drogen met de droogdoek om wrijving te verminderen.

Naast hulp bij drogen kun je detaillerspray ook gebruiken om lak na te lopen / plekjes weg te halen. Wat Johan en Tim in filmpje deden.

Succes en plezier en maak het vooral niet te moeilijk, processtapjes zijn niet heilig ;) Hopelijk zo stuk duidelijker. :)
 
Het is inmiddels al meerdere keren verteld door meerdere personen, maar dus nu nog maar een keer... ;)

Ik neem aan dat je > dit < filmpje bedoeld? (Timestamp op Aquafobia)
- Hier is duidelijk uitgelegd dat je de wetcoat aanbrengt en goed afspuit. Vervolgens ga je gebruik maken van de sheeting middels een open slang / vaste straal om zoveel mogelijk water af te voeren voordat je gaat drogen.
- Je geeft aan dat jij de wetcoat met de HD hebt afgespoten. Dan zou je, zelfs wanneer je het ''verkeerd'' gebruikt, flinke beading en sheeting moeten hebben. Zeker wanneer je 5-6 spraytjes per paneel hebt gebruikt i.p.v. de 2-3 spraytjes.
Mijn voorkeur gaat uit naar afspuiten van een wetcoat middels HD, omdat je dan zeker weet dat er geen product achter blijft wat voor vlekken kan zorgen.
Je SPOELT niet af, je SPUIT af.
- Je auto insprayen met een 'drooghulp' en vervolgens de auto zeiknat spuiten, is nou niet bepaald een 'drooghulp'. Het helpt bij het natmaken. ;)

STAPPENPLAN (Kort door de bocht) :
1) Voorwas
- Afspuiten HD.
2) Handwas
- Afspuiten HD.
3) Aquafobia per paneel aanbrengen + afspuiten HD.
- (Indien een bescherming nodig is. Hoeft zeker niet wekelijks)
4) Afspoelen met open slang / vaste straal.
- Zoveel mogelijk water afvoeren.
5) Drogen.
- Eventueel met een drooghulp erbij. (Spray&Wipe)
- De drooghulp gebruik je dus bij het drogen. Wanneer je met de droogdoek de boel wilt afdrogen, spray je wat op het paneel en/of doek en gaat drogen.


''Er zijn genoeg mensen die nooit een drooghulp gebruiken en hun auto afspoelen met een open slang of HD en de auto ook zo nat blijft''
- Uuuh, nee. ;) Je gaf zelf al aan dat je de auto ''afspoelde'' met de HD en dan nevel je vrij veel water over de auto die ook nog eens in een bescherming staat. Als gevolg krijg je veel beading en dus veel water wat achterblijft op de auto. (Zoals te zien op je foto) Een onbeschermde auto, daar slaat het water dood op de lak/ramen/etc. en blijft er sowieso minder water achter.
- Dus: Beter afspoelen met de tuinslang. Je kan de auto vrijwel kurkdroog maken door te ''drogen met water''. Dan heb je aan jouw grote Silk Dryer ruimschoots genoeg, zeker als je een drooghulp erbij gebruikt.
STAPPENPLAN (afspoelen vaste straal) :

- Dit is hoe ik het doe en dan ben ik niet nauwkeurig:
1) Aan een zijkant staan --> Water van dak en voorruit af spoelen. (Ook achterruit bij sedan)
2) Aan een zijkant staan, bij de kont --> Vaste straal water van de ramen naar de dorpel laten stromen terwijl ik naar de neus loop.
3) Aan de zijkant staan, bij de neus --> Water van de motorkap af spoelen.
4) Andere zijkant, herhalen stap 2.
5) Bij de kont staan --> Vaste straal van de achterruit naar de bumper laten stromen.
... Als je stootstrippen o.i.d. hebt, dan bestaat de kans dat je vaste straal water wordt onderbroken en moet je even onder de strippen nogmaals afspoelen.


Hieronder twee filmpjes waarbij ik de motorkap (liggend paneel) ''sheet'' en ook de zijkant (staand paneel).
Ook zie je hier die stootstrippen waar ik op doelde, waarbij de vaste straal uiteen valt. -->




Ook een filmpje waarbij je het verschil kan zien tussen slechte/géén bescherming en goede bescherming -->


Mijn excuus, ik ben door vooral de benaming drooghulp helemaal in de war gekomen i.c.m. de producten en dat haalde ik flink door elkaar.
Vorige week een vriend zijn auto gedaan, daar ging het inderdaad hoe het zou moeten gaan.. stukje bij beetje kom ik tot het resultaat wat je in jou video's hebt laten zien als ook jou uitleg.

Dankje! Dit maakt het voortaan leuker, makkelijker en zoals je al eerder benoemde moet je het gewoon een paar keer doen om te merken hoe alles werkt!