• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto opdelen tijdens kleien? + nog wat vraagjes

MCMan

Detailing addict
9 okt 2012
60
65
Gisteren nog wat tips gevraagd bij CarClean (bedankt daarvoor trouwens!)
Dan slaap je er een nachtje over en borrelen er weer nieuwe vragen op :schaam
Heb eea nagekeken in de handleidingen maar geen direct antwoord gevonden.

Wanneer je een auto gaat kleien, is het verstandig om de auto op te delen. Je hebt dan 2 stukken klei.
Vraag 1 is dan:
Hoe deel je de auto op? denkbeeldige streep over de auto leggen in een boven- en onderkant? Hoe doen jullie dat dan, eerst de gehele "bovenkant" gevolgd door de "onderkant", om-en-om of op een totaal andere manier?

Vraag 2: Wat kun je het beste wel en niet gaan kleien?
Lak is duidelijk natuurlijk maar bevoorbeeld:
Ruiten?
Chroom kunststof ? (aan de voorkant van een auto meestal)
Koplampen?
 
Je moet er gewoon voor zorgen dat je de klei regelmatig opnieuw kneed, zodat je weer een schoon stuk hebt.
Als je niet in de zon staat kun je makkelijk het gehele dak doen zonder hem droog te maken. Gewoon op tijd je klei kneden:)^

Glas kleien kan ook, een ruit houdt ook veel vuil vast door alles wat er tegenaan vliegt. Het is beter voor je ruitenwissers en de hechting van nieuw vuil.
Kunstof niet doen, dat maak je schoon met een ontvetter als een 'all purpose cleaner' om hem later met een kunstof dressing te behandelen.
Daarnaast blijft de klei achter de structuur van het kunstof plakken en dat wil je niet:D
 
Ik klei zelf altijd in denkbeeldige vakken van 40*40 cm. Als ik dan dat stuk heb gedaan neem ik het af met een microfiber doek, kneed ik klei opnieuw, en begin het kleiproces opnieuw op een nieuw stuk. Je kan je te behandelen paneel wel in 2 delen opdelen, maar ik vind dat zelf onprettig werken omdat je nooit een heel geweldig resultaat krijgt (althans voor mijn gevoel). Daarnaast is de kans dat als je het in tweeën opdeeld dat je stukken gaat overslaan wat natuurlijk weer niet de bedoeling is.

Ik klei zelf af en toe met een NIEUW stukje klei de ramen, en dit alleen wanneer ze echt vies zijn. Chroom durf ik je eigenlijk niet echt te zeggen, ik was het en behandel het daarna altijd met meguiars all metal polish.
 
Ik klei van boven naar beneden en de meest vuile stukken achter de wielen het laatst.

Als je bvb 2 stukjes klei hebt en je kan niet binnen staan , dan neem je best een emmer (met grittguard) met warm water en wissel je de klei af als ie wat vuil is . (vooral handig als het wat kouder is) Dan laat je het gebruikte stuk "weken" in het water en kan je verder met het stuk dat reeds in het water lag.

Er wordt niks "afgemeten" , deel per deel wordt gedaan en meestal van voor naar achter. (mijn oudste dochter kleid 1 kant , ik de andere :-" )
Bumpers en de meest vuile delen achter de wielen worden als laatste gedaan .

Ik neem niks af met een doek , de wagen wordt na het kleien ruim afgespoeld en afgedroogd. (met s&w 1/1 )

Als het warmer is én zon (geen schaduwplek mogelijk) spoel ik de reeds gekleide stukken al af .

Je kan ook na het kleien de auto terug wassen ............duurt niet lang vermits ie al "proper" staat .

Als je glazen koplampen hebt , kan je ze ook kleien , de meeste zijn echter van plastic en die kan je ook goed proper maken met de achterzijde van een mf-handschoen (de insekt-weg-zijde) .

Als je na het kleien gaat polijsten kan je de koplampen (en achterlichtblokken) mee polijsten. Wel opletten dat je dan niet te warm polijst (= plastic )

De volgende kleibeurt kan je met een nieuw stuk aanvatten en de reeds gebruikte dient dan voor de vuilere delen.

Soms is het handig om na het wassen en spoelen iron-x te vernevelen over heel je wagen (en zeker goed naspoelen ) , kleid achteraf makkelijker. Is ook zo voor teerverwijderaars : wat reeds weggeweekt wordt hoef je niet meer te kleien en zo blijft je klei langer nieuw .

Klei heb je nooit genoeg : af en toe valt er wel eens een stukje ]-0 = vuilbak....
 
Goeie en heldere tips weer..thanks mannen...!

@grandscenicman
Doe je de s&w altijd verdunt gebruiken of alleen wanneer je lube bij het kleien nodig hebt ..?

Heb nu zelf een mothers all-in-one setje gekocht waar een fles showtime bij zat maar ben wel benieuwd hoe je dat doet.
 
Thanks Aficior,
Heb ook nog een aardig gebruikte fles PB S&W flesje liggen die ga ik eerst maar ns even afmeten en verdunnen tot 1:1;)
 
Zojuist deze postings doorgelezen en toch nog maar even voor de zekerheid. Met kerst wordt mijn eerste keer kleien - heb de mothers set. Begrijp ik het goed dat ik de detailing spray die in het pakket zit 1:1 kan verdunnen om als lube te gebruiken. Zou wel mooi zijn als ik dat goed begrepen heb. En hoeveel lube heb ik ongeveer nodig om mijn hele auto te doen (Citigo) die er nu nog totaal niet vies uitziet.

Alvast dank voor het meedenken/ reageren.
 
De spray & wipe uit bovenstaande posten kan je 1:1 verdunnen, of dat ook met de Mothers kan die jij hebt gekozen weet ik niet.

Normaliter moet je met 500ml een heel eind kunnen komen en is het vaak wel genoeg voor een klein formaat auto zoals de jouwe.
 
Showtime kan inderdaad ook 1op1 verdund. Je zult aan zo'n 400ml zeker genoeg hebben. (ik klei met royaal lube)
 
ivo's en juffer1, dank voor jullie super snelle reactie.

Goed om te weten dat ca 400 ml genoeg voor mijn auto moet zijn en nog beter dat ik het 1:1 kan verdunnen. Helemaal super.:)
 
Hangt allemaal af van hoeveel vuil er op je lak zit en hoeveel je gebruikt.....

Ik kom nooit toe met 400 ml , liever wat natter kleien dan te weinig denk ik maar.

Je kan misschien 1 stuk klei in 2 snijden en die om de beurt gebruiken .........voor het geval er 1 moest vallen :ja

Ook kan je de klei in een bakje met warm water leggen , kneed makkelijker met dit weer . (ook als je binnen werkt )
 
De auto is nu helemaal niet vies - heeft nog geen 400 km gereden en is nadat hij uit de garage kwam meteen in de wax gezet (Lidl bij gebrek aan beter en beter weten op dat moment).

Door de sneeuw heeft hij ook nog niet gereden - morgen als het niet glad is op de wegen een stukje en de komende 2 weken paar keer naar mijn werk op en neer. Dus vermoed dat het met de vuiligheid daarna ook best wel zal meevallen, althans dat hoop ik.

Als ik de lube ga gebruiken wil inderdaad ook royaal gebruiken en daarom is het fijn om te weten dat ik hem kan verdunnen. Met bijna 1 liter zou ik toch wel de hele auto mee moeten kunnen doen lijkt me. (Heb voor mijn volgende bestelling maar vast DJ slippery clay lube in mijn wagentje gezet met een refill zodat ik niet zonder kom te zitten. Of kan ik beter voor een andere lube gaan?).

Op advies van ... ga ik inderdaad de klei opdelen en het niet gebruikte stuk in warm water leggen - voor het kneden + meteen schoonspoelen van vuil.

Dank voor het meedenken end e wijze raad!
 
Hmm, ik denk dat je niet eens hoeft te kleien..botherham zakje erbij, vingers erin en over de lak glijden om te voelen of er al smerigheid opzit..
 
Als ie nieuw is zal het idd een makkie zijn om toe te komen met je spraylube.

Is hier al meer voorbij gekomen : indien je DJ-concentraatje gebruikt na de showtime van mothers heb je kans dat je klei gaat brokkelen door 1 of andere reactie van de klei + showtime+DJ-concentraatje (heb dit zelf ook al ondervonden en heb nu reeds meer dan 1 liter showtime staan om als detailerspray te gebruiken )

Ik vind die DJ best goed om mee te kleien , is 1 van de goedkopere en betere produkten om je lube mee te maken .

S&W gaat zeker 1/1 maar vind ik in vergelijking erg duur tov zo'n concentraatje . Zelf gebruik ik na het wassen van m'n auto de S&W 1/1 als detailerspray om de auto af te drogen .(wordt door mij nooit puur gebruikt maw , en zo kom ik 2 keer zolang toe :-" )

Heb je geen iron-x in je bezit om de wagen mee in te sprayen voor je gaat kleien (en ook ruim afspoelen dan ) , helpt reeds veel van (ijzer)vuil weg te nemen en je hebt nog minder kans op marring .

Zeker niet vergeten om foto's te maken ;)

@MCMan : best altijd kleien hoor , je wil niet weten wat er op een nieuwe auto zit door bvb transport of andere.
 
Boterham test zal ik uitproberen na het wassen. Doch denk dat ik gewoon daarna wat er ook uitkomt gewoon ga kleien al is het alleen maar te kijken hoe dat dat nu gaat.

Dat is goed nieuws dat toekomen met lube makkelijk zal gaan.

De DJ wilde ik gaan gebruiken als de spray van mothers op is. Dus na weer een nieuwe was- klei en wax beurt. DJ gebruiken met nog niet gebruikte klei van mothers kan dat dan wel? want dan is er nog geen "besmetting" met mothers spray?

Of gewoon nieuwe spray van mothers bestellen en die gebruiken totdat de klei van mothers op is? En daarna pas op DJ klei + lube overstappen?

Wat bedoel je met S&W? De (merk) afkortingen zeggen me, helaas, nog niet zoveel?

Ik heb nog geen iron-X - die staat op mijn verlanglijstje. Viel buiten mijn budget deze keer. Heb inmiddels ook al geconstateerd dat mijn 2e bestelling - ergens voorjaar ook al weer aardig in de papieren begint te lopen.

Dit staat inmiddels op het verlang lijstje: Als iemand nog suggesties heeft door iets weg te laten of vervangen door een ander product .... ik hoor het graag ;)
Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer - 300ml
Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml
Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant - Geschikt voor Grit Guard
Grit Guard - Zitkussen - Zwart - voor Grit Guard Emmers
Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml
Dodo Juice - Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 500ml
Grit Guard - Gamma Seal - ROOD
C.Pro C.Quartz - Reload Spray Sealant - 400ml
Metropolitan - Micro Cleaning Tool Kit
Monello - Wheel Woolie - Medium
Scratch Shield - Scratch Shield - Rood
C.Pro C.Quartz - Iron.X Velgenbundel

Kun je me uitleggen wat dan de volgorde van autowassen is met met Iron-X? Is dat:
1. Foamen
2. Wassen
3. Sprayen + afnemen Iron-X
4. Kleien
5. stap 1,2 van Mother's doorlopen (California Gold Step 1 Pre-Wax cleaner/ California Gold Step 2 Sealer & Glaze)
6. Collinite 845 wax
7. Mother' stap 3 wax als top laag (California Gold Step 3 Pure Carnauba Liquid Wax)
8. Ramen behandelen met Reload nadat ze goed ontvet zijn.
9. Spiegelkappen/ gril/ wieldoppen ook nog even behandelen met Reload



Nogmaals dank voor alle reacties iedere keer - ik leer hier enorm veel van. Top! :)^
 
Ik zou de Turle laten voor wat het is, als je het raam gewoon mee clayed en voorziet van een laagje reload dan werkt dat minstens zo goed.
Ook de wheel sealant heeft voor mij geen toegevoegde waarde, reload werkt ook hier net zo prima en al zou het een week of 3 korter blijven zitten : het scheelt je toch weer 20 euro.

Als ik trouwens naar je lijstje kijk dan zie ik maar 1 emmer ? Ik weet niet of je hem al hebt maar zorg dat je er iig een 2de bij vindt/zoekt/koopt & gebruikt want wat er niet inkomt, hoeft er ook niet uit.

De Mothers clay kan je in principe met zowel Spray&Wipe (S&W), Born Slippy (BS) als met de lube van Mothers gebruiken. Welke je zelf het prettigste vindt is een kwestie van uitproberen.
Qua kosten maakt het elkaar niet zoveel uit, de redenatie van GSM gaat mijn inziens alleen op als je zoals hem 10 auto's in een week doet. Als je zoals een gemiddeld detailer hier 1x per maand of 1x per 2 maanden een keer een auto doet vindt ik die bedragen onderling te verwaarlozen. Ook hangt het er een beetje vanaf hoeveel lube je per auto gebruikt. Zoals Ivo ook al aangaf kan je met 400 / 500 ml zeker een hele auto doen.

Wat GSM zegt over het gebruik van de Mothers clay & lube is helaas wel waar, de Mothers lube heeft als nadeel dat het heel slecht overweg kan met een van bovenstaande andere lube's.
Zelf gebruik ik de clay de ene keer met de S&W en de andere keer met de BS en dat gaat prima.
Als je de clay een keer hebt gebruikt met de Mothers lube dan zou ik die niet meer gebruiken met een andere middel.

Even terugkomend op de reactie van McMan : altijd clayen, zeker als je later machinaal aan de slag gaat.
Dat een lak glad voelt wil zeker niet zeggen dat een lak ook schoon is.
Het eindresultaat wordt met name in de eerste stappen bepaald en is zeker van toegevoegde waarde !

Wat betreft je stappenplan, dat zou ik als volgt doen :
1. Foamen
2a. Wassen
2b. Afspoelen
3a. Sprayen Iron-X
3b. Afspoelen (zeer grondig doen !)
4a. Kleien
4b. Afdrogen
5a. Stap 1 van Mother's doorlopen (California Gold Step 1 Pre-Wax cleaner)
5b. Stap 22 van Mother's doorlopen (California Gold Step 2 Sealer & Glaze)
5c. Deze laten curen en dan afnemen
6a. Na het afnemen van de glaze 10 - 15 minuten wachten en dan Mother' stap 3 wax (California Gold Step 3 Pure Carnauba Liquid Wax)
6b. Deze laten curen en dan afnemen
7a. Na het afnemen van de Mothers wax 10 - 15 minuten wachten en dan de Collinite 845 wax aanbrengen
7b. Deze laten curen en dan afnemen
8. Ramen behandelen met Reload nadat ze goed ontvet zijn.
9. Spiegelkappen/ gril/ wieldoppen ook nog even behandelen met Reload.
 
Ga ik dan doen - turtle inmiddels uit mijn lijst verwijderd net als de wheelsealant.

Qua emmers - ik weet dat hij er maar 1x opstaat maar bestel er wel 2.

Dat is goed om te horen dat de clay met verschillende lubes gebruikt kan worden - dan ga ik na de mothers eerst maar de Born Slippery van Dodo Juice gebruiken en uitproberen. De S&W van welk merk is dat - ik kan hem niet vinden?

Ben benieuwd of ik dat inderdaad haal de 400/ 500 ml voor de auto. Laat ik nog weten.

Dan ga ik de eerste klei - althans het stuk - waar ik mee begin opmaken met de lube van Mothers. Ik neem aan dat de klei toch zeker wel kan gebruiken om de auto 2x te kleien? Of ben ik dan te optimistisch? Dan weet ik of een een extra mothers lube bij de volgende bestelling moet doen of niet.

Dank voor je uitgebreide uitleg $$)
 
Bij kleinere of relatief schone auto's kun je een wagen meerdere malen met een stuk klei doen.
Genoeg "vouwen", beter 3x teveel dan 1x te weinig. Dit geeft minder kans op marring of zelfs krasjes.
Qua lube,lekker eerst met de showtime 1:1 werken, daarme kun je jouw auto wel 2 of misschien 3x kleien :)
 
Dat is goed om te weten dat ik er meerdere malen mee kan doen.

Zal de nodige malen vouwen - super tip! :)^

Zal ik gaan doen - zou mooi zijn als ik er in ieder geval 2x mee kan doen.