Hallo beste mensen,
Een paar weken terug heb ik een zwarte BMW E46 onder handen mogen nemen.
De auto wordt over het algemeen altijd met de hand gewassen en wordt goed onderhouden door de eigenaar.
Desalniettemin zat de auto toch volledig onder de waskrassen en hier en daar ook diepere krassen.
Gelukkig heb ik een autobrug, dit maakt het werk een stuk lichter. Je kan lekker rechtop staan.
Conclusie lak van deze BMW na een testspot:
- Knetterhard op de motorkap, dak en zijkanten.
- Achterkant is ooit opnieuw gespoten, deze lak was namelijk een stuk zachter van soort.
- Auto bijna volledig in kleur gespoten, weinig afplakwerk benodigd.
- Weinig metallic effect in de lak aanwezig
Volgende stappen zijn genomen om de auto weer in showroomstaat te krijgen:
Wassen:
- Auto wassen met Poorboys slick&suds i.c.m. een wollen washandschoen en de twee emmer methode.
- Met paardenharen kwart en een anders klein borsteltje de raamkieren schoongemaakt i.c.m. APC-D van Poorboys (1:10)
- De nieren en het honinggraad van de BMW schoongemaakt met Poorboys APC-D
- Hierna is de auto volledig schoongespoeld en drooggemaakt met een droogdoek.
- Op de droge auto is Dodo Juice Ferrous Dueller iron fallout gespoten. Deze enkele minuten laten intrekken en daarna opnieuw geactiveerd met een wibra washandschoen(Deze gooi ik daarna altijd gelijk weg, kosten een paar euro.) Op zwarte lak is minder goed te zien of een iron middel goed werkt. De grond was wel paars, dus ik neem even aan dat er redelijk wat ijzer aanwezig was op de auto. Tevens zijn de velgen ook meegepakt met DDJ Iron Fallout. Deze hadden lichte vervuiling.
Kleien:
- Voor het kleien heb ik de klei van Monello gebruikt i.c.m Dodo Juice Born Slippy (1:10) in een Monello spuitfles.
Op het dak, moterkap en de achterklep was lichte vervuiling aanwezig. Rond de wielkasten/sideskirt was zware vervuiling aanwezig. De klei kon daarna als verloren worden beschouwd.
- Hierna is de auto opnieuw afgespoeld en gewassen i..v.m. de hoge shampoo concentratie die in de Born Slippy zit.
Polijsten:
Zoals al vermeldt hebben te maken met een keiharde BMW lak. Er was bijna geen correctie mogelijk met de spullen die ik had. Uiteindelijk tot het volgende stappenplan gekomen:
Dak, motorkap en deuren:
- DAP900 V2, Wollen Monello pad i.c.m. Scholl S3
- DAP900 V2, Witte Monello pad i.c.m. Monello Finale
Achterkant:
- DAP900 V2, paarse Scholl pad i.c.m. Scholl S3
- DAP900 V2, Witte Monello pad i.c.m. Monello Finale
Deurstijlen, sideskirt, bumper voor/achter (Alle ronde moeilijke vormen)
- DAP900 V2, Kleine steunplaat, gele Monello pad i.c.m. Scholl S3
Deurgrepen:
- Aliexpress cone i.c.m. Scholl s3
- Aliexpress cone i.c.m. Monello Finale
De DAP900 schommelt bij stand 6 enorm in toeren en valt regelmatig uit(Niet oververhit). Met een klap op de achterkant doet hij het dan weer. Het is geen kabelbreuk, dat heb ik al verholpen. Werd er een beetje gek van en weet niet wat ik er mee aan moet...
Coating:
De klant heeft op advies een coating gekozen voor zijn BMW. De laatste tijd heb ik veel goede verhalen gelezen over de Nanolex SI3D. De goede prijs kwaliteit verhouding heeft de doorslag gegeven om deze coating eens uit te proberen. Er is een complete 50ml kit aangeschaft.
- Ontvetten met Nanolex EX (Wat een heerlijk spul is dat zeg!)
- Coating aanbrengen met applicator block en doekjes van nanolex. (veel meters lak, 8 doekjes gebruikt)
- Coating inwrijven totdat deze niet meer zichtbaar is, daarna gelijk afgenomen met een Nanolex doek.
- Zodoende paneel per paneel de hele auto voorzien van een SI3D coating.
De coating heeft daarna 48 uur kunnen drogen in de schuur.
Banden & velgen:
De velgen zijn volledig schoongemaakt en in de wielwax gezet van poorboys. De banden zijn gereinigd met Poorboys APC-D (1:5) en daarna voorzien van 2 lagen Gyeon Tire.
Koplampen & achterlichten:
De koplampen en achterlichten zijn ookmee gepolijst met de lak.Ze zijn daarna ontvet met Nanolex EX en uiteindelijk voorzien van een Gyeon Trim coating.
Motorruimte:
De motorruimte was niet heel erg vies. Deze heb ik gereinigd met een licht APC-D oplossing, kwarst, zachte borstel en een klein beetje water. De kunststof delen heb ik behandeld met Poorboys Trim Restorer.
Interieur:
Het interieur was niet echt vies.
- Hele auto met de stofzuiger uitgezogen.
- Kunststof delen schoon gemaakt met een lichte APC-D oplossing
- Kunststof delen in de dressing gezet.
Dit alles heb ik in een tijdbestek van ongeveer 20 uur gedaan. De klant was tevreden met het resultaat.
Plaatjes bij het praatje:
Nog wat foto's na polijsten:
Een paar weken terug heb ik een zwarte BMW E46 onder handen mogen nemen.
De auto wordt over het algemeen altijd met de hand gewassen en wordt goed onderhouden door de eigenaar.
Desalniettemin zat de auto toch volledig onder de waskrassen en hier en daar ook diepere krassen.
Gelukkig heb ik een autobrug, dit maakt het werk een stuk lichter. Je kan lekker rechtop staan.
Conclusie lak van deze BMW na een testspot:
- Knetterhard op de motorkap, dak en zijkanten.
- Achterkant is ooit opnieuw gespoten, deze lak was namelijk een stuk zachter van soort.
- Auto bijna volledig in kleur gespoten, weinig afplakwerk benodigd.
- Weinig metallic effect in de lak aanwezig
Volgende stappen zijn genomen om de auto weer in showroomstaat te krijgen:
Wassen:
- Auto wassen met Poorboys slick&suds i.c.m. een wollen washandschoen en de twee emmer methode.
- Met paardenharen kwart en een anders klein borsteltje de raamkieren schoongemaakt i.c.m. APC-D van Poorboys (1:10)
- De nieren en het honinggraad van de BMW schoongemaakt met Poorboys APC-D
- Hierna is de auto volledig schoongespoeld en drooggemaakt met een droogdoek.
- Op de droge auto is Dodo Juice Ferrous Dueller iron fallout gespoten. Deze enkele minuten laten intrekken en daarna opnieuw geactiveerd met een wibra washandschoen(Deze gooi ik daarna altijd gelijk weg, kosten een paar euro.) Op zwarte lak is minder goed te zien of een iron middel goed werkt. De grond was wel paars, dus ik neem even aan dat er redelijk wat ijzer aanwezig was op de auto. Tevens zijn de velgen ook meegepakt met DDJ Iron Fallout. Deze hadden lichte vervuiling.
Kleien:
- Voor het kleien heb ik de klei van Monello gebruikt i.c.m Dodo Juice Born Slippy (1:10) in een Monello spuitfles.
Op het dak, moterkap en de achterklep was lichte vervuiling aanwezig. Rond de wielkasten/sideskirt was zware vervuiling aanwezig. De klei kon daarna als verloren worden beschouwd.
- Hierna is de auto opnieuw afgespoeld en gewassen i..v.m. de hoge shampoo concentratie die in de Born Slippy zit.
Polijsten:
Zoals al vermeldt hebben te maken met een keiharde BMW lak. Er was bijna geen correctie mogelijk met de spullen die ik had. Uiteindelijk tot het volgende stappenplan gekomen:
Dak, motorkap en deuren:
- DAP900 V2, Wollen Monello pad i.c.m. Scholl S3
- DAP900 V2, Witte Monello pad i.c.m. Monello Finale
Achterkant:
- DAP900 V2, paarse Scholl pad i.c.m. Scholl S3
- DAP900 V2, Witte Monello pad i.c.m. Monello Finale
Deurstijlen, sideskirt, bumper voor/achter (Alle ronde moeilijke vormen)
- DAP900 V2, Kleine steunplaat, gele Monello pad i.c.m. Scholl S3
Deurgrepen:
- Aliexpress cone i.c.m. Scholl s3
- Aliexpress cone i.c.m. Monello Finale
De DAP900 schommelt bij stand 6 enorm in toeren en valt regelmatig uit(Niet oververhit). Met een klap op de achterkant doet hij het dan weer. Het is geen kabelbreuk, dat heb ik al verholpen. Werd er een beetje gek van en weet niet wat ik er mee aan moet...
Coating:
De klant heeft op advies een coating gekozen voor zijn BMW. De laatste tijd heb ik veel goede verhalen gelezen over de Nanolex SI3D. De goede prijs kwaliteit verhouding heeft de doorslag gegeven om deze coating eens uit te proberen. Er is een complete 50ml kit aangeschaft.
- Ontvetten met Nanolex EX (Wat een heerlijk spul is dat zeg!)
- Coating aanbrengen met applicator block en doekjes van nanolex. (veel meters lak, 8 doekjes gebruikt)
- Coating inwrijven totdat deze niet meer zichtbaar is, daarna gelijk afgenomen met een Nanolex doek.
- Zodoende paneel per paneel de hele auto voorzien van een SI3D coating.
De coating heeft daarna 48 uur kunnen drogen in de schuur.
Banden & velgen:
De velgen zijn volledig schoongemaakt en in de wielwax gezet van poorboys. De banden zijn gereinigd met Poorboys APC-D (1:5) en daarna voorzien van 2 lagen Gyeon Tire.
Koplampen & achterlichten:
De koplampen en achterlichten zijn ookmee gepolijst met de lak.Ze zijn daarna ontvet met Nanolex EX en uiteindelijk voorzien van een Gyeon Trim coating.
Motorruimte:
De motorruimte was niet heel erg vies. Deze heb ik gereinigd met een licht APC-D oplossing, kwarst, zachte borstel en een klein beetje water. De kunststof delen heb ik behandeld met Poorboys Trim Restorer.
Interieur:
Het interieur was niet echt vies.
- Hele auto met de stofzuiger uitgezogen.
- Kunststof delen schoon gemaakt met een lichte APC-D oplossing
- Kunststof delen in de dressing gezet.
Dit alles heb ik in een tijdbestek van ongeveer 20 uur gedaan. De klant was tevreden met het resultaat.
Plaatjes bij het praatje:
Nog wat foto's na polijsten:
Bijlagen
Laatst bewerkt: