• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Binnenzijde portieren, kofferklep en dergelijke kleien/polijsten?

E-Jan

Detailing rookie
6 feb 2010
231
0
Ik heb aardig wat topics afgestruind, maar kon hier niet direct wat over vinden. Mijn vraag is dus hoe jullie de binnenkant van de portieren, dorpels, kofferklep, motorklep en dergelijke aanpakken NA het wassen.

Deze delen zijn minder zichtbaar dan het exterieur van de auto en worden daarom nog wel eens op de tweede plaats geschoven. Dat doe ik dat eigenlijk ook, ik maak de boel alleen schoon met warm water, om vervolgens te drogen. Maar daar houdt het dan ook mee op.

Eigenlijk wil ik deze delen meer aandacht gaan geven en dan kom ik dus op het vraagstuk in hoeverre het zinvol is om de gedeeltes waar je bij kunt komen te kleien en (handmatig) te polijsten/waxen. Of het HAALBAAR is zal de praktijk uitwijzen, uiteraard kan je door alle randen, kieren en uitstulpingen al niet met een DAP uit de voeten lijkt mij.

Voorbeeld bij mijn auto zijn bijvoorbeeld de dorpels met een opstaand randje, als je daar met de draaiende pad van de DAP tegen aankomt zal de lak dat niet leuk vinden.

Ook heb ik aan de binnenkant van de portieren bij de KA meegespoten gedeeltes, onder de krassen. Misschien dat dat nog lukt met een DAP, maar zal zeer goed afplakken/afdekken worden omdat direct daaronder allerlei interieurstof en plastic zit.

En hoe ver kan/moet je gaan bij bijvoorbeeld de binnenkant van je kofferklep of onder de motorkap. Zit daar uberhaupt wel wax/bescherming en is dat dan ook nodig om bij te houden?

Veel vragen dus, hopelijk kan iemand hier wat zinnigs over roepen of vertellen hoe dit het best (niet) aan te pakken.
 
De echte detailisten zullen deze stukken met de hand polijsten en afwerken met glaze en dan sealant.

poorboys heeft een in 1 product, polish met sealant, of polish met wax.

ik zelf reinig het altijd goed met APC.
dan polijst ik met de hand de ergste krassen eruit, met mezzo. en dan gaat er een laagje Super resin polish over.
een product vol met fillers, ideaal.
 
Tis net in hoever je wilt gaan.

Bij de standaard details ga ik als volg te werk :

-Inspuiten met apc en met kwastje schoonmaken/inwerken.
-afspoelen met water ( vaak met een sprayflesje met alleen water ).
-drogen met droogdoek ( Dodo ) met Spray& Wipe.

Je kan het kleien en polijsten en vervolgens in de Glaze/Sealant/Wax zetten als jij dat wilt.
 
De plekken waar ik goed bij kan (dorpel e.d.) klei ik wel en polijst ze handmatig.

Verder reinig ik alles met APC en kwast en spuit na met zo'n handwaterpomp ding.
Ik ben ooit begonnen met de handset van megiuars en gebruik o.a. de paintcleaner voor zaken die ik niet klei maar wel redelijk bij kan komen.
 
Kleien, polijsten is dus niet direct nodig voor deze delen, maar wel mogelijk. Het is maar hoe gek je het wilt maken. Daar ik steeds mooiere resultaten wil bereiken, ga ik gewoon beginnen met kleien en handmatig polijsten waar ik bij kan.

Ervaring opdoen dus. De gegeven tips kan ik hierin weer meenemen. Bedankt voor de reacties!
 
Bij een full-detail klei, polijst, seal en wax ik deze delen ook.
Zoveel mogelijk met de DAP icm 4inch pads en waar ik niet bij kan met de DAP doe ik handmatig.
Wil tzt gaan kijken voor 78mm pads icm backingplate En de cones om er gemakkelijker bij te komen.
Echter bij een full-detail ben ik toch wel 3 volle dagen bezig.
Bij een 'normale' detail reinig ik de delen met APC, spoel deze schoon en droog de delen.

Het is eigenlijk maar hoe ver je wilt gaan.
Bij mezelf staat de binnenkant motorkap in de 845 (2 lagen) en binnenkort ga ik weer een full-detail doen dus zal deze weer volledig aangepakt worden.

Dus, heb je de tijd en energie om deze delen stapsgewijs aan te pakken........gewoon doen!
Geeft ook weer een extra stukje voldoening.



Greetz Rob aka Vadebo
 
Ik polijst ze vaak gewoon mee, zeker de deurslagen, gewoon met een spotbuff pad of met een cone. Je ziet er toch vaak veel krassen zitten door het in/uit stappen, daarom is het maar een kleintje deze even mee te nemen met het polijsten. Wel even een grote doek over de zetel leggen, moest het polijsten spetters geven dan zitten die tenminste niet in je interieur. Daarna bescherm ik ze meestal met iets zoals de Chemical Guys speedwipe, Dodo Juice Red Mist, QD+, Chemical Guy's V7, ...
 
Volgende week heb ik vrij en 'ze' beloven een zonnetje en temperaturen rond de 15 graden (heb geen stalling). Dus dat gaat goed komen, neem er alle tijd voor. Bovendien is het een oudere auto onder de krassen, dus kan er alleen maar beter op worden. Als het een beetje toonbaar wordt allemaal (waar ik zeker mijn best op ga doen) zal ik de resultaten in de Show Off zetten.

Goede tip ook van die kleinere pads, ik begin pas met machinaal polijsten dus dat had ik niet op mijn netvlies.
 
Die APC die je dan gebruikt voor het schoonmaken van de binnenkant van portieren, dorpels, enz...hoeveel verdunnen jullie deze ? In mijn geval de APC van Poorboy's !
 
Als het lastige plekken zijn:

Schoonmaken met APC en kwast.
Behandelen met autoglym SRP
Wax erop.
 
'k moet eerlijk zijn dat ik die binnenkanten niet altijd doe als ik de auto was. En als ik ze dan toch doe dan moet ik altijd eerst die binnenkant van die koffer afdrogen want als ik het andersom doe dan is de auto opnieuw nat na het openen van de koffer :)
Gewoon niet wassen en nadien wat apc erop en wax is geen optie zeker :roll
 
hey jan,
heb voor dit werkje net de jet seal besteld,ga dit alleszins ook doen op mijn nieuwe wagen,maar wel zonder kleien hoor(nog 7 keer slapen!!,heb hem al gezien ,helaas onder een dikke laag vuil,ik hou mijn hart al vast)
lijkt me toch niet zo handig om overal met de dap aan te kunnen en volgens mij ben je sneller af manueel.
is mijn gedacht,maar wie ben ik ook weer...........
het zal natuurlijk veel beter zijn met de dap op plaatsen waar je er wel bij kan.
maar om alles nog eens te gaan kleien??lijkt mij een beetje overdreven,ken jij wel eens iemand(buiten detailers) die de binnenkant van de deuren etcetera in het oog houd?? ik niet.als het al gewoon proper is,is dat in 99% van de gevallen al ok denk ik.
groeten danny
 

Vergelijkbare onderwerpen