• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Behandelen nieuwe auto

ReneF

Detailing trainee
19 mei 2022
4
25
Over een week of twee wordt mijn nieuwe auto afgeleverd.
Ik heb er bewust voor gekozen om de waxbehandeling die standaard wordt aangeboden achterwege te laten omdat ik geen zin heb die er weer compleet af te moeten halen.
Wat zijn de stappen voor het aanbrengen ? Goed wassen 3-emmer-methode vervolgens ontvetten en dan aanbrengen coating, of toch ook maar kleien en polijsten ?
Graag advies
 
Bij mijn nieuwe Mazda had ik dusdanig veel beschadiging gevonden dat ik de keuze heb gemaakt om hem volledig te polijsten, denk dat je dat moet beslissen als je hem hebt.

Lees net dat wilt coaten. Dan altijd kleien en polijsten
 
  • Leuk
Reactions: Altos en Jansen
Is sterk afhankelijk van de 'poetser' van de dealer. Er zijn genoeg voorbeelden van nieuwe auto's waar de lak voor aflevering zo mishandeld wordt, dat je echt een uitgebreide polijstsessie nodig hebt, om dit te herstellen. Wees je er wel van bewust, dat alles wat onder een coating zit, zeer zichtbaar kan worden als de zon er op staat, dus de lak moet echt perfect zijn vóór je gaat coaten. Ook een ijzerverwijderaar kan slim zijn: niet zelden staan auto's lang opgeslagen in of nabij spoorrails of andere plekken waar veel vliegroest is.
 
  • Leuk
Reactions: Ester
Wat een dealer doet aan "klaar maken"?
Vaak ontvetten, door de wasstraat en dan een waxje er op.

Mijn stappen plan zou zijn:
Foamen
Prewash zoals bijv Bug en Grime o.i.d.
Goed wassen 2-emmer-methode
Na lopen met iron remover, ivm transport
Kleien
Polijsten met bijv Menzerna 3000/3800 of Gyeon Primer, theoretisch is dat voldoende, maar altijd test spot en inspecteren met licht.
Ontvetten met Prep
Coating
 
Stap #1 is de dealer contacteren met de uitdrukkelijke vraag om met hun klauwen van de wagen te blijven. Is vaak makkelijker gezegd dan gedaan want sommige dealers zijn erg koppig als ze die vraag te horen krijgen, zeker als er een leasemaatschappij "in the mix" is en het geen priveaankoop is. Een dealer heeft 0 incentive om jouw wagen goed te behandelen en alles moet snel gaan want de volgende klant zit alweer even ongeduldig te wachten. De kans is dan ook zeer groot dat hij rechtstreeks door de carwash vliegt eenmaal hij van de vrachtwagen is gerold en enkele dagen / weken op een parking heeft gestaan. Contacteer ze met de uitdrukkelijke vraag om de wagen niet te wassen.

Afhankelijk van hoe gehoorzaam jouw dealer is zal hij ofwel:
  • ongewassen zijn, mogelijks met nog wat van die witte folie op (bonus points)
  • 1x gemarteld zijn door de dealer en bijgevolg reeds lichte swirls hebben
Op zich is er weinig verschil tussen de 2, al is de kans op swirls natuurlijk veel groter als hij al zeer haastig door de carwash is gejaagd of op een absoluut sneltempo is "gewassen" bij de dealer. Ter illustratie stel ik voor dat je even kijkt naar onderstaand filmpje (vanaf 10:17):

Tot zover mijn dealer rant, I dont like em. :(

Eenmaal de wagen bij jou thuis op de stoep staat zou ik de normale stappen volgen:
  • wassen met 2 emmers (3 als je de wheel bucket erbij telt zoals je zelf aangeeft)
  • decon met tar en iron
  • de laatste rotzooi ervan strippen zoals bvb spraywax van de dealer, kan pefect met Dreft maar er bestaan vast betere alternatieven
  • kleien met een milde klei
  • inspecteren!
Afhankelijk van de staat van de lak kan je vervolgens beslissen om te gaan polijsten, ikzef zou het sowieso altijd doen voor ik een coating aanbreng aangezien je de lak in perfecte staat wil. Een 1-stap is meer dan voldoende (tenzij de dealer echt stout is geweest :innocent:), zeker op een nieuwe wagen. Ik kan zelf Sonax Perfect Finish of Scholl S30 / S40 aanraden.

Na polijsten vervolgens alles onvetten met Gyeon Prep en een coating aanbrengen.
Welke coating ga je aanbrengen als ik vragen mag?
 
Valt relatief mee die Porsche, ook al voorbeelden gezien waarbij een NIEUWE auto afgeleverd werd met hologrammen van het polijsten met een rotary, en men dat heel normaal vond.:sob:
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Nick Bakker
@Cordoba klopt, heb ook al ergere voorbeelden gezien dan deze..maar was 1 van de eerste die ik kon terugvinden.

Illustreert natuurlijk wel mooi dat "nieuw" allesbehalve nieuw is, en als zelfs een Porsche er al zo uitziet...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dank voor de antwoorden, ik ga gewoon de hele cyclus doorlopen. Het is gelukkig niet de eerste keer. De wagen die ik inruil kreeg complimenten voor hoe goed de lak er na 7 jaar uitziet ( 2 jaar geleden in de coating gezet en afgelopen 6 maanden 2x in wet coat ). Lak is als nieuw. Vandaar ook dat ik dezelfde bescherming weer wil op de nieuwe wagen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Aanvulling op de dealer-poetserij; Vaak doet een dealer zelf niks aan een auto, maar een autopoetsbedrijf. En bij de poetsbedrijven waar ik heb gewerkt, kwamen de auto regelrecht van het transport bij ons terecht voor behandeling. Dit was dus vóórdat de dealer de auto binnenkreeg.

Soms wat ontijzeren ('spoorslag' van het transport), vluchtig wassen en drogen, transports-stickers eraf, vluchtig waxen of WaxOyl die aangebroken was, vette siliconen op de banden en trims... Dan de auto naar de opslag/magazijn van de dealer. (12-14 auto's op een dag, per persoon)

Het kan dus makkelijk voorkomen dat je een dealer vraagt om niets aan de auto te doen en dat die 'ie dan ook (misschien) niet, maar er is al wel een behandeling geweest. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Ester en ReneF
@Quantoxx : de dealer biedt aan een "gratis" waxoyl behandeling of tegen meerprijs een glascoating. Hij gaf zelf aan dat de glascoating geen geweldig resultaat gaf. Dat zal inderdaad te maken hebben met veel auto's per dag moeten doen.En dus stappen half doen of overslaan. Heb dus bij de dealer aangegeven dat er niets hoeft te gebeuren zodat ik zelf met de auto aan de gang kan.
 
12-14 auto's op een dag, per persoon
200.gif
 
Laatst bewerkt:
de dealer biedt aan een "gratis" waxoyl behandeling of tegen meerprijs een glascoating. Hij gaf zelf aan dat de glascoating geen geweldig resultaat gaf. Dat zal inderdaad te maken hebben met veel auto's per dag moeten doen.En dus stappen half doen of overslaan. Heb dus bij de dealer aangegeven dat er niets hoeft te gebeuren zodat ik zelf met de auto aan de gang kan.

Een degelijke coating die geen goed resultaat geeft..? Dan weten ze niet waar ze het over hebben. Maja, wat weet een dealer er nou van als hij het toch uitbesteed? ;)

Maar hoe dan ook, of de auto nou in een wax/sealant/whatever staat of niet, je zal toch de nodige stappen moeten doorlopen welke deze lagen toch verwijderd. Dus, maakt allemaal niet zoveel uit.
 
Een degelijke coating die geen goed resultaat geeft..? Dan weten ze niet waar ze het over hebben. Maja, wat weet een dealer er nou van als hij het toch uitbesteed? ;)

@Quantoxx Zou best kunnen kloppen, als een goede coating ondeskundig wordt aangebracht krijg je dat 'vanzelf'. :p
 
Onze Corolla is in 2019 met transport stickers en al bij een echte detailer gebracht.. die heeft folie verwijjderd, gekleid, gepoilijst, ontvet en in de coating gezet.
Het viel hem op dat de stickerranden van de folie al lastig waren... Kortom, voordat een auto coating-waardig is voor een detailer.. is er best nog hoop werk.

Pietje poetstol ramt voor een kwart van die prijs er een glimmend iets overheen...