• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

BMW E92 335i Saphier Schwarz

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Gisteren en vrijdag is een E92 335i door mij onder handen genomen.

Eigenaar is een liefhebber van z'n auto, dat mag zeker gezegd worden.
Heb niet vaak meegemaakt dat een eigenaar de meest minuscule krasjes rondom allemaal zo aan kon wijzen!
Was aan de auto ook te zien dat deze netjes wordt bijgehouden, vogelpoep wordt bij wijze van spreken al in de lucht opgevangen voor kans krijgt de lak te raken ;)

Auto ziet er ook netjes uit qua lak. Uiteraard wel wat swirls, maar dat heb ik veel erger gezien.

Dan de klus op zich:

Begonnen met de wielen, deze heeft de eigenaar zelf zo'n 10 dagen geleden in de Quartzcoat gezet en dat werkt prima!
Schoongespoten en later met een oude Monello Wash Mitt en Chemical Guys Citrus Wash + Gloss gewassen.
Bewust geen velgenreiniger o.i.d. gebruikt, was zeker niet nodig omdat het vuil er erg makkelijk af kwam.

Vervolgens als eerst alle naden, kieren en sponningen ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 verdund en nagewerkt met een Valet Pro interieur kwast
Alles weer afgespoten met kraanwater, vervolgens de hele auto afgespoten en vervolgens gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt.

Deze shampoo heb ik laatst besteld om eens te proberen, en moet zeggen dat ik hem minder vind bevallen dan de Gyeon - Q²M Bathe. De lak werd van deze shampoo haast een beetje 'stroef'.
Gezien ik toch nog ga polijsten e.d. besloten om de auto naderhand wel weer met Gyeon - Q²M Bathe te gaan wassen.

Na het wassen de motorkap eens geopend. Met de eigenaar overlegd dat ik alleen het voorste stuk (net boven de nieren zegmaar) zou schoonmaken en verder niet veel.
Ik heb echter onlangs n.a.v. een tip van McShine was (voor mij) nieuws besteld en wilde dit eens proberen.
Dit neemt nagenoeg geen tijd in beslag dus was het proberen waard.
Heb eerst alles overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
Dit een paar minuten laten intrekken en toen alles (met draaiende motor) afgespoten met de tuinslang (geen hoge druk).
Ik stond er echt van te kijken hoe mooi schoon alles werd. Ook wat "dikker" vuil verdween. Top spul.
Vervolgens alles met de kap weer dicht een half uurtje laten drogen.
Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
Ik heb de kap toen dichtgedaan en zo'n 20 uur later weer geopend. (staat 3 tot 4 uur voor op de verpakking).
Zag er erg netjes uit, heb alleen met een oude MF doek het overtollige middel nog weggewreven.
Zie het verschil, dit product ga ik zeker vaker gebruiken!:
Grotefoto-OWRGMUS6.jpg

Grotefoto-BSYKFAJM.jpg



Na het schoonmaken en inspuiten van de motor de auto grotendeels ingespoten met Monello - Non-Ferro om eventueel resterend vliegroest te verwijderen.

Vervolgens gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Op de standaard plekken (rondom de wielkasten / onderaan achterbumper) wel het nodige teer nog, maar verder viel het aardig mee.

Hierna wederom afgespoeld en wederom gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss en de Monello Wash Mitt, daarna gedroogd met de Monello - Senza Acqua Drying Towel - 70x80cm
Vervolgens auto naar binnen gereden en afgeplakt met Colad Aqua Dynamic Maskeertape 19mm breed.

Gezien de achterbumper was overgespoten (zichtbaar helaas, tenminste als je er met de juiste lichtbron bovenop staat te loeren) heb ik meerdere panelen goed bekeken en een paar testspots gedaan.
Besloten om alle kunststof delen niet met de Rotary te pakken, de rest wel.

Als volgt gehandeld:
- De metalen delen 2 x compounden met de Flex PE 14-2 150, de Scholl Concepts Sandwich Spider Foam Polishing Pad en Monello Veloce Premium Compound

De kunststof delen (bumpers, voorste zijschermen, skirts, spiegels) 2 x compounden met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello - Raffini 5,5" Foam Cutting Pad en Monello Veloce Premium Compound

- Alles nagewerkt/afgebouwd met respectievelijk de Flex PE 14-2 150 of de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Light Cutting Pad en Monello Raffini Mezzo Polish
- Afwerken met de Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello - Raffini Finale Finishing Polish
- In de Collinite - Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 met de Monello Disco Rosso Foam Applicator

De banden nu eens in de WheelWax - Extreme Black] gezet.
EDIT: Kreeg vandaag bericht van de eigenaar dat deze na een rit van een uur nagenoeg is verdwenen.
Vreemd, ik vermoed dat dit komt doordat het niet tijd genoeg heeft gehad om 'in te trekken'...
Eens uitzoeken voor een volgende keer.
Heb het ook op mijn eigen wielen en die zijn na 10 dagen nog wel aardig 'mat-zwart'.

De volgende correcties behaald:
Grotefoto-YC7CA4AS.jpg
Grotefoto-ALUR4E3E.jpg
Grotefoto-JKIMVEOW.jpg
Grotefoto-KUWPH8UG.jpg

Helaas was het weer buiten gisteren WAARDELOOS.
De auto de laatste keer ook in de stromende regen staan wassen :wtf:

Vandaar geen mooie eindfoto's buiten, maar heb ze binnen moeten nemen.
Niet erg geslaagde foto's maar zal ze toch posten:

Grotefoto-6KELHNAV.jpg
Grotefoto-HJ8V7SBI.jpg
Grotefoto-SVCFSHHV.jpg
Grotefoto-7FVGEXLM.jpg
Grotefoto-LNP3M6DC.jpg
Grotefoto-DI4XSDKH.jpg
 

Bijlagen

  • Grotefoto-OWRGMUS6.jpg
    Grotefoto-OWRGMUS6.jpg
    394,7 KB · Weergaven: 115
  • Grotefoto-BSYKFAJM.jpg
    Grotefoto-BSYKFAJM.jpg
    359,8 KB · Weergaven: 165
  • Grotefoto-YC7CA4AS.jpg
    Grotefoto-YC7CA4AS.jpg
    160,4 KB · Weergaven: 100
  • Grotefoto-ALUR4E3E.jpg
    Grotefoto-ALUR4E3E.jpg
    208,4 KB · Weergaven: 127
  • Grotefoto-JKIMVEOW.jpg
    Grotefoto-JKIMVEOW.jpg
    232,1 KB · Weergaven: 115
  • Grotefoto-KUWPH8UG.jpg
    Grotefoto-KUWPH8UG.jpg
    279,8 KB · Weergaven: 118
  • Grotefoto-6KELHNAV.jpg
    Grotefoto-6KELHNAV.jpg
    213,3 KB · Weergaven: 106
  • Grotefoto-HJ8V7SBI.jpg
    Grotefoto-HJ8V7SBI.jpg
    210,2 KB · Weergaven: 127
  • Grotefoto-SVCFSHHV.jpg
    Grotefoto-SVCFSHHV.jpg
    215,1 KB · Weergaven: 132
  • Grotefoto-7FVGEXLM.jpg
    Grotefoto-7FVGEXLM.jpg
    213,9 KB · Weergaven: 122
  • Grotefoto-LNP3M6DC.jpg
    Grotefoto-LNP3M6DC.jpg
    217,7 KB · Weergaven: 121
Mooi resultaat na 2 dagen werk:)^

Gelijk een vraag; werkt het echt zó simpel, het motorcompartiment cleanen met de Autoglym producten? Ook niks afgeplakt oid? Het resultaat is verbluffend.
 
Hi Jos,

Weer super zoals normaal! Waarom heb je in dit geval geen S3 gebruikt als ik vragen mag?

Gr,
 
Dat is een erg nette en duidelijke beschrijving.
mooie tesultaten behaalt.

kun je de motor gewoon inspuiten met autoglym en hoef je hem daarna niet meer af te nemen oid??
dat is wel handig om slangen en dergelijke waar je bijna niet bijkomt ook netjes te krijgen.
 
Om je vingers bij af te likker wederom!

Waarom spuit je de motor af terwijl 'ie draait? Ik zag ook iemand op YouTube dat doen, maar die kreeg allerlei commentaar. Ik heb er zelf te weinig verstand van, dus vandaar dat ik het vraag.
 
Knap resultaat op een zeer mooie auto!
Die motorruimte ziet er ook netjes uit...:ja
produktje om op de verlanglijst te zetten
 
Heya,

Net als Erjees, vroeg ik me af waarom je i.p.v. de S3/Spiderpad dit keer Monello Veloce/Spiderpad hebt gebruikt?

Ikzelf gebruik mijn starterskitje met DAP900 / Monello Veloce / Foam Geel, maar wilde op vele adviezen overstappen op S3/Spiderpad.
(DAP/Foam Geel/Veloce kom ik op hardere lakken niet diep genoeg mee, dus... Rotary of 21mm DA staat in de planning)

(Is de Veloce PREMIUM nog anders behalve het verminderde stoffen?)


Greetz
 
erjees Quantoxx
Ik heb Veloce gebruikt om eens te proberen of ik ook verschil zou bevinden tussen Veloce en S3.
Moet zeggen dat ik Veloce net zo fijn vind werken als S3.
Gezien ik de Monello reeks sowieso heb houd ik het daarbij en zal ik S3 waarschijnlijk niet weer gaan bestellen.

Jansen
Ik clean de motor met draaiende motor omdat ik dan meteen hoor aan de motor als er iets nat wordt wat niet nat mag worden.
Tot op heden nog nooit iets gemerkt en nooit problemen ondervonden.
Ben benieuwd wat voor commentaren en daar op YouTube op worden gegeven.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Thanx Jos,

Ik heb inmiddels een tweetal testjes gedaan met de Veloce/S3/Spiderpad. Helaas waren de tests niet echt geslaagd.
Ik ben daarom van plan om binnenkort een motorkap van een E36 ofso te scoren op de sloop en de testen opnieuw te doen.

Thanx voor je reactie.
 
Jansen;n426890 zei:
Waarom spuit je de motor af terwijl 'ie draait? Ik zag ook iemand op YouTube dat doen, maar die kreeg allerlei commentaar. Ik heb er zelf te weinig verstand van, dus vandaar dat ik het vraag.

Voor controle idd handig maar met een warme draaiende motor is er meer kans op dat het vocht hierdoor zich condenseert op alle 'gevoelige' plekken met evt gevolgen van dien.
 
Wederom weer netjes Jos! BMW man!

Voordeel van draaiende motor afspuiten is ook de warmte die bijdraagt aan het verwijderen van het vocht op plekken waar het beter niet mag komen..