• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto wassen met borstel aan tuinslang

Knight100NX;339111 zei:
Kan wel zeggen dat ik tot groep 3 hoor alleen moet ik nog veel leren.

maar om op mijn auto een goeie basis te leggen zal ie denk ik eerst goed gepolijst moeten worden

Ik denk dat je aan de verkeerde kant wil beginnen, zorg eerst dat je het wassen onder de knie hebt (ik weet dat het lullig klinkt, maar zo is het niet bedoeld), als dat een beetje routine begint te worden (en je niet steeds automatisch in verkeerde oude gewoonten terugvalt), begin je met kleien (om álle vuil van de lak te krijgen), en daarna een glaze en een wax aanbrengen. Dan kun je op een later tijdstip extra stappen zoals cleaner- en polijst-stappen toevoegen.

Als je begint met polijsten en de rest nog niet onder de knie hebt, kun je al heel snel weer beginnen met polijsten (en dat kost je dus veel meer tijd).
 
Ik begrijp wel wat Knight100NX bedoeld......Maar

@ Knight100NX Je wil geen krassen maar je wil wel een borstel? Dat spreekt elkaar tegen. Borstels geven krassen en zeker het type (met die niet zo zachte haren) die ze daar gebruiken.

Je kan nog beter met een washandschoen een éénemmersysteem gebruiken dan een borstel. En de wasstraat is ook een krasveroorzaker en het vuil gaat er soms niet eens af.

En over het twee emmersysteem zo veel meer werk is het nu ook weer niet dan een één emmer systeem. Éen emmer sop en één met gewoon water waar je de handschoen in uit spoelt. En als je tijdens het wassen al die ander dingen ziet dan moet je hem eens een grote beurt geven. Dan heb je daarna minder te doen. Ik pak daarn dan iedere keer een onderdeel na het wassen aan. Het dak, de motorkap, de rubbers, de onderzijde van de dueren want dat is een rotklus.....En dan gaat het geheel dus ook niet zo snel achteruit. Regelmatig onderhoud voorkomt onaangename verassingen en een hoop werk ineens.

Wat ik ook wel eens doe (de hel straat lacht zich rot ik weet het zeker....) als het hard regend even een emmer sop met washandschoen erover. Afspoelen doet de regen.....klaar.

Groeten GdV
 
In de regen auto wassen heb ik ook wel eens gedaan :) maar dan wel een regenbui op een warme zomerdag.

en over die borstel was meer een idee die bij me op kwam omdat je dan toch wat verder van de auto staat en dus minder details ziet, hoop dat ik duidelijk genoeg ben in wat ik bedoel. Heb namelijk met een was handschoen de neiging om met m'n neus op de lak te gaan zeg maar :p

maar misschien is dat mijn perfectionisme ook wel en kan ik moeilijk accepteren dat een auto door gebruik toch krasjes krijgt ^^

maar ik zal eens zorgen dat ik de juiste spullen in huis krijg en eens aan de slag ga met jullie tips.
 
Dat afspoelen in de regen geeft bij mij niet echt het gewenste resultaat ... voornamelijk in de periode maart - september. Er zit dan zoveel "rommel" in de lucht (zoals stuifmeel, zand, etc) dat dit dan niet mooi "schoon" opdroogt. Ik heb de mazzel dat 200 meter verderop een goede wasbox zit waar ik (is overdekt dus lekker beschut) mijn auto altijd volledig was of alleen een snelle afspuit beurt geef (dubbelzinnig dat laatste :)).
 
Wij wassen juist met een 'handschoen' omdat je dan de details ziet...

Denk dat er op dit forum alleen maar perfectionisten zitten
 
Ik denk dat de TS de borstel bedoeld de je in het filmpje ziet : vanaf 3:20 zie je deze volledig......

Moest ik zulke borstel kunnen spotten in mijn buurt , ik zou er de onderste delen mee durven wassen , hoef ik tenminste niet meer zoveel te bukken met mijn versleten rug :grinning:
 
Lol, dit filmpje laat mij voor het eerst realiseren dat ik gewoon te lang op een plek sta te poetsen :p ik moet er eigenlijk gewoon voor zorgen dat ik goed materiaal heb en dan in plaats van boenen gewoon 2-3 keer over 1 plek en dan verder. Vliegen en ander vuil zal soieso minder snel hechten wanneer ik het schoonmaken onderhoud. Het kan zo simpel zijn xD
 
johnsdale;339147 zei:
Wij wassen juist met een 'handschoen' omdat je dan de details ziet...

Denk dat er op dit forum alleen maar perfectionisten zitten

Dat is ook zeker de bedoeling, maar soms wil je ook ff je auto snel wassen en vind ik het zelf heel vervelend dat ik dan toch weer een hele dag er mee bezig ben :p

Op moment dat ik m'n auto grondig wil aanpakken maakt tijd me uiteraard niks uit
 
Vanmorgen heb ik mijn Fiesta gewassen. Alleen aan klaarzetten, wassen & drogen en opruimen ben ik een uurtje kwijt. Volgens mij is dat redelijk "binnen de tijd"!?
 
Zoals reeds aangeven is het wassen met een 2EM systeem en 1 (liever 2) washmitt's echt niet heel veel tijdrovender hoor. Zorg inderdaad dat je een keer een volle dag tot je beschikking hebt zodat je de auto grondig kan aanpakken en strak in de wax kan zetten. De keren erna volstaat zoals reeds aangegeven met afspuiten of met de hand wassen. Dit laatste hoeft je echt niet veel tijd te kosten:

1. Rijden naar de dichtsbijzijnde wasbox (indien je niet thuis kan wassen) = gemiddeld 3 minuten (waarschijnlijk net zoveel tijd als thuis je spullen pakken, slang uitrollen etc)
2. Foamen auto = 3 minuten
3. Vullen twee emmers, 1 water en 1 met shampoo = 2 minuten
4. Afspuiten auto (foamlaag verwijderen) = 1 minuut
5. Lekker met het handje de hele auto wassen en regelmatig spoelen = 10 minuten
6. Velgen met een sopje schoonmaken, 2 minuten per velg? = 8 minuten
7. Auto afspoelen = 3 minuten
8 Auto drogen = 5 minten.

----------------------------------
Totaal: 35 minuten

Uiteraard is bovenstaande met een knipoog en ligt het sterk aan hoe vuil je auto is ... dan zou het sneller kunnen maar ook iets meer tijd kunnen kosten. Ik bedoel maar te zeggen dat tussentijds (1x per week of per 2 weken) wassen echt niet veel tijd hoeft te kosten. Daarnaast is het toch een stukje ontspanning? Je kan vast ergens een half uurtje vrij maken.

Wat ik zelf wel prettig vind is dat ik een basis set aan wasspullen in de auto heb liggen zodat ik elk moment kan besluiten om een wasbox op te zoeken en de auto met de hand te wassen. Zo ga ik redelijk vaak uit mijn werk eerst even langs de wasbox, kan meteen heeft hoofd leeg gemaakt worden en is de auto weer proper :) :D
 
Ik was hem ook regelmatig bij de wasbox, werkt prima precies zoals Renzo aangeeft. Alleen foamen gaat helaas niet + emmers moet ik hier thuis vullen.

Gaat makkelijker dan thuis hier alles aansluiten en opruimen, 2 slangen anders haal ik het al niet (toch maar is een keer met me vader overleggen om een Gerdena wandhaspel te kopen:-b ), HD uit de kast en alles aansluiten is toch meer werk!
 
Ik was mijn auto gewoon voor de deur en ik denk dat dat niet per se meer tijd zou kosten moeten als een wasstraat.
Ligt ook aan het gestelde doel en ikzelf wil graag eer van mijn werk.
Leent het weer zich ervoor dan doe ik em wat uitgebreider aanpakken qua wasbeurt.
Heb ik geen tijd of is het slecht weer bv spuit ik em gewoon ff alf voor het grove vuil en zoals eerder genoemd daarna ff droogrijden en niet afdrogen daarna.
Ik denk dat je uiteindelijk thuis voor de deur sneller kan zijn met wassen dan van en naar een wasstraat rijden incl wachten op je voorganger.
Qua borstels vnd ik de meeste te hard/ grof en niet prettig werken dus aarin heb ik weinig tips maar mijn gevoel zegt me dat werken met een borstel juist meer tijd vergt.ieder voor zich uiteraard...
 
Renzo4000;339222 zei:
Foamen ...........

Laat aub die foam voor wat ie is in de wasbox..........anders is elke keer je waxlaag verdwenen :-"

Ook die mooie grote borstel laat je links liggen en die gebruik je enkel als je je velgenborstel ( of velgenhandschoen) vergeten bent.
( de vorige heeft er lekker wat sop mee gedept dat nog op de grond lag en heeft er dan nog snel z'n velgen mee gepoetst )

Begin gewoon met je velgen (en banden) en een sprayer met een milde velgenreiniger of gewoon een sopje met autoshampoo...........en spuit dan heel je wagen af.

Begin daarna te wassen met je washandschoen of spons ( en 1 of liever 2 emmers.......) en spoel je wagen af , detailerspray op een droogdoek sprayen en gaan met die doek

Je kan vervolgens rustig naar het stofzuiggedeelte rijden en daar kan je de "druipers" wegvegen en ook de binnenzijde van je portieren en koffer droog maken.

Neem een aparte doek om je velgen (en banden) te drogen en geef je banden een dressing..............klaar en tijd om foto's te nemen :grinning:

Wat neem je mee : velgenpoetsmateriaal ( washandschoen, borstel , + spray ) , 1 of 2 emmers , water ( liefst minstens 20 liter , ik neem kannetjes van 10 liter mee , die kunnen al eens tegen het omvallen...bij ons kan je immers GEEN emmers vullen....) , washandschoen(en) , detailerspray , droogdoek(en) , bandendressing + applicator of borstel en .............. je fototoestel.

Wil je een nieuwe waxlaag en je lak moet nog niet gekleid te worden , foam dan wel en gebruik ook wat meer shampoo .
 
Is Foam zo aggresief voor je wax dan? Ik heb bij mijn wasbox niet het idee dat het veel met mijn waxlaag doet overigens wellicht dat het verschilt per wasbox.
 
Over het algemeen zul je zien dat de foam in de wasboxen heel sterk geconcentreerde shampoos zijn. De klanten die daar komen willen graag na het inspuiten, borstelen en afspoelen een schone wagen. Dat lukt niet met milde producten die er op spuit en af spuit.
 
Oke, ik zal er eens op letten .. het was meer een gewoonte geworden. Kijk! zo leren we hier allemaal nog eens wat ;)