• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Basic wassen naar 'volgend niveau'

robinpowerbag

Detailing trainee
12 jul 2023
54
30
Hi allen,

Ik ben nieuw hier op het forum, 1e bericht dus ben nog even zoekende waar ik alle info het beste kan krijgen.

Ik wil graag qua wassen - drogen ect. eigenlijk naar een volgend niveau gaan.
Ik doe altijd netjes de 2 emmer methode, maar tot nu toe alles met tuinslang nat maken/afspoelen -> daar is sinds 2 weken een hogedruk voor in de plaats gekomen.

Ik heb hieronder mijn producten beschreven en vraag me af of mensen (snap dat het vrij persoonlijk zou kunnen zijn) betere of andere producten aanraden? Ik heb dit namelijk allemaal al enkele jaren en wil dus een stap vooruit als dat kan.

Daarnaast ook de vraag dat ik dus buiten 'standaard' wassen en drogen ook daarin een stap meer wil zetten om de auto extra schoon te krijgen. Is dan een logische volgende stap kleien bijvoorbeeld? Ik ben zelf niet erg technisch dus met polijsten e.d. staat niet in mijn planning.. het mag dus zogezegd vrij basic blijven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik doe wassen met de 2 emmer methode -> Grit Guard (emmers) incl. Grit Guard.
Na het afspoelen van de auto gebruik ik om te wassen -> Dodo Juice (Born to be Mild pH-neutral Detailing Shampoo) + Monello (wash mitt).
Na het wassen van de auto gebruik ik om de auto te drogen voorheen altijd -> Poorboys World (Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm) en nu in het bezit van 2 nieuwe doeken -> Microfiber Madness (Waverider Waffle Weave Drying Towel - 100x50cm)
De velgen maak ik schoon met 1 aparte wash mitt en -> Monello (Wheel Woolie - Medium).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506 en Pjetrof
Ik zou om te beginnen de auto eens goed in de wax zetten. Er zijn verschillende goede en gebruiksvriendelijke waxen te vinden. Veel hier op het forum werken graag met Collinite en dan een driecijferig getal dat vast door iemand aangevuld kan worden. Zelf maak ik qua 'gemakswax' graag gebruik van Meguiar's Ultimate (ik heb 'm zowel vloeibaar als pasta).

Als de auto goed in de wax staat, zal het achteraf drogen ook gemakkelijker gaan. Zeker als je de auto met een 'open slang' afspoelt.

Dan nog een paar suggesties voor een stapje meer:
- Kleien: beginnen met een niet te agressieve klei, anders kan er marring ontstaan; (te denken valt aan de klei van Monello)
- Foamen voor het wassen
- En vul maar aan...

En het probleem is dan wel: ieder stapje meer nodigt uit voor nog een stapje meer. Dat betekent dat je soms thuis nog wat uit te leggen hebt als er weer een pakketje bezorgd wordt of er weer een afschrijving van de bank verklaard moet worden...
 
Als je toch net een hogedrukreiniger hebt aangeschaft, dan is een prewash een logische volgende stap om "touchless" al zoveel mogelijk vervuiling van de auto los te weken en te spoelen voor de contact wash.
En +1 voor het advies om in ieder geval eens te starten met een wax o.i.d. aan te gaan brengen. Dit wast en droogt dan alweer een stukje makkelijker. :)
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
-foamen (pre wash) tja verwacht geen wonderen maar ik zou het wel gaan doen voordat je gaat wassen.
-Na het wassen zou ik de auto eens nalopen met bv dodo juice red mist (glans + bescherming uit een flesje).
-koop een setje edgeless doeken met gesloten lus bv de Gyeon baldwipe of de Nanolex variant daarvan.
-Voor de velgen/vliegroest is Gyeon Iron of Monello non ferro erg makkelijk.
-Voor de plastic exterieur delen zou ik kijken voor een kunstof dressing van bv Nanolex
-en last but Not least een bandendressing bv Gyeon tire

Daarnaast begrijp ik dat polijsten nu nog niet op je ”to do” list staat maar als je je erin gaat verdiepen en je bent bereid om er wat tijd in te stoppen hoeft het allemaal niet zo lastig te zijn.
Mocht je wat meer willen weten kun je altijd wat vragen hier op het forum.
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
Een goede foamlans met een foam is een leuke stapje extra nu je een HD hebt.
Een wax voor wat extra bescherming, beading/sheating of een spray sealant. Dit maakt ook het wassen en drogen makkelijker (en leuker).
Verder kun je eens denken aan een ijzerverwijderaar om je velgen goed schoon te krijgen met een kwastje, of een extra kwastje om alle randjes/logo’s/grill makkelijker/beter schoon te krijgen.
Zelf vind ik een bandendressing ook net even dat extra zetje geven voor een mooi resultaat, deze zijn vaak ook wel te gebruiken op zwarte kunstofdelen om ze dieper zwart te maken/houden.

Producten hierbij zijn:
Monello Lancia foamlans + foam bv Gyeon of een Bilthamber zijn IMO goede foams.
De nieuwe Monello kwasten voor verschillende toepassingen.
Wax: bv collonite 845 of een dodo juice wax. Vind ze allebei prettig, de ene een zachte, de andere een hardere.
Monello non-ferro wordt vaak aangeprezen als velgenreiniger maar ben zelf dan van Dodo Juice Ferrous Dueller.
Stjarnagloss Gummi voor de banden blijft mijn favoriet, of Dark Matter van Dodo die bijna hetzelfde is.
 
Eens met de comments hierboven.
Als je een HDR hebt is een foamlans goed. Eerste keer met z'n ding werken voelt erg pro :rolleyes:
Verder zou ik het eerst wat avonturen. Kijken waar je tegen aan loopt. Z'n konijnenhol waar je in duikt is diep zat :p
 
  • Leuk
Reactions: robinpowerbag
Hi allen,

Wellicht een minder snuggere vraag maar toch spookt het al even rond in mijn hoofd en vraag ik me iets oprecht af:

Nu het weer al enkele tijd zo slecht is qua regen en/of miezer en dat het weer de komende tijd niet per se verbeterd, vraag ik me af of iedereen dan dezelfde manier/methode toepast van je auto wasen als wat met het mooie weer (lees: voorjaar/zomer) en betere temperaturen gebeurd?

Persoonlijk laat ik de auto vooralsnog voor wat het is, vooral als het maar blijft regenen of onstabiel blijft. Maar mijn handen jeuken wel om aan de slag te gaan eerlijk gezegd want vooral de kont + velgen zien er niet uit, om maar over de binnenkant te zwijgen (maar dat is gewoon luiheid om geen zin te hebben wel een binnenkant netjes te maken/hebben om vervolgens 1 dag later 100% zand van de kinderen vanuit opvang te ontvangen).

Passen jullie de volgorde of methode dus aan met deze maanden (herfst/winter) of is het simpelweg wachten op een moment van droogte en dan weer aanpakken?
 
Mijn stappenplan blijft hetzelfde. De basis blijft in mijn opinie dan ook hetzelfde zoals altijd; Voorwas, handwas, drogen. (Met eventueel een booster erbij)

En net zoals je in de zomer vaak moet wachten tot het avondzonnetje, zal je in de andere seizoenen eveneens het juiste moment moeten pakken. Tenzij je binnen kan werken of iets dergelijks. ;)
 
Ik doe met het slechte weer wel minder vaak wassen, tussendoor wel vaak even met een handfoamer foamen met Bilt hamber Touchless en afspuiten bij de wasbox. Niet optimaal maar wel een stuk netter dan het was. De gewone was blijft wel een zelfde routine houden
 
Ik denk dat je eigenlijk vaker zou moeten wassen. Hoe langer je wacht, hoe viezer de auto, en hoe minder ‘veilig’ de volgende was zou zijn. Dat gezegd hebbende: ik was ongeveer even vaak met het slechte weer als met ‘goed’ weer, dus tot zover mijn advies ;)
 
Bij mij blijft de volgorde hetzelfde. Regelmaat is er toch niet bij mij, ene keer was ik 3 weekenden achter elkaar aan en later was ik 2 maand niet.. iets met tijd enzo.

Wel ga ik in de winter vaker even bij de was box langs om hem in te foamen en af te spuiten
 
Bij mij net zo……als de auto in de polder coating staat heeft wassen niet zoveel zin. Ik wacht altijd tot de boeren klaar zijn met de bietenoogst. In de winter met pekel spuit ik hem vaak alleen even af.
 
In de zomer was ik de auto die is voorzien van Gyeon Pure en dan loop ik em na met Gyeon ceramic detailer.
In de winter was ik de auto en dan loop ik em na met Gyeon Cure of ik foam em na met Bathe+.
 
Als het langere tijd slecht weer is geweest of ik weinig tijd heb, gebruik ik de regen ook wel als voorwas. Als het serieus regent, gewoon met 2-emmer methode een snelle wasbeurt, en als het aan het eind nog steeds flink regent hoef je ook niet na te spoelen en te drogen. Zeker als een auto in een beschermlaag staat, is zo'n snelle wasbeurt zo gebeurd. Resultaat is niet wat het met droog weer is, maar de auto is weer een poosje heel toonbaar.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Smotske
Persoonlijk vind ik het wel prettig om met miezer of lichte regen auto te wassen. Inweken is al gebeurd, foamen, handwas, en afspoelen. Afdrogen niet nodig als het nog regent, of binnen een paar uur gaat regenen.
M'n werkweken zijn 10dagen, maar m'n vaste stramien blijft wel. Na de laatste nachtdienst altijd wassen. OF het moet vriezen...
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb en Cordoba
Ik vind wassen tijdens de regen altijd een vreselijk gevoel.
Als ik zie hoeveel Saharazand en weet ik wat voor rotzooi er op mijn auto komt te liggen na een regenbui, en dat "gebruik"je dan om de auto schoon te maken...
nee, ik vind het helemaal niks.. iedereen zijn eigen ding natuurlijk
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx