• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon coating op nieuwe auto

Kalloewase

Detailing addict
2 jul 2018
20
60
Ik krijg over een aantal weken een nieuwe zwarte BMW geleverd.
Nu wil ik deze een keramische/glascoating geven, bijvoorbeeld met een Gyeon product zoals MOHS.

Als ik bij de dealer aangeef dat ze de auto niet wassen/poetsen voor levering is het dan voldoende om alleen te kleine, wassen en ontvetten voordat ik de coating aanbreng ?
Ik heb simpelweg geen machine om te polijsten en als ik dat laat doen wordt het kostenplaatje meteen heel veel hoger.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
:)
 
Dat gaat hem niet worden, heb een keer een hagelnieuwe 911 gedaan die alleen gewassen was bij dealer en daar zaten al swirls in. Auto moet toch gewassen worden en ontdaan van vuil voordat je begint. Tijdens transport/stalling komt er ook vuil op de auto. Dus wil je het goed doen dan eerst toch een polijstbeurt geven en dan in de coating.
 
Ik denk dat het geen succes wordt. De lak is pas echt goed schoon na een polijstbeurt. Wellicht dat je met de hand kan polijsten?
Wellicht is dat dan een optie inderdaad, het zal maar heel licht zijn in dit geval.

Dat gaat hem niet worden, heb een keer een hagelnieuwe 911 gedaan die alleen gewassen was bij dealer en daar zaten al swirls in. Auto moet toch gewassen worden en ontdaan van vuil voordat je begint. Tijdens transport/stalling komt er ook vuil op de auto. Dus wil je het goed doen dan eerst toch een polijstbeurt geven en dan in de coating.

Een enkele swirl in de lak vind ik in dit geval niet erg, het gaat mij erom dat de auto daarna gewoon beschermd is en makkelijk schoon te krijgen is. Dit heeft toch geen invloed op hoe goed de coating hecht of hoelang deze goed blijft ?
 
Nieuw is allesbehalve Nieuw. ;)

Ook nieuwe auto's komen bij een autopoetser terecht die de auto afleverklaar zal maken. Dit is veelal een kwestie van wassen, transport-stickers verwijderen, staat checken*, waxen en dingen als het glaswerk en dergelijke.

* Eventuele krasjes polijsten, lokaal kleien, lokaal opvallende spoorslag misschien aanpakken, etc.

Hoe dan ook is goede reiniging nodig. Polijsten zorgt voor de benodigde hechting van een coating én een strakke lak.
Als de lak in goede staat is, dan is een fijne combi al voldoende.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase
Als je niet wilt polijsten kan je m.i. beter gaan voor een goede kwaliteit wax of sealant. Dan heb je natuurlijk niet het voordeel van de lange levensduur van een coating.. maar die bereik je ook alleen maar met een goede voorbereiding. Af en toe een sealant na het wassen is het werk ook niet, vooral niet met de diverse makkelijke methodes die nu mogelijk zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase en bros
Wellicht is dat dan een optie inderdaad, het zal maar heel licht zijn in dit geval.



Een enkele swirl in de lak vind ik in dit geval niet erg, het gaat mij erom dat de auto daarna gewoon beschermd is en makkelijk schoon te krijgen is. Dit heeft toch geen invloed op hoe goed de coating hecht of hoelang deze goed blijft ?
Dat zou ik niet doen, rondje polijsten ook al is het met een finish. Je hebt geen machine, misschien kan je er één lenen van iemand.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase
Waar het mij met name om gaat is dat het vuilafstotend is en de auto makkelijk schoon te krijgen is aangezien ik veel rij en me irriteer aan een vieze zwarte auto.

Dat ik 1x in de 3-4 maanden de auto moet waxxen vind ik geen probleem. Misschien is het aanbrengen van een sealant in mijn geval een goed idee.

Heeft iemand een tip voor een goede sealant op een zwarte auto?
 
Onlangs kwam er iemand bij met een vrijwel nieuwe Opel, inmiddels 1 maand jong ongeveer. Misschien niet helemaal te vergelijken. Bij inspectie zag ik toch de nodige swirls. Lak voelde niet super glad aan.

Zoals hierboven al is aangegeven, een rondje polijsten is een must, het staat ook in de handleiding van de Gyeon producten.

Wellicht is er forumlid die je wil/jan helpen.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase en bros
Waar het mij met name om gaat is dat het vuilafstotend is en de auto makkelijk schoon te krijgen is aangezien ik veel rij en me irriteer aan een vieze zwarte auto.

Dat ik 1x in de 3-4 maanden de auto moet waxxen vind ik geen probleem. Misschien is het aanbrengen van een sealant in mijn geval een goed idee.

Heeft iemand een tip voor een goede sealant op een zwarte auto?
Kies dan bijv voor Fusso van Soft99 als je glans en een redelijke stand tijd wilt. alternatief Menzerna Powerlock.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase en RoyR
Standtijden zeggen allemaal niet zoveel. De één zegt een waxje ruim 8 maanden op z'n auto te hebben, terwijl de ander na een maand al niks meer merkt. ;)

In de basis kan je dan kijken naar;

1) Eerste keer goed wassen en reinigen.
2) Degelijke wax aanbrengen.
3) Bij wasbeurten een boostend product gebruiken.

Sterker nog, je zou stap 2 over kunnen slaan en regelmatig boostende producten gebruiken. Denk aan wetcoats die je na een wasbeurt op de natte auto nevelt en afspuit, shampoos met toevoegingen, foams met toevoegingen, etc.

In beide gevallen heb je dan ten alle tijden een verse / sterke beschermlaag voor weinig moeite.
 
Bedankt voor de reacties

Zit er dan nog een verschil tussen een goede Wax en een coating met betrekking tot het inbranden van vogelpoep en vliegjes en vuil afstotendheid? Dit is namelijk wel een belangrijke factor voor mij.
 
Zeker voor vogelpoep (of vliegen). Een wax biedt daarvoor wel enige bescherming, maar dat is vele malen minder dan met een coating.
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase
Misschien ook goed om kleine vloeibare broertje van fusso coat pastewax te noemen: Fusso coat f7


Deze brengt stuk makkelijker aan en smeert makkelijker uit. Maar heeft dezelfde beading en sheeting als pastewax, is goede voor de winter. Gaat niet zolang mee als pastewax. Ze claimen 7 maanden, maar laat het er 4-5 maanden worden, dat is prima standtijd.
Zowel pastewax als deze f7 hebben kenmerken van een coating

Zie inspirerend filmje over aanbrengen en waterafstotendheid:

Is wel duits maar prima te volgen. Goed kanaal trouwens ook. Duidelijke uitleg en niet zinloos geklets van overactieve youtubers.

Boosten van fusso coat pastewax en deze f7 doe je trouwens met spraysealant fusso coat speed & barrier. Die speciaal voor deze waxcoatings geschikt is en deze weer hersteld.


Hier wordt uitlegd hoe speed and barrier werkt / fusso coat wax hersteld:
 
Ik denk toch echt dat een spraysealant een betere keuze is in dit geval, gezien je niet aan de slag wil met een polijstmachine, maar wel een zo schoon mogelijke auto.

Ik zou in dit geval iets gebruiken als wet coat, dat doe ik op mijn lease, eens in de een-tot-twee weken even met een pompsprayer met BH touchless, afspuiten bij een selfservice en af en toe gyeon wetcoat. Dat houd ong kleine 2 maanden redelijk stand. Kost me per week misschien €1,50 voor iig vanaf 2-3 meter afstand een schone auto. Soms een keertje velgenreiniger erbij. En als ik echt het niet meer aan kan zien zelf een wasbeurtje met een paar washpads.

Overigens houd ik de voorruit wel wekelijks bij, puur omdat ik een pesthekel heb aan een vieze voorruit
 
  • Leuk
Reactions: Kalloewase