• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail BMW F31 Saphire Schwarz Gyeon Synchro behandeling

Wouter_BMW

Detailing guru
3 sep 2016
720
153
37
Harlingen
Na enkele andere auto's dit verlof was het eindelijk tijd om de nieuwe (gebruikte) auto van m'n betere helft aan te pakken. Aangezien ze rond de 3000km in de maand gaat maken, is de keus op Gyeon Synchro gevallen. De auto hebben we met een dikke ton op de klok overgenomen, helaas heeft hij wat wasstraten van binnen bekeken.

115073


Uiteraard begonnen met een flinke schoonmaakbeurt.

  • Foamen met Nanolex Pre-Wash
  • Velgen en carrosserie met Monello Non-Ferro, inwerken, afspuiten
  • Gehele wagen met ValetPro Citrus Tar&Glue remover, inwerken, afspuiten
  • Banden, kieren, naden, sponningen met Poorboys APC+D en kwasten
  • Kleien met DodoJuice Born Slippy + Supernatural klei
  • Nogmaals frame met Nanolex Pre-Wash
115074


Binnen op de brug voor het kleien, nummerplaathouders verwijderd, hier gaan we blanco houders op zetten.

115075


Pas verder naar onderen op de zijden en de bumpers kwam er flinke vervuiling van de lak af. Hoewel deze glad aan begon te voelen, denk ik dat ik een auto die toch flink gepolijst gaat worden, volgende keer met bijvoorbeeld Poorboys Elastic Clay ga kleien in plaats van de iets fijnere Supernatural. Wellicht komt er dan toch net iets meer vervuiling af.

115076


Hieronder misschien niet de beste foto, maar toch vond ik hier en daar de nodige krasjes die ik ben gaan wetsanden, met 3000 grit.

115077


Bij nadere inspectie, zoals hieronder te zien, waren het nogal wat plekjes. De vorige eigenaren hadden kinderen, wat je op en rond de portieren terugzag, verder natuurlijk wat steenslag, vogelpoep, you name it.

115078


Ook deze auto is nog geen 'krasvrije' wasstraat tegengekomen, ik was benieuwd hoe hard de lak op de F31 zou zijn, wat ik er uit zou gaan krijgen met welke combinatie.

Voordat er geschuurd of gepolijst is, heb ik de lakdiktes opgenomen. De auto staat rondom in de fabriekslak.

115079


De plekken waar ik moest schuren heb ik met de Rupes Rotary gepakt, met een Woolpad en eerst Scholl S3, later bleek de S2 Shock Cut hier net wat sneller te werken, maar zoals ook op de Z4 bleek, stoft deze naar mijn ervaring toch meer dan de S3. Hieronder een paneel na een hit met S3 op een Coarse Woolpad op de LHR15.

115080


Hieronder dan hetzelfde paneel, echter nu na de finishing hit met Scholl S30 op Rupes geel. Enkele krassen heb ik laten zitten, de auto wordt geen weekenddriver, maar flink gereden, dus we wilden vooral de glans terughalen en de grotere defecten aanpakken. Om de laatste defecten te lijf te gaan had ik nog wel 1 of 2 dagen uit kunnen trekken, waar ik nu al ruim 1,5 dag aan het polijsten ben geweest, na alle voorbehandeling.

115081


Hieronder twee foto's tijdens het compounden, op de voorruit is duidelijk het stof van de S2 te zien.

115082
115083


Het front boven de nieren was redelijk op te halen, de voorbumper viel echter tegen. Achteraf had ik deze denk ik helemaal moeten wetsanden om hem echt vlak te krijgen, dit had me veel polijstwerk gescheeld, maar wellicht had het ook lastig geweest om daarna met de Rupes Mini als kleinste machine alle hoekjes en gaatjes weer te pakken om de glans terug te halen.

115084


De gehele auto na de stap met de Rotary waar ik goed kon raken, afgeschaald met Scholl S3 op de Rupes Coarse Woolpad op de DA's, waarna de finish gedaan is met S30 op Rupes geel.

115085


De wielen lagen inmiddels bij de garage voor het monteren van de bandenspanning sensoren. Na het verwijderen van alle tape met een emmer met sop de auto gewassen en op Rupes wit een rondje Gyeon Primer gedaan. Wat-een-topspul!! Je ziet gewoon diepte in de kleur komen, de lak voelt nog gladder en MAN wat neemt het makkelijk af. Omdat er dezelfde dag nog gecoat ging worden, na de Primer twee zorgvuldige rondes met Prep gedaan.

115086


Tijd voor het coaten: Gyeon Synchro, voor mij de eerste keer. MOHS heb ik vaker aangebracht, maar wilde graag de extra toevoeging van Skin eens proberen. De vernieuwde formule was ik ook benieuwd naar. Voldoende doeken meebesteld, ik neem graag af met de Gyeon Bald Wipes.

115087


Twee lagen MOHS, vier uurtjes wachten, opruimen dus. Wat een spullen neemt een mens mee om zo'n behandeling als dit uit te voeren :p Hopelijk kan dat straks lekker in huis, thuis. Scheelt een hoop gesleept.
Na vier uurtjes de Skin aangebracht. De beide coatings brengen makkelijk aan en nemen zeer gemakkelijk af. Ik moet zeggen dat de Skin lastig te zien was, de Scangrip hoofdlamp was echt geen overbodige luxe tijdens de behandeling.

Alle kunststof, inclusief nieuwe kentekenplaat houders en grilles zijn in de Gyeon Trim gezet. De velgen in de Cure, deze pak ik van 't zomer wel eens zonder haast aan. Bandjes in de Waxaddict Feeder.

115088
115089


De volgende ochtend (hierboven) het resultaat kunnen bewonderen. De wielen en een nieuw uitlaatsierstuk waren gemonteerd. Ik heb de ramen aan de zijden en achterkant in de Cure gezet, alsmede de sponningen. De voorruit heeft twee lagen Turtle Wax Clearvue gekregen.

Eenmaal buiten was ik niet ontevreden! Maar belangrijker, ook de dame des huizes was tevreden en kan nu weer representatief de weg op! Ben benieuwd hoe de Synchro zich gaat houden, zij gaat hem wekelijks vlekvrij afspuiten in de box als ik niet thuis ben, in het verlof krijgt de auto uiteraard de juiste liefde...

115090
115091
115092
 

Bijlagen

  • IMG_0700.jpeg
    IMG_0700.jpeg
    271 KB · Weergaven: 213
Laatst bewerkt:
Synchro is TOP! Heb het inmiddels bijna een jaar geleden op de auto van schoonpa gelegd en die ziet er nog steeds uit als de dag toen ik ermee klaar was. Op mijn salariswagen zit het nu 10 maanden (21.000 km) en ook daar, mooier en gladder dan met enkel MOHS.
 
@Wouter_BMW ik was een weekje weg, vandaar mijn late antwoord: ik droog mijn auto's meestal na het wassen met behulp van Cure, inderdaad. Soms heb ik minder tijd en dan werk ik met Wetcoat op het eind van de wasbeurt.
 
@BrunoV bedankt! Ja, dat was precies mijn plan, gewoon netjes wassen en bijhouden met een rondje Cure. Wetcoat of een rondje foamen met Bathe+ kan ook geen kwaad maar het geeft vertrouwen dat de Synchro gewoon goed z'n werk blijft doen:)
 
  • Leuk
Reactions: BrunoV
Prachtige auto en detail! Heb je de roosters onderin de voorbumper ook in de Trim gezet? Ik krijg over 1,5 week een F31 M-sport en ben benieuwd hoe je de roosters hebt gedaan met al die kiertjes.
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
@Thomaso dankje! De roosters onderin de voorbumper heb ik inderdaad ook meegenomen. Na het coaten van de achterruitenwisser, luchthappers in de voorbumper en parafaanplaat had ik een suède Gyeon doekje wat helemaal doordrenkt was met Trim. Hiermee heb ik toen heel rustig de roosters in de coating gezet, eigenlijks neem je dan meteen de hele zwarte 'plaat' achter de roosters automatisch mee. Flink product gebruikt dus, dat zou mijn tip ook zijn. Trim mag je best in een dikke laag aanbrengen.
Veel plezier met jouw F31, we zien de foto's wel tegemoet hier!
 
Tis effe werk maar resultaat is er dan ook naar. Jammer dat mensen een wasstraat verkiezen om hun auto te laten bekrassen. Maar goed hij is weer strak.
 
  • Leuk
Reactions: Wouter_BMW
Prachtige detail. Komende week wss terug mijn eigen f31 aanpakken. Wat vond je van de hardheid van de lak? Ik heb alleen een Dap900 en geen rotary. Hoor en lees dat Sapphire Black goed reageert op Menzerna 400 en Sonax Perfect Finish. Heb die twee dan ook eens besteld. S3 heb ik ook in huis.
 
@M3fan thanks! Ik vond de F31 minder hard dan de E9x's die ik tot nu toe gedaan heb, maar desalniettemin is het geen zachte lak. Ik ken zelf de Menzerna en Sonax niet. Zeker Carclean verkoopt geen slechte producten, het is meer de verwerking die ik verschillend vind.
Wil ik echt correctie dan pak ik bijvoorbeeld Scholl S2 op een wolpad, met de rotary. Stoft echter behoorlijk, voor een resultaat waar je in een paar hits met S3 op een spider of cutting pad op de DA ook komt. Mijn go-to voor een groot deel blijft bij dit soort lakken S3 gezien de prettige verwerking met relatief weinig stof. Pads die ik dan prettig vind zijn de Coarse of Medium Woolpads van Rupes, deze hebben nog wat meer bite dan de spiderpad, maar werken al wel redelijk af. Succes met de F31 in ieder geval!
 
  • Leuk
Reactions: M3fan